تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815396895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسيدپاشي بر چهره ادبيات! اعتراض محمدرضا يوسفي به اقتباس از داستان «درس انار»ش در تله‌فيلم«خدا نزديك است»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اسيدپاشي بر چهره ادبيات! اعتراض محمدرضا يوسفي به اقتباس از داستان «درس انار»ش در تله‌فيلم«خدا نزديك است»
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

محمدرضا يوسفي نسبت به فيلم نامه و پخش فيلمي براساس يكي از آثار ادبي اش به نام «درس انار» كه بنا به گفته وي روز عيد قربان از طريق شبكه دو سيما با عنوان «خدا نزديك است» پخش شد، ابراز ناخرسندي كرد و اين نوع اقتباس ادبي را اسيدپاشي بر چهره ادبيات خواند.

متن كامل سخنان اين نويسنده ادبي كودكان و نوجوانان با عنوان «اسيد پاشي ادبي» كه در اختيار ايسنا قرار گرفته به شرح زير است:

«پشت ميزم نشسته‌ام و در جهان وهم و روياها رمان جديدم را مي‌نويسم، در عالم ناهوشياري كه نوشتن پيش مي آورد تا به هوشياري برسي، زخم هاي نقادان هست و عمل نوشتن را به وقفه مي اندازد، كه ذات نوشتن چنين شيوه اي را به من آموخته و تاكي مي نويسم، نمي دانم.

تلفن زنگ مي زند. از آن سوي جهان هوشيار كسي به من مي گويد كه به شبكه دو برو ، در آن جا فيلمي را نشان مي دهند .تنم به لرزه در مي آيد.از اين تلفن ها قبلا هم شنيده بودم. تلويزيون را روشن مي كنم. نيمه هاي فيلمي سينمايي است به نام «خدا نزديك است» واژه « خدا» ،« نزديكي» مرا وسوسه مي كند كه فيلم را ببينيم. هر چه صحنه ها ، سكانس ها پيش مي رود ياد رمان «درس انار» مي افتم .خاطره معلمي در روستايي در قلب جنگل هاي شمال و موتورسواري كه عقب ماندگي ذهني دارد اما عشق را بهتر از هر عقب نامانده ذهني مي فهمد، وهمه رمان همين است و جز اين نيست و در ذيل فيلم مي بينيم كه با عشق، با نام خدا، و با نام شهيد و با نام باورهاي مردم چه ها مي كنند؟

همان كه جنگل و موتور سوارو دختر زيبا و گودالي در جنگل و چپ شدن موتور را در گودال مي بينم، مي‌فهمم كه حكايت چيست و اسيدپاش ديگر به صورت رمانم اسيدپاشيده است .به ياد طرح زيباي روي جلد كتاب مي افتم واسيدي كه جلد را مچاله مي كند و عروس را مي سوزاند و كاغذ و كتاب را.

به تيتراژ پاياني نگاه مي كنم و مي بينم اسيدپاش را مي شناسم .همين چند ماه پيش بر سر رماني ديگر به نام « يك وجب از آسمان» با او به محكمه « خانه سينما» رفتم و در آنجا متوجه شدم كه با مشاركت ناشر كار خودش را كرده است .اين بار نمي دانم با مشاركت چه كسي جام اسيد را به صورت رمان «درس انار» پاشيده است.

بي گمان نامه اي به اين و آن تهيه كننده و خانه سينما خواهم نوشت اما موضوع دردناكتر از احقاق حق و حقوق واين سخن هاست .دلم براي رمان بعدي، رماني كه مي نويسم و آنهايي كه نوشته ام مي سوزد و كتاب‌هايي كه به سوي آنها اسيد مي‌پاشند و عاجزانه از تماشاچيان فيلم «خدا نزديك است» و «يك وجب از آسمان» مي خواهم كه لااقل برويد و اصل اثر را بخوانيد.به روزگاري كه مردم ما كمتر كتاب مي خوانند و بيشتر فيلم مي بينند.

اماموضوعي جالب و هيجان انگيز است مقايسه چهره رماني، اناري، آسماني، عروسي قبل از اسيدپاشي و بعد از اسيدپاشيست و نيز نمي دانم شما اين نوشته را چاپ مي كنيد يا نه، كه اين حداقل خواسته كسي است كه براي گريز از جهان هوشيار اسيدپاش ها بايد به جهان ناهوشيار واژه ها، داستان ها برود تا با فراموشي بتواند بنويسد.

در ضمن آدرس ناشرها را به شما مي دهم «يك وجب از آسمان» ناشرش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هست و درس انار انتشارات پيدايش.

مخلص شما محمد رضا يوسفي»

انتهاي پيام
 يکشنبه 24 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن