تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815550508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدرسه بايد مانند يك خانواده باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مدرسه بايد مانند يك خانواده باشد
كوچه هاي خاكي را پشت سر مي گذارم تا بالاخره به در ورودي مدرسه مي رسم.

دور تا دور ديوار حياط مدرسه مملو از نقاشي هايي است كه با رنگ آميزي زيبا مطالبي از درس هاي مختلف را نمايش مي دهند.

وارد سالن آموزش مي شوم حدود 20 گلدان متنوع روي يك پايه فلزي كه حالت پله اي دارد به چشم مي خورد، ديوارهاي سالن همانند حياط مدرسه با تصويرهايي كه حالت كمك آموزشي دارند، نقاشي شده اند.

بر روي قسمتي از ديوار سالن و بر روي بندها تصوير دانش آموزان برتر سال گذشته همراه با معدلشان به چشم مي خورد.

در دفتر آموزشگاه چند دانش آموز به كمك مسئول مدرسه مشغول آماده كردن پلاكارد تسليت هستند، گويا مادر يكي از دانش آموزان به رحمت خدا رفته و مسئولان مدرسه تصميم گرفته اند با اين كار به او و ديگر بازماندگان تسليت گويند.

در تابلوي اعلانات دفتر، دو اطلاعيه جالب به چشم مي خورد كه در آن به همكاراني كه به تازگي صاحب اولاد شده اند تبريك گفته شده است.

به داخل كلاس ها سر مي زنم پنجره هاي رو به آفتاب همه داراي پرده هاي عمودي هستند و بالاخره در تمام كلاس ها گوشي هايي نصب شده تا مسئولان مدرسه در هنگام ضرورت به وسيله آن ها با معلم كلاس در ارتباط باشند و مزاحمت هاي معمول كلاس ها به حداقل برسد.

نه اشتباه نكنيد اين فضا مربوط به يك مدرسه نمونه، شبانه روزي يا غير انتفاعي نيست.

حتي در يك نقطه به اصطلاح بالاي شهر هم قرار ندارد.

مدرسه راهنمايي ميثم گويا با اين كه در يكي از محروم ترين مناطق حاشيه اي شهر، يعني شهرك شهيد مفتح (معصوميه) واقع شده ولي از مشكلاتي كه به طور معمول در مدارس اين گونه مناطق وجود دارد، كمتر اثري مي توان در آن ديد.

چند هفته قبل كه رئيس سازمان آموزش و پرورش بدون اطلاع قبلي اين آموزشگاه را مورد بازديد قرار داده بود، به علت وجود شرايط مناسب آموزش در آن مسئولان و كاركنان اين مدرسه را مورد تقدير قرار داد.

با مدير اين آموزشگاه كه سال تحصيلي گذشته در سطح شهرستان بيرجند، به عنوان مدير نمونه معرفي شده و در ايجاد محيطي مناسب در اين مدرسه داراي نقش اساسي است به گفت وگو نشستيم.

ضمن معرفي خودتان بگوييد از چه زماني مسئوليت اين مدرسه را بر عهده داريد؟

محمد فرشاد كارشناس علوم تجربي و 25 سال سابقه خدمت دارم كه همه اش در سمت مديريت و معاونت بوده است.

اين مدرسه قبل از اين در دو شيفت و با نام هاي علامه جعفري و 15 شعبان فعاليت مي كرد كه من از مهر ماه 79 مسئوليت نهضت علامه جعفري را پذيرفتم.

در شيفت ديگر هم آقاي اميرآبادي زاده مسئوليت داشت.

از سال 83 مسئوليت هر دو شيفت را بر عهده گرفتم تا اين كه آموزشگاه در سال 85 در يك شيفت به نام ميثم گويا تغيير يافت.

و در حال حاضر 261 دانش آموز در مقطع راهنمايي و 94 دانش آموز در دبيرستان ضميمه اين آموزشگاه حضور دارند كه مسئوليت هر دو به عهده اين جانب مي باشد.

علت اين تغيير نام چه بود؟

در تابستان 82 خانواده »گويا« كه به قصد زيارت امام هشتم (ع) راهي مشهد مقدس بودند پسر جوان خود به نام ميثم را از دست دادند كه در پي آن خانواده داغدار در يك عمل خداپسندانه و براي باقيماندن نام پسر جوانشان طرح گسترش آموزشگاه را انجام داده و كمك هاي خوبي به اين آموزشگاه كردند كه از مهر ماه 85 اين مدرسه با نام ميثم گويا فعاليت مي كند.

در طول اين مدت چه تغييراتي در مدرسه انجام شده است؟

با انجام طرح گسترش آموزشگاه از چهار كلاس و دو شيفت به 10 كلاس به صورت يك شيفت تبديل شد كه اين اقدام نتايج ارزشمندي براي بهبود كيفيت آموزشي مدرسه داشت.

علاوه بر اين با همكاري خانواده محترم گويا يك سالن چند منظوره به ياد مرحومه همسر آقاي گويا احداث شده كه در آن فعاليت هايي هم چون، برگزاري نماز جماعت، برگزاري جلسات آموزش خانواده و نمايش فيلم هاي آموزشي توسط دبيران انجام مي شود.آموزشگاه در اين مدت به كليه امكانات مورد نياز از قبيل كامپيوتر، چاپگر، فتوكپي، صندلي امتحانات تجهيز شده، رنگ آميزي سالن، ديوارهاي حياط مدرسه، كلاس ها با رعايت روانشناسي رنگ ها.تجهيز آزمايشگاه و كارگاه مدرسه به نحوي كه امكان انجام آزمايش به صورت هم زمان توسط گروه هاي مختلف درسي وجود دارد.

تهيه انواع سي دي و نرم افزارهاي آموزشي كه توسط دبيران مورد استفاده قرار مي گيرد.

رابطه شما با مسئوليتي كه بر عهده داريد چگونه است؟

از اين كه توفيق خدمت به آينده سازان ميهن اسلامي در لباس تعليم و تربيت را پيدا كرده ام خدا را شاكرم.

هر چند كه آموزش و پرورش در راه خدمت رساني به جامعه تلاشگر فرهنگيان مانند ساير نهادها، تاكنون موفق نبوده است، اما اين مسئله هيچ گونه خللي در عزم و اراده من در خدمتگزاري ايجاد نكرده است.

رابطه شما با دانش آموزان و همكاران به چه صورتي است؟ با افراد متخلف چگونه برخورد مي كنيد؟

در دوران مديرتي هيچ گاه تخلف همكارم را مستقيما به او گوشزد نكرده ام، بلكه با افزايش دامنه صميميت و همكاري خويش نسبت به قبل از زمان تخلف به گونه اي عمل كرده ام كه براي نوبت دوم تكرار نشده است.

هميشه سعي داشته ام مدرسه مانند يك خانواده باشد كه از غم ها و ناراحتي هاي همكاران و دانش آموزان كاسته شود و شادي هايمان را با هم تقسيم كنيم.

چند سال مدير نمونه شديد؟ چرا؟

در سال تحصيلي گذشته براي اولين بار در سطح شهرستان بيرجند به عنوان مدير نمونه انتخاب شدم كه علت آن را سوابق مديريتي همراه با برنامه ريزي مدون مي دانم كه در كنار آن از تجربيات ارزنده و 30 ساله مديريتي پدرم در آموزش و پرورش نيز كمال استفاده را كرده ام، ضمن اين كه در جشنواره مديريت يك بار نفر دوم خراسان جنوبي، يك نوبت نفر اول بيرجند و 5 نوبت نيز نفر دوم بيرجند شده ام.

با توجه به محروميت منطقه امكانات موجود در مدرسه را چگونه تهيه كرده ايد؟

اكثر اولياي دانش آموزان اين آموزشگاه كارگران شريفي هستند كه نتيجه تلاش روزانه شان تنها برطرف كننده نيازهاي اوليه خانواده شان مي باشد و عملا امكان كمك به آموزشگاه براي آنان وجود ندارد، بنابراين در جهت تجهيز آموزشگاه با استفاده از روابط عمومي خوب معاونان آموزشگاه، خيران گمنام، مديريت آموزش و پرورش بيرجند، اداره كل نوسازي و تجهيز مدارس، مدرسه را به گونه اي تجهيز كرده ايم كه هيچ گونه وابستگي به مدارس ديگر نداشته و دركنار آن چه بسا بعضي از مدارس را تحت پوشش هاي حمايتي خويش قرار داده ايم.

آيا دانش آموزان شما در سطح شهر و استان موفقيتي به دست آورده اند؟

بله در سال تحصيلي گذشته در المپياد رياضي حجت جابري دانش آموز پايه سوم اين آموزشگاه مقام اول مدارس عادي و پسرانه و سيد عليرضا قاليبافان نفر دوم پايه اول شهرستان بيرجند شدند.

مقام دوم درس هايي از قرآن و قرائت قرآن در سطح شهرستان بيرجند.

گروه هاي سرود اين آموزشگاه و دبيرستان فهيمه رتبه دوم شهرستان را كسب كردند.

كسب مقام قهرماني آمادگي جسماني در شهرستان بيرجند با كمك در ميدان ورزشي نجات و آخوندي.

از دانش آموزان هم در مسائل مدرسه كمك مي گيريد؟

بله طرح معاون يار سال هاست كه در مدرسه اجرا مي شود، در كنار آن شوراي دانش آموزي هم با كميته هاي آن كاملا فعال است.

پليس دانش آموزي همگام با معاونان آموزشگاه در برقراري نظم كوشا هستند.

شهردار مدرسه هم نظارت خويش را بر امور به نحو احسن انجام مي دهد.

با توجه به اين كه آموزشگاه در يك منطقه حاشيه اي شهر واقع شده آيا مشكلات اين گونه مناطق در ميان دانش آموزان ديده مي شود؟

با كمك هاي خداپسندانه افراد خير و ستاد توزيع تغذيه و پوشاك رايگان آموزش وپرورش تا حدودي توانسته ايم چهره محروميت را پنهان كنيم.

همچنين ما براي ارتقاي سطح علمي دانش آموزان كلاس هاي تقويتي را برگزار كرده ايم.

از ديگر اقدامات مي توان برگزاري اردوهاي دانش آموزي، تجهيز بانك تلاش آموزشگاه را نام برد.در بحث مشكلات رفتاري هم از ابتداي قبول مسئوليت با نزديك شدن به دانش آموزان در طول زمان به ميزان زيادي از ناهنجاري هاكاسته شده است.به خصوص پس از ضميمه شدن دبيرستان به آموزشگاه چون به دبيرستان مشاور تعلق مي گيرد كه حضور اين مشاور در كاهش ناهنجاري هاي دانش آموزان هم دو مقطع نقش مهمي داشته است.

يعني در مقطع راهنمايي مشاور وجود ندارد؟

نه، ولي تاثيري كه مشاور دبيرستان در دانش آموزان داشته نشان دهنده اين است كه مسئولان آموزش و پرورش در مقطع راهنمايي تحصيلي هم بايد در فكر استفاده از مشاور باشند.

در حال حاضر چه كمبودهايي داريد؟

متاسفانه كوچه هاي مجاور آموزشگاه و زمين ورزشي مجاور آن هنوز خاكي است كه مسئولان مربوطه با همت بلند خود مي توانند آن را از اين وضعيت بيرون آورند.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن