تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807070952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست بررسي وضعيت بازارسهام و راهكارها /كامل/ «تزريق نقدينگي دواي درد نيست» به دنبال راهكارهايي به منظور حفظ اعتماد هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نشست بررسي وضعيت بازارسهام و راهكارها /كامل/ «تزريق نقدينگي دواي درد نيست» به دنبال راهكارهايي به منظور حفظ اعتماد هستيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

نشست بررسي مسايل كنوني بازار اوراق بهادار و ارايه راهكارهاي عملي با همكاري كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري و حضور مسئولان سازمان بورس، شركت بورس، سازمان خصوصي سازي و جمعي از كارگزاران و سهامداران حقيقي در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد و هريك از مسئولان نقطه نظرات و راهكارهاي خود را در خصوص رهايي از وضعيت فعلي بازار اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان (ايران)، در ابتداي اين نشست دكتر حسين عبده تبريزي ـ دبير كل سابق بورس ـ كه رياست جلسه را بر عهده داشت در مقدمه گفت: با وقوع بحران هاي مالي اخير در سطح دنيا، اقتصاد ايران كه از اقتصاد دنيا مستقل تر بود كمتر تحت تاثير قرار گرفت ولي در قسمتي كه مشخصا تاثير پذيرفت، قيمت نفت بود.

وي افزود: كاهش موج اول بورس اوراق بهادار ناشي از كاهش شديد قيمت كالاهاي اساسي بود كه اين كاهش شديد توليد كنندگان را نگران كرد. در نتيجه هرچند كه به دنيا ارتباط نداشتيم ولي اقتصاد كمتر مرتبط ما با دنيا با كاهش قيمت نفت مشكل اساسي پيدا كرد كه در اين نشست سعي بر اين است تا وضعيت فعلي بازار ريشه يابي شده و راه كارهاي لازم ارايه شود.

مشكل فعلي فقط مربوط به بازار سرمايه كشور نيست

در ادامه دكتر حسن قاليباف اصل ـ مديرعامل شركت بورس ـ گفت: در حال حاضر وضعيت خاصي در دنيا حاكم است كه بدليل حضور اندك سرمايه‌گذاران خارجي در كشور گفته مي‌شود كه بازار سرمايه كمتر از آن تاثير پذيرفته است ولي عمدتا به دليل كاهش محصولات شركت‌هايي كه توسط قيمت‌هاي جهاني تعيين مي‌شوند شاهد افت سهام شركت‌ها در بورس بوديم.

وي تاكيدكرد: اين در حالي است كه اين اتفاق تنها مربوط به بازار سرمايه كشور نيست و كل بازارهاي دنيا دچار اين وضعيت بوده و عمدتا مشكل نقدينگي و نقدشوندگي دارند و نقد كردن دارايي‌ها مشكل است.

وي يادآور شد: در حال حاضر70 شركت بورسي P/E كمتر از سه دارند همين‌طور شركت‌هايي كه زير ارزش اسمي معامله مي‌شوند در همين حدود هستند در حالي كه در گذشته جزو شركت‌هاي خوب بازار بودند.

به دنبال راهكارهايي به منظور حفظ اعتماد هستيم

مديرعامل شركت بورس وضعيت فعلي بازار را ناشي از اثرات رواني و عمدتا به دليل مشكل نقدينگي دانست و افزود: بايد نهادهاي سرمايه‌گذاري در اين وضعيت از بازار حمايت مي‌كردند ولي در حال حاضر احساس مي‌شود كه خود آنها نيز بامشكل نقدينگي مواجه بوده و مانند گذشته فعال نيستند كه تداوم اين وضعيت باعث عدم اعتماد به بازار سرمايه مي‌شود كه به همين منظور در هيات مديره شركت بورس به دنبال راهكارهايي به منظور حفظ اعتماد هستيم.

قاليباف با بيان اينكه سهامداران عمده مي‌توانند در بازار نقش پررنگي داشته باشند تصريح كرد: صبر سهامداران جزء در بازار كم است و اين واقعيتي است كه با آن مواجه هستيم كه اگر نسبت به آن با بي‌تفاوت برخورد كنيم احتمال شدت افت‌ها در بازار وجود دارد.

وي اظهار كرد: با بازارسازي مي‌توان جلوي افت سهام و عدم اعتماد را گرفت و نقدشوندگي را در بازار حفظ كرد.

تشكيل اتاق فكر براي استفاده از نظر فعالان

مديرعامل شركت بورس افزود: برنامه ما اين است كه اتاق فكري تشكيل داد تا از نظرات فعالين بازار و صاحبنظران در بازار استفاده كنيم و از اين وضعيت موجود گذر كنيم ضمن اينكه نگاهي هم به بخش واقعي اقتصاد داشته و مسايل و محدوديت‌هايي كه در اين بخش ايجاد شده است را به بازار سرمايه منتقل كنيم.

وي تصريح كرد: البته اين يك كار جمعي است و به هماهنگي هم نياز دارد تا از اين وضعيت گذر كرده و بازار به سمت مثبت حركت كند و به همين منظور بازار به آمار مثبت نياز دارد تا افرادي كه از آن رويگردان شدند مجددا به بازار باز گردند.

در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه ركود ايجاد شده در اقتصاد دنيا و سقوط قيمت‌ها، تاثيرات خود را در شركت‌هايي كه توليدكننده مواد در ايران هستند گذاشته و طبيعي است كه EPS شركت‌ها از اين رويداد متاثر شود بنابراين بازار سرمايه عكس‌العمل‌ طبيعي خود را به اين رويداد نشان داده است و تا زماني كه به تعادل نرسد اتفاقي رخ نمي‌دهد.

نگراني از بورس در مرحله ثانويه قرار دارد

در ادامه نشست بررسي مسائل كنوني بازار اوراق بهادار و ارايه راهكارهاي عملي ابوالفضل متين ـ دبير كانون سهامداران حقيقي ـ گفت: نگراني از بورس كشور در مرحله ثانويه است كه تاثير آن در اقتصاد در چند ماه آينده در كشور نمايان مي‌شود كه بايد زودتر نسبت به آن چاره‌اي انديشيده‌ شود ولي چون بازار سرمايه بازاري هوشمند است تاثير خود را زودتر نشان داده است.

دولت فكري به حال بخش صنعت در سال آينده كند

متين در ادامه اضافه كرد: اتفاق جدي كه در صنعت خواهد افتاد در آن بخش‌هاي كارگري، شركت‌هاي صنعتي و توليدي نيز مطرح مي‌شوند كه فعالان بازار سرمايه بايد در اين حوزه فشار آورده و از دولت بخواهند كه فكري به حال بخش صنعت براي سال آينده كند.

وي افزود: بايد به منظور رهايي از اين مشكل راهكارهايي مانند افزايش تعرفه واردات كالا جدي گرفته شود كه در اين زمينه اقتصادهاي دنيا عكس‌العمل‌ مثبت نشان دادند و دولت هم بايد در اين زمينه به طور جدي وارد شده و تعرفه كالاهاي وارداتي را افزايش دهد. همچنين بايد تمام سياست‌هايي كه به نحوي براي رشد صنعت باز دارنده هستند متوقف شوند.

وي با ذكر مثالي ادامه داد: به عنوان مثال معنا ندارد كه صادرات سيمان تعرفه 100 هزار توماني داشته باشد بنابراين بايد سياست‌هاي هجوم صادراتي براي صنعت تعريف شده و بنگاه‌ها و شركت‌هاي توليدي خود را به اين شكل نجات دهيم همچنين بايد تمام سياست‌هايي كه به نحوي مي‌تواند جلوي رشد صنعت داخلي را بگيرد مقايسه شده و سياست‌گذاري تسريع شود كه به اين منظور بايد توان مهندسي داخلي را تقويت كرده و جدي بگيريم.

دبير كانون سهامداران حقيقي در ادامه ياد آور شد: همچنين شركت‌هاي حقوقي كه به نحوي سهام اصل 44 را خريداري كردند دولت در پرداخت اقساط و در اين فضا به آنها كمك كند.

متين گفت: همچنين دولت بايد به سرمايه‌ در گردش شركت‌ها كمك كرده و اجازه ندهد كه مشكل نقدينگي پيدا كنند همچنين به مطالبات معوق كمك كنند و تمام كارهايي كه مي‌تواند براي رشد نسبي انجام دهد دولت به صورت فشرده وارد شود زيرا در غير اين صورت مشكلات جدي در سال آينده در بخش صنعت نصيب كشور مي‌شود.

بورس از شركت‌ها اطلاعات جديد بخواهد

متين مشكل بورس را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد: در حال حاضر بازار مي‌خواهد قيمت‌ها را تصحيح كند بنابراين اشكالي ندارد كه مثلا چادرملو EPS هشت ماهه ارايه دهد و نبايد اصرار داشته باشيم كه حتما پيش‌بيني 6 ماهه خود را ارايه كند بنابراين بورس بايد كمك كرده و از شركت‌ها اطلاعات جديد بخواهد. از سوي ديگر مسئولان بايد در تسريع تصحيح قيمت‌ها در بازار كمك كنند در غير اين صورت اين ضعف ادامه مي يابد.

وي تاكيد كرد: همچنين در اين ميان نبايد از بازار گرداني غافل شد حداقل راجع به سهام‌هاي اصل 44 اين امر بايد رعايت شود از طرفي نبايد اجازه داده شود كه اعتماد عمومي از بازار سلب شود.

ضرورت انجام بازار گرداني و جلوگيري از فرار مردم

به اعتقاد وي بايد در اين وضعيت روي بازار گرداني فعاليت شده و اجازه ندهيم تا سهامداران خرد از بازار روي گردان شوند.

در اين نشست دكتر سيد علي حسيني ـ كه از طرف سازمان بورس در اين نشست حضور داشت به بررسي وضعيت موجود پرداخت و گفت: اگر بخواهيم مشكلات بازار را طبقه بندي كنيم ،بخش اول مربوط به تقاضا است و بررسي كرد كه نگرش‌ها در كوتاه مدت بايد چگونه باشد تا مشكل تقاضا را برطرف كند و تئوري كه در اين خصوص مطرح مي‌شود از منظر سرمايه‌گذاران است.

در وقوع بحران‌هاي مالي ارايه اطلاعات كامل، كار راحتي نيست

وي بخش دوم مشكلات را به اطلاعات اختصاص داد و افزود: در حال حاضر اين انتقاد مطرح مي‌شود كه چرا مديران به بورس اطلاعات نمي‌دهند ولي بايد گفت كه در اين شرايط نمي‌توان از مديران انتظار داشت كه اطلاعات قابل اتكا و به موقع به بازار ارايه دهند. بنابراين در شرايط فعلي و وقوع بحران‌هاي مالي ارايه اطلاعات كامل، واقعا كار راحتي نيست.

حسيني گفت: اقتصاد ما انعطاف لازم را براي انعكاس واقعيتهاي اقتصادي ندارد زيرا قيمت بنزين به تناسب قيمت نفت كاهش يافته ولي همچنان در كشور گران فروخته مي‌شود.

عكس‌العمل سريعي به واقعيتهاي اقتصادي نشان داده نمي شود

وي تصريح كرد: از طرفي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، سهامداران و مديران عكس العملهاي سريعي به واقعيتهاي اقتصادي نشان نمي‌دهند و در زماني كه قيمت‌ها افت كرد باز هم حاضر نيستند عكس العمل مناسب نشان دهند. به همين منظور سعي بر اين است كه از طريق اصلاح مقررات در بورس و كالا انعطاف را بيشتر كنيم.

وي ادامه داد: در بخشهايي كه استراتژي مشخصي وجود دارد آن سياست رعايت نمي‌شود و در بخشهايي كه استراتژي وجود دارد روي آن پا گذاشته مي‌شود به عنوان مثال سيمان از بدنه دولت خارج شده ولي با مكانيزم فعلي روي مقررات قانوني آن پا گذاشته مي‌شود.

انتظارات بازار سرمايه از دولت

وي معتقد است: از دولت انتظار داريم كه جامع نگري در تصميمات داشته باشد زيرا نمي‌توان در نگاه به بازار پول، بازار سرمايه را كنار گذاشت و بر عكس و همينطور در صنايع تبعيض قايل شد. بنابراين انتظار ما از دولت اين است كه در تصميمات جامع نگري داشته و كنترلهاي دقيق و برنامه ريزي شده قرار دهد. ولي از نظر دولتمردان هم واقعيت‌ها بورس نيست و واقعيتهاي ديگري هم وجود دارد.

حسيني با بيان اين كه افت شاخص بورس قابل پيش بيني بود ياد آور شد: قبل از وقوع بحران سازمان بورس مكاتباتي مبني بر تشكيل كارگروه بحران با مقامات دولتي انجام داد تا در صورت وقوع هر گونه اتفاقي مشكلات سريع‌تر حل شود. ولي فرآيند تصميم گيري و تصميم سازي در كشور كند است.

بازار سازي در اين شرايط راه كار مناسبي است

حسيني نيز بازارگرداني را در شرايط فعلي راه كار مناسبي دانست و اظهار كرد: اگر بتوانيم منابعي رابراي وضعيت فعلي بازار تامين كرده و با مكانيزم مشخصي به بازارسازي سهام اختصاص ‌دهيم مي‌تواند به بهبود وضعيت كمك كند.

حسيني با اشاره به اين كه 70 درصد سفارشهاي فروش به سهامداران حقيقي اختصاص دارد عنوان كرد: در سازمان بورس در تلاش هستيم كه بازارسازي را روي نهادهاي معاملاتي پياده كنيم.

علي رغم اين كه دولت به صراحت در امر شفاف سازي تاكيد كرده و موافق اطلاع رساني و شفاف سازي است ولي عملا در بدنه‌ اجرايي اين اتفاق نمي‌افتد و عمده تاثير خود را در بازار سرمايه مي‌گذارد.

دكتر اسماعيل غلامي ـ معاون آماده سازي سهام سازمان خصوصي سازي ـ در نشست بررسي مسائل كنوني بازار اوراق بهادار و ارايه راهكارهاي عملي ـ به آيين نامه قيمت‌گذاري سهام سازمان خصوصي سازي اشاره كرد و گفت: قيمت‌هاي اوليه سهام شركت‌هايي كه عرضه شد ارزش ذاتي آنها با توجه شرايط حاكم در بازار و آيين‌نامه قيمت‌گذاري تعيين شد.

مشكلات فعلي ناشي از تحليل هاي نادرست است

وي به مزايده يكي از شركت‌ها در روز گذشته اشاره كرد و گفت: روز گذشته در سازمان خصوصي سازي مزايده‌اي به مبلغ 110 ميليارد تومان برگزار شد ولي خريدار اين شركت كه اين مبلغ را پرداخت كرده است از صورت‌هاي مالي شركت بي‌اطلاع بود بنابراين نتيجه مي‌گيريم كه متاسفانه تحليل درست در بازار وجود ندارد.

غلامي تاكيد كرد: سازمان خصوصي سازي و هيات واگذاري به دنبال اين است كه از سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده حمايت كند گرچه سازمان خصوصي ملزم به رعايت و اجراي قوانين است ولي تا آنجا كه قانونگذار اجازه دهد در مورد تخفيفاتي كه ممكن است وجود داشته باشد اين كار را انجام مي‌دهد.

وي افزود: با ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 و تصويب نهايي آن در چارچوب قانون بايد وظايف خود را انجام دهيم ولي قيمت اوليه سهام شركت‌ها كه تعيين شد منطقي بود و به رشد تحليل‌هاي نادرست به اين سمت حركت كرد.

تزريق نقدينگي دواي درد نيست

غلامرضا سلامي ـ كارشناس بازار سرمايه ـ در اين نشست موضوع تزريق نقدينگي به بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: تزريق نقدينگي در شرايط فعلي مي‌تواند براي مدتي مساله را حل كند ولي تزريق نقدينگي دواي اين درد نيست و مشكل از بخش واقعي اقتصاد است كه بورس هم به عنوان پوسته‌ اين بخش از آن تاثير مي‌پذيرد.

وي افزود: اگر30 شركتي كه 70 درصد بورس را در اختيار داشته و تاثير افزايشي يا كاهشي در روند شاخص داشته و شاخص را به 12 هزار و اكنون به هشت هزار رساندند مورد بررسي قرار نگيرند وضع ساير شركت‌ها اسفناك است زيرا تصميم گيري اقتصادي درست نبوده است.

وي گفت: در حال حاضر تعداد سهامي كه در دست مردم است حداكثر به10 ميليارد دلار مي‌رسد در حالي كه در بخش مسكن بيش از 100 ميليارد دلار سرمايه وجود دارد و زماني كه مسكن تا 30 درصد كاهش يابد 10 ميليارد دلاري كه در بورس وجود دارد تاثير مي‌پذيرد زيرا همان آهن را بخش واقعي اقتصاد مصرف مي‌كند.

دكتر قاسم محسني دمنه ـ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار ـ در نشست بررسي مسايل كنوني بازار اوراق بهادار و ارايه راهكارهاي علمي به تصويب دستورالعمل بازار گرداني به روش جديد اشاره كرد و توضيح داد: طبق اين دستور العمل كه ماه گذشته در سازمان بورس به تصويب رسيد بازار ساز بايد از قيمت سهم حمايت كرده و صف فروش را جمع كند.

مزيتهاي دستورالعمل بازار گرداني در معناي جديد

وي گفت: اين دستورالعمل با اين هدف تنظيم شده است كه نقدشوندگي را افزايش داده و عرضه و تقاضا را تنظيم كند. همچنين اين دستورالعمل اجازه مي‌دهد كه دامنه نوسان قيمت بازتر شده و قيمت سهم خود را تعديل كند.بنابراين دامنه نوسان قيمت در بلند مدت كاهش مي‌يابد.

وي عنوان كرد: انتظار داريم با بازار گرداني در روش جديد براي بازارگردان‌ها سود آوري باشد و نگراني سهامداران كاهش يابد. همچنين به نقد شوندگي سهم كمك مي‌شود و از شركت‌هايي كه نقدينگي كافي دارند تقاضا مي‌شود كه بازار گرداني سهام به روش جديد را به عهده بگيرند.

محسني ياد آور شد: در دستورالعمل پيش بيني شده ايستگاه معاملاتي اختصاصي رايگان در اختيار كارگزار بازار گردان قرار گرفته و پيشنهاد حذف كارمزد بازارگردان به شوراي عالي بورس ارايه شده است.

وي با اشاره به اينكه كساني كه سرمايه كافي دارند امكان مشاركت آنها با كارگزار بازارگردان وجود دارد اظهار كرد: با اين روش كارگزاران از كارمزد هاي تخفيف برخوردار شده و بازارگردان‌ها از تفاوت قيمت خريد و فروش سود مي برند.

معظمي ـ مدير سرمايه گذاري بانك ملي ـ در اين نشست گفت: در حال حاضر مشكل نقدينگي در تمام دنيا وجود داشته و اين مشكل به كشور ما هم رسيده است.

وي با بيان اينكه اولين سهامداري كه سود خود را از شركت‌ها مي گيرد، دولت است ، ادامه داد: وظيفه اصلي حفظ صنعت از طريق دولت است ولي اين داستان به سادگي نمي تواند اتفاق بيافتد زيرا متولي اصلي صنعت وزارت صنايع است ولي تضادهايي كه بين وزارت بازرگاني و صنايع وجود دارد اين كار را با مشكل مواجه مي كند و اين زنجيره حلقه مفقوده دارد.

معظمي خاطر نشان كرد: اگر اين موضوع به درستي در كشور تعريف نشود مشكلاتي خواهيم داشت.

در اين نشست يك سهامدار جز به بيان مشكلات پرداخت و با بيان اينكه در حال حاضر شركتها بزك كرده وارد بورس مي شوند گفت: بايد در قانون تجارت بازنگري شود زيرا در اين قانون سهامداري واقعا بي ارزش است. از سوي ديگر سياست‌هاي دولت قبل از واگذاري شفاف نيست و سهامدار لطمه مي بيند.

وي حمايت از سهامداران جز را خواستار شد و اضافه كرد: بايد در روند ثبت و فعاليت شركتهاي سرمايه گذاري نظارت‌هاي كافي اعمال شود در حاليكه اين نظارت ها جدي گرفته نمي شود در صورتيكه اگر نظارت‌ها جدي باشد شركتها مانند قارچ رشد نمي كنند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن