تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820948806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گويرئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال:دست مزد كم داوران خجالت آور است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گفت و گويرئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال:دست مزد كم داوران خجالت آور است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد ورزش .


رئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال گفت: بعد از حضور من در كميته داوران، ميزان اشتباهات داوران كمتر شده است.
عملكرد داوران در نيم فصل اول اعتراض هاي زيادي به همراه داشت. حتي برخي از مربيان واكنش هاي شديدي به اين مسأله نشان دادند. مسعود عنايت در مورد مسائل داوري در نيم فصل اول گفتگويي با خبرنگار موج انجام داده كه متن آن را در زير مي خوانيد:

موج،‌ عملكرد داوران در نيم فصل اول را چطور ارزيابي مي كنيد؟

عملكرد داوران در مجموع رضايت بخش بود. البته نمي گويم مطلوب؛ زيرا در برخي از مسابقات داوران اشتباهات تأثير گذاري داشتند. اما در مجموع از قضاوت ۱۵۳ بازي دوره رفت رضايت دارم ولي اين رضايت در حد ايده آل و مطلوب نيست.

موج، برگزاري كلاس توجيهي اخير براي داوران به چه منظوري بود؟

در اين كلاس اشتباهات و مسائل پيش آمده داوري در نيم فصل اول را مورد ارزيابي قرار داديم تا ببينيم كجاي كار ايراد دارد و چگونه مي توان نواقص كار داوري را بر طرف كرد. گاهي اوقات به دليل جاگيري غلط داور يك پنالتي گرفته نمي شود و يا در همان مورد به بازيكنان مهاجم حتي اخطار نيز داده مي شود.

موج، چرا داور برتر نيم فصل اول را اعلام نكرديد؟

به دليل آنكه اختلاف سه داور برتر نيم فصل اول بسيار ناچيز بود و حتي به صدم نمره نيز مي رسيد به همين دليل ترجيح داديم محسن تركي، سعيد مظفري زاده و غلام رضا جباري را به عنوان داوران برتر دور رفت و داود رفعتي، رضا سخندان و مرتضي كريمي را به عنوان كمك داوران برتر اعلام كنيم.

موج، آيا تغييراتي در فهرست داوران بين المللي داده شده است؟

سعيد بخشي زاده به جاي خداداد افشاريان كه به مرز بازنشستگي رسيده بود در فهرست داور بين المللي قرار گرفت. مرتضي ابوالفضلي نيز جايگزين جمال تقي پور بازنشسته شد. اين داوران از ژانويه ۲۰۰۹ داور بين المللي محسوب مي شوند.

از ۱۵۳ مسابقه دور رفت در چند مسابقه اشتباه تأثير گذار رخ داده است؟
در اين زمينه آمار دقيقي نداريم اما بايد آمار بگيريم . اين يكي از وظايف كميته نظارت است. اما در نيم فصل اشتباهات تأثير گذاري داشته ايم كه باعث تغيير نتيجه شده است و حتي برخي از اشتباهات بدتر از اشتباهات تأثيرگذار بوده است.

موج،‌ چه اشتباهاتي بدتر از اشتباهات تأثير گذار است؟

مثلا در يك مسابقه به نفع تيمي كه برنده شده يك پنالتي گرفته نشده است. براي نمونه در ديدار استقلال تهران و استقلال اهواز كه استقلال تهران با ۶ گل برنده شده يك پنالتي نيز به سود اين تيم نيز گرفته نشد.

موج،‌ دستمزد كم داوران چه تأثيري بر ميزان اشتباهات آنها دارد؟

داوران مي دانند با چه شرايطي بايد قضاوت كنند. حق الزحمه كنوني داوران نسبت به گذشته بسيار بهتر شده است. در گذشته حقوق داوران گريه آور و وحشتناك بود.الآن هم دستمزد خيلي خوب نيست اما در مقايسه با گذشته بسيار بهتر شده است. در هر شغلي ميزان دستمزد بايد متناسب با مسئوليت آن كار باشد.در داوري فوتبال حقوق با وظايف و اختيارات سنگين داور همخواني ندارد. اين مسأله در ليگ هاي يك و دو بسيار مشهودتر است. در ليگ يك مسابقات بسيار فشرده است اما متأسفانه حق الزحمه داوران بسيار پايين است. نه تنها اين فدراسيون بلكه تمام فدراسيون هاي گذشته فوتبال به امر داوري توجه لازم را نشان ندادند. همه مي گويند داوري يك ركن بازي است. اما در هيچ فدراسيوني اين ركن فوتبال توجه لازم نشده است.

آيا مطالبات داوران پرداخت شده است؟

رئيس فدراسيون قول داد به محض آنكه قرار داد اسپانسر اصلي فدراسيون امضا شود مطالبات پرداخت شود. با توجه به گشايشي كه در كارها انجام شده بخشي از معوقه ها پرداخت شده است. البته در ليگ برتر تا هفته پانزدهم طلب داوران پرداخت شده اما در ليگ هاي دسته ۱ ، ۲ و ۳ مطالبات سال گذشته پرداخته شده و داوران طلب زيادي از فدراسيون دارند.

موج، تصور مي كنيد با افزايش دستمزد داوران ميزان اشتباهات آنها كمتر شود؟

خير. اما زماني كه داوران براي تغذيه،بدنسازي و مطالعه خود پول دريافت كنند و كمتر دغدغه معيشت خانواده را داشته باشند مي توانند بهتر كار كنند. اما اين مسأله باعث نمي شود كه اشتباهات به طور كامل از بين برود. مثلا در ليگ انگليس در ديدار چلسي و آرسنال تيم آرسنال يك گل كاملا آفسايد به ثمر رساند. يا در مسابقه يوونتوس و ميلان در ليگ ايتاليا داور چند اشتباه فاحش داشت؛ آن هم در حالي كه پولي هاي كلاني دريافت مي كنند.

موج، مطالعات داوران با حق اسپانسر پرداخت شده يا نه و ميزان داوري از اسپانسر چقدر بوده است؟

مطالبات داوران از محل اسپانسر متفاوت از حق الزحمه داوري است. ما براي ۳ فصل ۴۲۰ ميليون تومان قرار داد اسپانسر داشته ايم كه البته حدود ۳۰۰ ميليون آن تاكنون پرداخته شده است. اما برخي رسانه ها كه با فدراسيون مشكل دارند عنوان مي كنند فدراسيون حق الزحمه داوران را نمي دهد. اين مسأله اصلاً درست نيست زيرا فدراسيون يك شخصيت حقوقي است و پول اسپانسر داوري به جيب نبي، كفاشيان، تاج و يا بنده نمي رود بلكه اين پول به حساب فدراسيون واريز مي شود كه بنا به دلايلي در جاهاي ديگر خرج شده است. پس از عقد قرار داد با اسپانسر اصلي فدراسيون حق داوران بابت اسپانسر پرداخت خواهد شد.

شايعات زيادي مبني تغيير شما به گوش مي رسيد اين اخبار چقدر صحت داشت؟

به فرض آنكه من هم عوض شدم و شخص ديگري جايگزين من در كميته داوران شد. مگر رئيس كميته داوران چه اهميتي دارد؟ هيچ كس رئيس داوران را تحويل نمي گيرد و با اين عنوان حتي يك نان بربري هم به شما هم نمي دهند . هر شخصي كه دلسوز امر داوري است بيايد و بگويد چه كنيم كه مشكلات داوري كمتر شود. آيا اگر شخص ديگري به جاي من رئيس كميته داوران شود اشتباهات داوري از بين مي رود؟ آنهايي كه آناليز بلدند و تجربه و دانش دارند بيايند كار ترجمه و تاليف انجام دهند.مشكلات داوري را شناسايي كنند و براي برون رفت از آن راه حل ارائه دهند تفاوتي هم نمي كند من باشم يا شخص ديگري. اما به گواه مربيان و سرپرستان ليگ برتر از زماني كه من تصدي اين كميته را بر عهده گرفته ام اشتباهات داوري كمتر شده است. وضعيت داوري نسبت به گذشته بهتر شده است. اكنون حدود ۳۰ داور در ليگ برتر حضور دارند در حالي كه در گذشته شمار داوران بسيار انگشت شمار بود. كدام رئيس كميته داوران قضاوت مسابقه اي مانند استقلال و داماش را به داور جواني مانند مهرپيشه مي دهد؟ انصافا او خوب قضاوت كرد. من به داوري مانند سعيد مظفري زاده قضاوت مسابقه حساسي مانند پرسپوليس و سايپا و پرسپوليس و سپاهان در فصل گذشته را دادم كه به خوبي آن بازي ها را قضاوت كرد. هم اكنون داوران جواني مانند مهر پيشه ، حق وردي، فغاني، مظفري زاده، حاج بابايي و... در ليگ برتر حضور دارند. داوري مانند دوچرخه سواري است. براي آنكه دوچرخه سواري ياد بگيرد بايد زمين بخوريد. مربيان و بازيكنان فوتبال اشتباهاتي را مرتكب مي شوند. مثلا در ديدار پرسپوليس و پاس همدان پرسپوليس ۳ بر صفر برنده شد و احتمالا به ابراهيم توره مهاجم اين پاداش هم داده مي شود حتي اگر در چند صحنه اشتباه كرده باشد و موقعيت گلزني را از دست بدهد. اما تيم داوري هيچ گاه برنده نيست و همواره يك تيم از نحوه قضاوت ناراضي است.

موج، ميزان محروميت هاي داوران ما چقدر با محروميت هاي جهاني تفاوت دارد؟

در زمينه محروميت هاي داوري استاندارد جهاني وجود ندارد. هر كشور بر اساس قوانين خودش اين كار را انجام مي دهد. در برخي از كشورها حتي محروميت نيز براي داور اعمال نمي شود اما با توجه به اينكه در آيين نامه انضباطي ما محروميت آمده است؛ اگر داوري اشتباه بزرگ و تأثير گذاري كند و يا اشتباهش را تكرار كند چند جلسه محروم مي شود و حتي به ليگ پايين تر فرستاده مي شود. داوراني داشته ايم كه از ۳ تا ۶ جلسه محروم شده اند.
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن