تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816701096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به استقبال عيد بزرگ ولايت فرهنگ اصيل اهل بيت(ع) و معارف ناب اسلامي در نرم افزار دانشنامه علوي


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: به استقبال عيد بزرگ ولايت فرهنگ اصيل اهل بيت(ع) و معارف ناب اسلامي در نرم افزار دانشنامه علوي


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: نرم افزار دانش نامه علوي به همت محققان مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي پيش از اين توليد شده و هم اكنون در اختيار شيفتگان و علاقه مندان راه امامت و ولايت قرار دارد.

به گزارش گروه دريافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" نورسافت در راستاي رسالت خود مبني بر اطلاع رساني از محصولات مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي، در آستانه فرارسيدن سالروز عيد ولايت و امامت؛ عيد سعيد غدير خم اقدام به معرفي اين نرم افزار كم نظير نموده است تا مشتاقان حقيقت، با محتوا و قابليتهاي اين دانشنامه عظيم آشنا شوند.
دانشنامه علوي، بزرگترين دائرة المعارف رايانه اي سخنان امام علي(ع) محسوب مي شود كه در راستاي اشاعه فرهنگ اصيل اهل بيت(ع) و معارف ناب اسلامي توسط مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي به جامعه انديشمندان و محققان ارائه شده است.
اين لوح فشرده داراي محتوا و امكانات مفيد و نويني است و با دربرداشتن 121 عنوان كتاب در 292 جلد درباره نهج البلاغه و غرر الحكم، بزرگترين دائره المعارف رايانه اي سخنان امام علي(ع) به شمار مي رود.
به طور كلي، اين برنامه رايانه اي شامل؛ 33 عنوان شرح و تعليقه در 164 جلد به زبانهاي فارسي و عربي، و نيز 27 ترجمه به زبانهاي فارسي، انگليسي و فرانسوي به همراه 7 شرح وترجمه منظوم مي باشد.
متن نهج البلاغه بر اساس پنج نسخه معتبر به نمايش گذاشته شده است و كاربر مي تواند از قرائت كامل متن نهج البلاغه فيض الاسلام بهره مند شود.
ويژگيهاي كارآمد اين لوح فشرده موجب شد تا در دهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم مورد تقدير قرار گيرد و در نخستين دوره معرفي كتاب الكترونيكي سال رتبه ممتازي را در گروه دين كسب نمايد و همچنين نسخه سه زبانه " دانش نامه علوي" به نام " موسوعه نهج البلاغه" در يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به كسب عنوان خادم القرآن مفتخر شود.
امكانات برنامه؛
1- دانش نامه
2- كتابخانه
3- كتاب نامه
دانش نامه به عنوان اصلي ترين بخش اين برنامه، متن نهج البلاغه و ترجمه و شرح آن را به همراه امكانات متعددي ارائه مي كند.
ارائه نسخه هاي گوناگون از نهج البلاغه، امكان مقايسه بين آنها و نيز جستجوي آيات، احاديث، ادعيه، اشعار و امثال به كار رفته در كلام امير مومنان(ع) از ويژگيهاي قابل توجه اين بخش مي باشد.
امكانات دانش نامه
بخش هايي از جمله نمايش( نمايش متن نهج البلاغه بر اساس پنج نسخه فيض الاسلام- بنياد نهج البلاغه- صبحي صالح - ابن ابي الحديد و محمد عبده) به همراه قابليت مقايسه نسخه ها در اين بخش ارائه شده است.
كاربر در قسمت نمايش مي تواند به متن، ترجمه و شروح مختلف نهج البلاغه دسترسي يابد و از قابليتهاي گوناگون همچون: مقايسه دو متن، مشاهده نسخه خطي متن مورد نظر (بر اساس نسخه سال 469هـ.ق از نهج البلاغه فيض الاسلام) و نيز مصادر نهج البلاغه بهره مند گردد و از امكاناتي چون؛ دسترسي به اعلام موجود در متن امثال نهج البلاغه و معاني لغاتي كه در شروح مختلف ترجمه شده، استفاده مطلوب را ببرد.
عبارات نهج البلاغه در پنج قالب : مقدمه، خطبه ها، نامه ها، كلمات قصار و غرائب ارائه گرديده كه پژوهشگر بر اساس نياز خود مي تواند هر يك از اين قالبها را انتخاب كند.
ديگر قابليت هاي قسمت نمايش عبارت اند از؛ متن، ترجمه، شعر، شرح.
در قسمت متن، كاربر به متن نسخه هاي پنچ گانه نهج البلاغه همراه با امكان مقايسه ميان آنها دسترسي دارد. چنانچه يكي از نسخه هاي انتخابي، نهج البلاغه صبحي صالح باشد، مي توان به تطبيق بين دو نسخه پرداخته ، تفاوت هاي آنها را دريافت.
در قسمت ترجمه، متن نهج البلاغه و نيز ترجمه آن به سه زبان فارسي، انگليسي و فرانسوي ارائه شده و امكان دستيابي به ترجمه هاي موجود در برنامه، از جمله ترجمه هاي فارسي منظوم نهج البلاغه براي پژوهشگر فراهم مي باشد.
در قسمت شعر، ترجمه هاي فارسي منظوم كلام امام علي(ع)، عرضه شده است، ضمن اينكه كاربر با استفاده از دكمه " ترجمه" مي تواند ترجمه متن به نثر را نيز مشاهده نمايد.
در قسمت شرح، مي توان نهج البلاغه را به همراه مهمترين شروحي كه بر آن نگاشته شده، مطالعه نمود. امكان "ارتباط"، پنجره متن و شرح را با يكديگر منطبق مي سازد و به وسيله قابليت " مقايسه"، دو پنجره از شروح ترجمه هاي موجود در برنامه ارائه مي شود و كاربر به دو نمونه شرح و تفسير دلخواه از متن انتخابي دسترسي مي يابد.
دومين قابليت نرم افزار دانش نامه علوي امكان جستجو است.
در اين قسمت، امكانات متنوعي براي جستجوي الفاظ و عبارات نهج البلاغه به روش هاي مختلف در اختيار محقق قرار مي گيرد.
از جمله ويژگيهاي بخش جستجو، پژوهش در متن نسخه هاي نهج البلاغه و يا كاوش در عناوين، فصلها و ابواب آنهاست. جستجو در متن، فهرست كلمات متن كتب انتخابي را به صورت الفبايي به نمايش در مي آورد و در قسمت جستجو در فهرست، فهرستي از كلمات عناوين و سرفصلهاي كتب فعال برنامه، به صورت الفبايي قابل مشاهده است.
" دامنه كتابي" امكان محدود كردن دامنه جستجو را براي كاربر فراهم مي سازد. به وسيله اين قابليت مي توان حوزه پژوهش خود را به يك يا چند نسخه محدود ساخت و به جستجو در نسخه هاي انتخابي پرداخت. افزون بر اين، محقق قادر است عناوين خاصي از فهرست نسخه ها را حذف ويا انتخاب كند و در دامنه محدودتري به انجام تحقيق بپردازد.
فهرست ها، سومين قابليت نرم افزار دانش نامه علوي مي باشد كه كاربران را در امر سامان دهي تحقيق در مطالب متنوعي كه در كلام امام علي(ع) مورد استفاده قرار گرفته، ياري مي رساند.
بخش فهرست ها داراي كاتابل هاي : آيات، احاديث، اشعار، ادعيه، امثال، اعلام و مصادر مي باشد كه در هر قسمت، از طريق قابليت " فهرست" مي توان به فهرستي از اين موضوعات در نهج البلاغه دست يافت و يا به كمك امكان فهرست منتخب، به جستجو و گزينش موردي در موضوعات ياد شده پرداخت.
گفتني است جهت سهولت جستجو در اَعلام، دو نوع دامنه در قسمت اَعلام در نظر گرفته شده است: يكي " دامنه نسخه ها" كه به كمك آن كاربر مي تواند دامنه پاسخ ها را به تعداد خاصي از نسخه هاي موجود در برنامه محدود كند و به پژوهش در نسخه يا نسخه هاي مورد نظر بپردازد.
دوم، " دامنه اَعلام" كه در اين قسمت مي توان محدوده جستجو در اَعلام را مشخص نمود. عناوين موجود در اين دامنه عبارت اند از: اشخاص، گروهها، كتابها، زمانها، جايها، حيوانات، ستارگان، گياهان و معادن.
كتابخانه از امكانات ديگر اين نرم افزار مي باشد و در اين بخش از برنامه، متن مهم ترين كتب مربوط به نهج البلاغه همراه با امكاناتي مانند: " قرآن" و " لغت نامه" عرضه شده است. قسمت هاي مختلف كتابخانه از قرار ذيل است:
نمايش؛ اين قسمت به منظور نمايش متن كتب موجود در برنامه ارائه گرديده است كه در آن، امكان انتخاب عنوان كتاب، جلد و صفحه مورد نظر براي كاربر وجود دارد. با استفاده از " دامنه موضوعي" مي توان دامنه فهرست موجود را بر اساس موضوع آنها به كتبي خاص محدود كرد كه پس از انتخاب موضوع دلخواه، كتابهاي مرتبط با آن موضوع، در فهرست كتب برنامه ارائه مي شود.
مهم ترين قابليت هاي بخش نمايش عبارت است از؛
پژوهش: هنگام نمايش متون در كارتابل هاي نمايش و جستجو، محقق مي تواند به كمك امكان پژوهش به بخش هاي جستجوي، قرآن و لغت نامه دسترسي پيدا كند.
مقايسه: امكان مقايسه بين دو متن متفاوت، در بخش نمايش در نظر گرفته شده است. كاربر مي تواند بر اساس نياز پژوهشي خود، به انتخاب دو عنوان از كتب برنامه اقدام نمايد و به مقايسه بين آن دو بپردازد.
جستجو دومين بخش كتابخانه نرم افزار دانش نامه علوي است كه امكانات متنوعي را براي جستجوي الفاظ و عبارات با روشهاي مختلف دراختيار كاربر قرار مي دهد.
از ويژگيهاي اين برنامه، قابليت پژوهش در متن كتب و يا جستجو در عناوين فصلها و ابواب كتب است، كه در هر دو صورت، مي توان پاسخ هاي اجمالي و تفصيلي را مشاهده نمود.
همچنين، در اين برنامه امكان فهرست سازي و نيز انجام عمليات گوناگون در فهرست هاي ايجاد شده عرضه گرديده است. با استفاده از اين قابليت ميتوان فهرست هاي پويا و متنوعي از كلمات به شكلهاي مختلف تهيه كرد و اين فهرستها را در متن كتابها جستجو نمود و يا آنها را با يكديگر تركيب كرد و جستجوهاي گوناگوني را در آنها به انجام رسانيد. ضمن اينكه كاربر مي تواند به كمك عملكردهاي جستجو به انجام جستجوي تركيبي اقدام نمايد.
به منظور ايجاد سهولت در امر تحقيق، امكان محدود كردن دامنه جستجو نيز در نظر گرفته شده است. كاربر به سه طريق مي تواند دامنه پژوهش در كتب را محدود سازد؛
دامنه كتابي، دامنه مولفي و دامنه محيطي
قرآن سومين بخش كتابخانه نرم افزار دانش نامه علوي است كه قابليت به نمايش گذاشتن و جستجوي متن كامل قرآن كريم با رسم الخط عثمان طه (قرآن مدينه) را دارد.
در قسمت نمايش قرآن كريم به سه روش " ترتيب مصحف"، " ترتيب الفبايي از ابتدا" و " ترتيب الفبايي از انتها" دسترسي به كل آيات قرآن براي كاربران ممكن مي باشد.
امكان جستجو در كلمات و يا عبارات مورد نظر در قرآن از راههاي مختلف و نيز دستيابي به ريشه ها و مشتقات موجود در متن آيات و فهرست الفبايي واژه ها ي قرآن، از امكانات ديگري است كه در بخش قرآن ارائه شده است.
لغت نامه بخش ديگري از كتابخانه است كه جهت دستيابي به معناي واژه هاي دلخواه، همزمان با استفاده از برنامه، مي توان از لغت نامه "لسان العرب" بهره مند گرديد. لغت نامه مزبور در دو قسمت: ريشه و مشتق با كارآييهاي متفاوت عرضه شده است.
كتاب نامه:
به منظور آشنايي كاربران با موضوع و محتواي دانش نامه علوي، فهرستي از كتابهاي برنامه همراه با اطلاعاتي درباره نويسنده و شناسنامه هر يك از كتب، در اين بخش ارائه شده است. قسمت هاي اصلي " كتاب نامه" عبارتند از؛
كتب: فهرستي از كتابهاي موجود در برنامه، در اين قسمت نمايش داده مي شود و كاربر مي تواند با استفاده از دامنه فهرست را محدود ساخته، به كتب مورد نظر خويش در مورد خاصي دسترسي پيدا كند و آنگاه در بخش شناسنامه كتاب، از ويژگيهاي چاپ آن اطلاع يابد. علاوه بر اينكه مي تواند در قسمت "توضيحات" به اطلاعات مختصر و مفيدي در باره هر كتاب دست يابد.
يكي از امكانات پيشرفته در اين بخش، ويژگي فهرست سازي است كه با استفاده از آن مي توان فهرست هاي پويا و متنوعي از كلمات به صورت هاي مختلف تهيه نمود. در بخش يادداشت كتاب نامه، پژوهشگر قادر است به ثبت نظرات شخصي خود در مورد هر يك از كتب فهرست اقدام كند و در قسمت تصوير كتب، تصويري از كتاب جاري را مشاهده نمايد.
پديد آورندگان
فهرستي از اسامي مولفان، مصححان و مترجماني كه نام كتاب آنان در فهرست كتب آمده، در اين بخش ارائه گرديده است. نام اين اشخاص به ترتيب حروف الفبا قابل دستيابي مي باشد كه با انتخاب نام هر كدام، كتاب و يا كتب مربوط به او نيز در معرض ديد كاربر قرار مي گيرد.
افزون بر اين، مشخصات كتاب نامه اي و تصوير هر كتاب به همراه صفحه اي جهت يادداشت تحقيقات شخصي براي كاربر فراهم آمده است. در حالت اوليه، نام 181 مولف، مترجم و مصحح در فهرست ديده مي شود اما به كمك دامنه موجود مي توان فهرست جاري را به موارد دلخواه محدود ساخت.
ويژگي ديگر اين بخش، آن است كه مي توان مستقيماً به قسمت كتبِ كتاب نامه انتقال يافت.
جستجو
در اين قسمت از برنامه، قابليتهاي ارزشمندي جهت انجام جستجو در اسامي كتب كتاب نامه فراهم آمده است. در بخش جستجو، فهرستي الفبايي از كتابهايي كه در مورد نهج البلاغه نگاشته شده است، مشاهده مي گردد و اطلاعات كتاب نامه اي به همراه توضيحاتي كوتاه درباره هر كتاب به نمايش درمي آيد.
وجود دامنه هاي متنوع در بخش جستجو، محقق را در انجام پژوهش آسان و سريع به شكل مطلوبي ياري مي رساند. كاربر مي تواند با استفاده از اين قابليت به محدود ساختن فهرست كتب بر اساس دامنه هايي نظير: كتاب، زمينه، زبان، ناشر، مجلدات، صفحات، مذهب، مترجم، دوران زندگي و مصحح، اقدام نمايد و حوزه پژوهش خود را به موارد دلخواه اختصاص دهد.
امكانات پژوهشي
با استفاده از گزينه " علامت گذاري در متن" مي توان جهت مراجعات بعدي، در جاهاي مختلف متن علامت گذاشت. همچنين، پژوهشگر مي تواند به كمك امكان " نمايه زني" براي هر متني كه مطالعه مي كند، نمايه يا عنوان خاصي قرار دهد تا در صورت لزوم به آنها مراجعه نمايد.
بهره گيري از قابليت " رنگي كردن متن" كاربر را قادر مي سازد كه متن مورد نظر خود را به رنگ دلخواه درآورد و براي هر رنگ، عنواني را برگزيند و سپس متن انتخابي را به دفترچه يادداشت منتقل سازد و يا به چاپ برساند.
افزون بر اين، گنجاندن امكان " حاشيه نويسي" موجب شده تا پژوهندگان، ديدگاهها و نكته هاي مورد نظر خويش را در اين قسمت وارد كرده، درصورت نياز به آنها دسترسي داشته باشند.
ساير امكانات
ذخيره سازي مطالب و قابليت چاپ در اندازه هاي مختلف، وجود راهنماي برنامه و دكمه هاي عملياتي، وجود هفت نوع صفحه كليد رايج، هفت نوع قلم براي نمايش، قابليت حذف نمايه ها، حاشيه ها، رنگ متنها و علامت هاي موجود در مسيري كه محقق براي پژوهش خود مشخص كرده است.
ضمائم برنامه
ويرايشگر فارسي و لاتين نورنگار و برنامه مبدل نور در قسمت ضمايم اين لوح فشرده گنجانده شده است.
محتواي برنامه
1- اختيار مصباح السالكين، يك جلد، ميثم بن علي بن ميثم بحراني
2- اعلام نهج البلاغه، يك جلد، علي بن ناصر سرخسي
3- اكذوبتان حول الشريف الرضي، يك جلد، جعفر مرتضي عاملي
4- الامثال و الحكم المستخرجه من نهج البلاغه، يك جلد، محمد غروي
5- بازگشت به نهج البلاغه، يك جلد، سيد علي خامنه اي
6- بخشي از زيبايي هاي نهج البلاغه، يك جلد، محمد رضا انصاري
7- بهج الصباغه في شرح نهج البلاغه، 14 جلد، محمد تقي شوشتري
8- پرتوي از نهج البلاغه، يك جلد، سيد رضي(ره)، ترجمه سيد محمود طالقاني
9- پيام امام شرح تازه و جامعي بر نهج البلاغ، دو جلد، ناصرمكارم شيرازي
10- استناد نهج البلاغه، يك جلد، امتياز عليخان عرشي
11- ترجمه استناد نهج البلاغه، يك جلد، امتياز عليخان عرشي، ترجمه سيد مرتضي آيت الله زاده شيرازي
12- ترجمه اعلام نهج البلاغه، يك جلد، محمد هادي اميني، ترجمه ابوالقاسم امامي
.... و بيش از يكصد عنوان كتاب ديگر كه در اين نرم افزار به كار رفته است.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن