تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820884395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان رايزني هاي جلال طالباني در كركوك


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پايان رايزني هاي جلال طالباني در كركوك
رئيس جمهوري عراق امروز پس از پايان مذاكرات دو روزه خود با مقامهاي محلي و رهبران گروههاي سياسي مختلف شهر كركوك، به مقر خود در سليمانيه بازگشت.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري اصوات العراق، جلال طالباني امروز پس از دو رايزني با رهبران گروههاي سياسي مختلف شهر نفت خيز كركوك، اين شهر را ترك كرد.

يك منبع نزديك به طالباني با بيان اين مطلب به جزئيات بيشتري درباره محتواي مذاكرات رئيس جمهوري عراق با طرفهاي سياسي در كركوك اشاره نكرد.

اين منبع ابراز اميدواري كرد طالباني عصر امروز به بغداد بازگردد.

طالباني روز پنجشنبه 21 آذر براي ديدار با رهبران گروههاي سياسي و مقامهاي محلي كركوك، وارد اين شهر نفت خيز شد؛ ورود رئيس جمهوري عراق به كركوك، ساعاتي پس از عمليات انتحاري تروريستها در داخل يك رستوران در شمال اين شهر انجام شد كه بر اثر آن 45 نفر كشته و 105 نفر ديگر زخمي شدند.

بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد، اين عمليات تروريستي را به شدت محكوم كرده است و رسانه هاي عراق نيز هدف از اين اقدام تروريستي را تفرقه افكني ميان طيفها و قشرهاي مختلف مردم عراق دانسته اند.

شهر نفت خيز كركوك كه داراي بافت جمعيتي ناهمگوني متشكل از كردها، تركمانها، اعراب، كلداني، آشوريها و اقليتهاي قومي ديگر است؛ مهمترين مناطق مورد اختلاف درعراق به شمار مي رود.

بر اساس ماده 140 قانون اساسي عراق، مشكل مناطق مورد اختلاف در سه مرحله حل مي شود كه شامل عادي سازي اوضاع، انجام سرشماري جمعيتي و در نهايت برگزاري همه پرسي درباره سرنوشت مناطق است كه مشخص خواهد كرد آيا كركوك به عنوان يك استان باقي خواهد ماند يا به منطقه كردستان ملحق خواهد شد.

استان كركوك هم اكنون شاهد كشمكش ميان كردها، عربها و تركمانهاست و اختلاف درباره تقسيم قدرت در اين استان اخيرا مانع تصويب قانون انتخابات شوراهاي استاني درعراق شد و برگزاري انتخابات محلي به عنوان مرحله اي اساسي در روند آشتي ملي كه قرار بود در ماه اكتبر آينده برگزار شود به اواخر ژانويه موكول شد.

علي الاديب نماينده پارلمان عراق وعضو فراكسيون اكثريت (ائتلاف عراق يكپارچه) به مهر گفته بود: مسئله كركوك حساس است، زيرا گروههاي اجتماعي مختلفي از نظر قوميتي، مذهبي و ديني در آن زندگي مي كنند و در نتيجه بايد همانند تشكيل دولت وحدت ملي، راه حلي را در چارچوب توافق ملي براي اين مشكل پيدا كنيم. بافت اجتماعي عراق منسجم و همسان نيست كه بتوان آن را به قوميت عربي يا كردي يا تركماني تعميم داد.

تا كنون راهپيمايي هاي مختلفي در مخالفت با الحاق استان نفت خيز كركوك به منطقه كردستان عراق برگزار شده است.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن