تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813141076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قله دينوا به عنوان محل تاسيس رصد خانه ملي ايران تعيين شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قله دينوا به عنوان محل تاسيس رصد خانه ملي ايران تعيين شد
علمي آموزشي. رصد خانه. دينوا
مدير علمي طرح رصد خانه ملي ايران ، از انتخاب قله دينوا در غرب كاشان براي تاسيس رصدخانه ملي ايران خبر داد و گفت، اين رصدخانه طي پنج تا هفت سال آينده به بهره برداري مي‌رسد.

دكتر حبيب خسرو شاهي، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا، گفت: پس از چند ماه مطالعه بر روي دو مكان گركش و دينوا، قله دينوا با ارتفاع ‪ ۳۰۵۰‬متر براي تاسيس رصد خانه ملي ايران تعيين شد.

قله گركش، با ارتفاع حدود ‪ ۳۶۰۰‬متر تقريبا در جنوب كاشان و قله دينوا با ارتفاع ‪ ۳۰۵۰‬متر تقريبا در غرب كاشان قرار گرفته اند.

به گفته خسرو شاهي ، اعلام اين محل به عنوان مكان تاسيس رصد خانه ملي، پس از دريافت اطلاعات و تحليل‌هاي صورت گرفته توسط تيم مكان يابي و ارائه نتايج به مديريت طرح، صورت گرفته است.

وي در ادامه بيان داشت: كميته علمي با اخذ اطلاعات تكميلي به بررسي مجدد نتايج پرداخت و به مشاوره با متخصصان بين‌المللي اقدام كرد و خواستار انجام اندازه‌گيري هاي تكميلي شد كه پس از چند ماه مطالعه بر روي دو مكان ياد شده، قله دينوا را به عنوان محل تاسيس اين رصد خانه اعلام كرد.

خسرو شاهي با اشاره به تشابهات بسيار نزديك اين دو منطقه گفت: اين انتخاب بر اساس مجموع عوامل فني،اقتصادي و اجرايي صورت پذيرفته است.

وي افزود: به همين دليل و با وجود تعيين قله دينوا، مطالعات تكميلي لازم از جمله مكان پايي براي تامين نيازهاي آينده نجوم رصدي در ايران، بر روي قله گركش نيز ادامه خواهد يافت.

خسرو شاهي، طرح رصد خانه ملي ايران را يك طرحي ملي بيان كرد كه قرار است در مرحله اول به يك تلسكوپ سه متري مجهز شود.

اين كارشناس خاطر نشان ساخت: بر خلاف تلسكوپ‌هاي كوچك و آماتوري كه عموما در هر جايي از پشت بام منازل گرفته تا پارك‌ها قابل استفاده هستند، تلسكوپ‌هاي تحقيقاتي و بزرگ در مناطقي قرار مي‌گيرند كه از ويژگي‌هاي خاص و عموما پيچيده‌اي برخوردارند.

مديرعليم طرح رصدخانه ملي ايران، دو منظور را براي ساخت تلسكوپ‌هاي بزرگ اپتيكي بيان كرد. افزايش ميزان نور رسيده به تلسكوپ كه امكان رصد ستارگان يا اجرام آسماني كم نور يا دور دست را فراهم مي‌كند هدف اول ساخت اين تلكسوپ‌ها است. هدف دوم افزايش توانايي تلسكوپ در تميز دادن دو شي مجاور هم كه توان تفكيك تلسكوپ خوانده مي‌شود، است.

وي توضيح داد: مدت اندكي پس از تصويب طرح رصد خانه ملي در سال ‪،۱۳۸۰‬ مطالعات اوليه مكان يابي به دانشگاه تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان واگذار شد و پس از تامين بودجه در سال ‪ ،۱۳۸۳‬تيم مكان يابي به سرپرستي دكتر سعد اله نصيري قيداري عضو هيات علمي دانشگاه زنجان و دانشگاه تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان تشكيل شد.

مدير علمي طرح رصد خانه ملي ايران، خاطر نشان كرد: فعاليت‌هاي مربوط به طرح رصد خانه ملي ايران، تنها به مكان يابي محدود نمي‌شود. در اين مدت برنامه‌هاي مربوط به مهندسي طرح و برنامه‌هاي علمي و آموزشي تهيه مي‌شود و با پايان گرفتن مكان يابي و مشخص شدن مكان رصد خانه، آغاز فعاليت‌هاي ديگر طرح كليد مي‌خورد.

به گفته اين كارشناس، در رصدخانه ملي ايران ، گروهي از مهندسان و تكنسين ها، منجمان و يك گروه پشتيباني مستقر خواهند شد.

خسرو شاهي تاكيد كرد: طرح مكان يابي رصد خانه ملي با تلاش خستگي ناپذير، مثال زدني و به ياد ماندني مجريان، همكاران طرح و دانشجويان و بسياري از ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي انجام گرفت.

وي با اشاره به اينكه مكان مناسب براي تلسكوپ جايي است كه در آن نور ستارگان به صورت نقطه‌اي ديده شود و كمترين پخش شدگي را نشان دهد، افزود:

افت و خيرهاي موجود در لايه‌هاي مختلف جو كه به دليل باد و تغييرات دما بوجود مي‌آيند باعث افزايش پخش شدگي نور ستارگان مي‌شود.
 سه شنبه 26 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن