تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816138497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاده سبز = جاده زندگي افق روشن براي حمل و نقل جاده اي فارس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جاده سبز = جاده زندگي افق روشن براي حمل و نقل جاده اي فارس
شيراز ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : « مهندس احمد خواست خدايي » مديركل حمل ونقل و پايانه هاي فارس همزمان با فرارسيدن هفته راهداري و حمل ونقل « 26 آذر » سرآغاز اين هفته و سالروز صدور فرمان تاريخي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره ) به دست اندركاران و رانندگان پرتلاش و زحمتكش بخش حمل ونقل جاده اي مبني بر جهاد تخليه بنادر و گراميداشت اين روز حماسه ساز بعنوان « روز حمل ونقل » را تشريح و با بيان چگونگي روند نامگذاري اين روز و فداكاري ها و ايثارگريهاي فعالان بخش حمل ونقل جاده اي و راهداران پرتلاش كشور در هشت سال دفاع مقدس پرداخت .
وي با بيان اين مطلب كه صنعت نوپاي حمل ونقل در جمهوري اسلامي ايران دوراني پرفراز و نشيب را پشت سرگذارده است كه ويژگي اصلي آن تلاش روزافزون براي دستيابي به جايگاهي والاتر و فردايي بهتر است گفت : در بررسي تاريخ تحولات اين صنعت در ايران اسلامي به روزها و ايام سرنوشت سازي كه نقشي تعيين كننده در شكل گيري و انسجام شبكه حمل ونقل كشور بويژه حمل ونقل جاده اي كه 90 درصد از كل حجم حمل ونقل بار و مسافر را در انحصار خود دارد برمي خوريم .
26 آذر در زمره چنين ايامي است و يادآور فرمان تاريخي امام راحل (ره ) براي تخليه بنادر و انتقال كالاهاي وارداتي و ضروري مردم از مبادي ورودي به شهرهاي مختلف است .
در سال 1362 در حاليكه جمعه نوپاي اسلامي ما با تمام توان خود و با بسيج نيروها به هجوم بي امان دشمنان خارجي و داخلي به مقابله برخاسته بودند تجمع محمولات وارداتي در بنادر كشور باعث زيان هاي اقتصادي فراوان و نيز بروز اشكالاتي در تامين مايحتاج ضروري مردم شده بود و در چنين شرايطي سخنان تاريخي بنيانگذار جمهوري اسلامي كه رانندگان و دست اندركاران حمل ونقل كشور را به تخليه سريع بنادر فراخواند.
زمينه ساز حماسه اي ماندگار در عرصه حمل ونقل كشور گرديد كه در پي صدور فرمان امام خميني (ره ) مبني بر بسيج كاميون ها براي حمل كالاهاي اساسي مورد نياز مردم از بنادر و ساير مبادي ورودي كشور كاميونداران رانندگان موسسات و انجمن هاي صنفي حمل ونقل آمادگي خود را براي مشاركت در اين بسيج اعلام نمودند.
در همين راستا ستاد اجرايي طرح تخليه بنادر كه به رياست وزير راه وترابري و با عضويت مسئولان نهادهاي ذيربط تشكيل شد. مسئوليت هماهنگي در اين زمينه را برعهده گرفت و در نهايت با درايت امام راحل (ره ) و فداكاري ايثار و تلاش شبانه روزي دست اندركاران حمل ونقل مشكل تجمع كالاها در بنادر كشور حل شد.
اكنون و باگذشت 25 سال از زمان صدور اين فرمان به پيشنهاد سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور روز 26 آذرماه از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور بعنوان روز حمل ونقل تعيين شده است .
مديركل حمل ونقل و پايانه هاي فارس روز حمل ونقل را روز قدرداني از خدمات ارزشمند رانندگان و ساير دست اندركاران بخش حمل ونقل كشور و فرصتي مناسب براي بازنگري در نقش اين بخش حياتي در اقتصاد كشور دانست و گفت : بخش حمل ونقل همواره بستر توسعه صادرات غيرنفتي است و بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
مهندس خواست خدايي افزود : آمار و ارقام حاكي از آن است كه هم اينك سالانه نزديك به 4 تريليون دلار كالا در سطح جهان مبادله مي شود و ايران به دليل موقعيت استراتژيك و نيز برخورداري از راههاي اصلي و فرعي آزادراهها خطوط راه آهن و نيز بنادر فعال در حاشيه درياي خزر و خليج فارس و درياي عمان امكان بالقوه گسترده اي براي ترانزيت سالانه بيش از 20 ميليون تن كالا دارد .
وي تاكيد واقع بينانه به بخش حمل ونقل جاده اي را مويد اين واقعيت دانست كه مسئولان و برنامه ريزان تلاشي مستمر و پيگير را براي ايجاد طراحي نو در اقتصاد كشور آغاز كرده اند كه بخش حمل ونقل جاده اي جايگاه ارزشمندي در آن دارد.
در عين حال نبايد از نظر دور داشت كه دشمنان نيز از شناخت موقعيت استراتژيك ايران بعنوان بهترين راه اتصال آسيا و اروپا و دروازه اصلي ورود به بازارهاي پررونق آسياي ميانه برآنند كه نگذارند ايران اسلامي از درآمد سرشار ترانزيت براي تقويت زيرساخت هاي اقتصادي و اجتماعي خود استفاده نمايد.
در چنين اوضاع و احوالي بر سازمان ها و نهادهاي متولي حمل ونقل كشور است كه با هماهنگي بيشتر و حذف مقررات و ضوابط دست و پاگير تشريفات زياد اداري صاحبان كالاها را به استفاده از مسير ايران در قالب اجراي طرح كريدور شمال ـ جنوب كه كوتاهترين و با صرفه ترين مسير براي ترانزيت كالا به آسياي ميانه و اروپا است ترغيب نمايند.
احمد خواست خدايي در ادامه گفت : در حال حاضر سهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل از كل توليد ناخالص داخلي كشور 10 5 درصد بوده كه باتوجه به اينكه حدود 90 درصد حمل ونقل كشور از طريق جاده ها صورت مي گيرد سهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده اي 10 درصد از كل توليدات ناخالص داخلي است كه از نظر اشتغال زايي نيز بيش از 7 درصد از نيروهاي شاغل فعال كشور را دربرگرفته است .
وي بااشاره به اينكه در آغاز دهه سوم سرنوشت سال پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي قرار داريم افزود : امروز بايستي بيش از پيش با اتكا به توان بالقوه و ظرفيت هاي موجود بستري همواره تر از گذشته هدف « توسعه پايدار » قرار داده و در عين حال با درايت و روشن بيني چشم بر افق هاي بزرگ در صنعت حمل ونقل داشته باشيم .
خواست خدايي همچنين يكم دي ماه روز راهدار را به تمامي راهداران زحمتكش و پرتلاشي كه به صورت شبانه روزي در جاده ها مشغول به خدمت به هموطنان مي باشد تبريك و تهنيت عرض كرد.

مهندس خواست خدايي در ادامه به جايگاه و موقعيت حمل ونقل جاده اي استان پرداخت و گفت : در حال حاضر حمل ونقل جاده اي در استان فارس توسط 292 شركت حمل ونقل شامل : 186 شركت حمل ونقل كالا و 106 شركت و موسسات حمل ونقل مسافر و نيز 2 شركت حمل ونقل بين المللي كالا صورت مي گيرد و اين جابه جايي كالا و مسافر (براساس آمار استخراج شده از سيستم كارت هوشمند) توسط ناوگاني متشكل از 21 هزار و 941 انواع كاميون و 2 هزار و 851 ناوگان حمل ونقل مسافر شامل : انواع اتوبوس (682 دستگاه ) ميني بوس (1009 دستگاه ) و سواري كرايه (1160 دستگاه ) و با تلاش نزديك به 3 هزار و 400 راننده حرفه اي بخش مسافر و بيش از 35 هزار راننده حرفه اي بخش كالا (كه داراي كارت هوشمند رانندگان هستند) انجام مي شود.
وي خلاصه وضعيت عملكرد حمل ونقل جاده اي را به تفكيك زيربخشهاي موجود به شرح ذيل ارائه نمود :
1 ـ حمل ونقل كالا :
در هفت ماهه سال 87 نزديك به 12 ميليون و 127 هزار تن كالا توسط 975 هزار سفر كاميون جابجا گرديده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 4 درصد در تناژ افزايش و 4 درصد در ميزان سفر باري افزايش داشته است .
در افق ده ساله آينده پيش بيني مي گردد كل توليدات استان با اخذ بارنامه حمل شده و علاوه بر مزاياي استفاده از بارنامه جنبه هاي حقوقي بيمه امنيت حمل و... در نظر گرفته و در ضمن درآمدهاي دولت نيز از اين بابت بصورت كامل تحقق يابد.
بيشترين كالاهاي حمل شده (استان ) شامل : گندم سيمان انواع آجر گازوئيل اوره و... مي باشد.
2 ـ حمل ونقل مسافر :
عدم وجود حمل ونقل ريلي و دريايي در استان و همچنين محدوديت حمل ونقل هوايي باعث گرديده بيش از 96 درصد از جابجايي مسافر استان توسط حمل ونقل عمومي از طريق جاده انجام پذيرد.
در هفت ماهه سال جاري حدود 11 ميليون مسافر توسط 700 هزار سفر مسافري جابجا گرديده اند .
باتوجه به نوسازي ناوگان مسافر در سالهاي اخير اما به دليل تنوع توليدات خودروهاي شخصي و افزايش تعداد اينگونه خودروها سفر با خودرو شخصي تا حد زيادي جايگزين سفر با وسايل نقليه عمومي گرديده كه باتوجه به ظرفيت محدود جاده هاي كشور اين امر مي تواند چالش مهمي در ايمني عبور و مرور ايجاد نمايد.
3 ـ ايمني و ترافيك :
در حال حاضر 13 پاسگاه پليس راه (فعال ) امنيت عبور و مرور را در جاده هاي استان كنترل مي نمايند كه در سالهاي اخير سعي گرديده كيفيت كار پليس راهها با تحويل تجهيزات نوين كنترل سرعت به آنها افزايش يابد اما همچنين بدليل كمبود امكانات خصوصا تجهيزات و نيرو و عدم اعمال كنترل هاي لازم در سطح جاده و پراكندگي و از ديد طول محورهاي ارتباطي استان با مشكلات بسياري در اين خصوص روبرو هستيم .
در سالهاي اخير تعداد 590 نقطه حادثه خيز بطور كلي در سطح استان شناسايي گرديده كه در حال حاضر با اصلاح قريب به 175 نقطه بسياري از مشكلات تصادفات در محورهاي استان در حال مرتفع شدن مي باشد .
وي همچنين اهم فعاليت هاي ايمني و ترافيكي اداره كل حمل ونقل و پايانه هاي فارس را به شرح ذيل اعلام نمود :
1 ـ شناسائي 405 مدرسه در حاشيه راهها و ايمن سازي فيزيكي آنان كه در حال حاضر 100 مدرسه آن ضمن توزيع تجهيزات آموزشي و كمك آموزشي از آموزش هاي مرتبط بهره مند شده اند.

2 ـ تهيه و تحليل آمار تصادفات كلي موتورسيكلت ها و واژگوني و ارائه سطح سرويس راهها
3 ـ تشكيل جلسات كميته ايمني حمل ونقل جاده اي هر يكماه جهت بهبود وضعيت فعلي امدادرساني به مصدومين و نيز بازرسي از راهها جهت بهبود كيفيت آن .
4 ـ كنترل نامحسوس ناوگان حمل ونقل جاده اي اعم از اتوبوس و كاميون در رابطه با استفاده از تجهيزات ايمني هشداردهنده اضافه تناژ اختلاف محور معاينه فني كمربند ايمني تست صفحه تاخوگراف اتوبوس ها سرعت غيرمجاز كنترل ساعت كار مجاز رانندگان حرفه اي بخش حمل ونقل عمومي در محورها و پايانه هاي استان با هماهنگي و همكاري پليس راه و نيز كنترل و نظارت بر ايمني تردد محمولات ترافيكي و محمولات سنگين و فوق سنگين .
5 ـ بازديد از پايگاههاي امداد نجات و شناسائي پاسگاههاي مورد نياز و تشكيل جلسات با كليه دستگاههاي مربوطه جهت جلوگيري از احداث بيش از يك پايگاه در يك نقطه
6 ـ پيش بيني تخصيص اعتبار و تجهيز پايگاههاي اورژانس و هلال احمر به منظور امدادرساني بموقع سوانح جاده اي
7 ـ برنامه ريزي در جهت برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي ويژه دست اندركاران و رانندگان بخش حمل ونقل جاده اي استان
8 ـ پيگيري هاي مستمر و منظم در جهت ايجاد مركز آموزش حرفه اي حمل ونقل جاده اي استان
معاينه فني فعاليت 2 مركز معاينه فني مكانيزه خودرو(شيراز و جهرم ) و نيز پيگيري جهت بهره برداري از 2 مركز در شهرستان هاي استان (در سالجاري )
پارك ترافيك : پيگيري هاي لازم جهت احداث و تجهيز و بهره برداري از 3 پارك ترافيك در سالجاري .
9 ـ انجام تبليغات و آموزش و توزيع در سطح وسيع از قبيل تهيه و چاپ بروشور كتابچه فرهنگ ايمني نوار كاست نرم افزار آموزش كودكان پيك مهر و ايمني براي سنين 12 ـ8 و 15 ـ12 سال و ساير اقدامات فرهنگي تكميلي CD و (بخش حمل ونقل جاده اي )
10 ـ همكاري با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در قالب مسابقه سلام به مقررات با مخاطبان كودك و نوجوان قريب به 50 000 نفر در سال جاري .
مهندس خواست خدايي در خصوص فعاليتهاي مربوط به مجتمع هاي خدماتي ـ رفاه بين رفاهي گفت : جهت احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي نيز پس از مطالعات و بررسي هاي انجام شده طرح جامع مكانيابي مجتمع هاي خدماتي رفاهي توسط سازمان متبوع تدوين در محورهاي استان فارس 31 نقطه مشخص گرديده است كه باتوجه به ضرورت بازنگري در طرح مذكور اين اداره كل نسبت به تهيه طرح جديد اقدام و به تائيد مسئولين ذيربط نيز رسانيده است تا پس از بازديد در صورت مناسب بودن محل هاي پيشنهادي و تائيد كميته مكان يابي مجتمع هاي خدماتي رفاهي جهت صدور مجوز اقدامات لازم بعمل مي آيد و در حال حاضر در استان فارس 70 مورد موافقت اصولي جهت احداث مجتمع خدماتي رفاهي براي بخش خصوصي صادر گرديده است .
ضمن آنكه يك مورد مجتمع خدماتي رفاهي متعلق به سازمان متبوع در كيلومتر 109 محور شيراز ـ اصفهان احداث و به بهره برداري رسيده است .
از 70 موافقت اصولي و مجوز صادر شده بخش خصوصي 9 مجتمع به بهره برداري رسيده و 18 مورد در حال احداث مي باشند و 44 نفر از دارندگان موافقت اصولي در مرحله تهيه نقشه يا اخذ استعلامها از ارگانهاي ذيربط هستند .
همچنين جهت حمايت از سرمايه گذاران اين بخش پس از 80 درصد ساخت مجتمع رمپ هاي ورود و خروج تا سقف اعتباري يكصد ميليون تومان بصورت بالاعوض توسط سازمان متبوع احداث مي گردد كه در اين راستا در سالجاري اعتبار براي احداث 7 مجتمع خدماتي رفاهي و دو شهرك حمل ونقل (ني ريز و لارستان ) منظور گرديده است .
پيش بيني مي گردد تا پايان سالجاري 3 مجتمع خدماتي ـ رفاهي بين راهي به بهره برداري خواهد رسيد و ساخت 5 مجتمع نيز در سال جاري شروع گرديده است .
وي قابليتهاي حمل ونقل جاده اي در استان را شامل : موقعيت ممتاز كشور در ترانزيت كالا و موقعيت مناسب استان از نظر قرارگرفتن در مسير حمل ونقل ساير استانهاي كشور امكان گسترش خدمات در مواردي چون تاسيسات بين راهي تكنولوژيهاي نوين حمل ونقل و امدادرساني موقعيت ويژه گردشگري جهانگردي و زيارتي استان و تنوع آب و هوايي استان در فصول مختلف سال نقش ويژه حمل ونقل در حفاظت محيط زيست و كاهش آلودگيها در صورت نوسازي ناوگان اشتغال زابودن اين صنعت كه بعد از حرفه كشاورزي بيشترين اشتغال زايي را در جامعه دارد حمل ونقل پل ارتباطي ساير بخشها و زيربنايي بودن آن در توسعه كشور سهم عمده حمل ونقل زميني در جابه جايي كالا و مسافر نسبت به ساير روشهاي حمل ونقل سهم عمده حمل ونقل جاده اي در توليد ناخالص ملي كشور و اثرگذاري آن بر قيمتها و آموزش رانندگان حرفه اي بخش حمل ونقل عمومي و اطلاع رساني رسانه اي عنوان كرد.
مديركل پايانه ها و حمل ونقل فارس در پايان به اهداف برنامه ها اشاره كرد و گفت : نوسازي ناوگان كالا و مسافر (كاميون ـ اتوبوس و سواري كرايه ) با اختصاص تسهيلات ويژه با كارمزد به متقاضيان خريد خودرو به نحوي كه در پايان برنامه سوم توسعه عمر متوسط ناوگان مسافر به حدود يازده سال رسيده باشد ايجاد بانك اطلاعاتي كارآمد اعم از آمار جابجائي كالا و مسافر و تصادفات و سوانح جاده اي و به روز در حمل ونقل جاده اي كشور و استفاده از آن در تحقيقات برنامه ريزي و تصميم گيريها جهت بهبود وضعيت شبكه راههاي استان و حمل ونقل تداوم بحث واگذاري امور تصدي گري دولتي به بخش خصوصي زمينه سرمايه گذاري و احداث تاسيسات زيربنايي حمل ونقل جاده اي مانند : مجتمع هاي خدماتي ـ رفاهي بين راهي و پايانه ها تامين و تغيير كاربري زمين اينگونه مجتمع ها و ايجاد تسهيلات در واگذاري انشعاب آب برق و تلفن ايجاد مراكز امدادرساني در جاده اي استان با همكاري استانداري و دانشگاه علوم پزشكي شيراز و فرماندهي نيروي انتظامي استان و ايجاد تمهيدات لازم براي بخش خصوصي در جهت ايجاد مراكز امدادرساني جاده اي تداوم برنامه ريزي ها جهت برگزاري كلاسهاي آموزشي حمل ونقل داخلي و تلاش در جهت ايجاد مركز آموزش حرفه اي رانندگان بين المللي در سطح استان در راستاي ارتقاي سطح دانش عمومي و افزايش تعداد شركتها و نمايندگي هاي حمل ونقل داخلي و بين المللي (در حال حاضر بيش از 18 هزار نفر از رانندگان آموزش هاي مربوطه را فراگرفته اند ايجاد شهركهاي حمل ونقل كالا جهت توسعه خدمات مرتبط در شهرستان هاي مختلف استان ايجاد يك پايانه مسافربري بين المللي در مركز استان با همكاري بخش خصوصي تداوم فعاليتهاي مركز آموزشي تخصصي جهت برگزاري دوره هاي آموزشي ادواري جهت رانندگان و ديگر دست اندركاران بخش حمل ونقل جاده اي تداوم موضوع تبديل دفترچه كار و كارت آمار رانندگان و ناوگان به كارت هوشمند در جهت اصلاح ساختار كنترلي ناوگان و رانندگان و پيگيري و تداوم امور مربوط به بنگاههاي اقتصادي كوچك و كارآفرين استان ازجمله ساماندهي تقاضاهاي موجود از اهداف و برنامه هاي اين سازمان مي باشد.
مهندس خواست خدا مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان فارس : آمار و ارقام كنوني حاكي از آن است كه هم اينك سالانه نزديك به 4 تريليون دلار كالا در سطح جهان مبادله مي شود و ايران با توجه به موقعيت استراتژيك و نيز برخورداري از راههاي مواصلاتي و خطوط راه آهن و همچنين بنادر فعال در خليج فارس و درياي خزر و امكانات بالقوه تنها براي ترانزيت كالا بيش از 20 ميليون تن كالا را جابجا مي كند
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن