تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806611969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفاده درست از لامپ‌هاي كم‌مصرف را آموزش دهيم (قسمت پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استفاده درست از لامپ‌هاي كم‌مصرف را آموزش دهيم (قسمت پاياني)
داخلي. اقتصادي. برق.

* خطرات احتمالي لامپ‌هاي كم‌مصرف
لامپ‌هاي كم‌مصرف به خودي خود عامل ايجاد بيماري در انسان نيستند بلكه تنها خروج جيوه موجود در درون آن به هر نحو ممكن خطرناك خواهد بود.

اين سخنان را يك كارشناس شركت برق منطقه‌اي گيلان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا عنوان و از جيوه درون لامپ‌هاي كم مصرف به مثابه "غول چراغ" ياد كرد.

"طبري" ضمن هشدار نسبت به عواقب خطرناك تماس با جيوه و ورود آن به محيط زيست، درخصوص اثرات زيست محيطي استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف، گفت: لامپ‌هاي كم‌مصرف يا ‪ CFL‬همانند لامپ‌هاي فلورسنت داراي جيوه است كه ميزان جيوه موجود در آن به شش تا هشت ميلي‌گرم مي‌رسد.

وي افزود: جيوه عنصر فلزي با دماي تبخير پايين است كه به سادگي در جو حركت كرده و سرانجام وارد درياچه، رودها و يا زمين‌هاي مرطوب مي‌شود.

"طبري" گفت: جيوه در اثر فعاليت شيميايي و يا باكتريايي به ماده‌اي به نام "متيل مركوري" تبديل مي‌شود كه درصورت استفاده آبزيان از گياهان دريايي و يا ماهيان كوچكتر وارد چرخه غذايي آنها شده و سرانجام به انسان برمي‌گردد.

وي با بيان اينكه تا زمان بسته و سالم بودن اين لامپ‌ها، خطري انسان را تهديد نمي‌كند، بيشترين خطر را در زمان شكسته‌شدن آنها عنوان كرد.

كارشناس مديريت مصرف منابع برق در گيلان اظهارداشت: در واقع جيوه موجود در لامپ‌هاي كم‌مصرف همانند غولي در چراغ شيشه‌اي محبوس شده‌اند كه تنها پس از آزاد شدن و ورود به اتمسفر مي‌توانند به تهديدي جدي براي انسانها و محيط زيست تبديل شود.

* توصيه‌ها
اين كارشناس كه داراي مدرك فوق ليسانس مديريت انرژي و بازيافت منابع است، براي كاهش خطرات احتمالي به مردم توصيه كرد: درصورت شكسته شدن لامپ هاي كم مصرف، به دليل امكان استنشاق جيوه موجود درلامپ، حتما از ماسك استفاده كرده و ضمن پرهيزجدي از دست زدن و تماس مستقيم با لامپ شكسته شده و استفاده از دستكش، تكه‌هاي خرد شده لامپ‌ها را هم بايد در دولايه پلاستيك بريزند.

"طبري" ضمن تاكيد مجدد بر رعايت نكات ايمني در صورت شكسته شدن لامپ ها، گفت: حتي درصورتي كه اين لامپها بسوزند، باتوجه به احتمال شكست لامپ‌ها و انتقال جيوه آن به محيط، بايد آن لامپ‌ها را جدا از ساير زباله‌ها از محيط خارج كرده و در سايت مخصوص و جدا از ساير زباله‌ها هم دفن كرد.

وي با بيان اينكه تاكنون اقدام اساسي براي جداسازي اين لامپها از ساير زباله‌ها انجام نشده است، تصريح كرد: با توجه به اينكه در مقطع كنوني شهرداري‌ها مسوول جمع‌آوري زباله‌ها هستند، اين دستگاه و يا حتي سازمان بازيافت بايد براي جلوگيري از عواقب خطرناك ورود جيوه موجود در اين لامپها به محيط زيست، هرچه سريعتر براي تفكيك زباله اين لامپها اقدام كند.

"طبري" ادامه داد: حتي بسياري از خانواده‌ها لامپ‌هاي مهتابي سوخته و يا شكسته شده را همراه با ساير زباله‌ها به شهرداري تحويل مي‌دهند كه اين كار نيز درست و تاييد نشده نيست و بايد آن لامپها هم درمحل‌هاي خاص جمع آوري شوند.

وي گفت: از آنجا كه احتمال شكسته شدن لامپها در مواقع حمل آن در كاميون هاي و جعبه‌هاي حمل آن وجود دارد، باتوجه به خطرات يادشده بايد در نحوه حمل و نقل آن نيز كاملا احتياط كرد.

وي درخصوص ذهنيت برخي افراد مبني بر لزوم ايجاد نور تركيبي(سفيد و زرد) دريك محيط به منظور پيشگيري از سرطان، گفت: علت توصيه كارشناسان بر ايجاد نور تركيبي، افزايش كيفيت نور منتشر شده براي كاهش ميزان حساسيت و واكنش چشم افراد به نورهاي مختلف است وارتباطي به خطرناك بودن اين لامپ‌ها ندارد.

"طبري" افزود: ما در هنگام استفاده از لامپ‌ها طيفي از نور را مي‌بينيم كه تركيب آن متفاوت است و همين مساله در نحوه ديد انسان اثر مي‌گذارد و از آنجا كه نور لامپ‌ها تك رنگ است، بنابر اين متخصصان پيشنهاد مي‌كنند افراد براي ديد بهتر از تركيبي از رنگ نورها استفاده كنند.

* ضرورت اجباري شدن استاندارد لامپ‌هاي كم مصرف
به‌گفته كارشناس مديريت مصرف منابع برق، رعايت مسايل زيست محيطي و جلوگيري از آسيب‌هاي ژنتيكي در نسل كنوني و نسل‌هاي آينده مسووليت توليد كنندگان و توزيع‌كنندگان لامپها كم مصرف را افزايش مي‌دهد.

از اين رو به نظر مي‌رسد با توجه به تاكيد و توصيه مسوولان به استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف و گسترش تعداد مصرف‌كنندگان اين نوع لامپها، بايد توجه ويژه‌اي به استاندارد بودن توليد اين لامپ‌ها و حتي آگاه‌سازي مردم از نحوه استفاده از اين نوع لامپ‌ها داشت.

اما با اين وجود به گفته مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي گيلان، توليد اين نوع لامپ‌ها در كشور هنوز مشمول استاندارد اجباري نيست و بايستي استانداردهاي لازم براي توليد اين محصول تدوين شود.

"محمدعلي يوسفي" در گفت و گو با ايرنا، درخصوص استاندارد بودن لامپ‌هاي موجود در بازار، گفت: با وجود تشويقي بودن استاندارد توليد لامپ در كشور، كارخانه پارس شهاب گيلان لامپ‌هاي كم مصرف ‪ ۴۰‬وات مارپيچي، ‪ ۲۰‬وات لوله‌اي شكل و شمعي را به صورت استاندارد توليد مي‌كند اما بيشتر لامپهاي كم مصرف غيراستاندارد از طريق گمركات جنوب وارد كشور شده است.

وي با اشاره به اجباري بودن استاندارد لامپ‌هاي كم مصرف وارداتي، افزود:
باتوجه به تاكيد دولت بر استفاده از اين لامپ‌ها، ضروري است به منظور حفظ حقوق مصرف‌كنندگان ، توليد لامپ در كشور هم مهمور به مهر استاندارد شود.

"يوسفي" ادامه داد: از آنجا كه تا سال ‪ ۱۴۰۴‬بايد كليه محصولات داراي مهر استاندارد شوند، بنابراين بايد از هم اكنون براي دستيابي به برنامه توسعه كشور و استانداردسازي توليدات داخل اقدام كرد.

بنابراين به نظرمي‌رسد مسوولان امر ضمن تشويق مردم به استفاده از لامپهاي كم مصرف، راهكارهاي درست نگهداري و بازيافت اين لامپ‌ها را هم آموزش دهند تا از عواقب خطرناك احتمالي كه ممكن است نسل‌هاي آينده و فعلي را تهديد كند، پيشگيري شود. ك/‪۴‬
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن