تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815628634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنعت گردشگري ; كليد طلايي توسعه و تعالي گيلان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: صنعت گردشگري ; كليد طلايي توسعه و تعالي گيلان
گيلان به بركت مواهب طبيعي سابقه تاريخي و فرهنگ مهمان پذيري مردمش پتانسيل بالقوه اي براي گسترش گردشگري دارد و اگر به اين امر توجه شود اين صنعت در گيلان سودآور مي شود و سهم بسزايي در شكوفايي اقتصاد گيلان خواهد داشت .
به گزارش خبرگزاري مهر در رشت گيلان علاوه بر اينكه از مواهب طبيعي و خدادادي فراواني برخوردار است و همه جاي استان گردشگرپذير محسوب مي شود دو هزار و 104 اثر تاريخي شامل بناها محوطه ها قلعه ها غارها و گورستانهاي تاريخي دارد .
سابقه برخي از اين آثار تاريخي كه از نظر بين المللي نيز شناخته شده و ارزشمندند از جمله تپه باستاني مارليك و منطقه هاي باستاني شهرستان رودبار به بيش از هفت هزار سال مي رسد گيلان علاوه بر اين آثار تاريخي 132 بقعه متبركه دارد كه ابنيه آنها از لحاظ تاريخي ارزشمند هستند.
بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده در سال 85 توسط سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي گيلان سالانه به طور متوسط 10 ميليون گردشگر به گيلان مي آيند كه از اين تعداد 40 هزار و 377 گردشگر در سال 86 خارجي بوده اند بر اساس اين تحقيقات هر گردشگر خارجي به طور متوسط سالانه 100 دلار و هر گردشگر داخلي 10 ميليون ريال در گيلان خرج مي كند .
بي شك براي توسعه صنعت گردشگري در گيلان بايد با افزايش امكانات و معرفي بيشتر استان در سطح داخلي و خارجي روند توسعه گردشگري در استان را شتاب داد.
كارشناس ارشد مديريت گردشگري در اين باره گفت : به رغم ظرفيت و پتانسيل هاي بالاي گيلان در حوزه گردشگري امكانات و زيرساخت هاي استان در اين حوزه بسيار ناچيز است .
مجيد زاهدي افزود : گردشگري يكي از صنعت هاي موثر و اقتصادي شناخته شده در جهان امروزي است و با سرمايه گذاري مناسب و توسعه زيرساخت ها مي توان زمينه لازم براي رشد و توسعه اقتصادي كشور را فراهم كرد.
وي گفت : صنعت گردشگري عامل مهمي در اشتغال كارآفريني ايجاد شغل مكمل در كنار بيكاري هاي فعلي و شناساندن ميراث ملي و طبيعي و ... در مناطق مختلف استان و كشور است .
زاهدي اظهارداشت : در ايران به ويژه در گيلان نقاط بسيار جذابي براي گردشگران وجود دارد و آب وهواي آن نيز بسيار مناسب است و تنها با كمي سليقه و توجه مي توان از اين نعمت كه به وفور در گوشه و كنار اين مرز و بوم وجود دارد بهره هاي مناسب برد.
وي خاطرنشان كرد : تنوع نژادي اديان گوناگون گويش هاي متفاوت جشن ها و بازي هاي محلي مراسم آئيني و مذهبي تنوع غذايي در كنار پوشش هاي متنوع بومي در واقع كليدهاي طلايي و البته كمتر مورد توجه قرار گرفته گردشگري استان است .
نماينده مردم رودبار در مجلس هشتم نيز در اين خصوص گفت : استان گيلان ويتريني از نمونه هاي طبيعي تاريخي فرهنگي اقليمي و اكولوژيكي كشور است .
صمدمرعشي افزود : بايد همه تلاش كنيم تا سرمايه گذاران بخش خصوصي در اين استان درخصوص صنعت گردشگري فعالتر عمل كنند. وي تصريح كرد : با سرمايه گذاري در بخش صنعت گردشگري مي توان به درآمد بالاي جامعه و ايجاد اشتغال پايدار كمك كرد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس هشتم اظهارداشت : جوامع صنعتي و پيشرفته دنيا براي رشد و توسعه كشور خود در زمينه گردشگري تلاش مي كنند و امروزه اين صنعت به عنوان يك نياز جدي در سبد خانوار گنجانده شده است زيرا زماني كه در يك جامعه زندگي ماشيني حاكم مي شود نياز به لطافت و بهره برداري از منابع طبيعي جايگاه بيشتري پيدا خواهد كرد.
استاندار گيلان نيز با بيان اينكه توسعه صنعت گردشگري در استان نيازمند اجراي طرح هاي اساسي است گفت : توسعه بخش گردشگري به عنوان يك ضرورت در اين استان پيگيري مي شود كه مي تواند كمك شاياني براي كمك به درآمد مردم منطقه باشد و بايد براي توسعه اين بخش گام هاي زيادي بايد برداشته شود.
روح الله قهرماني با اشاره به ضرورت اجراي طرح هاي گردشگري در نقاط مختلف استان تاكيد كرد : هر طرحي كه در حوزه بخش گردشگري اجرا مي شود بايد داراي اهداف تعيين شده و مشخصي باشد همچنين بايد تمامي طرح هاي گردشگري در استان مطابق با موازين زيست محيطي انجام شود و هيچ طرحي بدون رعايت مسايل زيست محيطي در حوزه گردشگري انجام نمي شود اما در عين حال محيط زيست نبايد مانع توسعه صنعت گردشگري در استان شود.
استاندار گيلان همچنين خاطرنشان كرد : امروزه گردشگري روستايي در دنيا مورد توجه است پس بايد اين مهم در اولويت صنعت گردشگري كشور واستان قرار گيرد.
قهرماني اعلام كرد : استان گيلان داراي قابليت هاي فراوان در جذب گردشگر است اما متاسفانه نتوانسته سهم قابل توجهي در درآمد صنعت گردشگري كشور داشته باشد.
وي گفت : خوشبختانه در دولت نهم اقدامات زيادي در توسعه گردشگري كشور و منطقه انجام شده است تا جايگاه واقعي خود را پيدا كند.
اين مسئول به مصوبات دوره اول سفر هيئت دولت در بحث گردشگري گيلان اشاره كرد و افزود : با اجرايي شدن اين مصوبات صنعت گردشگري در منطقه توسعه بيشتري خواهد يافت .
قهرماني درادامه ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي در منطقه را از مزاياي توسعه گردشگري دانست .
رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان گيلان نيز گفت : گيلان از جهت آب و هوا به عنوان يكي از استانهاي پرتنوع و جاذب براي حوزه هاي مختلف ازجمله ميراث فرهنگي ميراث طبيعي ميراث معنوي صنايع دستي و آثار تاريخي است .
محمدحسين مهدي پور افزود : آب و هواي متنوع در گيلان به عنوان يك فرصت براي توسعه گردشگري و سرمايه گذاري در مناطق نمونه و ويژه گردشگري است .
رئيس سازمان ميراث فرهنگي گيلان
وي همچنين به شاخصه هاي مورد ارزيابي و استفاده از مواهب طبيعي استان اشاره كرد و گفت : حضور گردشگري خارجي در استان گيلان به عنوان يكي از شاخصه مهم مي تواند جاذبه هاي بالقوه طبيعي را با استفاده ازسرمايه گذاري تبديل به بالفعل كند.
مهدي پور بيان داشت : طي دوساله گذشته افزون بر 57 هزار نفر گردشگر خارجي به استان گيلان سفر كرده اند .
وي در ادامه به مسئله سرمايه گذاري در بخش گردشگري گيلان اشاره كرد و افزود : در سال 84 در آغاز برنامه پنج ساله چهارم مجموع سرمايه گذاري انجام شده 69 ميليارد ريال بود كه هم اينك بيش از چهار هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در استان در حال انجام است .
مهدي پور گفت : استعداد گردشگري استان گيلان براي سرمايه گذاري بيش از 40 هزار ميليارد ريال يعني 10 برابر حجم سرمايه گذاري فعلي است كه هم اكنون در استان در حال انجام است .
اين مسئول گفت : بر اساس افق چشم انداز 20 ساله كشور استان گيلان به عنوان قطب گردشگري جهان اسلام تعريف شده و بايد ميزان سرمايه گذاري در اين استان افزون بر شش هزارميليارد ريال انجام شود.
وي عنوان كرد : اين امكان فراهم خواهد كرد تا ما بتوانيم درافق 20 ساله حداقل 5 5 درصد از كل گردشگران ورودي كشوركه بالغ بر20 ميليون نفر برآورد شده به گيلان اختصاص يابد .
رئيس سازمان ميراث فرهنگي گيلان همچنين به مصوبات دوره اول هيئت وزيران به استان اشاره كرد و افزود : در دور اول سفر هيئت دولت به گيلان 60 منطقه نمونه گردشگري و يك شهرستان نمونه گردشگري در استان مصوب شد و در دور دوم سفر10 منطقه نمونه گردشگري ديگر به مجموع مناطق نمونه گردشگري استان افزوده شده است .
مهدي پور گفت : براي عملياتي كردن مناطق نمونه گردشگري فراهم كردن زيرساخت ها توسط دولت و ايجاد فضاي فكري و راهنمايي براي سرمايه گذاران بابت مطالعات امكان سنجي و استعداد يابي در هر منطقه ضروري است .
وي اظهارداشت : طبق برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان مهر ماه جاري 61 مجلد از استعداديابي و امكان سنجي مناطق نمونه گردشگري استان در اختيار سرمايه گذاران همچنين مقامات محلي قرار خواهد گرفت .
مهدي پور همچنين از انجام مطالعات تفصيلي در بعد گردشگري استان خبر داد و افزود : انجام اين مطالعات علاوه بر مشخص شدن ميزان سرمايه گذاري در مناطق نمونه گردشگري منجر به عدم تخريب محيط زيست ميراث فرهنگي اجتماعي واقتصاد محلي خواهد شد.
وي گفت : تاكنون از مجموع 60 منطقه نمونه گردشگري استان شش منطقه بالغ بر 11 هزار و 300 ميليارد ريال مجوز سرمايه گذاري صادر شده همچنين افزون بر 70 گروه سرمايه گذار تقاضاي سرمايه گذاري در اين مناطق داده اند .
مهدي پور با اعلام اينكه همه جاي گيلان منطقه نمونه گردشگري است خاطرنشان كرد : مناطق نمونه گردشگري در همه شهرستانها به نوعي پراكنده است اما در گيلان هيچ شهرستاني نيست كه منطقه نمونه گردشگري نداشته باشد.
اين مسئول اذعان داشت : برخي از مناطق نمونه گردشگري در قالب هاي محورهاي گردشگري همچون محور گردشگري سفيدرود يا محور گردشگري فومن ماسوله خود را نشان مي دهند كه تعداد زيادي از مناطق نمونه گردشگري را در بر مي گيرند و محورگردشگري رستم آباد رودبار كليشم سياهكل و لاهيجان تعداد زيادي از مناطق نمونه گردشگري كوهستاني استان را در برمي گيرند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي گيلان در خصوص سفر كارت ملي نيز افزود : سازمان ميراث فرهنگي كشور براي توسعه سفر در ايران از تسهيلاتي در قالب سفركارت براي كاركنان دولت استفاده كرده است تا خود كاركنان دولت با مشغله هايي كه دارند به صورت هدايت شده سفر كنند.
وي در ادامه اعلام كرد : بالغ بر 152 هزار سفركارت ملي بايد براي سفر به استان گيلان صادر شود كه تاكنون حدود 88 هزار كارت صادر شده است .
در اين راستا و در كنار به كارگيري همه تلاشها براي رونق گردشگري در اين استان نبايد از اين نكته مهم هم غفلت كرد كه اگر توسعه گردشگري در گيلان بر اساس برنامه اي همه جانبه و دورانديشانه نباشد ممكن است در زمينه هاي مختلف به ويژه در زمينه هاي اجتماعي و زيست محيطي به گيلان آسيب وارد كند به گونه اي كه ورود انواع خرده فرهنگ ها و ديگر مظاهر فرهنگي به گيلان از طريق آمد و شد مداوم گردشگران داخلي و خارجي و نيز آسيب هايي كه ممكن است توسعه گردشگري به محيط زيست گيلان وارد كند مقوله هاي جدي اي هستند كه بايد براي حل آنها نيز برنامه ريزي شود تا رشد يك جانبه اي صورت نگيرد و رشد صنعت گردشگري به خودي خود مشكلات عديده اي را براي اين استان رقم نزند.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن