تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812987488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شش راهكار دولت براي پايان روند نزولي شاخص‌ بورس


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: شش راهكار دولت براي پايان روند نزولي شاخص‌ بورس
تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: در شرايطي كنوني بورس ، دولت با شش راهكار و حمايت غيرمستقيم مي‌تواند به روند نزولي شاخص‌ها و قيمت سهام پايان داده و زمينه رشد بورس را فراهم كند.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، بورس اوراق بهادار تهران اين روزها و در حيات 41 ساله خود شرايط سختي را پشت سر مي‌گذارد.

شرايطي كه به جز اثرات 11 سپتامبر و جنگ آمريكا با افغانستان و عراق بر بورس ايران كمتر مشاهده شده است.

بازار سهام كشور در حالي از چهار ماه گذشته روز به روز كوچكتر و ميدان سرمايه‌گذاران خالي‌تر و شاخص‌ها به روند نزولي خود ادامه مي‌دهند كه در صورت تداوم اين شرايط نه تنها اعتماد همين اندك سهامداران كاهش خواهد يافت.

بر اساس اين گزارش، كارشناسان بازار سرمايه همواره توصيه كرده‌اند كه دولت بدون دخالت مستقيم در دوران ركود و حتي رونق مي‌تواند با حمايت‌هاي غيرمستقيم و با تمركز بر رفع مشكلات اقتصاد واقعي به توسعه و تعميق بورس كمك كند.

اين گروه بر اين نكته اصرار مي‌كنند كه با توجه به ساختار دولتي اقتصاد كشور جا دارد در خارج از بازار سرمايه اقداماتي براي آزاد‌سازي قيمت‌ها و تعيين تكليف مواردي چون قيمت‌هاي انرژي و سوخت و رفع ابهاماتي چون اثرات طرح تحول اقتصادي صورت گيرد تا شفافيت بورس بيشتر و افق سرمايه‌گذاري افزايش يابد.

تزريق غيرمستقيم نقدينگي

بر اين اساس بورس اوراق بهادار درحالي با كاهش 25 ميليارد دلاري ارزش روز و كاهش 4 هزار واحدي شاخص در چهار ماه اخير مواجه شده كه دولت مي‌تواند با چند اقدام عملي و فوري از بورس سهامداران حمايت كند تا راه براي ادامه واگذاري‌ها و كسب درآمد مجدد براي دولت باز شود.

چرا كه واقعيت اين است بدون تقويت بورس ديگر امكان فروش حداقل 4 هزار ميليارد تومان شركت‌هاي دولتي در عرض 6 ماه وجود نخواهد داشت.

با اين اوصاف دولت مي‌تواند ابتدا با تزريق غيرمستقيم نقدينگي، به سهامداران اميد تازه‌اي بدهد.

اين نقدينگي كه حداكثر بالغ بر 300 ميليارد تومان مي‌تواند باشد بايد در اختيار شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و بانك‌ها براي تكميل طرح‌هاي توسعه‌اي و همچنين تامين سرمايه در گردش قرار گيرد كه بايد در حداقل زمان و مناسب با شرايط شركت‌ها ارايه شود.

افزايش تعرفه واردات فولاد

از سوي ديگر، شركت هاي فولادي حاضر در بورس در حالي از جمله صنايع بالادستي و پايين دستي مهم اقتصاد كشور به شمار مي روند كه به دليل كاهش قيمت هاي جهاني با افت سودآوري مواجه شده‌اند.

هرچند اين شرايط اجتناب ناپذير است اما دولت براي مي‌تواند با افزايش تعرفه واردات فولاد، از ورود بيشتر فولاد به كشور جلوگيري كند تا از شدت كاهش قيمت‌ها گرفته شود. دولت چنين رويه‌اي را سالهاست براي واردات خودرو با تعرفه 110 درصدي در پيش گرفته است.

حذف عوارض صادرات سيمان

از سوي ديگر دولت مي‌تواند با توجه به ركود فعاليت‌هاي مسكن و كاهش تقاضا براي سيمان، عوارض صادرات سيمان را براي 29 شركت سيماني بورس حذف كند تا بخشي از مشكلات شركت‌ها سيماني كه اين روزها افزايش يافته كاهش يابد.

در اين صورت شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در شركت هاي سيماني و سهامداران اين صنعت ( كه زماني 25 درصد ارزش بازار سهام را در اختيار داشتند) با بارقه هايي از اميد مواجه خواهند شد و با حركت بخشي از بازار سرمايه، ديگر شركت ها نيز با اقبال نسبي مواجه خواهند شد.

آماده‌سازي و واگذاري شركت‌هاي سود‌ده

آماده‌سازي و واگذاري شركت‌هاي سود‌ده اقدام ديگري است كه دولت مي‌تواند به راحتي از طريق آن مي‌تواند سهامداران كنوني بورس را نگه دارد و سرمايه‌گذاران جديدي را جذب كند.

نقدينگي جامعه در حالي به دنبال شناسايي بازارهايي با ريسك و بازدهي معقول است كه با توجه به ركود بازار مسكن و عدم جذابيت بازار پول، دولت مي‌تواند به جاي عرضه سهام بانك‌ها (كه چندان جذابيت ندارد) اولا" اقدام به واگذاري شركت‌هاي سود ده كند و از سوي ديگر با واگذاري بلوك مديريتي شركت‌هاي حاضر در بورس (مانند مخابرات، پالايش نفت اصفهان) به بخش خصوصي واقعي داخل و خارج ، رشد بازار سرمايه را فراهم كند.

از طرف ديگر، دولت بايد هرچه زودتر تكليف موارد مبهمي چون سود ساليانه شركت مخابرات، واگذاري بلوكي سهام آن به سرمايه‌گذاران خارجي و هزينه سوخت و انرژي شركت‌هاي حاضر در بورس را مشخص كند و همزمان با اصلاح مقررات سرمايه‌گذاري خارجي، در خصوص راه‌اندازي صندوق سرمايه‌گذاري خارجي اقدام كند.

تصويب لايحه مالياتي

اين در حالي است كه در صورت تصويب لايحه مالياتي در دولت و مجلس انگيزه شركت ها براي حضور در بورس افزايش خواهد يافت چرا كه در اين صورت تخفيف مالياتي شركت‌هايي كه بيش از 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشند از 10 به 20 درصد افزايش خواهد يافت. يعني در حالت شركت‌هاي بورس به جاي 5/22 درصد ماليات 20 درصد ماليات خواهند داد.

تصويب هرچه زودتر اين لايحه همچنين مي‌تواند به راه‌اندازي ابزارهاي جديد ديگر بورس كمك كند و در عملياتي شدن معاملات اين بازار نقش مهمي داشته باشد تا به جاي پرداخت 4 درصد ماليات در بازار فرا بورس، نيم درصد پرداخت شود و راه براي افتتاح بازار جديدي باز شود.

حمايت‌هاي منطقي و عملي و فوري دولت از بورس در حالي به اين موارد ختم نمي‌شود كه بايد قبول كرد شركت‌هاي بورس و خصوصا سرمايه‌گذاران با ريسك‌هاي متعددي مواجه‌اند و جا دارد دولت در حوزه حمايت از بورس وارد عمل شود.

انتهاي پيام//
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن