تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821097814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اول آذر گذشت اما پزشك خانواده در شهر ها اجرايي نشد؛ گره كور طرح پزشك خانواده در دست كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: اول آذر گذشت اما پزشك خانواده در شهر ها اجرايي نشد؛ گره كور طرح پزشك خانواده در دست كيست؟


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: با وجود آغاز اجراي طرح پزشك خانواده و اعلام آمادگي وزارت بهداشت براي اجراي اين طرح از اول آذر در شهرهاي زير 50 هزار نفر ، اجراي اين طرح در شهرها همچنان معطل توافق دو وزارتخانه بهداشت و رفاه است.

اعتبار طرح پزشك خانواده از سال آينده در اختيار وزارت بهداشت قرار مي گيرد
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، طرح پزشك خانواده كه چندي است از سوي وزارت بهداشت عنوان شده است با هدف ارائه خدمات بهداشتي درماني يا توانبخشي پايه داراي اولويت كه توسط پزشك خانواده يا تيم سلامت فراهم مي شود مطرح شد.
از جمله مزاياي اين طرح مي توان به افزايش سطح دسترسي مردم روستا به خدمات بهداشتي درماني در شبانه روز، كاهش مهاجرت روستائيان به شهر، بالا بردن شاخص هاي بهداشتي با تحت پوشش قرار دادن كامل مردم ، تقويت سيستم ارجاع و پيشگيري از درمان هاي غير ضروري و كاهش تردد و سرگرداني روستائيان در مراكز درماني متعدد شهري اشاره كرد كه در صورت انجام به هنگام مي تواند در تحقق اين شاخص ها موثر واقع شود.
طرح پزشك خانواده از سال 84 در كشور اجرايي شد تا 23 ميليون نفر در شهرهاي زير 20 هزار نفر جمعيت و روستاهاي كشور تحت پوشش اين طرح قرار گيرند.
به گفته مسئولين، اين طرح تا پايان امسال در شهرهاي زير 50 هزار نفر جمعيت اجرايي خواهد شد اما عدم تفاهم ميان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه باعث شده كه اين دو دستگاه نتوانند در اجراي اين طرح در شهرها به يك نقطه واحد دست يابند.
اين در حالي است كه پيش از اين معاون وزير بهداشت گفته بود وزارت بهداشت تمام پروتكل‌ها و روش‌هاي اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها را تدوين كرده و براي اجراي اين طرح از اول آذر در شهرهاي زير 50 هزار نفر آمادگي كامل دارد اما اين كار نيازمند همكاري مسئولان وزارت رفاه است كه اعتبارات اجرايي اين طرح را در اختيار دارند.
با وجود اين گفته ها و به دليل عدم توافق وزارت بهداشت و رفاه در اين رابطه اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها همچنان معطل اتخاذ يك رويه واحد براي توزيع اعتبار اين طرح است.
وزير رفاه و تامين اجتماعي در همين رابطه مشكلات مالي را مانع اصلي اجراي اين طرح عنوان كرد و گفت: مشكل اصلي اين است كه اين طرح بر اساس بخش خصوصي عملياتي شود يا بخش دولتي كه در صورت رفع اين اختلاف اين طرح در سال آينده اجرا خواهد شد.
اما وزير بهداشت بر اين باور است كه در اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي زير 50 هزار نفر موانع علمي وجود دارد كه البته اختلاف نظري بين دو وزارتخانه در اين زمينه ايجاد نشده است كه با همكاري وزارت رفاه اين طرح در قالب بودجه سال 88 اجرايي خواهد شد.
اين دو گفته متناقض و ناهماهنگ همزمان از دو وزير رفاه و بهداشت در جمع خبرنگاران سوال شد تا هماهنگي ضمني اين دو دستگاه در اجراي يك طرح ملي مشخص شود!
از سويي ديگر و به گفته برخي كارشناسان‌ بزرگترين مشكل طرح پزشك خانواده مراجعه بيماران به پزشك براي درمان است چرا كه در ازاي هر هزار نفر جمعيت ،يك پزشك در كشور وجود دارد كه اگر رويه بدين ترتيب ادامه يابد طرح پزشك خانواده با شكست روبرو مي شود.
با وجود گذشت 3 سال از برگزاري جلسات كارشناسي و مديريتي درباره پزشك خانواده بين دو وزارتخانه تاكنون هيچ فايده‌اي نداشته كه برخي مسئولين بر اين باورند كه با تصويب قانون جامع نظام سلامت در مجلس و مشخص شدن متولي واحد امور سلامت در كشور اين مشكلات حل شود.
نبايد از نظر دور نگاه داشت كه اجراي اين طرح علاوه بر ارتقاي شاخص هاي سلامت مي تواند باعث جذب بسياري از پزشكان عمومي بيكار شود البته در صورتي كه متوليان اعتبار و اجراي طرح يعني وزارت رفاه و بهداشت هرچه زودتر به توافقي در اين ميان برسند./146

اخبار مرتبط
• وزير رفاه: مشكلات مالي مانع اصلي اجراي طرح پزشك خانواده است
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن