تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834904162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غدير يك مكتب است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: غدير يك مكتب است
نه زمين غدير براي ابلاغ امر مهم الهي تصادفي انتخاب شده است ونه زمان آن، بلكه اين دو در تحرير تقدير آدميان نقشي مشخص دارند تا واقعه بزرگ دست به دست شدن ولايت بين نبوت و امامت شكل گيرد و پيامبر ادامه راه پس از خود را به مردمان نشان دهد. ادامه راهي كه سرشار از حقيقت است و هم در ساخت فردي و هم در ساخت اجتماعي شكل ايمان كمال يافته را نشان مي دهد. ايمان به غدير، تنها باور به يك روز و يك واقعه نيست بلكه باور عيني و عملي به يك مكتب است مكتبي كه تا تاريخ هست و زمان باقي است و زمين برقرار، درس آموز اولاد آدم خواهد بود. پس براي ايمان به غدير بايد اين مكتب را شناخت و اين گفتمان را فهميد والا عشق به غدير در مرحله احساس خواهد ماند و به بصيرت تبديل نخواهد شد تا چشمي به ديدن حقايق روشن شود، بلكه در همان مرحله احساس خواهد ماند؛ حال آن كه «غدير» براي گشودن چشم آدميان به زندگي كمال يافته و مومنانه است پس بايد غدير را فهميد، غديري كه به باور من گفتماني است كه در دوران حكومت امام علي (ع) شكل اجرايي يافت و مكتوب آن در نهج البلاغه و مخصوصا در فرمان حكومتي امام علي به مالك اشتر سرمشق هميشه تاريخ است و هر كس مي خواهد غدير را عزيز بدارد و با عزت آن بزرگي كند بايد هندسه جامعه غدير محور را در زندگي عينيت بخشد. جامعه اي كه راس هرم «ولي اي» است «عادل و حكيم» و در قاعده، مردمي كه «امام محور» هستند و در اين بين بايد نخبگان و مسئولاني قد بكشند عدالت خواه و عدالت گر؛ نه در شعار كه در عمل؛ چنان كه مردمان شيريني عدالت را با همه وجود بچشند بر اساس آموزه هاي غدير، حكومت گران بايد چشم پاك، دل پاك، دست پاك و مردم دار باشند و جز خدمت به مردم براي خود شاني قائل نباشند كه به حقيقت هم شاني ندارند و همه شان مالك و واليان امام هم به اين مي تواند باشد كه بستر رشد مردم را در مسير فرهنگ علوي فراهم آوردند.

در جامعه غديري، مشورت با اهل نظر بايد جايگاه خود را داشته باشد و رفق و مدارا، آرامش را در جامعه چنان حاكم كند كه استرس ها و فشارها، نتواند آدم ها را از راه به بيراهه بكشاند. «بزرگان» بايد در جايگاه هاي بزرگ بنشينند و كار بزرگ كنند نه اين كه «كوتاه همتان» را به كارهاي بزرگ بگمارند كه از عهده برنيايند. بلند نظري و كلان نگري و پرهيز از كوته انديشي بايد به رفتار غالب مردم و مخصوصا مسئولان درآيد و بستر براي بر كشيدن «شايستگان» فراهم و عرصه بر «ناشايستگان» در عرصه تصميم گيري تنگ باشد، تا آن كه مي آيد، بتواند كاري در خور جامعه غديري انجام دهد. جامعه غديري، برجسته ترين شاخصه هايش، همان شاخصه هاي رفتاري امام علي عليه السلام است و زماني مي توان جامعه اي را در كمال غديري بودن ديد كه «نام عملي» همه مردمانش «علي» باشد، يعني مثل مولا فكر كنند و مثل ايشان زندگي كنند و هر چه زندگي آدم ها در همه شئون به زندگي امام نزديك شود، به همان اندازه غديري هم شده است والا از تكرار هزار باره ماجراي غدير، گرهي گشوده نمي شود. چه پيامبر اكرم (ص) در غدير راه را نشان دادند و هيچ كس به اين مقصد عالي نتوانست رسيد مگر آن كه زندگي را بر مدار ولايت مولا علي طراحي كند و در هر زمان و زمين به گونه اي زندگي كند كه اگر امام بيايد زندگي و رفتارش را تاييد كند؛ روشن است امام روش كسي را امضا مي فرمايد كه اهل عدالت باشد، اهل كار صادقانه، تلاش مجاهدانه و رفتاري مومنانه و اگر رفتار ما و روزگار ما چنين شد، همه زشتي هاي اقتصادي، اجتماعي، و... رخت بر مي بندد تا زيبايي هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي و... جاي آن بنشيند تا جلوه هايي از فلسفه غدير كه به نهايت رسيدن نعمت و به كمال رسيدن ايمان است تحقق يابد.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن