تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821071023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

80 درصد بومي گزيني در كنكور 88


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: 80 درصد بومي گزيني در كنكور 88


سرمايه: مهلت نام نويسي براي شركت در آزمون سراسري سال 88 كه تا ساعت 24 ديشب يك ميليون و 100 هزار نفر در آن ثبت نام كرده اند تا روز دوشنبه دوم دي ماه تمديد شد . به گفته رئيس سازمان سنجش كنكور88 بر مبناي80 درصد بومي گزيني استاني، ناحيه اي و منطقه اي برگزار مي شود.سهميه بندي جنسيتي و بومي گزيني دو مساله اي بودند كه پس از اعلام نتايج كنكور سال 87 مورد اعتراض تعدادي از داوطلبان و كارشناسان آموزش عالي قرار گرفت.

تعدادي از داوطلبان تهراني و شهرستاني كه با وجود رتبه بالا خارج از فهرست قبول شدگان بودند بارها در مقابل سازمان سنجش و مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس سرانجام وزارت علوم را مجبور به اعلام 10 درصدي افزايش ظرفيت دانشگاه هاي برتر كرد اما با اين وجود اعتراض ها ادامه داشت و تعدادي از آناني كه خود را محق به پذيرش در دانشگاه مي دانستند امكان تحصيل در موسسات آموزش عالي را در سال 87 به دست نياوردند. رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز علت اين اتفاق را كوتاهي وزارت علوم در افزايش 10 درصد ظرفيت دانشگاه اعلام كرد.
الزام دانشگاه ها به پذيرش دانشجويان دختر در شهر محل سكونت يكي ديگر از گزينه هاي مطرح شده از سوي نمايندگان مجلس بود كه در نهايت اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس آن را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپردند و تاكيد كردند مساله بومي گزيني از ابتدا از مسووليت هاي اين شورا بوده است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دفاع از اين طرح گفته است: «جهت گيري مصوبه بومي گزيني كنكور صحيح است و نبايد راضي شويم استعدادهاي خوب و نخبگان، مناطق بومي خود را خالي كنند.»
محمدرضا مخبر در اين باره گفت: «وقتي حجم قابل توجهي از نخبگان به شهرهاي ديگر مهاجرت كنند، ديگر به شهر خود باز نمي گردند بنابراين چرا بايد قبول كنيم برخي از مناطقي كه داراي استعدادهاي خوب هستند از وجود اين استعدادها پس از متخصص شدن محروم بمانند.»
او با اشاره به اجرايي شدن مصوبه بومي گزيني در كنكور سال 88 گفت: «اين مصوبه ابلاغ شده است و سازوكار خود را دارد. وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و سازمان سنجش نيز مكلف هستند طبق اين مصوبه برنامه ريزي كنند و اگر نقصي ديدند يا پيشنهادي داشتند زودتر به شوراي عالي ارائه كنند تا نسبت به رفع آن اقدام شود.»

قوانين متعدد

شيرزاد عبداللهي كارشناس مسائل آموزش معتقد است اعلام افزايش ظرفيت براي حل مشكل 1500 نفر معترض به آزمون سال 87 نشان مي دهد نمايندگان مجلس نتوانستند مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را تغيير دهند و مصوبه را دور زدند تا آن دسته از داوطلبان شهرستاني كه از ورود به دانشگاه بازماندند به جاي اصلي خود برگردند. اما انتظار از مجلس اين است كه به جاي مصوبات موردي و مقطعي كه تاثير درازمدت ندارد، طرح جامعي براي پذيرش دانشجو تهيه مي كرد.
مسوولان وزارت علوم نيز در هفته هاي پر كشمكش اعلام نتايج بارها از وجود قوانين متعدد و متناقض گلايه كردند. اكنون در زمان ثبت نام براي كنكور 88 سخن از بومي گزيني، كمبود بودجه و ساختمان هاي در حال فرسايش دانشگاه هاي بزرگ هست ولي خبري از سامان دهي قوانين و مراجع تصميم گير و تدوين يك قانون جامع براي برگزاري آزمون سراسري نيست.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور ديروز در گفت وگو با ايسنا درباره ميزان پذيرش جنسيتي در كنكور 88 گفته است: «ميزان تناسب سازي در رشته هاي مختلف مانند سال گذشته است و تغييري ايجاد نشده است، بر اين اساس حداقل 30 درصد تناسب سازي محقق مي شود. بر اين اساس ظرفيت در برخي از رشته هاي مهندسي، علوم انساني و تجربي كه در دفترچه اعلام شده است، با حداقل
30 درصد از داوطلبان دختر و30 درصد از داوطلبان پسر تكميل مي شود و 40 درصد ظرفيت باقيمانده آن به صورت رقابتي تكميل مي شود.»
او ادامه مي دهد: «در واقع با تناسب سازي در اين رشته ها حداقل 30 درصد هر جنسيت تضمين مي شود، به عنوان مثال در رشته هايي كه دختران كمتر انتخاب مي كنند30 درصد متعلق به دختران و30 درصد متعلق به پسران است.»
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور درباره ميزان بومي گزيني در كنكور88 با بيان اينكه اين روال همانند سال گذشته و سابق خواهد بود، تاكيد مي كند: « در اين ارتباط ابلاغيه جديدي نداشته ايم و همانند مصوبه سال 69 بر مبناي 80 درصد بومي گزيني استاني، ناحيه اي و منطقه اي عمل مي كنيم. در صورتي كه ابلاغيه جديدي به ما اعلام شود بر اساس آن عمل خواهيم كرد.»
كارشناسان مسائل آموزشي معتقدند غلبه حضور دختران در دانشگاه نسبت به پسران در چند سال گذشته باعث مطرح شدن بحث سهميه بندي شده است وگرنه اين طبيعي است كه انسان ها بايد با توجه به استعداد و توانايي و فارغ از جنسيت از امكان تحصيل بهره مند شوند و حتي نياز به مشخص كردن سهم برابر در رشته هاي دانشگاهي نيست.
فريده ماشيني پژوهشگر و فعال امور زنان چند سوال را در اين باره مطرح مي كند: « چرا در طول سال هايي كه اين ميزان بسيار پايين بود اين مساله وجود نداشت. چه بسا امروز هم كسي نگران اين موضوع نيست كه چرا دختران خيلي بيش از پسران در مقاطع مختلف تحصيلي ناچار به ترك تحصيل مي شوند. هنوز كسي نگران نيست كه اكثر بيسوادان كشور را زنان تشكيل مي دهند و شايد كمتر كسي به اين موضوع مي انديشد كه برخي از زنان حتي از حداقل حقوق انساني هم محروم اند اما به محض كاهش حضور پسران در دانشگاه ها، نيروها بسيج مي شوند كه اين فاصله را جبران كنند. آيا به واقع تا به حال كسي حاضر شده براي جبران فاصله تاريخي بين دختران و پسران، سهميه اي به دختران براي ورود به دانشگاه بدهد، كه حتي اگر چنين اتفاقي مي افتاد هم حق آنان بود؟ به علاوه، حتي اگر نگران عقب افتادن پسران از دختران در آموزش عالي باشيم آيا راه حل، اختصاص سهميه به پسران و ايجاد مانع براي ورود دختران است؟ آيا دليل ايجاد اين فاصله آن نيست كه دختران - به هر دليل و با هر تحليل - در اين رقابت علمي پيش افتاده اند؟ آيا نبايد پسران را تقويت علمي كرد تا با دختران هماوردي كنند؟ آيا مي توان به رغم سطح علمي پايين تر پسران، به آنان به دليل جنسيت شان امتياز داد تا در كنكور موفق شوند و كنكوري را كه صدها هزار جوان ايراني در يك رقابت نفسگير وارد آن مي شوند صحنه برخورد جنس ها كرد؟ آيا مي شود به اين جوانان گفت چون تو دختري، با وجود رتبه علمي بالاترت، مصلحت نيست وارد دانشگاه يا رشته مورد علاقه ات بشوي و چون تو پسري و امتياز تاريخي جنسيتي داري مي تواني با رتبه علمي پايين تر به رشته مورد علاقه ات وارد شوي؟»
الهه كولايي استاد دانشگاه نيز با اشاره به اين نگراني مي گويد: «اين واقعيت انكارناپذير است كه در همه تلاش هايي كه امروز در سطح جهان براي كاهش و رفع محروميت و ستم هاي گوناگون تاريخي زنان انجام مي شود مساله آموزش و ارتقاي دانش و آگاهي زنان و در اصل توانمندسازي آنها از جايگاه مهم و برجسته اي برخوردار بوده است. اين هدف در پرتو انديشه هاي انقلاب اسلامي در كشور ما رو به تحقق گذاشته بود ولي دربرابر افزايش حضور دختران در دانشگاه ها، نگراني ها از بروز عدم تعادل و پيامدهاي ناشي از آن نيز مورد بحث قرار گرفت. بي ترديد افزايش حضور دختران در دانشگاه ها پديده اي است كه عوامل گوناگون در شكل گيري آن نقش داشته است. درميان اين عوامل به طورقطع، تلاش و پشتكار دختران جايگاه مهمي را به خود اختصاص مي دهد. عوامل ديگر مانند فرصت هاي وسيع در رشته هاي فني- حرفه اي و كار و دانش براي پسران در مقاطع دبيرستاني و انقطاع در ارتباط دانشگاه و مدارك دانشگاهي با بازار كسب و كار امتيازهاي گوناگون اجتماعي در عمل پسران نااميد از كسب مزاياي مدارك دانشگاهي را به سوي بازار كار سوق داده است. اين روند دگرگوني هاي عميقي در روابط اجتماعي در ايران به دنبال خواهد داشت.
براي برنامه ريزان و تصميم گيراني كه مسائل اجتماعي را به طور ساده و سطحي مورد توجه قرار مي دهند، بهترين و سريع ترين روش براي رويارويي با برهم خوردن موازنه جنسيتي در دانشگاه ها به نفع دختران است، تقريباً تنها حوزه اي كه به گونه اي امكان رقابت كم وبيش برابر براي دختران وجود داشت، اعمال سهميه بندي جنسيتي عليه دختران براي محدودسازي ورود آنها به دانشگاه بوده است. در نخستين سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين سياست مورد اجرا قرار گرفته بود ولي برخلاف تجارب ناموفق پيشين كه در دهه گذشته به تدريج اصلاح شد، برخي ساده انديشان ضدتوسعه و الزامات آن، اعمال تبعيض سازمان يافته عليه دختران را راه حل برخورد با اين دشواري يافته اند.»
او ادامه مي دهد: «با اينكه مقامات سازمان سنجش آموزش كشور امسال اعلام كردند تعداد دختران داوطلب در آزمون سراسري كاهش يافته و نسبت دختران و پسران به 51 و 49 رسيده و آن را دستاوردي براي خود قلمداد كرده اند اما بازهم دختران ايراني با تلاش خستگي ناپذير خود در ميان داوطلبان كنكور بالاترين درصدها را به خود اختصاص داده اند. با اينكه به لحاظ كمي تعداد آنها كاهش يافته ولي دختران ايراني با تلاش پيگير خود 20 داوطلب برتر، 53 درصد برترين ها را به خود اختصاص داده اند. در حالي كه در سال گذشته اين آمار به نفع پسران بود آنها 54 درصد برترين ها را به خود اختصاص داده بودند.»
كارت هاي ورود به جلسه كنكور اول و دوم تير توزيع مي شود، خيل داوطلبان در روز هاي گرم تيرماه به حوزه هاي آزمون مي روند و پس از شركت در اين رقابت سالانه منتظر كارنامه اوليه كنكور 88 در مرداد ماه و روي سايت سازمان سنجش مي مانند تا ببينند آيا تلاش هايشان براي تحصيل در مقاطع بالاي تحصيلي نتيجه داده است يا نه.
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن