تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806915103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مصحف شريف‌نور» رونمايي شد ديدار دوباره‌ي هنرمندان با سيدمحمد خاتمي در وعده‌ي عيد غدير خم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «مصحف شريف‌نور» رونمايي شد ديدار دوباره‌ي هنرمندان با سيدمحمد خاتمي در وعده‌ي عيد غدير خم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

آيين رونمايي از «مصحف شريف‌نور» با حضور سيدمحمد خاتمي و جمعي از چهره‌هاي هنري و سياسي همزمان با عيد غدير خم در موزه‌ي ملي قرآن كريم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آغاز اين مراسم كه با حضور هنرمنداني همچون حميد مظفري، محمد احصايي، فاطمه راكعي و عزت‌الله انتظامي صبح چهارشنبه ـ 27 آذر ماه ـ برگزار شد، احمد مسجدجامعي مدير موزه‌ي ملي قرآن با گراميداشت عيد غديرخم گفت: دهمين سالي است كه اين عيد را با حضور آقاي خاتمي برگزار مي‌كنيم و اين سنت كهن همواره منشا آثار پر خير و بركتي بوده كه نمونه‌اش بنياد «مدارس اسلامي جديد» است.

او ادامه داد: امسال نيز اين مجلس را با رونمايي از قرآن ارزشمندي همراه كرده‌ايم كه 500سال پيش نگاشته شده و در سال جاري آراسته شده است. اميدواريم سنتي كه براي عيد غدير برگزار مي‌كنيم، هر سال با نمونه‌اي از اين كارها همراه شود.

مسجد جامعي با يادآوري معرفي چهره‌هاي قرآني در دولت گذشته همزمان با عيد غدير خم متذكر شد: در طول تاريخ اسلام سلسله‌ي همه‌ي اين بزرگان به حضرت علي (ع) مي‌رسد و همانگونه كه پيامبراكرم (ص) فرموده‌اند، قرآن با علي(ع) است و علي (ع) نيز با قرآن است.

به گفته‌ي او حضرت علي (ع) نخستين كاتب وحي است كه به امر پيامبر به جمع‌آوري قرآن پرداخت تا از هرگونه تغييري مصون بماند.

اين عضو شوراي اسلامي شهر سپس با تشريح مطالبي درخصوص گسترش خط و خوشنويسي در راستاي حفظ و نگهداري قرآن ادامه داد: استمرار خط كوفي مديون نگاه ادبي نسبت به هنر تجسمي اسلامي، است.

او سپس «ابن‌بواب» را يكي از چهره‌هاي شاخص در عرصه‌ي خط نام برد و گفت: اين چهره‌ي ارزشمند علي‌رغم گستردگي فعاليتش در ايران، كمتر شناخته شده است. در حالي كه فردي ايراني است. او در حوزه‌ي خط، خوشنويسي، نقاشي، تذهيب، شعر، كتابداري وديگر علوم زمان خود مسلط بوده و آثار كاملي از او به جاي مانده است كه اميدواريم بتوانيم اين آثار را منتشر كنيم.

احمد مسجدجامعي در پايان سخنان خود گفت: حضرت علي (ع) در شكل‌گيري خط قرآن و رواج آن نقش بسيار مهمي داشته است و كساني كه سلسله‌ي خوشنويسي را دنبال مي‌كنند، بنياد خط و خوشنويسي كار آنان به حضرت علي (ع) برمي‌گردد.

او در اين كليپ عنوان مي‌كرد: اين قرآن هزاران سال خط و فرهنگ ايراني را در درون خود گردآورده است.

در اين كليپ آيدين آغداشلو ديگرهنرمند عرصه‌ي هنرهاي تجسمي اين قرآن را يكي از نفيس‌ترين انواع قرآن در تاريخ1300 ساله‌ي ما دانست و گفت: شكل صفحات آن به طرزي ويژه و خاص است كه در تاريخ ما كاملا كم نظير است.

به گفته‌ي او تذهيب اين قرآن بسيار برجسته و از نمونه‌هاي تذهيب در قرآن دوم و سوم است. ضمن اينكه سرسوره‌هاي آن با عالي‌ترين نقوش آراسته شده است.

آغداشلو متذكر شد: با نظاره كردن به اين قرآن نه تنها قرآني نفيس را تماشا مي‌كنيم كه هر يك از صفحات آن نشانگر هنر والاي هنرمندان ماست.

در بخش ديگري از اين مراسم سيدصادق خرازي كه همراه با عباس ايرواني به گردآوري اين قرآن شريف همت گماشته است، طي سخناني با تبريك عيد غديرخم مطالبي را درخصوص گردآوري اين قرآن مطرح كرد.

او گفت: يكي از افتخارات دوره‌ي آقاي مسجدجامعي انجام اموري درخصوص گردآوري و توجه به متون كهن قرآن بوده است كه اميدواريم در زمينه‌ي پژوهش نيز اقدامات موثري صورت بگيرد.

او ادامه داد: نخستين نسخه‌اي كه چاپ شد همزمان با دوره‌ي آقاي خاتمي بود و پس از آن به گردآوري مصحف ايراني روي آورديم كه در اين زمينه تلاش احمد مسجدجامعي و محمد احصايي و همچنين پشتيباني ايرواني كمك بسيار موثري براي گردآوري اين قرآن بود.

او ادامه داد: خداوند را سپاس مي‌گويم به دليل اين توفيقي كه به ما ارايه كرد و تشكر ويژه‌اي دارم از دكتر خرازي كه در دو دهه‌ي گذشته براي جمع‌آوري قرآن تلاش بسياري نمود.

وي در بخش ديگري از سخنانش از تلاش‌هاي استاد محمود فرشچيان، عباس كيارستمي، محمد احصايي، فدائيان، آيدين آغداشلو، تابش و ... سپاسگذاري كرد و نخستين شهيد هنر اسلامي را ابن‌بواب شيعي معرفي كرد كه نقش بسيار مهمي در تاريخ كتابت ايران داشته است.

خرازي در پايان سخنان به ويژگي‌هاي اين قرآن اشاره كرد و گفت: اين قرآن شبيه‌سازي شده است و براي ساخت آن از كاغذ ويژه‌اي استفاده شده است و در يكي از مجهزترين چاپخانه‌هاي آلمان منتشر شده است.

او اظهار اميدواري كرد: كارهاي پژوهشي در زمينه‌ي كتابت آن انجام شود. ضمن اينكه قرآن ديگري در دست داريم و اميدواريم سال آينده مراسم رونمايي از آن برگزار شود.

محمد احصايي به عنوان نماينده‌اي از هنرمندان هنرهاي تجسمي آخرين سخنراني اين مراسم را انجام داد.

او گفت: حفظ و اشاعه‌ي قرآن كريم با خط و خوشنويسي انجام شد و تا زماني كه رسول الله زنده بود، خود حافظ و ناشر قرآن بود و بعد از ايشان اين رسالت با واسطه‌اي به عهده‌ي خطاطان و خوشنويسان گذاشته شد.

احصايي با اشاره به اينكه قرآن با 28 حرف رسم الخط عربي حفظ و نگهداري شده است، ادامه داد: در ملاحظاتي كه به اين 28 حرف و سرگذشت آنها داشته‌ام، با معجزه‌اي برخورد كرده‌ام. اگر اندكي ملاحظه كنيد، درمي‌يابيد كه اين 28 حرف چگونه به شكل‌هاي گوناگون در كل تزيينات آثار هنري خوش نشسته‌اند كه نمونه‌هاي آن منارهاي بناهاي مقدس و همچنين روي نقش‌هايي كه با گچ، فلز، آجر، سفال و غيره خلق شده‌اند، اين حروف قابل مشاهده است.

به اعتقاد او عظمت خطاطي در جهان اسلام از همين راه است و تنها تصويرگر كلام الهي خط و خوشنويسي است. آنچنان كه الفباي عربي در زمان‌هاي مختلف با خوشنويسان گوناگون زيسته و احترام نويسندگان را نسبت به قرآن دو چندان كرده است. البته چند سالي است كه گويي اين رسالت برعهده‌ي صنعت چاپ گذاشته شده است.

به گفته‌ي وي نخستين خادم قرآن ابن‌بواب بوده كه 1028 سال از زماني كه قرآن معروف او نوشته شده، مي‌گذرد و او نصايحي را در قالب قصيده‌اي سي بيتي براي ديگر خوشنويسان به جاي گذاشته است با مضمون دعوت آنان به سوي تقوا و پرهيز از بدي‌ها و بخل آمده است.

احصايي در پايان سخنان خود گفت: رسالت حفظ قرآن در سال‌هاي اخير به همت افرادي كه خداوند به آنان نظر دارد و توفيق احيا و سرمايه‌گذاري را پيدا كرده‌اند، در حال انجام است و فرقي نمي‌كند كه براي گردآوري اين كتاب الهي چه كاري را انجام دهيم، چرا كه توفيقي مشترك است و فايده‌اي دنيوي و ثوابي اخروي براي تمام دست اندركاران دارد.

رييس‌جمهور سابق كشورمان عيد غدير خم را نشانه‌ي رويكردي از اسلام دانست كه چنان‌چه مورد توجه قرار مي‌گرفت، باعث مي‌شد امروز عالم و آدم از لحاظ برخورداري از صلح و آرامش در وضعيت بهتر و مطلوب‌تري به سر ببرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي با يادآوري اين‌كه نام و شخصيت علي (ع) با نام و هويت قرآن پيوند استوار دارد، گفت: اگر قرار بود قرآن به صورت يك انسان نازل شود، بدون ترديد آن انسان، امام علي (ع) بود.

وي كه از امام علي (ع) به عنوان بزرگ‌ترين تربيت شده‌ي مكتب پيامبر (ص)‌ و نسخه‌اي بر اساس الگوي انساني نام مي‌برد، به همزماني عيد غدير خم و برگزاري مراسم رونمايي از مصحف شريف نور اشاره كرد و با اشاره به تلاش‌هاي دكتر صادق خرازي براي تهيه‌ي اين مصحف ارزشمند براي وي به عنوان سياستمداري كه در حوزه‌ي فرهنگ فعاليت داشته و نقش موثري ايفا كرده، آرزوي توفيق كرد.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه‌ي اظهاراتش از ساير دست‌اندركاران تهيه‌ي اين مصحف گران‌قدر قدرداني كرد.

خاتمي در بخش ديگري از اظهاراتش به جايگاه عيد غدير خم در اسلام و مكتب تشيع پرداخت و با يادآوري اين‌كه عيد غدير خم به ظاهر متعلق به مكتب شيعه است، گفت: اين عيد در واقع عيد انسان و اسلام است. عيد غدير خم نشانه‌ي يك رويكردي از اسلام و نشان‌دهنده‌ي يك نوع گرايش در اين دين است كه اگر مورد توجه قرار مي‌گرفت سرنوشت تاريخ را تعيين مي‌كرد و امروز عالم و آدم وضع ديگري داشت.

وي در ادامه‌ي اظهاراتش عيد غدير خم را هم‌چنين عيدي برشمرد كه به انسان مي‌گويد چگونه زيستني شايسته‌ي اوست.

خاتمي در ادامه با يادآوري اين‌كه خداوند انسان را آزاد، مختار در تعيين سرنوشت خود و صاحب خرد آفريده، از اين‌كه در طول تاريخ اين ويژگي‌هاي بشر در مقاطعي مورد بي‌توجهي قرار گرفته ابراز تاسف كرد.

وي افزود: عيد غدير خم مي‌گويد چگونه بايد با انسان آزاده رفتار كرد و او بايد چگونه زندگي كند.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور سابق كشورمان در ادامه‌ي اظهاراتش از امام علي (ع) به عنوان الگوي ممتاز براي انساني كه مي‌خواهد انساني زندگي كند نام برد و با ابراز خشنودي از اين‌كه امروز برخلاف گذشته ديگر شاهد برخوردهاي افراطي و تفريطي كه در طول تاريخ نسبت به امام علي (ع) وجود داشته نيستيم، گفت: امروز همه اعم از شيعه و سني، علي (ع) را انسان بزرگواري مي‌دانيم كه اسوه‌ي بزرگواري است و مجمع تقوا، ايمان، دليري، مهر، محبت و عدالت است.

خاتمي در ادامه با بيان اين‌كه امروز بجاست كه ما مسلمانان به جاي نگاه به گذشته، به امروزمان نگاه كنيم، لزوم الگو قرار دادن اميرالمومنين (ع)‌ را در اين شرايط از سوي مسلمانان براي جلوگيري از سوءاستفاده‌ي قدرت‌هاي خودكامه و متكبر در جهت منافع سلطه‌گرانه و استعماري خود مورد تاكيد قرار داد.

وي افزود: امروز بايد به جاي دامن زدن به سوءتفاهمات، با توجه به واقعيت‌ها عمل كنيم و در اين صوررت است كه مي‌توانيم وضعيت بهتري داشته باشيم.

رييس‌جمهور سابق كشورمان در ادامه، اهداف و دردهاي مسلمانان را در مقطع فعلي مشترك برشمرد و با بيان اين‌كه اين دردها و اهداف اختصاص به شيعه و سني ندارد، به آن‌چه امروز در فلسطين مي‌گذرد پرداخت و آن را براي همه‌ي بشريت رنج‌آور خواند و گفت: اين درد مشترك ماست. شيعه و سني نداريم اما شگفتي است كه قدرت‌هاي بزرگ و دولت‌هاي اسلامي يا احساس درد نمي‌كنند يا به واسطه‌ي تعهدات ناجوري كه دارند در مقابل آن بي‌تفاوت هستند.

خاتمي، الگو قرار دادن اميرالمومنين علي (ع) را در اين شرايط مورد تاكيد قرار داد و يادآور شد: با الگو قرار دادن امام علي (ع) مي‌توانيم دردها را درمان كنيم و با رفع مشكلات در مسير فردايي بهتر حركت كنيم.

وي در ادامه‌ي اظهاراتش به جايگاه هويت اشاره كرد و آن را از ام‌المسايل جهان موجود برشمرد و با بيان اين‌كه هيچ جامعه و فردي بدون هويت يافت نمي‌شود، گفت: اگر فرد يا جامعه‌اي بدون هويت باشد يا بيمار است يا زمينه‌هاي نابودي خود را به وجود آورده است.

خاتمي با طرح اين سوال كه آيا هويت و هويت داشتن منشأ تنازع است يا مي‌تواند عاملي براي تفاهم محسوب شود، به طرح سوالي ديگر مبني بر اينكه آيا تكيه بر هويت به بنيادگرايي منجر مي‌شود؟ پرداخت و گفت: هويت داشتن جزو ذات انسان است و هويت‌زدايي كردن غلط و ناممكن است. هويت چيزي نيست كه با بخشنامه، فرمان و توجيه و دستورالعمل به آن برسيم بلكه در ذات بشر موجود است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با طرح اين سوال كه آيا با تقويت هويت شاهد افزايش جنگ‌ها و ستيزها خواهيم بود؟ اظهار كرد: اگرچه بسياري از جنگ‌ها و ستيزها ريشه در مسايل سياسي و اقتصادي دارند اما مسايل هويتي نيز در اين جنگ‌ها تاثيرگذار بوده و بعضا با سوءاستفاده از آنها جنگ‌ها و خصومت‌ها تقويت مي‌شود و اين چيزي است كه نمي‌توان در آن ترديد كرد.

وي در ادامه به ويژگي‌هاي پديده‌ي جهاني شدن كه در سايه‌ي آن سياست، فرهنگ و همه‌ي امور بشري به هم نزديك مي‌شود پرداخت و گفت: همزمان با پديده‌ي جهاني شدن شاهد افزايش هويت‌هاي قومي، ملي و مذهبي در جهان هستيم و شاهد آن هستيم كه هويت در اين موقعيت از اهميت بيشتري برخوردار است.

خاتمي با بيان اينكه در اين شرايط چه بايد كرد؟ گفت: اگر هويت انعطاف‌پذير نباشد و مرزهاي هويتي با هم فاصله داشته باشد و اثبات هويت مستلزم نفي ديگري باشد، هويت از عوامل جنگ و ستيزه خواهد بود.

وي افزود: اما اگر هويت را بتوان طوري شناخت كه با وجود مرزهاي هويتي، اين مرزها انعطاف نيز داشته باشند، آن وقت مي‌توانيم درون مرزهاي هويتي زندگي كنيم بدون اين‌كه شاهد جنگ باشيم و در اين صورت جهاني پر از صلح خواهيم داشت.

خاتمي در ادامه با استناد به يكي از فرمايشات امام علي (ع) خطاب به مالك اشتر در زمان واگذاري حاكميت مصر به وي مبني بر اين‌كه زماني كه تو حاكم مي‌شوي بايد با ارباب رجوع و مردم با محبت رفتار كني، گفت: در اين فرمان امام (ع) به مالك فرمودند كه تو حاكم مي‌شوي، البته نه براي خوردن جان و مال مردم و اين‌كه مانند گرگ به جان آنها بيفتي، شكنجه كني، بدري و بدبختي ايجاد كني، بلكه بايد قلبت را سرشار از محبت كني چون يا آنها خواهران و برادران ديني تو هستند يا همگنان تو به شمار مي‌روند.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه اين تعريف از هويت را عاملي در جهت صلح و دوستي مي‌خواند، به‌كارگيري آن را از جانب بشر امروز، اقدامي در جهت پرهيز از هر نوع نزاع و درگيري دانست و گفت: در اين صورت مي‌توان در مرزهاي هويت زيست و همديگر را دوست داشت.

به گزارش ايسنا،در اين مراسم فريبا يوسفي، فاطمه راكعي به عنوان دو شاعر اشعاري را در مدح حضرت علي (ع) قرائت كردند و قاسم احمدي خواننده نيز قطعه‌اي را در همين زمينه اجرا كرد.

انتهاي پيام
 جمعه 29 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن