تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820030358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسولي با حضور در ايلنا:دولت ميرحسين موسوي ترجمان تفكر امام (ره) بودخاتمي پايه‌‏گذار يك گفتمان جديد در بستر انقلاب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: رسولي با حضور در "ايلنا":دولت ميرحسين موسوي ترجمان تفكر امام (ره) بودخاتمي پايه‌‏گذار يك گفتمان جديد در بستر انقلاب است


تهران- خبرگزاري كار ايران
قائم مقام‌‏ مدير‌‏عامل بنياد باران با حضور در خبرگزاري "ايلنا"، از بخش‌‏هاي مختلف اين خبرگزاري بازديد كرد و در ضمن پاسخگويي به سوالات خبرنگار اين خبرگزاري، به بيان دغدغه‌‏هاي خود درخصوص انتخابات آتي رياست جمهوري پرداخت. وي همچنين از تدوين منشور اصلاحات طي دو ماه آينده خبر داد.

رسولي در بخشي از اين گفت‌‏وگو به مقايسه مجالس كشور در پس از انقلاب پرداخت و مجلس ششم را موفق‌‏ترين و مجلس هفتم را ضعيف‌‏ترين مجلس عنوان كرد. وي همچنين از لاريجاني خواست تا از روش‌‏هاي ملتسمانه در تعامل با دولت پرهيز كند.
سيدحسن‌‏ رسولي در ابتداي اين گفت‌‏وگو در پاسخ به سوالي در ارزيابي خود از عملكرد مجالس پس از انقلاب اظهار داشت: اگر‌‏ازمنظر نحوه تقسيم قدرت بين قواي سه گانه كشور به نحوي كه در قانون اساسي متبلور است نگاه‌‏كنيم، بدون شك قوه مقننه براساس قانون اساسي نمايندگي تام تمام مردم را برعهده دارد و ‌‏تنها نهادي است كه توان استيضاح وزرا و حتي با طي تشريفاتي راي به عدم صلاحيت رئيس دولت را دارا است.
مجلس تنها نهادي است كه قابل انحلال نيست
وي با بيان اينكه مجلس در قانون اساسي به عنوان خانه ملت با رسالت قانون‌‏گذاري و نظارت از سوي هيچ مرجعي قابل انحلال نيست،اظهار داشت:رئيس‌‏ اين قوه هم توسط هيچ مرجعي قابل انتصاب نيست؛ لذا يكي از مهمترين وجوه تمايز مجلس با دو قوه ديگر علاوه بر خاستگاه مردمي و ملي بودن، اين است كه انحلال‌‏بردار نيست و از طريق قانون‌‏گذاري و اعمال نظارت به نمايندگي از ملت براساس سازوكاري كه در قانون اساسي تعبيه شده، امر كنترل و نظارت خصوصاً بر قوه مجريه كه از امكانات بيشتري در اختيار دارد، بر عهده دارد.
عضو ارشد بنياد باران‌‏تصريح كرد: امام (ره) فرمودند كه مجلس در راس امور هست. مثلاً در پاسخ به نامه نمايندگان مجلس اول كه به برخي از جريانات امور به خصوص در‌‏حوزه قانون‌‏گذاري اعتراض داشتند،خاضعانه اين اعتراض را پذيرفتند.
مجلس آزاد موجب جسارت و ابتكار نمايندگان مي‌‏شود
استاندار‌‏خراسان در‌‏ دولت اصلاحات‌‏ تاكيد‌‏كرد: به عنوان كارشناس ‌‏كه در‌‏حوزه سياست داخلي، معتقدم به هر ميزاني‌‏كه انتخابات هر دوره مجلس آزادانه‌‏تر برگزار شود، مردم قدرت انتخاب بالاتري خواهند داشت، در نتيجه دارا بودن اين قدرت، مي‌‏توانند به انتخاب افضل افراد اقدام كنند.
رسولي با اشاره به اين گفته امام(ره) مبني بر اينكه "مجلس و نمايندگان مجلس، فضلاي ملت هستند"، ادامه داد : دريك انتخابات‌‏آزاد، مجلسي قوي‌‏ترتشكيل مي‌‏شود و در‌‏آن صورت، از اعتماد به نفس، جسارت و ابتكار عمل بالاتري برخوردار‌‏خواهد بود و در‌‏كنترل، نظارت و هدايت به خصوص بر قوه مجريه، كارآمدي بيشتري خواهد داشت.
وي تصريح كرد: با اين مقياس، مجالس اول تا ‌‏سوم ، قوي‌‏ترين مجالس ايران بودند؛ به خصوص مجلس اول كه به دور از نظارت استصوابي و مداخلات ديگر قوا ‌‏شكل گرفت. در دوره اول مجلس‌، ‏تقريباً اكثريت قريب به اتفاق بزرگان نظام نماينده مجلس بودند.
رسولي با بيان اينكه مجلس اول‌‏ پر‌‏ظرفيت‌‏‌‏ترين وكارآمدترين دوره مجالس پس از انقلاب بوده است، گفت : مجالس دوم و سوم پس از ارتحال امام(ره) با رويكرد جديدتري‌‏ در نحوه اداره كشور‌‏ وارد شدند. مجلس چهارم ضعيف‌‏ترين مجلس است و مجلس پنجم در ميانه قرار داشت.
مجلس در راس امور، نبايد به دولت التماس كند
عضو ارشد بنياد باران در تحليل از عملكرد مجلس ششم اظهار داشت: مجلس ششم يكي از مجالس بسيار قوي بود و علي‌‏رغم همه محدوديت‌‏هايي كه فراروي آن قرار داشت و با ورود چهره‌‏هاي جديد نسل دومي كه‌‏عمدتاً دغدغه دفاع از‌‏حقوق ملت را داشتند و ‌‏به خصوص اعتراضاتي‌‏كه در‌‏مقاطعي كه حقوق فردي اجتماعي تضييع مي‌‏شد، از خود نشان مي‌‏دادند، يك سابقه ماندگاري در تاريخ قانون‌‏گذاري به جاي گذاشته است.
رسولي ادامه داد : مجلس هفتم به لحاظ ضعف از مجلس چهارم‌‏ هم ضعيف‌‏تر بود، مجلسي كاملاً مطيع، همراه و تبعيت‌‏كننده از مراكز قدرت به خصوص قوه ‌‏مجريه است در حدي كه دولت بيش از يك سال در مقام وظايف رسمي و قانوني خود يعني ارايه گزارش عملكرد بودجه ساليانه، استنكاف مي‌‏كرد و شخصاً از رئيس‌‏مجلس‌‏هفتم شنيدم كه ملتمسانه استدعا مي‌‏كرد كه گزارش عملكرد بودجه ساليانه را به مجلس ارائه دهند.
وي گفت: در چنين شرايطي مجلسي كه بايد در راس امور باشد‌‏ و به هيچ عنوان رئيس‌‏جمهور نمي‌‏تواند براساس قانون اساسي كوچكترين خدشه‌‏اي به ساحت آن وارد كند،به اندازه‌‏اي در موضع ضعف قرار گرفته است كه التماس مي‌‏كند و به اين التماس هم پاسخ نمي‌‏دهند.
برگزاري همايش30 سال قانون‌‏گذاري اقدامي شايسته بود
استاندار ‌‏خراسان در دولت اصلاحات تاكيد‌‏كرد: چون در‌‏مجلس هفتم برگزار‌‏كننده انتخابات بودم‌‏، معتقدم به لحاظ سلامت انتخابات، به‌‏ويژه‌‏ در مرحله بررسي صلاحيت‌‏ها، انتخاباتي به دور از آزادي برگزار شد و طي آن، ‌‏‌‏حجم قابل‌‏توجهي از نيروهاي صاحب‌‏نظر رد‌‏صلاحيت شدند. آن زمان استاندار خراسان بودم و تقريباً به همه مقامات كشور اعلام خطر كردم.
وي تصريح كرد: مجلس هشتم دقيقاً عين مجلس هفتم تشكيل شد و لذا در يك ارزيابي كلي به نظرم مجالس اول، دوم، سوم و ششم به ترتيب نمرات قابل قبول مي‌‏گيرند، مجالس چهارم و هفتم عملكرد قابل قبولي ندارند و مجلس پنجم نقطه عطفي است بين يك مجلس پويا و تاثيرگذار و يك مجلس كاملًا منفعل همانند مجلس هفتم.
رسولي درارزيابي خود از همايش30 سال قانون‌‏گذاري كه از سوي مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، نيز گفت : اين نشست به دعوت و ابتكار هيات‌‏رئيسه‌‏ مجلس هشتم برگزار شد و در آن از نمايندگان هفت دوره گذشته مجلس دعوت به عمل آمده بود كه به نظر من حتي اگر به عنوان يك اقدام سملبيك باشد، در فضاي حاكم بر كشور اقدامي شايسته و درخور تقدير بود.
بي‌‏اعتنايي به تجارب نهادهاي مديريتي از ضعف‌‏هاي دولت است
وي با بيان اينكه درارزيابي همايش 30 سال قانونگذاري بايد به چند نكته توجه كرد،گفت : سال 84 احمدي‌‏نژاد در كسوت كانديداي رياست‌‏جمهوري دوره نهم به مشهد آمد و در‌‏سالن ورزشي شهيد بهشتي همانند ساير كانديداها سخنراني داشت. زماني‌‏كه بخش سياسي استانداري متن سخنراني ايشان را براي من آورد، مشاهده كردم كه احمدي‌‏نژاد در بخشي از سخنراني خود گفته بود كه "اگر من رئيس‌‏جمهور شوم، جايگاه مديريتي كشور را از وجود مديران فعلي تطهير خواهم كرد" و در ادامه گفته بود "عده‌‏اي از مديران كشور با چسب دوقلو به صندلي‌‏شان چسبيدند "و بعد از پيروزي در‌‏ انتخابات رياست‌‏جمهوري با يك رويكرد كاملًا حذفي و بدون اعتنا به تجارب نهادهاي مديريتي كشور، اقدام به عملي كردن گفته‌‏هاي انتخاباتي خود كرد.
جهرمي با از انتقاد از دولت مي‌‏خواهد نشان دهد اين شيوه كشور‌‏داري صحيح نيست
رسولي ‌‏تصريح‌‏ كرد : اكنون كه در سال پاياني دولت هستيم، دامنه حذف با سرعت از مديران سابق عبور‌‏كرده و به اصولگرايان‌‏ كمتر‌‏تمكين‌‏كننده ‌‏رسيده است. ‌‏مي‌‏خواهم خدمت آقاي لاريجاني بگويم كه همايش 30 سال قانونگذاري از اين جهت حركت ميموني است، اگر بتواند سبب مطرود نمودن اين تئوري مورد نظر دولت و نقطه عطفي در جهت تغيير اين رويكرد باشد.
عضو‌‏ ارشد بنياد باران ادامه داد: ظرف ‌‏يك‌‏سال گذشته، 10 نفر از كاروان دولت پياده شدند كه 9 نفر آنها را آقاي رئيس‌‏جمهور با قاطعيت عزل كردند و در اين ميان، بعضاً افرادي عضو اتاق فكر آقاي رئيس‌‏جمهور بودند. در بين اعضاي فعلي دولت‌‏ هم افرادي وجود دارند مثل آقاي جهرمي كه به نظر مي‌‏رسد كه از منتقدين دولت است و به صورت غيررسمي اعلام كرده كه مي‌‏خواهد كانديداي رياست جمهوري شود و مهمترين هدفش هم اين است كه نشان دهد اين شيوه‌‏هاي كشور‌‏داري صحيح نيست.
رسولي‌‏تصريح كرد: در سال 1380 كه معاون وزيركشور بودم، در دولت خاتمي اين بحث را مطرح‌‏كرديم كه ظرفيت‌‏هاي نهادي ايجاد كنيم كه با استفاده از اين ظرفيت‌‏ها ،تجارب دوره‌‏هاي مختلف مديريتي كشور انباشت، طبقه‌‏بندي، تجزيه، تحليل و منتقل شود. از دولت خاتمي مجوز گرفتيم تا استانداران پس از انقلاب همه استان‌‏ها را در جلسات يك يا دو روزه گردهم آوريم.
وي با اشاره به خاطره‌‏اي از دوران مسووليت خود در خراسان گفت: سال 82 كه استاندار خراسان شدم، همين ايده را از وزارت كشور به مشهد برديم و در آنجا از همه استانداران بعد از انقلاب در اين استان دعوت كرديم. درخراسان اولين استاندار دوره امام(ره) آقاي طاهر احمدزاده از اعضاي نهضت آزادي در دوران مهندس بازرگان بود كه فكر مي‌‏كنم در حال حاضر حدود 90 سال سن دارد، نفر دوم حسن غفوري‌‏فرد بود، بعد محمدنبي حبيبي و.... بودند. تا آن زمان كه بنده بودم و الان هم آقاي محمدي‌‏زاده هستند.
برخي مخالف استانداران زمان امام(ره) بودند
وي با بيان اينكه دعوت از استانداران مختلف در مشهد به شدت با اعتراضات سازمان‌‏يافته بخشي از مراكز قدرت مواجه شد، ادامه داد: يك اعتراض 24 ساعته را جلوي ساختمان استانداري سازمان دادند، بعضي از‌‏ آنها نيز كه از اعضاي گروه فشار بودند، رسماً به من مراجعه كردند و با ادبيات تند گفتند كه تو حق نداري آقاي طاهر احمدزاده را دعوت كني؛ ولي با همه اين مباحث همايش دو روزه‌‏اي را برگزار كرديم. آن‌‏ها اعلاميه‌‏ها و فحش‌‏نامه‌‏هايي را بر عيله ما پخش كردند كه شما چرا احمد‌‏زاده كه استاندار زمان امام بوده را دعوت كرديد!!
رسولي با اشاره به تاسيس مجمع استانداران در ‌‏دولت خاتمي‌‏ گفت : اين مجمع 180 عضو دارد يعني همه استانداران در قيد حيات بعد از انقلاب عضو آن هستند و اساسنامه آن به شكل NGO تنظيم شده است كه به هيچ عنوان كاركرد سياسي ندارد و هدف از تشكيل آن هم فقط انتقال تجارب دوره مختلف مديريت‌‏كشور به نسل جديد است.
قائم‌‏مقام مدير‌‏عامل بنياد باران، در پاسخ به سوالي در مورد غالب شدن گفتمان اصلاح‌‏طلبي در جامعه اظهار داشت: دولت‌‏هاي پس از انقلاب، حداقل دولت‌‏هايي كه بعد از سال 60 تشكيل شده است، به خصوص دولت هشت سال مهندس موسوي، دولت هشت ساله هاشمي و دولت هشت ساله خاتمي، با يك مقدار تفاوت و نوسان هر كدام براساس يك ديدگاه نظري و مباني تئوري خاصي بر جايگاه قوه مجريه ايفاي نقش مي‌‏كردند.
دولت ميرحسين موسوي ترجمان تفكر امام (ره) بود
وي ادامه داد: دولت مهندس موسوي در حوزه انديشه‌‏ ترجمان تفكر‌‏خط امام (ره) و عمده تلاش آن در جهت رفع تجاوز به سرزمين و اداره كشور در يك شرايط بحراني با سياست‌‏هاي انقباضي بود.
وي در بيان ديگر ويژگي‌‏هاي دولت مهندس موسوي ادامه داد: تاكيدآن دولت بر مباني اصلي انقلاب مثل اهتمام به فقرا و كوشش در جهت رفع مشكلات مستضعفين، چه در حوزه داخلي و چه در حوزه خارجي با تركيبي متعادل و توانمند در دولت بود. البته در آن مقطع 18 ساله موانع كشور بسيار فراوان و منابع بسيار محدود بود.
وي با بيان اينكه آقاي هاشمي كه در سال 68 دولت را تحويل گرفت كه بعداً به عنوان دولت سازندگي مشهور شد، ادامه داد: دولت سازندگي در حوزه كشور داري با اين ديدگاه نظري،كار خود را آغاز كرد كه جنگ به پايان رسيده و 11 سال از انقلاب گذشته است و مسوولان كشور بايد به شدت اهتمام خود را مصروف ساختن كشور كنند.
روش دولت هاشمي در عرصه سياست داخلي، انبساطي بود
رسولي با بيان اينكه در دولت دوم آقاي هاشمي، برخي نمايندگان مي‌‏گفتند وزرا كابينه سازندگي، سياسي نيستند،تصريح كرد: آقاي هاشمي در پاسخ به اين انتقاد مي‌‏گفت كه اين كابينه كاراست و من خودم به اندازه كافي سياسي هستم. دولت سازندگي در حوزه اقتصاد، سياست‌‏هاي تعديل اقتصادي را دنبال مي‌‏كرد،در حوزه سياست خارجي به دنبال برقراري ارتباط بود و در بحث سياست داخلي هم خيلي انبساطي عمل مي‌‏كرد ولي تا حدودي تحمل مي‌‏كرد و آقاي هاشمي به عنوان يكي از چهره‌‏هاي اصلي انقلاب به دنبال اين بود كه منش و روش دولتش تقويت كننده كليت نظام باشد.
خاتمي بر حرمت انسان‌‏ها و حقوق عمومي تاكيد دارد

عضو ارشد بنياد باران با اشاره به دوران اصلاحات ادامه داد: آقاي خاتمي به عنوان يك چهره نظريه‌‏پرداز و صاحب‌‏نظر، با اين ديدگاه وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري شد كه پايه‌‏گذار يك گفتمان جديد در بستر انقلاب باشد .تا اسفند 75 ايشان به عنوان رئيس‌‏جمهور خيلي صحبت نمي‌‏كرد بلكه به عنوان يك نظريه‌‏پرداز متعلق به خط امام(ره) و خانواده امام(ره) و منتقد برخي از روش‌‏هاي مربوط به حوزه كشورداري سخن مي‌‏گفت؛ بيشتر به دنبال اين بود كه با استفاده از بستر انتخابات پايه‌‏هاي اين گفتمان را مستحكم كند.
وي تصريح كرد: پس از آنكه مردم به ايشان اقبال نشان دادند،گفتمان اصلاحات در حوزه‌‏هاي مختلف مطرح شد . در بخش تنظيم مناسبات حاكميت با مردم تاكيد ايشان روي مولفه‌‏هايي از جمله ‌‏حرمت انسان‌‏ها، حقوق عمومي،‌ آزادي ،پاسخگو بودن قدرت، توسعه سياسي و مقولاتي از اين دست‌‏ بود .
گفتمان دولت اصلاحات پايدارتر از ساير دولت‌‏ها بود
رسولي تصريح كرد: در حوزه اقتصادي، ايشان به دنبال باز كردن حوزه اقتصاد بود. تنظيم روابط سياسي دولت با ساير گروه‌‏هاي سياسي از جمله ديگر روش‌‏هاي مدنظرخاتمي بود. ايشان شعارش "زنده باد مخالف من" بود ودر حوزه سياست خارجي از موضع عزت به دنبال اين بود كه از ايران يك چهره مقتدر،كارآمد و صاحب‌‏نظر و مبتني بر پشتوانه فرهنگي و تاريخي در عرصه جهاني عرضه شود. معتقدم دربين دولت‌‏هاي گذشته،گفتمان دولت اصلاحات از ثبات و پايداري بيشتري برخوردار بوده است.
وي با اشاره به گفتمان حاكم بر دولت نهم نيز گفت: احمدي‌‏نژاد در مقاطع مختلف شعارهايي را مطرح كرد، به عنوان مثال ايشان ابتداي شروع به كارخود از دولت و كابينه به عنوان كابينه 70 ميليوني اسم بردند، ولي در حال حاضر همان چند نفري كه در اين كابينه بودند را هم پياده كرد.
در شعار ساده زيستي دولت نهم تناقضات جدي وجود دارد
رسولي با بيان اينكه دولت نهم شعار مبارزه با باندهاي ثروت و قدرت را مطرح كرد،گفت: يكي از شعارهاي آقاي احمدي‌‏نژاد را اگر بتوانيم به عنوان بخشي از گفتمان ايشان تعبيركنيم، ساده‌‏زيستي است. دولتي كه به فقرا توجه دارد و اين مساله از سيستم عدالت توزيعي آن هم پيدا است؛ ولي درعمل تناقضات بسيار جدي وجود دارد. در ارتباط با حوزه اقتصادي ثابت شد كه دولت فاقد تئوري است و نمي‌‏تواند دولتي داراي تئوري اقتصادي باشد ولي رئيس اين دولت به راحتي در تريبون‌‏هاي عمومي مي‌‏گويد كه من با نفت 5 دلاري هم كشور را اداره مي‌‏كنم.
رسولي تاكيد كرد: فكر مي‌‏كنم به دليل فقدان يك گفتمان غالب در دولت نهم، همچنان ادبيات به جاي مانده از دولت اصلاحات در گفت‌‏وگوهاي سياسي به صورت مكتوب و شفاهي مورد استفاده قرار مي‌‏گيرد.
عضو ارشد بنياد در پاسخ به سوالي در مورد ضرورت تدوين مباني اصلاحات گفت: آقاي خاتمي از 3 ماهه آخر سال 75 به صورت رسمي و قبل از آن از سال 72 به صورت غيررسمي در موضع وزير ارشاد مجموعه نظريه‌‏هايي در‌‏چارچوب قانون اساسي و ساختن نظام جمهوري اسلامي بيان مي‌‏كردند.
اصلاح‌‏طلبان خواستار حضور خاتمي به عنوان رهبر اصلاحات بودند
وي افزود : هدف اوليه خاتمي از ورود به عرصه انتخابات رياست جمهوري در سال 75 قبل از اين كه كسب كرسي رياست جمهوري باشد، در حقيقت تبيين و دفاع از نظريه اصلاحي خود بود. خاتمي بارها در طر هشت سال مسووليتش سعي‌‏كرد تا گوشه‌‏هايي از مجموعه مباني نظري اصلاحات را به تناسب رويدادها روز تبيين كند .آخرين سال كه ايشان در دانشگاه تهران حضور پيدا كردند و قبل‌‏ از آن در‌‏گفت و‌‏گوهاي تلويزيوني و در مسافرت‌‏‌‏ها، آقاي خاتمي به طور مكرر اين اقدام را انجام مي‌‏دادند.
رسولي خاطر نشان كرد: خاتمي پس از خرداد 76 به عنوان ارايه‌‏كننده نظريه اصلاحات در دو جبهه نظري و تئوريك و همچنين در كسوت يك رئيس‌‏جمهور بايد رسالت خود را انجام مي‌‏داد. بسياري از نيروهاي اصلاح‌‏طلب در آن سالها انتظار داشتند واصرار مي‌‏كردند كه خاتمي بيايد در جايگاه رهبر اصلاحات حاضر باشد.
مناعت طبع مانع پذيرش رهبري اصلاحات از سوي خاتمي شد
وي با بيان اينكه خاتمي به دليل مناعت‌‏طبعي كه داشت رهبري اصلاحات را نمي‌‏پذيرفت، تصريح كرد: اما هم خود خاتمي و هم افكار عمومي در آن زمان و در مقطع فعلي معتقد هستند خاتمي مبدع و ارايه دهند گفتمان اصلاحات است اما به دليل نپذيرفتن نقش رهبري اصلاحات به صورت عملي توسط خاتمي از يك سو و قوام نگرفتن نهادهاي دموكراتيك در كشور از سوي ديگر، گفتمان اصلاحات فضايي را باز كرد كه در آن فضا، خرده گفتمان‌‏هاي متعددي توسط حوزه‌‏هاي فكري متفاوت افراد و اشخاص بيان ‌‏شودو به دليل اين‌‏كه جهت‌‏گيري اين گفته‌‏ها متوجه بخشي از امور جاري كشور بود، اين نقطه نظرات متفرقه از ناحيه منتقدان خاتمي، در سبد گفتمان خاتمي قرار مي‌‏گرفت.
وي با اشاره به ساخته شدن كارناوال عصر عاشورا خاطر نشان‌‏كرد : كارناوال عصر عاشورا با اين هدف ساخته شد،كه دورنماي تاريكي از عملياتي شدن گفتمان خاتمي در صورت پيروزي در انتخابات ارايه شود يا فيلمي كه آقاي لاريجاني و همكارانش و آقاي كردان از كنفرانس برلين نشان دادند كه ‌‏خاتمي كوچكترين نقشي در اين مجموعه نداشت. بسياري از افرادي كه در اين كنفرانس شركت‌‏كردند، امروز در ايران نيستند وبعضاً متواري شده‌‏اند، اما چون به اين گفتمان با زوايه سياسي نگاه مي‌‏شود،آثار و تبعات اين خرده گفتمان‌‏ها توسط جريان مخالف اصلاحات در سبد اصلاحات گذاشته مي‌‏شد.
رسولي ادامه داد: در‌‏همان زمان هم يكي از مهمترين انتظاراتي كه در داخل خانواده اصلاحات مطرح شد، گذاشتن حد و مرزي براي اصلاحات بودكه به دليل مشغله‌‏هاي كاري آقاي خاتمي، عملاً اين امكان پيش نيامد.
استاندار خراسان در دولت اصلاحات با اشاره به پايان دولت خاتمي، گفت: پايه‌‏گذاري بنياد باران به عنوان يك نهاد انديشه‌‏اي در وهله اول با هدف و نيت پاسخگويي به اين نياز بود. ظرف 3 سال گذشته، خاتمي و تيم هم‌‏فكران خود زمان خوبي را صرف تبيين جامعيت و ماهيت گفتمان اصلاحات كردند.
منشور اصلاحات در دو ماه آينده از سوي بنياد باران ارائه مي‌‏شود
رسولي گفت: قصد داريم يك بسته مدون قابل دسترسي جامع در دسترس همگان قرار گيرد كه اصلاحات از منظرخاتمي و كساني كه در گذشته در اين چهارچوب قدم زده‌‏اند، قلم زده‌‏اند، نظريه‌‏پردازي كرده‌‏اند و در زمره همراهان‌‏خاتمي بوده و هستند وكساني كه خارج از اين چارچوب حركت مي‌‏كنند و‌‏خواهند كرد، بيان مي‌‏شود. فكر مي‌‌‏كنم انشاء‌‏الله طي دو ماه آينده بنياد باران بتواند منشوري‌‏ ارائه دهد كه هم براي منتقدين، هم موافقين، هم دانشگاهيان، پژوهشگران ،حوزويان واصحاب رسانه در دسترس باشد و در حقيقت خاتمي و اصلاح‌‏طلبان با تكيه بر اين منشور بتوانند اهداف خود بهتر از پيش ادامه دهند.
قائم مقام مدير‌‏عامل بنياد باران در بخش ديگري از اين گفت‌‏وگو با اشاره به وضعيت اردوگاه اصولگرايان، گفت : در سال 61 شاهد مواجهه نيروهاي انقلاب با برخي از احزابي بوديم تا آن مقطع بعضي ازآنها مانند منافقين وارد عرصه مسلحانه شده بودند و برخي ديگر هم اقدام مسلحانه نمي‌‏كردند، ولي كاملًا در حوزه بيرون بودند.
وي ادامه داد : از پايان سال 61 اين مواجهه به تثبيت نيروهاي انقلاب و موفقيت آنها انجاميد و بعد ازآن به طور مشخص از كنگره حزب جمهوري اسلامي، دو تفكر در بين نيروهايي كه تا قبل از اين مقطع در مواجهه با گروه‌‏هاي ماركيست و منافقين بودند، وجود داشت. در آن زمان حزب جمهوري اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب، تحقيقاً قويترين ظرفيت حزبي نيروهاي مسلمان انقلابي را دارا بودند و اين جناح‌‏بندي در حزب جمهوري اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب به نام جناح چپ و راست ادامه پيدا كرد، تا درمجلس به عنوان نيروهاي خط امام (ره) فعاليت مي‌‏كردند .
رسولي ادامه داد: در مجالس دوم تا پنجم كه كارگزاران به اين جمع اضافه شدند، در مجلس ششم اكثريت به عنوان اصلاح‌‏طلبان و نيروهاي خط امام(ره) و از آن طرف هم به عنوان نيروهاي جبهه پيروان خط امام و رهبري حضور داشتند. در مقطع شوراي شهر دوم عنوان آنها عوض شد و با آبادگران شناخته شدند و سپس مجلس هفتم و هشتم تحت عنوان اصولگرايان شكل گرفت.
حضور بدون رانت جناح‌‏ها در عرصه قدرت منجر به پاسخگويي آنها مي‌‏شود
رسولي با بيان اينكه در شرايط فعلي جريان راست، اصولگرا و جرياني كه امروز تقريباً به صورت يكدست در قوه مجريه، مقننه و قضاييه قدرت رادر اختيار دارد، همواره از پشتيباني سياسي مراكز رسمي قدرت برخوردار بوده است، تصريح كرد: زماني دو جريان سياسي بدون استفاده از هيچ رانتي وارد رقابت در عرصه انتخابات مي‌‏شوند وهر كدام به موفقيت رسيدند و به نمايندگي از مردم مسووليت مي‌‏پذيرند، پاسخگو هستند،اما زماني است كه يك تيم از رانت سياسي استفاده مي‌‏كند كه مشخصاً در جريان دو انتخابات مجلس به وضوح ديده مي‌‏شد .
اصولگرايان به لحاظ نظري و عملي دچار تعارض هستند
رسولي تاكيد كرد: جريان راست كه امروز به نام جريان اصولگرا ناميده مي‌‏شود در مجلس و در دولت با همه صف‌‏بندي داخلي،مسووليت و قدرت را دراختيار گرفته و به لحاظ نظري و نيز از حيث عملي، دچار تعارض است. اين تعارض ابتدا در حوزه نظري خود را نشان مي‌‏دهد كه ناشي از فقدان يك نظريه كارآمد براي اداره كشور در دو قوه مقننه و مجريه است.
وي خاطر نشان كرد: در مرحله دوم، اين تعارض ناشي از تفوق برداشت‌‏ها و نظرات مردمي وشخصي آقاي احمدي‌‏نژاد است. دليل سوم اين تعارض اين است كه درميان جريان راست نيروهاي فكور توانمند و صاحب‌‏فكري وجود دارند اما به دليل برخورداري از رانت سياسي و مستحضر نبودن به يك حمايت اجتماعي و مردمي، از اين اينكه اختلافات در برداشت‌‏هاي درون جناحي را بيان كنند، واهمه دارند.
با اجماع اصلاح‌‏طلبان، اصولگرايان به دنبال احمدي‌‏نژاد مي‌‏روند
رسولي با تاكيد بر اينكه چنانچه اصلاح‌‏طلبان در انتخابات آينده با يك كانديداي واحد به عرصه وارد شوند، جريان اصولگرا به سمت حمايت مطلق از احمدي‌‏نژاد خواهد رفت،تصريح كرد: در اين صورت گزينه‌‏هايي مثل قاليباف و پورمحمدي و... كمرنگ مي‌‏شوند، چون اصولگرايان به صورت طبيعي پايگاه محدود اجتماعي خود را بين كانديداي مختلف توزيع نخواهند كرد .
رسولي در ارزيابي خود از فعاليت‌‏هاي انتخاباتي اصلاح‌‏طلبان ، با تاكيد بر اينكه تدوين منشور اصلاحات به انسجام بيشتر نظري در بين گروه‌‏ها و افراد اصلاح‌‏طلب كمك خواهد‌‏كرد،تصريح كرد: تجربه انتخابات نهم رياست جمهوري و اينكه اصلاح‌‏طلبان نتوانستند حساسيت اين انتخابات را درك‌‏كنند و به يك ابتكار عمل جدي دست بزنند منجر به تدوين منشور اصلاحات شد.
انتظار وجدان عمومي جامعه از اصلاح‌‏‌‏طلبان،توفيق اجماع را نصيب آنها كرده است
وي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري نهم، اظهار داشت: تجربه تلخ انتخابات رياست جمهوري نهم از يك سو و فرصت سه سال و نيم گذشته اصلاح‌‏طلبان براي بازبيني عملكرد خود از سوي ديگر و همچنين حضور چهره‌‏هاي مجرب در بين اصلاح‌‏طلبان مانند‏كروبي ،خاتمي و يا موسوي و ديگر چهره‌‏هاي مجرب و فضاي نابسامان كشور و در كنار اين مسايل، انتظاري‌‏كه وجدان عمومي جامعه از اصلاح‌‏‌‏طلبان دارد، اين توفيق را حتي به صورت ناخواسته نصيب اصلاح‌‏طلبان كرده است كه به صورت منسجم در عرصه انتخابات حاضر شوند.
وي با تاكيد بر اينكه همه گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب همين مسير را دنبال مي‌‏كنند، تصريح كرد: فكر مي‌‏كنم درآينده نزديك، به خصوص با اعلام كانديداتوري آقاي خاتمي، پايان دادن به حالت انتظار فعلي دور از دسترس نيست و به نظر‌‏مي‌‏رسد عقلانيت فعالان سياسي اصلاح‌‏طلب حكم مي‌‏كند كه به خصوص پس از ملاقات ثمر بخش خاتمي و كروبي كه تا حدودي ابتكار عمل را از دست مخالفين اصلاحات گرفت، به نحوه بهتري مجموعه اصلاحات هدايت شود.
صحنه انتخابات دوره دهم را به صحنه قدرت‌‏نمايي مجدد آراي مردم تبديل كنيم
رسولي تصريح كرد: پيشنهاد‌‏كروبي در بين صاحب‌‏نظران اصلاح‌‏طلب با استقبال روبه رو شده است و در مجموع جاي نگراني نيست و فكر مي‌‏كنم بايد هرچه زودتر به اين مرحله پايان داده شود. ورود به مرحله تصميم‌‏گيري باعث مي‌‏شود كه ما بتوانيم با سازماندهي كارآمدتر و با ساماندهي كه توان انسجام‌‏بخشي و متقاعدكنندگي بيشتري داشته باشد، صحنه انتخابات دوره دهم را به صحنه قدرت‌‏نمايي مجدد آراي مردم و بهره‌‏گيري بهتر از ظرفيت قانون اساسي تبديل كنيم كه انتخاب رئيس دولت با تكيه بر راي تك تك آراي مردم صورت گيرد.
وي تاكيد‌‏كرد: بايد با استفاده از‌‏ اين فرصت از بوجود آمدن خسارات جبران‌‌‏‌‏ناپذير به حوزه‌‏هاي مختلف كشور از جمله حوزه‌‏هاي اقتصادي و بحران مديريت و سردرگمي در تنظيم سياست‌‏خارجي جلوگيري‌‏كنيم وچه به عنوان نيروهاي اصلاح‌‏طلب و چه به عنوان دلسوزان كشور در خصوص رويدادهاي جهاني و اتفاقات پرسرعت منطقه‌‏اي، چاره‌‏اي جز اين نداريم كه از فرصت 22 خرداد سال آينده به عنوان نقطه عطفي در تجديد قوا و نو شدگي سياسي كشور استفاده كنيم.
كارآمدي سيستم مديريتي كشور مهمترين دغدغه براي آينده كشور است
رسولي در بيان مهمترين دغدغه خود براي آينده كشور،گفت: كارآمدي سيستم مديريتي كشور مهمترين دغدغه من است. با تجربه‌‏اي كه دارم، به خصوص تجربه‌‏هاي ميداني كه در نقاط مختلف كشور داشتم، موانع فراواني را پيش روي تحقق كامل اهداف انقلاب مشاهده مي‌‏كنم. با يك نگاه واقع‌‏بينانه مي‌‏توان متوجه شد كه فرصت‌‏ها واستعدادهاي استفاده نشده فراواني در كشور وجود داردكه در مقايسه با آن، تهديدها و موانعي هم هست كه بر اين استعدادها و فرصت‌‏ها برتري دارد.
عضو ارشد بنياد باران تاكيد كرد: فقط يك سازمان با مديريت و يك تئوري با كيفيت و جامع و عملياتي مديريت است كه مي‌‏تواند به نحوه مطلوب ازاين فرصت‌‏ها استفاده كند. مثلًا حداقل سرمايه ايرانيان در كشورهاي حوزه خليج فارس 250 ميليارد دلار تخمين زده مي‌‏شود كه اين كف سرمايه است و تا ارقام بالاتري هم گفته شده است.يكي از دلايل انتقال اين سرمايه‌‏ها به خارج كشور و بويژه كشورهاي حاشيه خليج‌‏‌‏فارس كه ذاتاً در مقايسه با ايران فاقد جاذبه‌‏هاي واقعي هستند، چيزي نيست جز عدم اميد به آينده و درحقيقت احساس اينكه دولت به نحوه مطلوب در ايران حكمراني نمي‌‏كند.
وي افزود: دولتي مي‌‏تواند به شكل مطلوب حكمراني كند كه نه تنها در حوزه موافقين بلكه در حوزه مخالفين و حتي معاندين‌‏خود جاذبه ايجاد‌‏ كرده باشد كه اين مساله انرژي متراكم‌‏تري را در اختيار مي‌‏گيرد و با تكيه بر اين استراتژي متراكم‌‏تر، توانايي بيشتر پيدا مي‌‏كند و مي‌‏تواند اهداف را به پيش ببرد.
رسولي در پايان اين گفت‌‏و‌‏گو تصريح كرد: فكر مي‌‏كنم در شرايط فعلي كه به لحاظ اقتصادي شرايط نامطلوبي داريم،در امر تخصيص منابع غيرعقلايي عمل مي‌‏كنيم، به نظر من بزرگترين چالش فراروي امروز ايران، غلبه بر مواضع و رفتارهاي فردگرايانه و خود‌‏محورانه است زيرا عدم اعتنا و احترام در به‌‏كارگيري از ظرفيت‌‏ها و خرد جمعي در مقايسه با ساير موانع آثار زيان‌‏باري را در پي‌‏خواهد داشت.
گفت‌‏وگو از : زينب حقي
پايان‌‏پيام

كد خبر: 463090
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن