تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804644261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در آخرين حضور بوش در عراق صورت گرفت. انتفاضه كفش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در آخرين حضور بوش در عراق صورت گرفت. انتفاضه كفش
گروه پژوهش هاي خبري- محمد خواجوئي: پرتاب كفش ازسوي يك خبرنگار عراقي به طرف رئيس جمهور آمريكا در كنفرانس خبري بغداد نشانه خشم و نفرت ملت عراق از اشغالگري آمريكا است.


جورج بوش، رئيس‌جمهور ايالا‌ت متحده يكشنبه براي آخرين‌بار در دوران رياست‌جمهوري‌اش به عراق -‌ كشوري كه بي‌ترديد سرنوشت آن بزرگ‌ترين معيار براي ارزيابي ميراث او از مدت زمامداري‌اش در كاخ سفيد خواهد بود- سفر كرد اما اتفاقي كه در اين سفر رخ داد بيشتر از موضوع( ‌آخرين سفر رئيس‌جمهور آمريكا) اهميت يافت و آن پرتاب دو لنگه كفش از سوي يك خبرنگار ناراضي به سوي بوش بود.
در حالي كه "جرج بوش" به همراه "نوري مالكي" نخست وزير عراق، در يك كنفرانس خبري مشترك در بغداد، حضور داشت، ناگهان از طرف "منتظر الزيدي" خبرنگار تلويزيون "البغداديه"، كه در رديف سوم نشسته بود، با لنگه كفش هدف حمله قرار گرفت.
الزيدي كه هر دو كفش خود را جداگانه و به شدت به سمت بوش پرتاب مي كرد، فرياد مي زند:
«اي سگ! اين بوسه خداحافظي است، اين كفش از سوي زنان بيوه، يتيمان و آنهايي است كه عزيزان آنها به دست تو در عراق كشته شدند.» وي بعدا گفت كه نمي توانست دروغ هاي بوش را تحمل كند. بوش كه غافلگير شده بود، سر خود را هنگام پرت شدن كفش ها خم مي كرد با اين حال يكي از دو لنگه كفش زيدي به پرچم امريكا اصابت نمود.
وي سپس با رنگ پريده، گفت: تنها چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه شماره كفش او 43 بود. در پي اين حادثه، نيروهاي امنيتي عراقي وارد عمل شدند و الزيدي را دستگير و به بيرون از سالن كنفرانس بردند اين در حالي بود كه نيروهاي امنيتي عراقي از ضرب و شتم زيدي پرهيز كرده و تنها وي را بازداشت نمودند اما نيروهاي امنيتي امريكايي با رفتاري خشن و سبعانه زيدي را آماج مشت و لگد خود قرار دادند.
اين اتفاق روز يكشنبه در حالي در بغداد رخ داد كه پس از اين حادثه خبرنگاران و نزديكان الزيدي او را روزنامه‌نگاري متعهد توصيف كردند. حيدر ناصر، همكار الزيدي در شبكه البغداديه در اين ‌باره گفت: «‌او به شغلش متعهد بود و پس از آموزش در لبنان ماه گذشته به‌عنوان رئيس خبرنگاران منصوب شد.»شبكه البغداديه پس از اين حادثه خواستار آن شد كه الزيدي را به نام دموكراسي و آزادي بيان آزاد كنند. اين شبكه اعلا‌م كرد: «‌هرگونه اعلا‌م جرم عليه الزيدي، ياد‌آور رفتار ديكتاتوري و اقدامات خشونت‌بار ديكتاتور‌ها، دستگيري‌هاي اتفاقي و گور‌هاي دسته‌جمعي است.» اين شبكه همچنين خواستار همكاري نهاد‌هاي تلويزيوني بين‌المللي و عراقي براي آزادي الزيدي شد.
مردم عراق به ويژه در دو شهر بزرگ بغداد و بصره، در حالي كه تعدادي از آنها به نشانه همبستگي با الزيدي كفش در دست داشتند، عليه حضور بوش در كشورشان، تظاهرات كردند. در اين راهپيمايي، پلاكاردهايي در دست تظاهركنندگان بود كه بر روي آنها نوشته شده بود: آمريكا از عراق خارج شود. تظاهركنندگان پرچم آمريكا را نيز آتش زدند و از دولت عراق نيز خواستند هرچه سريعتر الزيدي را آزاد كند.
مردم معترض شعار مي دادند؛ كفش كافي نيست، بوش را بايد هدف گلوله قرار داد. در منطقه خاورميانه نيز پرتاب كفش به سمت بوش، با استقبال عمومي روبه رو شد؛ در مصر، خبرنگاران با الزيدي اعلام همبستگي كردند، 100 وكيل عرب نيز ضمن اعلام آمادگي براي دفاع از الزيدي، از دولت عراق خواستند اين قهرمان را آزاد كند.
خبرگزاري فرانسه با پوشش دادن خبر پرتاب كفش، اعلام كرد: اين بهترين بوسه براي خداحافظي با بوش بود.
اين خبرگزاري همچنين گزارش داد: پيامك هاي ديروز فلسطينيان درباره دو لنگه كفش بود. در يكي از اين پيامك هاي طنز آميز آمده است كه بوش از "محمود عباس"، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و خبرنگاران همراهش خواسته است در سفر آتي خود به واشنگتن، پابرهنه وارد كاخ سفيد شوند.
پرتاب كفش به سمت بوش، لحظه‌اي مهم در آخرين سفر رئيس‌جمهور آمريكا به اين كشور به شمار مي‌رود. پرتاب كفش در عراق به‌طور نمادين حركتي بسيار توهين‌آميز به شمار مي‌رود و نشان‌دهنده اين است كه فردي كه به سمت او كفش پرتاب شده حتي ارزش يك لنگه كفش هم ندارد.
پس از سقوط صدام حسين در ماه مارس سال 2003 ميلا‌دي، مردم شادمان در 9 آوريل همان سال به سمت مجسمه او كفش پرتاب ‌كردند. اقدام اين خبرنگار عراقي بازتاب‌دهنده ديدگاه‌هاي مختلف در مورد جورج بوش، رئيس‌جمهور آمريكا به‌شمار مي‌رود، مردي كه با حمله به عراق حكومت صدام حسين، ديكتاتور پيشين اين كشور را ساقط كرد كه به ايجاد فضاي باز سياسي در عراق منجر شد. فضايي كه در دوران زمامداري صدام حسين، حتي قابل تصور نبود.
با اين حال بسياري بر اين باورند كه هزينه اين اقدام آنقدر بالا‌ بود كه دستا‌ورد‌هاي آن را زير‌سوال برده است. بوش، به بهانه وجود سلا‌ح‌هاي كشتارجمعي در عراق به اين كشور حمله كرد، سلا‌ح‌هايي كه البته هيچ‌گاه در اين كشور پيدا نشد.اشغال عراق توسط آمريكا و متحدانش بيش از هرچيز به ناآرامي ها و رشد تروريسم انجاميد.در اين چند ساله مردم عراق هر روز شاهد انفجارها و ترورهاي گسترده در كشورشان بودند و بسياري از اعضاء خانواده خود را از دست دادند.
اقدام "منتظر الزيدي" خبرنگار شبكه تلويزيوني "البغداديه" در برابر ديدگان جهانيان كه سخنان "جرج بوش" رئيس جمهوري آمريكا را دنبال مي‌كردند و پرتاب كفش به سمت بوش، بوسه خداحافظي و تعبير آشكار مخالفت مردم عراق با اشغالگري نفرت انگيز آمريكا است.
اين اقدام خبرنگار عراقي منعكس كننده مخالفت ملت عراق و همه ملت‌هاي جهان با انواع ظلم، اشغالگري و بيداد و ستمگري است.
اقدام الزيدي ترسيم كننده پايان (عمرسياسي) بوش به عنوان سمبل ظلم و ستمگري و پايان همه اشغالگراني است كه زير گام‌هاي ملت‌ها قرار دارند، هرچند كه بوش براي كاستن از اهميت اين اقدام نمادين تلاش بيهوده كرد.
بوش در واپسين روزهاي زمامداري خود ، ازدستاورد هايي از جنگ عراق احساس غرورمي كند كه آمريكايي ها به آن اعتقادي ندارند و عراقي ها نيز نتيجه اين جنگ را ، ادامه سلطه آمريكا بركشورشان مي دانند .
حال با پايان يافتن دوره پرتلاطم نو محافظه‌كاران اين علامت سؤال بزرگ در ذهن مردم عراق ايجاد شده است كه آيا با رفتن بوش تراژدي وي نيز از عراق رخت خواهد بست يا اينكه عراقي‌ها همچنان بايد قربانيان سياست‌هاي مستبدانه و خودكامگي‌هاي سران كاخ سفيد باسند؟
و اينكه آيا باراك اوباما رئيس جمهوري ايالات متحده آمريكا كه با شعار تغيير وارد عرصه شده است، سياست جديدي را در اين زمينه اتخاذ خواهد كرد يا راه سلف خود را پيشه خواهد ساخت؟
 چهارشنبه 27 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن