واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا"
امروز روزي است كه دين خود را بر شما كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم و راضي شدم كه "اسلام" دين شما شود.
نوشتاري از اكبر شوخ چشم
بمناسبت بزرگترين عيد مسلمانان ، عيد ولايت و امامت عيد غدير خم
"اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا."
امروز روزي است كه دين خود را بر شما كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم و راضي شدم كه "اسلام" دين شما شود.
غدير، بركه اي به وسعت همه درياها، تجلي بهار و نور جاودانه خورشيد ابديتي بود كه وصف آن در هيچ كلامي نگنجد، اگر چه جرعه اي از زلال آن همه جانهاي شيفته را سيراب مي كند.
واقعه غدير حادثه اي تاريخي نيست كه در كنار ديگر وقايع بدان نگريسته شود، غدير تنها نام يك سرزمين نيست بلكه يك تفكر است، نشانه و رمزي است كه از تداوم خط نبوت حكايت مي كند و غدير نقطه تلاقي كاروان رسالت با طلايه داران امامت است.
آري غدير يك سرزمين نيست، چشمه اي است كه تا پايان هستي مي جوشد، كوثري است كه فنا برنمي دارد، افقي است بي كرانه و خورشيدي است عالمتاب.
غدير، از يك سو به "بعثت در حرا" وصل مي شود و از سوي ديگر به "شهادت در كربلا" پيوند مي خورد و فاصله ميان حرا تا كربلا را دريايي از باورهاي پاك و هدايت هاي آسماني پر كرده است كه در "غدير" تجسم يافته است.
درياي غدير، از ريزش آبشارگون وحي بر جان حضرت محمد (ص) لبريز است و قامت دين در زلال "غدير خم" انعكاس مي يابد.
"غدير" يك كتاب مبين است، سندي براي تداوم خط رسالت در جلوه امامت و صراطي مستقيم كه به سنت پيامبر خدا منتهي مي شود.
رسول خدا (ص) مي خواست دست امت را در دست امام بگذارد، تا نه گمراه شوند و نه سرگردان، نه تشنه بمانند و نه در دام نفس بيفتند اين بود كه منشور بلند و جاودانه "خطبه غدير" را سرود و به گوش تاريخ سپرد.
عيد گرفتن غدير، ارج نهادن به كرامت انسان است، چرا كه غدير عيد عدالت، رهبري، كمال طلبي، حق جويي، شعله افكني بر انديشه ها و اميدآفريني در دل ها است.
حادثه غدير حادثه بزرگي است و عيد غدير عيدي بزرگ و شايد شريفترين عيد مسلمانان است.
در آيه 66 سوره مائده در خصوص غدير آمده است: "يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس"، يعني اي پيامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان و اگر اين ابلاغ را انجام ندهي، رسالت خود را به طور كامل ابلاغ نكرده اي و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ مي كند.
همه مفسران شيعه معتقدند آيه فوق در غدير خم درباره نصب علي (ع) نازل شده است و حدود 360 تن از دانشمندان اهل سنت از جمله سيوطي، فخر رازي، قندوزي، مسند احمد بن حنبل و خطيب نيشابوري نيز اين مطلب را پذيرفته اند.
پيامبر اسلام، در سال آخر عمر خود در هجدهم ماه ذيحجه سال دهم هجري قمري با بيش از يكصد هزارنفر "حجه الوداع" را به جاي آورد و در برگشت در سرزمين "خم" مردم را به سوي حضرت علي (ع) فراخواند و دست حضرت را بلند كرد، در آن هنگام آيه "اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا" بر پيامبر (ص) نازل شد.
آن حضرت سپس فرمود: من دو چيز نفيس در ميان شما به امانت گذاردم، يكي كتاب خدا و ديگري عترت و اهل بيت من، اين دو هرگز از هم جدا نشوند، مردم بر قرآن و عترت من پيشي نگيريد و در عمل به آنها كوتاهي نورزيد كه هلاك مي شويد.
در اين هنگام دست علي(ع) را بلند كرد و به همه مردم معرفي نمود، سپس فرمود: سزاوارتر بر مومنان از خود آنان كيست؟ همگي گفتند: خدا و پيامبر او داناترند.
سپس فرمود":اي مردم هركس من مولاي اويم، علي مولاي اوست، خداوندا كساني را كه علي را دوست دارند، دوست بدار و كساني كه او را دشمن دارند، دشمن دار".
سابقه "غدير" و "عيدگرفتن" اين روز مقدس، به زمان پيامبراكرم(ص) مي رسد. در دوران ايمه ديگر نيز اين سنت ديني ادامه داشته و امينان وحي الهي، همچون امام صادق (ع) و امام رضا(ع) آن را آشكار ساخته و يادش را گرامي و زنده نگه مي داشتند، پيش از آنان نيز،اميرالمومنين(ع) احياگر اين عيد بود.
رمز عيد بودن "غدير"نيز، كمال دين و اتمام نعمت در سايه تداوم خط رسالت در شكل و قالب امامت بود.
غدير،تنها نه به عنوان روزي تاريخي، بلكه به عنوان يك "عيد اسلامي" مطرح است.
همه اين ويژگي ها براي اين روز بزرگ، موقعيتي والا و ارزشمند پديد آورد، آن چنان كه رسول خدا(ص) و ايمه و مومناني كه پيرو آنان بودند، از موقعيت اين روز شادمان بودند.
ايمه اهل بيت (ع)، اين روز را شناخته و شناسانده و آن را عيد ناميدند و همه مسلمانان را به عيدگرفتن آن دستور دادند و فضيلت و ثواب نيكوكاري در آن روز را بيان كردند.
فرات بن احنف مي گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم،جانم فدايت!آيا مسلمانان عيدي برتر از عيد فطر و قربان و جمعه و روز عرفه دارند؟ فرمود: آري! با فضيلت ترين ،بزرگترين و شريفترين روز عيد نزد خداوند، روزي است كه خدا دين را در آن كامل ساخت، گفتم: آن كدام روز بود؟ فرمود: آن روز، روزي است كه پيامبر اكرم(ص)، علي(ع) را به عنوان هادي امت نصب كرد و اين آيه نازل شد و دين كامل گشت و نعمت خدا بر مومنان، تمام شد.
امام صادق(ع) نيز روزه غدير خم را برابر با صد حج عمره مقبول نزد خداوند مي دانست و آن را "عيد بزرگ خدا" مي شمرد.
حضرت رسول نيز به اين نكته اشاره و تصريح فرموده است، از جمله در روايتي مي فرمايد: روز غديرخم، برترين اعياد امت من است، روزي است كه خداي متعال مرا فرمان داد تا برادرم علي بن ابي طالب را به عنوان پرچمي هدايتگر براي امتم تعيين كنم كه پس از من به وسيله او راهنمايي شوند و آن، روزي است كه خداوند درآن روز، دين را كامل ساخت و نعمت را بر امتم به كمال وتمام رساند و اسلام را به عنوان دين، برايشان پسنديد.
كلام ديگر پيامبر(ص) كه فرموده بود: "به من تهنيت بگوييد، به من تهنيت بگوييد" نيز نشان دهنده همين عيد بودن روز غدير در كلام حضرت رسول است.
اميرالمومنين(ع) نيز در ادامه خط پيامبر، اين روز را عيد گرفت ودر سالي كه روز جمعه با روز غدير مصادف شده بود، در ضمن خطبه عيد فرمود: خداوند متعال براي شما مومنان، امروز دو عيد بزرگ و شكوهمند را مقارن قرار داده است كه كمال هر كدام به ديگري است، تا نيكي و احسان خويش را درباره شما كامل سازد و شما را به راه رشد برساند"...
پس توحيد خدا، جز با اعتراف به نبوت پيامبر(ص) پذيرفته نيست و دين، جز با قبول ولايت به امر الهي قبول نمي شود و اسباب طاعت خدا جز با چنگ زدن به دستگيره هاي خدا و اهل ولايت، سامان نمي پذيرد.
آري غدير، روز حماسه جاويد، روز ولايت، امامت، وصايت، اخوت، رشادت و شجاعت شناخته شد.
امام صادق(ع) در خصوص اين روز فرمود: روز غدير خم عيد بزرگ خداست، خدا پيامبري مبعوث نكرده، مگر اينكه اين روز را عيد گرفته وعظمت آن را شناخته و نام اين روز در آسمان، روز عهد و پيمان و در زمين، روز پيمان محكم و حضور همگاني است.
عمار بن حريز نيز گويد: روز هجدهم ماه ذيحجه خدمت امام صادق(ع) رسيدم و آن حضرت را روزه يافتم. امام به من فرمود: امروز، روز بزرگي است، خداوند به آن عظمت داده و آن روز دين مومنان را كامل ساخت و نعمت را بر آنان تمام نمود و عهد و پيمان قبلي را تجديد كرد.
در بيان ايمه(ع) براي اين روز بزرگ اعمالي از جمله تحكيم بيعت با ولايت، اظهار سرور و شادماني، مصافحه كردن، ذكر مخصوص اين روز "الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولايت اميرالمومنين و الايمه (ع)" پيمان اخوت و برادري، احسان و انفاق، صله رحم، رفع حاجات مومنان، غسل كردن و لباس نو پوشيدن، تشكيل اجتماع براي يادآوري روزي كه پيامبر به امر خداوند علي (ع) را به امامت امت اسلامي نصب كرد و دعا روزه و عبادت وارد شده است.
امروز عيد بزرگ شيعيان است، امروز و روزهاي گذشته ايران اسلامي حال و هواي ديگري داشته، امروز بزرگترين عيد شيعيان جهان است، روزي كه شيعه آن را بزرگترين سند حقانيت خود مي داند.
عيد غدير بهاري است كه درآن شكوفه هاي ولايت باز شد و درخت نبوت به بار نشست.
بهار غدير، دل هاي شيعيان علي (ع) را جلا مي بخشد و ياد اولين امامشان را جاودانه مي دارد.
بهار غدير بوي ولايت مي دهد و ولايت علي بوي دلنشين بهشت خدا را به ارمغان مي آورد.
امروزحضرت محمد (ص) دست علي (ع) را در دستان گرم و با محبت خويش بالا مي برد و با صلابت هميشگي خود فرياد مي زند كه علي دوست، ولي و جانشين من است، " من كنت مولاه فهذا علي مولاه"
و اما آن روز، روز ديگري بود. آن روز علي (ع) مامور شد تا از كتاب خدا و اهل بيت پيامبر حمايت و حفاظت كند.
آن روز آخرين حج محمد امين بود، در اين آخرين سفر، بر ايشان واجب شد تا حجت خدا را بر بندگانش به اتمام برساند.
در آن هواي گرم سرزمين حجاز بايد امر مهمي مطرح مي بود تا پيامبر خدا در زير آفتاب سوزان صحراي عربستان قافله اي از زنان، مردان، پيرمردان، پيرزنان و كودكان را متوقف كند.
در آن روز پيامبر با دوستدارانش وداع كرد، ولي آنان را تنها نگذاشت، كسي را به ولايتشان منصوب كرد كه در شايستگي وي شكي نداشت.
درغدير، محمد مصطفي امري را مطرح كرد كه سرنوشت قومش در آن نهفته بود ايشان علي را، فرزند ابوطالب و فاطمه، پسر عموي خود را به جانشيني برگزيد و مسووليتي را به وي سپرد كه خود قبل از آن به طور تمام و كمال از عهده آن بر آمده بود.
آن روز محمد از يارانش سوال كرد كه "چه كسي مصلحت آنان را بهتر از خودشان مي داند؟" و همه يك پارچه تاييد كردند كه ايشان از هر كسي براي آنان خيرخواه تر است و پيامبر علي را منصوب كرد و گفت كه پس از من او خيرخواه شماست و ولايت شما را عهده دار است.
و آن روز علي، ولي شد و گواه آن تبريك و شادباش گفتن هاي مردم بود، آن روز مردم از ولايت علي چنان خوشحال شدند كه از ولايت محمد.
آن روز حجت خدا بر مردم تمام شد و علي حجت الله شد، حجتي كه 23 سال از حق طبيعي خود محروم بود.
شهروندان تهراني در گفت و گو با ايرنا از" غديرخم "به عنوان يك واقعه تاريخي در صدر اسلام ياد كردند.
جمعي از آنان روز چهارشنبه در مراسم جشن بزرگ عيد ولايت گفتند:حضرت محمد (ص ) دراين روز تكليف و رسالتي كه خداوند جهت تكميل دين اسلام بر دوشش گذارده بود به مردم اعلام كرد.
فاطمه صفاريان مي گويد: واقعه غديرخم سرآغاز حكومت شيعه در دوران خفقان و تشنج در مقابل دين اسلام بود.
وي ادامه داد: حضرت علي (ع) در طول دوران حكومت همراه با عدالت و انصاف خويش الگويي مناسب براي مسلمانان در دوران فعلي هستند.
او گفت: در غديرخم پيامبراسلام ولي و جانشين خود را مشخص كرد و بدين معناست كه اكنون مانيزبايد ولي فقيه رابعنوان جانشين پيامبران و ايمه اطهار پذيرا باشيم.
وي ادامه داد: تكميل دين الهي بستگي به ولايت حضرت علي(ع) داشت كه با به وقوع پيوستن اين امر دين خداوند كامل شد.
صفاريان افزود: مقام معظم رهبري نيز با نامگذاري امسال بعنوان سال " پيامبراعظم (ص) " هدفي جزپياده كردن سيره و رفتار حضرت علي (ع ) در جامعه نداشتند.
وي اظهارداشت: در اين روز بزرگترين حماسه خلقت به نمايش گذارده شد.
صفاريان افزود: خداوند و پيامبر (ص) در معرفي حضرت علي (ع) به عنوان ولي در غديرخم سنگ تمام گذاشته و حجت را بر همگان تمام كردند.
اين شهروند گفت:حضرت محمد (ص) مي دانست كه تنها امير- المومنين(ع) است كه مي تواند سكان امامت رابعد ازنبوت در دست گيرد.ك 4
تهرام / 687 / 640
چهارشنبه 27 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]