تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816491187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش صادرات ميوه و تره بار


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كاهش صادرات ميوه و تره بار
كاهش قدرت رقابتي صادركنندگان و كمبود توليد انواع ميوه ها ادامه روند كاهش صادرات ميوه و تره بار را موجب شده است. به گزارش ايسنا سيدرضا نوراني نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه و تره بار از ادامه روند كاهش صادرات انواع ميوه اظهار نگراني كرد. وي گفت؛ در حال حاضر صادرات ميوه به سيب و كيوي محدود شده چرا كه متاسفانه در سال گذشته سرمازدگي درخت هاي ميوه را از بين برده است به طوري كه در يك ماه گذشته تنها بخش اندكي از نارنگي توليد داخل به كشورهاي CIS صادر شده و صادرات انار نيز به دليل كمبود توليد متوقف شده است. نوراني عنوان كرد؛ در سالي كه گذشت در سبزي و صيفي وضعيت صادرات مطلوب بوده و اواخر فصل بهار و اواسط تابستان هم صادرات ميوه هاي درختي رونق گرفت اما در واقع در اواخر تابستان و اوايل فصل پاييز به دليل گراني ميوه صادرات آن كاهش يافت و روند كاهشي آن همچنان ادامه دارد. رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه و تره بار تصريح كرد؛ روند كاهشي صادرات ميوه به دليل كمبود توليد انار و برخي مركبات، افزايش هزينه هاي توليد و صادرات و نيز كاهش قدرت رقابتي صادركنندگان است. به گفته وي در حال حاضر سيب و كيوي ايران به كشورهاي حوزه خليج فارس، عربستان و برخي كشورهاي اروپايي صادر مي شود. نوراني در ادامه با بيان اينكه به دنبال بحران مالي دنيا و كاهش قيمت نفت مسوولان به فكر صادرات غيرنفتي افتاده اند، اظهار كرد؛ در چند سال اخير به دليل تورم داخلي قدرت رقابتي را در بازارها از دست داده ايم كه اميدواريم با تسهيلات مركز توسعه تجارت به ويژه در زمينه تكميل سردخانه هاي نيمه تمام كه به علت كمبود نقدينگي نيمه كاره مانده اند اقدام موثر انجام گيرد. وي تاكيد كرد با كمك هاي سازمان توسعه تجارت براي تكميل سردخانه هاي نيمه تمام شاهد رشد 20 تا 30 درصد صادرات ميوه خواهيم بود. رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار همچنين عنوان كرد؛ در حال حاضر صادرات ميوه و تره بار به زيرساخت هاي حمل و نقل در بخش حمل دريايي و هوايي نياز دارد و هم اكنون نيز با توافقاتي كه با كشتيراني والفجر انجام شده علاوه بر ايجاد مسيرهاي دور براي بازار قطر و كويت قرار است اين مسيرها براي جده، سودان و مصر هم فعال شود. نوراني درباره وضعيت واردات انواع ميوه به داخل كشور هم گفت؛ با وجود اينكه با واردات ميوه مخالفيم اما معتقديم بايد همانند قوانين كشورهاي اروپايي در مواردي كه با كمبود توليد محصولي مواجه مي شويم بايد از طريق واردات جبران شود.

وي با بيان اينكه كشورمان جزء 10 كشور توليدكننده ميوه در جهان محسوب مي شود بر لزوم استفاده از پتانسيل هاي موجود براي توليد و صادرات تاكيد كرد. وي گفت؛ در شرايط فعلي نيز در بحث مركبات يا انار به دليل كمبودي كه وجود دارد بايد برنامه ريزي دقيقي براي واردات و جلوگيري از افزايش قيمت آن در بازار انجام گيرد و با توجه به اينكه هر سال در اسفند و فروردين ماه با افزايش قيمت مركبات مواجه هستيم بايد برنامه ريزي مطلوب و به موقعي انجام گيرد اما با وجود اينكه قرار بوده اول دي ماه تعرفه واردات مركبات كاهش يابد اما به دليل حمايت از توليد از 15 آبان ماه صفر مي شود.

تنظيم بازار كار ذاتي وزارت بازرگاني است

اين در حالي است كه معاون وزير بازرگاني از پايان يافتن ذخيره سازي ميوه براي تنظيم بازار شب عيد خبر داد و اعلام كرد؛ جلسات هماهنگي وزارت بازرگاني با اصناف براي ساماندهي نظام توزيع ميوه آغاز شده است. محمدصادق مفتح در خصوص تنظيم بازار شب عيد گفت؛ تنظيم بازار كار ذاتي وزارت بازرگاني است كه مشخصاً براي ايام پاياني سال نيز همه ساله به دليل رخ دادن اتفاق ويژه، كار ويژه يي انجام مي شود، در غير اين صورت تنظيم بازار كالاها به صورت دائمي كار ذاتي معاونت بازرگاني داخلي است. معاون وزير بازرگاني افزود؛ در راستاي برنامه ريزي هاي مربوط به شب عيد، اقدامات مختلفي در محورهاي متفاوت صورت مي گيرد تا كار با سهولت بيشتري پيش رود، بر اين اساس مقدمات تنظيم بازار شب عيد فراهم شده و قراردادهايي نيز با اتحاديه توليدكنندگان ميوه و مركبات منعقد شده است. وي اظهار كرد؛ هم اكنون تناژ بسيار خوبي ميوه توسط اعضاي اين اتحاديه ذخيره سازي شده است و اصناف نيز به صورت جدي درگير نظام توزيع اين بحث شده اند. بر اين اساس جلسات مشتركي براي تنظيم بازار برگزار شده و هم اكنون ذخيره سازي ميوه و مركبات توسط تشكل هاي توليدي و توزيعي انجام شده است. معاون وزير بازرگاني خاطرنشان كرد؛ رقم ذخيره سازي ميوه در كشور ذخيره قابل اتكايي است كه عمدتاً شامل سيب و پرتقال است، در مورد موز نيز مقدمات كار شروع شده تا موز را نيز به اين سبد اضافه كنيم، ولي در مجموع كار ذخيره سازي سيب و پرتقال از تيرماه شروع شده و به اتمام رسيده و هم اكنون جلسات هماهنگي براي ساماندهي نظام توزيع اين ميوه ها آغاز شده است.

وي اظهار كرد؛ براي واردات موز نيز چون توليد داخلي وجود ندارد، شروع ذخيره سازي زود است و به موقع براي آن اقدام خواهيم كرد. مفتح با اشاره به وقوع خشكسالي در كشور و تاثير آن در توليد ميوه و مركبات در كشور گفت؛ هم اكنون توليد داخل كفاف نياز را مي دهد، چراكه توليد نارنگي امسال خيلي بيشتر از سال هاي گذشته است و ما انفجار در توليد نارنگي را شاهد بوديم، ولي به دليل اينكه متخصصان وزارت جهاد كشاورزي به باغداران توصيه كرده اند به دليل سرمازدگي درختان را هرس نكنند، امسال درختان نارنگي هرس نشده بار داد ولي نارنگي ها بسيار ريز بود.

به گفته وي در مورد پرتقال به رغم اينكه بخشي از درختان در قلب مازندران دچار سرمازدگي شد، امسال توليد به لحاظ تناژ بسيار خوب است و با سال گذشته برابري مي كند ولي از نظر تعداد كمتر از سال گذشته است چراكه پرتقال ها مرغوب، بزرگ و آبدار است بنابراين در مورد اين دو ميوه مشكلي وجود ندارد.معاون وزير بازرگاني با اشاره به توليد سيب در كشور نيز گفت؛ سيب به دليل سرمازدگي باغات اندكي كاهش توليد داشت ولي آمار توليد معادل سال گذشته است.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن