تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816659219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/ غنيمي فرد: تحريم صنعت نفت ايران امكان پذير نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ غنيمي فرد: تحريم صنعت نفت ايران امكان پذير نيست
لندن - "حجت الله غنيمي فرد" معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران در مصاحبه با خبرنگار ايرنا در لندن تحريم صنعت نفت ايران را غير ممكن توصيف كرد.


غنيمي فرد به ايرنا گفت: از نظر تجارت نفت خام، جمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژه اي در جهان دارد چرا كه كشورما در ميان كشورهاي مختلف دنيا بعد از عربستان و روسيه سومين صادر كننده نفت بوده و از نظر توليد نيز پس از عربستان، روسيه و آمريكا چهارمين كشور بزرگ توليد كننده نفت جهان هستيم.
وي افزود: حذف كردن كشوري با اين ميزان توليد و صادرات از مجموعه مبادلات بين المللي نفت خام عملا امري است كه طي 30 سال گذشته مشخص شده براي هيچ كشوري كه مبادلات نفت خام را در جهان به صورت منطقي مي بيند، امكان پذير نيست.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران ادامه داد: برخي از كشورها به صورت يكجانبه يا چند جانبه ترجيح داده اند در برخي از پروژه هاي نفتي ايران كمتر حضور داشته باشند و اين امري است كه پيش از آنكه سياسي باشد، مي تواند به تصميم اقتصادي شركت ها مربوط باشد.
غنيمي فرد گفت: از طرف ديگر همه كساني كه در صنعت نفت و گاز جهان هستند مي دانند در اين قرن و در اين موقعيت زماني هيچ امكانات تكنولوژيكي و مالي در غرب وجود ندارد كه مشابه آن را نتوان در كشورهاي غير غربي و خصوصا در آسيا پيدا كرد و در نتيجه اين براي برخي كشورها محرز شده است كه صنعت نفت ايران ياد گرفته است بدون وجود امكانات تكنولوژيكي و مالي غرب هم فعاليت هاي خود را به خوبي انجام دهد.
وي افزود: در عين حال ما آماده هستيم با هر كشوري كه آماده همكاري با ما باشد و اين همكاري بر يك رابطه منصفانه و برابر استوار باشد با آن همكاري كنيم و آشكار است اگر كشور و يا شركتي به هر دليلي علاقه مند براي كار با ما نباشد ما نيز به هيچ عنوان براي همكاري با آنها اصرار نمي كنيم.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران ادامه داد: تجربه سالهاي گذشته نشان مي دهد ما خوشبختانه در صنعت نفت به امكانات و پيشرفت هاي بسيار خوبي رسيده ايم و مي توانيم در آينده ثابت كنيم كه حتي در مواجه با مشكلات اخيري كه برخي از كشورها سعي كرده اند عليه صنعت نفت ما تحميل كنند جايگزين هايي را فراهم كرده ايم كه توانسته است امكاناتي اگر نه بيشتر كه حداقل معادل آنها را براي ما فراهم كند.
غنيمي فرد در ادامه به "اجلاس انرژي لندن" كه قرار است جمعه اين هفته با حضور دهها تن از وزيران و مقامات ارشد كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده نفت در لندن برگزار شود اشاره كرد و گفت: اجلاس لندن مشكل ركود اقتصاد جهاني كه كليه كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده نفت را تحت تاثير قرار داده را به عنوان يكي از امور اوليه در دستور كار خود قرار خواهد داد.
غنيمي فرد افزود: شايد آن چيزي كه به نفت بر مي گردد اين باشد كه آيا بعد از اين همه مشكلات، دنياي نفت به اين نتيجه رسيده كه بخشي از بي ثباتي قيمت ها ناشي از عدم سرمايه گذاري مناسب در بخش بالادستي نفت و گاز است؟، آيا دنياي نفت به اين نتيجه رسيده كه قيمت هايي كه ما در تير ماه ديديم و نفت خام را به بالاتر از 150 دلار در هر بشكه رساند امكان دارد باز هم با تاخير در سرمايه گذاري در كشورهاي اصلي صادر كننده نفت و گاز مجددا تكرار شود و اينكه آيا به اين نتيجه مي توانيم برسيم كه اين امر مي تواند درباره گاز هم در چند سال آينده رخ دهد؟
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران ادامه داد: مصرف گاز در جهان هر سال بيش از سال قبل است و اين روند نشان دهنده آن است كه سرمايه گذاري كافي براي بخش بالادستي يعني اكتشاف و توليد گاز صورت نگرفته و به همين دليل به راحتي قابل پيش بيني است كه اين مي تواند منجر به بي ثباتي قيمت ها شده و در دنياي گاز هم مصرف كنندگان را با قيمت هاي بالا مواجه كند.
غنيمي فرد گفت: چنانچه جلساتي مانند اجلاس انرژي لندن بتواند به دور از تعارفات سياسي و براي يافتن راه حل براي مشكلات سالهاي آينده خصوصا در ميان مدت تلاش كند، قطعا مي تواند راهگشا باشد.
وي افزود: خصوصا اگر متخصصاني كه از طرف مصرف كنندگان و توليد كنندگان در اين مذاكرات حضور دارند بتوانند بدون گرايش هاي خاص خود و تنها با توجه به گرايش كلي صنعت نفت به مشكلات نگاه كنند اين مي تواند راه حلي را براي مشكلات آينده بينديشد زيرا در غير اين صورت ما بايد قبول كنيم كه مدت كاهش قيمت نفت مدت كوتاهي خواهد بود.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران در ادامه با اشاره به تاثير افزايش و كاهش شديد قيمت نفت بر اقتصاد كشورهايي مثل ايران گفت: بخش عمده اي از اقتصاد ايران به درآمدهاي حاصل از فروش نفت وابسته است و به همين علت زماني كه قيمت نفت افزايش هاي غير قابل پيش بيني و پرشي پيدا مي كند از آنجا كه همزمان با اين پرش هاي قيمتي همه كالاها و خدمات وارداتي كشور هم افزايش سريع قيمت پيدا مي كنند متاسفانه بايد بگوييم كه اين پرش هاي قيمتي بازيافت بالايي براي اقتصادي كشورهاي تك محصولي ندارد.
وي توضيح داد: معمولا پس از پايان دوره صعودي و با كاهش قيمت نفت، قيمت كالاها و خدمات وارداتي به همان شكل و به همان سرعت كاهش پيدا نمي كنند.
غنيمي فرد در ادامه گفت: در زماني كه قيمت نفت كاهش سريع پيدا مي كند مثل آنچه كه در چند ماه گذشته ديديم باز هم به علت اينكه بخش عمده اي از اقتصاد ايران و درآمدهاي كشور به فروش نفت خام مربوط مي شود اين كاهش سريع و با شيب تند باعث مي شود كه درآمدهاي كشور در بخش اول مورد مخاطره قرار گرفته و كاهش پيدا كند.
وي افزود: اما همزمان قيمت كالاها و خدمات كه در دوره افزايش قيمت نفت بالا رفته بود به همان نسبت و سرعت كاهش قيمت نفت، كاهش پيدا نمي كند و در نتيجه در زماني كه ما كاهش درآمد نفتي داريم هنوز مدتي با افزايش قيمت هاي قبلي براي كالاها و خدمات وارداتي و در نتيجه برخي مشكلات اقتصادي مواجه مي شويم.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران افزود: به همين دليل تا زماني كه بخش عمده اي از اقتصاد به درآمدهاي ناشي از فروش نفت وابسته باشد هرگونه افزايش يا كاهش غيرمترقبه كه برنامه ريزي درباره آن ممكن نباشد مي تواند مخاطره اي براي اقتصاد باشد چه در زماني كه كشور مي خواهد توسعه اي را براي خود داشته باشد و چه در زماني كه بخواهد كنترل هايي را در زمينه هاي مثلا نقدينگي و تورم و بيكاري براي خود برنامه ريزي كند و هركدام از اينها مي تواند با تغييرات ناگهاني قيمت نفت خام چه به سمت بالا و چه به سمت پايين برنامه ريزي ها را مختل كند.
غنيمي فرد در ادامه اين مصاحبه در مورد وضعيت بازار نفت گفت: به نظر مي رسد كه افزيش بسيار غرمترقبه قيمت نفت خصوصا در ماه تير كه قيمت يكي از انواع نفت خام را حتي به بالاتر از 153 دلار رساند قيمتي نبود كه بازار آن را براي نفت خام واقعي مي دانست و در نتيجه اين ميزان افزايش قيمت از نظر كارشناسي امري بسيار غيرقابل پذيرش بود.
وي افزود: از طرف ديگر كاهش قيمتي به اين شكل در طي اين مدت كوتاه چند ماهه هم نمي تواند از نظر كارشناسي امري طبيعي به نظر بيايد اگرچه برخي از عوامل مانند ركود اقتصادي و يا كم شدن مصرف به تبع آن براي نفت خام در كشورها مختلف مي تواند باعث كاهش قيمت ها شود اما به نظر مي رسد كه نبايد كاهش قيمت نفت خام به رغم همه مشكلات در حدودي كه ما دو هفته گذشته با آن روبرو بوديم ادامه پيدا كند.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران افزود: به همين دليل مي بينيم كه طي چند روز گذشته قيمت ها افزايش پيدا كرد و حتي قيمت نفت خام برنت درياي شمال به بالاتر از 50 دلار هم رسيد.
غنيمي فرد ادامه داد: با اين وجود بازهم در طي دو هفته آينده و تا پايان سال ميلادي جاري نبايد اين بازار را يك بازار با ثبات و پايدار ببينيم زيرا عملا در طي اين دوره از سال ميزان تقاضا كم مي شود كه دليل آن عدم سرما و يا عدم رشد اقتصادي مناسب نيست بلكه دليل اين كاهش تقاضا وضعيت شركت هاي نفتي است كه معمولا سعي مي كنند در اواخر سال ميلادي كه حساب آنها بايد بسته شود مقدار كمتري از سرمايه خود را در كشتي هاي حامل نفت خام سرمايه گذاري كرده و يا نفت خام را در مخازن خود به ميزان بيش از نياز حبس كنند.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران افزود: به نظر مي آيد بعد از شروع سال 2009 ما بايد تغييراتي را در قيمت ها مشاهده كنيم اگرچه اين تغييرات به معني افزايش و يا پرش قيمتي نيست چراكه اقتصاد بخش عمده اي از جهان مصرف كننده نفت خام در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار دارد ولي از طرف ديگر به نظر نمي آيد با توجه به نيازي كه به نفت خام وجود دارد و قيمت هايي كه براي نفت خام پيش بيني مي شود ما شاهد كاهش هاي سريع قيمتي باشيم.
غنيمي فرد ادامه داد: در عين حال دو مقطع زماني يكي در ماه فوريه و ديگري در ماه ژوئيه سال 2009 اهميت زيادي براي پيش بيني روند بازار در سال آينده ميلادي دارند چرا كه اگر در ماه دوم ميلادي قيمت نفت خام هايي مثل برنت از 50 دلار بالاتر و يا حدود 50 دلار باشد اين نشان خواهد داد بازار به دنبال قيمت پايين تري از نفت در كل سال نخواهد بود و چنانچه در ماه هفتم (ژوئيه) قيمت هايي بالاتر از 55 دلار داشته باشيم مي توانيم مطمئن باشيم كه قيمت بعد از آن براي سال 2009 ميلادي در شكلي پايدار و حتي به صورت بطئي افزايشي باشد تا وضعيت ركود اقتصادي در كشور هاي اصلي مصرف كننده نفت به تدريج بر طرف شود.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران ادامه داد: با پايين بودن قيمت نفت بسياري از سرمايه گذاري هايي كه در چند سال گذشته در ميادين نفتي گران قيمت از نظر توليد انجام شده قطعا متوقف مي شود و اين مي تواند ركود اقتصادي كشورهاي مختلف مصرف كننده نفت را تشديد كند.
وي افزود: از طرف ديگر پايين بودن زياد قيمت نفت خام در سطح جهاني مي تواند باعث رشد سريع اقتصادي كشورهايي مانند چين شود. به عبارت ديگر اگر قيمت ها به هر دليلي بسيار پايين نگه داشته شود بازتاب آن مي تواند رشد مناسب اقتصادي چين پس از حدود يك سال باشد و اين مي تواند در زماني كه كشور هاي ديگر با مشكلات اقتصادي روبرو هستند چين را در موضع قدرتمندي قرار دهد و اقتصاد خود را براحتي از اين بحران عبور دهد.
وي اظهارداشت: در صورت بروز اين وضعيت كشورهاي ديگر رقيبي بسيار سرسخت تر و قدرتمندتر را در برابر خود خواهند داشت و به نظر نمي رسد بسياري از كشورهاي مصرف كننده نفت آماده باشند تا اين فرصت را براي آينده چين ايجاد كنند.
معاون سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران افزود: به همين دليل به نظر نمي آيد كه ما براي سال 2009 منتظر قيمت هاي بسيار پايين در نفت باشيم مگر اينكه استثنا مشكلات اقتصادي كنوني فقط قسمت كوچكي از مشكلات باشد و اقتصاد بخش عمده اي از كشورهاي جهان با ركودي بسيار شديدتر و بسيار غيرقابل كنترل تر روبرو شود كه بعيد به نظر مي رسد اين امر به وقوع بپيوندد.
اروپام333**222**345
 پنجشنبه 28 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن