تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 28 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811598211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي شاهرودي: مشايعت بوش با لنگه كفش به خاطر جنايت‌‏هاي اوستدستگاه قضايي بايد متولي احياي حقوق عامه در جامعه باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: هاشمي شاهرودي: مشايعت بوش با لنگه كفش به خاطر جنايت‌‏هاي اوستدستگاه قضايي بايد متولي احياي حقوق عامه در جامعه باشد


تهران- خبرگزاري كار ايران
رييس قوه قضائيه با اشاره به پرت‌‏كردن لنگه كفش به رييس‌‏جمهور امريكا اظهار كرد: ‌اين‌‏كه بوش را در سفر به عراق با لنگه كفش مشايعت مي‌‏كنند، به خاطر نامردي‌‏ها و جنايات‌‏هايي است كه مرتكب شده است. اين شخص ادعاي حقوق بشر دارد اما آن جنايت‌‏ها را عليه فلسطينيان و مردم غزه مي‌‏كنند.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"‌‏ آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي عصر روز گذشته در ديدار قضات و كاركنان دادگستري استان خراسان شمالي همچنين به محكوم كردن ايران از سوي مجامع بين المللي به خاطر اعدام كودكان زير 18 ساله اشاره كرد و گفت: سازمان‌‏ها و افرادي كه ادعاي حقوق بشر دارند، با تبليغات رسانه‌‏اي عليه ايران نظام جمهوري اسلامي ايران را به دليل نقض حقوق بشر محكوم مي‌‏كنند.
وي افزود: اين‌‏كه اين كودكان به دليل قتل عمدي در سنين پايين با درخواست اولياي دم بعد از رسيدن به 18 سال به قصاص نفس محكوم مي‌‏شوند‌‏، خلاف حقوق بشر است يا بستن راه آب و غذا بر زنان،‌‏كودكان و مردان سرزمين‌‏هاي اشغالي.
هاشمي شاهرودي گفت:‌‏امروز در كشور داراي نظام قضايي ارزنده‌‏اي هستيم. نظام قضايي ما امروز هم در بعد ساختار و تشكيلاتي و هم از نظر مقررات شكلي و ماهوي و احياي قوانين اسلامي و هم از نظر جايگاه و وظايف و اختيارات نه تنها در منطقه و جهان اسلام، بلكه از نظام‌‏هاي پيشرفته و مدرن جهان نيز پيشرفته‌‏تر است.
رييس قوه قضائيه با بيان اين‌‏كه در هيچ كجاي دنيا يك نظام قضايي تمام عيار اسلامي جز در نظام جمهوري اسلامي وجود ندارد، ادامه داد:‌‏كشورهايي كه داعيه اسلاميت، خادم اسلام و خادم حرمين شرفين را دارند، تنها بخش مربوط به احوال شخصي‌‏شان اسلامي است و ساير بخش‌‏هاي قضايي آنها برگرفته از غرب است.
وي خاطر نشان كرد:‌ساختار قضايي نظام جمهوري اسلامي متين،‌مدرن، متناسب و ‏اسلامي و مبتني بر احكام شريعت اسلامي است.
هاشمي شاهرودي با بيان اين‌‏كه جايگاه قوه قضائيه طبق مباني فقهي مستقل از ديگر قوا است،‌افزود:‌اين قوه به طورمستقيم ‌در اختيار مقام عظماي ولايت قرار دارد و رييس آن از سوي رهبري تعيين مي‌‏شود. اين استقلال در نظام ما به قدري پيش رفته است كه حتي در نظام‌‏هاي مدرن جهان نيز اين‌‏گونه نيست. نظام هاي قضايي در جهان گرچه ادعاي استقلال دارند، اما از آنجا كه روساي آن توسط قوه مقننه يا مجريه و يا هر دو انتخاب مي‌‏شوند، آن‌‏گونه كه ادعا مي‌‏كنند استقلال ندارند و تنها قضات آنها از استقبال نسبي برخوردار هستند.
رييس قوه قضائيه اظهار كرد:‌در نظام قضايي اسلام و قانون اساسي با دقت و درايت به اين نكته توجه شده كه امر قضاوت، منفك از نظارت بر حسن اجراي قوانين نمي‌‏تواند باشد. به اين دليل در قانون اساسي دو وظيفه مهم رسيدگي به دعاوي و نظارت بر حسن اجراي قوانين بر عهده دستگاه قضايي نهاده شده است.
هاشمي شاهرودي با بيان اين‌‏كه بدون نظارت نمي‌‏توان قضاوت خوبي انجام داد، ‌ادامه داد: ‌به اين دليل در قانون اساسي سازمان بازرسي كل كشور و ديوان عدالت اداري در اختيار قوه قضائيه قرار گرفته است و اين در حالي است كه در اكثر كشورها سازمان بازرسي در اختيار قوه مجريه قرار داد.
وي با تاكيد بر اين‌‏كه نظارت شرط قضاوت صحيح است، گفت: اين‌‏كه دستگاه اجرايي بر خود نظارت كند مقداري شبهه ايجاد مي‌‏كند، به اين دليل امر نظارت از دستگاه اجرايي به بخش ديگري محول شود كه در اين راستا قانون اساسي اين امر را بر عهده قوه قضائيه گذاشته است.
وي گفت:‌در قانون اساسي مأذونيت و مشروعيت قضات از اصل امامت برگرفته شده, كه مساله‌‏اي بسيار مهم است. اشراف مقام ولايت در قوه قضائيه از ديگر امتيازات خاص است.
هاشمي شاهرودي خاطر نشان كرد: زماني كه در ديدارها، سمينارها و همايش‌‏ها، دستاورهاي نظام قضايي را براي كشورهاي ديگر شرح مي‌‏دهيم، اين دستاوردها مورد توجه آنها قرار مي‌‏گيرد. برخي از كشورها تقاضا كرده‌‏اند كه تعدادي از قضات خود را براي فرا گرفتن قضاي اسلامي به ايران بفرستند كه اين‌‏ها از بركات حقانيت، عمق و برتري احكام فقهي و تعاليم شرعي ما است.
رييس قوه قضائيه با اشاره به سياست حبس‌‏زدايي گفت: زماني به دليل وجود حدود، قصاص و تعزير در مجازات‌‏هاي اسلامي به فقه اسلام نقطه ضعف گرفته مي‌‏شد اما ما در قانون مجازات اسلامي هم در بخش كليات و هم در بخش‌‏هاي ديگر اثبات كرديم كه اين سياست‌‏هاي كيفري اسلامي، عادلانه‌‏تر،‌بشردوستانه‌‏تر منطبق با حقوق بشر، كم‌‏هزينه تر و منسجم‌‏تر با مصالح اجتماعي است تا آنچه كه در مجازات‌‏هاي جوامع غربي ديده مي‌‏شود.
وي با بيان اين‌‏كه مجازات زندان در فقه اسلام كمتر آمده است، گفت: زندان كيفري است كه آثار اجتماعي و مفاسدي را كه در مي‌‏گيرد خيلي شديدتر بوده و خلاف مصالح انساني است. در كيفر زندان نه تنها مجرم آسيب مي‌‏بيند بلكه خانواده او تحت تاثير قرار مي‌‏گيرد و امكان دارد معاش آنها سخت شود.
شاهرودي در ادامه به جنبه‌‏هاي مختلف مجازات قصاص پرداخت و گفت:‌‏ در فقه اسلام براي اين مجازات حق خاصي در نظر گرفته شده است نه حق عمومي. در جوامع غربي براي قتل عمدي حقوق عمومي در نظر گرفته شده است و به حق اولياي دم توجه نمي‌‏كنند كه اين امر با عدالت تعارض دارد.
رييس قوه قضائيه با بيان اين‌‏كه در قوانين ما به حفظ حقوق اشخاص توجه و تاكيد شده است، اظهار كرد: امروز در جوامع غربي به راحتي عدالت تحت عناويني چون مبارزه با تروريسم و برقراري امنيت ذبح مي‌‏شود. آنها تحت عناوين حفظ امنيت در مقابل تروريست همه حقوق را زير پا مي گذارند و هيچ حق خاصي از دخالت تشكيلات امنيتي،‌حفاظتي و پليسي در امان نيست.
وي با طرح اين پرسش كه جنايات ابوغريب و امثال آن تحت چه عناويني شكل گرفته است،‌‏ادامه داد: آنان تحت عناويني چون مبارزه با تروريسم و برقراري امنيت اقدام به جنايت كرده‌‏اند.
هاشمي شاهرودي اظهار كرد: همه بخش‌‏هاي نظام اسلامي مهم است اما بخش قضايي به دليل اين‌‏كه با جان و مال و ناموس مردم سر و كار دارد و برقراركننده عدالت در جامعه است، از اهميت خاصي برخوردار شده است.
رييس قوه قضائيه خاطر نشان كرد:‌يكي از مسائلي كه امروز در دستگاه قضايي مورد توجه قرار گرفته اين است كه دنيا به قضات به صورت بخشي نگاه مي‌‏كند ولي در نظام قضايي اسلامي يكي از نكاتي كه مورد توجه است اين است كه دستگاه قضايي بايد متولي احياي حقوق عامه در جامعه باشد.
وي با بيان اين‌‏كه احياي حقوق عامه، حفظ حقوق شهروندي و حمايت از درآمدهاي مشروع از مسائل مهمي است كه بايد مورد توجه مسوولان قضايي قرار گيرد،‌‏گفت:‌حفظ حقوق عامه مردم اين نيست زماني كه پرونده‌‏اي تشكيل شد،‌‏دستگاه قضايي به سرعت آن را رسيدگي كند. بلكه اين است كه با پيشگيري، سلامت حقوقي جامعه را تضمين كند و اجازه تشكيل پرونده را ندهد.
هاشمي شاهرودي با بيان اين‌‏كه اگر به سلامت و بهداشت حقوقي توجه نشود،‌احياي حقوق عامه شكل نخواهد گرفت،‌جامعه‌‏اي جامعه ايده‌‏آل است كه تمام حقوق در آن محفوظ باشد نه اين‌‏كه تا به حقوق مردم تعدي و تجاوز شد، براي رسيدگي به مرجع قضايي رفت تا به آن رسيدگي شود.
وي اظهار كرد:‌درست نيست كه در يك جامعه اسلامي مزاح، تخلف، جرم و جنايت زياد باشد. از سويي راه علاج هم آن نيست كه شوراهاي حل اختلاف و دادگاه ها را افزايش دهيم.
رييس قوه قضائيه با تاكيد بر اين‌‏كه بايد ريشه ناسلامتي‌‏هاي حقوقي در جامعه شناسايي شود و آنها را اصلاح كرد، گفت:‌‏ما بايد ساختارها و نظام هاي گمركي، بيمه، بانك‌‏ها و شهرداري را اصلاح كنيم، چرا كه آنجا منشا و ورود ناسلامتي‌‏هاي حقوقي است.
هاشمي شاهرودي تصريح كرد: ‌‏قضات بايد سلامت حقوقي را بيشتر مورد توجه قرار دهند و به روح قانون اساسي و قوانين مادر بيشتر توجه كنند تا بتوانيم نظام قضايي اسلامي را هم در بعد پيشگيري و هم در بعد درمان ارتقاي بيشتري دهيم.
به گزارش ايلنا،‌‏ در پايان اين مراسم از قضات و كاركنان نمونه دادگستري استان خراسان شمالي توسط آيت الله هاشمي شاهرودي تقدير شد.
پايان پيام

كد خبر: 463268
 جمعه 29 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن