تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816386414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي جديد آمريكا به بهانه امنيت خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: بازي جديد آمريكا به بهانه امنيت خليج فارس
‌علي تتماج:
خليج فارس و چگونگي تامين امنيت آن از مسائل مهم در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌باشد. اهميت ژئو استراتژيك و ژئواكونوميك خليج فارس سبب شده تا همواره قدرتهاي بزرگ خواستار حضور نظامي در اين منطقه باشند. بررسي پرونده خليج فارس نشان مي‌دهد كه رويكرد استعماري و قدرت طلبانه اين كشورها مانعي بزرگ براي امنيت منطقه بوده به گونه‌اي كه اكثريت مردم منطقه و حتي جهانيان اين حضور را مانع ثبات در منطقه مي‌دانند.
نكته قابل توجه در قبال امنيت خليج فارس طرح‌هاي ارائه شده از سوي محافل منطقه‌اي و غير منطقه‌اي مي‌باشد. در اين چارچوب طرح‌هاي گوناگون ارائه شده است.اولا‌ آمريكا كه خود را همچنان اولين بازيگر جهاني مي‌داند تلا‌ش دارد تا با انعقاد پيمانهاي دفاعي و امنيتي با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس به اين امر ادامه دهد. ارائه طرح امنيت دسته جمعي ميان اعراب و آمريكا كه در نشست شرم الشيخ و در ادامه، در نشست روز سه شنبه رايس با سران 6 كشور شوراي همكاري خليج فارس به علا‌وه اردن و مصر و عراق پيگيري مي‌شود از جمله اين تحركات است.
برخي منابع خبري به نقل از مقامات آمريكايي اعلا‌م كرده‌اند كه آمريكا به دنبال ايجاد اتحاد امنيتي ميان كشورهاي عربي با تركيه و رژيم صهيونيستي مي‌باشد كه بخشي از اين ائتلا‌ف به بهانه امنيت خليج فارس مي‌باشد. اين سناريو زماني تقويت مي‌شود كه وزير خارجه بحرين طرح مشابهي با حضور ايران را مطرح و در نشست امنيتي منامه نيز آن را تكرار كرد. قابل توجه آنكه آمريكايي‌ها با حربه ايران هراسي و نيز تشديد همكاري‌هاي دفاعي با كشورهاي عربي نه تنها براي ادامه حضور خود بلكه آوردن رژيم صهيونيستي به خليج فارس فعاليت مي‌كنند.
ثانيا محور ديگري كه بسياري از قدرتهاي جهاني از آن حمايت مي‌كنند طرح روسيه براي ايجاد ائتلا‌في از كشورهاي همسايه خليج فارس با ساير قدرتهاي جهاني از جمله اتحاديه اروپا و روسيه و ناتو براي امنيت خليج فارس مي‌باشد. اين نظريه نيز چون سلطه قدرتهاي بزرگ به منطقه را اجرايي مي كند مردود گرديده است.
ثالثا محور سوم كه مورد توافق ملتهاي منطقه و حتي افكار عمومي جهان است ايجاد اتحادي منطقه‌اي با محوريت ايران و ساير همسايگان خليج فارس مي‌باشد. براساس اين طرح نيروهاي خارجي منطقه را ترك و همسايگان با بهره‌گيري از ظرفيتهاي خود به تامين امنيت منطقه مي‌پردازند. با توجه به اشتراكات موجود ميان كشورهاي منطقه و نيز ظرفيتهاي دفاعي اين كشورها،‌اكنون اصل اتحاد همسايگان براي تامين امنيت خليج فارس بيش از پيش قوت گرفته است. در اين چارچوب دور شدن اعراب از استمرار توافقات دفاعي با آمريكا و گرايش به آنچه اتحاد منطقه ميان ايران و اعراب ناميده مي‌شود مي‌تواند اصلي براي رسيدن به اين مهيم باشد چرا كه پيامدهاي منفي حضور نيروهاي خارجي در منطقه به ويژه سياستهاي تفرقه افكنانه آنها حقيقتي انكارناپذير است كه تنها راه مقابله با آن تحكيم اتحاد منطقه براي تامين امنيت خليج فارس بدون وابستگي به خارج است هرچند كه قدرتهاي بزرگ براي عدم اجراي آن به هر ابزاري متوسل مي‌شوند.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن