تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815346325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد دانشگاه : ايران سرزمين فر و فروغ وجاودانگي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استاد دانشگاه : ايران سرزمين فر و فروغ وجاودانگي است
فرهنگي. يلدا. مناسبت ها
شيراز- استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: ما بايددر مقابل فرهنگ تازشگررسانه‌اي كه امروز بردنيا حاكم است به ايراني بودن خود بباليم و بگويم كه ايران ؟ سرزمين فر و فروغ و جاودانگي بوده است .

به گزارش ايرنا؟ دكتر مير جلال‌الدين كزازي ، شنبه در آييني كه با عنوان يلداي روشن در شهرستان جهرم فارس برگزار شد ؟ اظهار داشت: ما بايد خاك پاك تابناك ايران را زادگاه خود بدانيم و در اين صورت از هيچ فرهنگ تازشگري ترس نخواهيم داشت.

وي افزود: يلدا ؟ واژه‌اي آرامي و به معناي زايش و بزرگداشت مهر و ميتراست ؟ شب يلدا شب زادن مهر است ؟ مهر دين آور و اين شب به راستي نزد ما ايرانيان بزرگ و ستودني است و درحقيقيت جشن كريسمس همان شب يلداست.

كزازي اضافه كرد: شب يلدا ؟ شبي است كه نزد ايرانيان ارج و ارزش فراوان دارد و بهانه‌اي است كه ما به پيشينه گرانسنگ خود پي ببريم و امروز ما ايرانيان بيش از هر زمان ديگري نياز داريم كه خويشتن را بشناسيم و بدانيم كه پهنه جهان چه جايگاهي داريم .

او افزود: مهر يعني خورشيد و شب يلدا ؟ درازترين و به همان سان تيره ترين شب سال است؟ سخن بر سر كاركرد زماني آن شب نيست بلكه هدف نماد شناختن و اجتماعي اين شب است و در اين شب بيش از شب‌هاي ديگر ارزش و ارج خورشيد را مي‌ستاييم و از اين رو اين شب را زنده نگه مي‌دارند و مي‌كوشند تا صبح بيدار و شاهد طلوع خورشيد باشند.

وي با اشاره به اينكه در اين شب؟ پدر بزرگ‌ها و بزرگان خانواده براي فرزندان خود شاهنامه مي‌خوانند و يا تفال به حافظ دارند گفت: ميوه و آجيل شب يلدا هر يك معنا و مفهوم خاص خود دارند و هدف مشغول بودن و بيدار ماندن با صرف ميوه و آجيل است تا با هوشياري دميدن خورشيد را بزرگ بدارند كزازي در خصوص نام شهر جهرم بيان داشت: من اين شهر را شهر خاك گرم مي دانم و دل ايران زمين بيشتر در شهرهايي مانند اين شهر كه هنوز در خود گم نشده‌اند و به فرهنگ بيگانگي دل نبسته‌اند ؟ مي‌تپد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: جهرم ؟ شهري است كه چندين بار در شاهنامه از آن نام برده شده است و اين شهر هنوز به نژادگي ايراني برجاي مانده است و در سنجش با آن شهرهايي كه به بيگانگي در فرهنگي پاسخ گفته اند ؟ متفاوت است.

شهرستان جهرم در فاصله ‪ ۱۹۳‬كيلومتري جنوب شرقي شيراز واقع شده است.ك/‪۲‬ ‪۶۷۵ / ۷۶۹/۷۳۶۹‬
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن