تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820456377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به محورهاي خبري هفته نامه هاي تاجيكستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به محورهاي خبري هفته نامه هاي تاجيكستان
دوشنبه - هفته نامه هاي تاجيكستان اين هفته بخشي از مطالب خود را به تشريح خطرات ناشي از بحران مالي در اقتصاد اين كشور اختصاص داده اند.


هفته نامه "آسيا پلوس " در اين باره نوشت : در حالي كه برخي از كشور هاي عضو جامعه كشور هاي مستقل همسود برنامه هاي ملي مقابله با بحران مالي جهان را تهيه كرده اند ولي مقامات تاجيكستان هنوز هم به پيامد هاي اين بحران خوشبينند و مي گويند: "بحران مالي به ما كاري ندارد".
در اين مطلب تاكيد شده است : اين در حالي است كه هم اكنون مي توان فهرست مشكلات ايجاد شده در پي كاهش قيمت جهاني آلومينيوم و پنبه ؛ دو محصول اصلي صادراتي تاجيكستان را مشاهده كرد.
"ظفر صمد اف" كارشناس اقتصادي در مصاحبه اي با اين هفته نامه پيش بيني كرده است كه صادرات آلومينيوم و پنبه تاجيكستان از 70 به 40 درصد در آينده كاهش مي يابد و باعث وخيم تر شدن وضعيت بودجه دولت و همزمان مشكل در اجراي برنامه ها خواهد شد.
"ملت " نشريه ديگر چاپ دوشنبه نيز اين موضوع را در قالب ديگري مطرح كرده و نوشته است : تاثير منفي بحران مالي بخصوص بر كشورهايي همچون تاجيكستان كه داراي اقتصاد ضعيف بوده و وابسته به كشور هاي صادركننده مي باشند بيشتر است.
در اين مطلب همچنين افزايش قيمت كالاهاي وارداتي در بازار و در پي آن گراني نرخ مواد اوليه مورد نياز مردم تاجيكستان ؛ بسيار بالا ارزيابي شده است .
"ملت " در مطلب ديگري به برگشت اجباري مهاجران جوياي كار تاجيك از خارج به خصوص از روسيه و نيز كاهش ميزان پول انتقالي به كشور در آينده كه در سال جاري بالغ بر 2 ميليارد دلار بوده ، پرداخته است .
به نوشته اين هفته نامه ، پرداخت نشدن مزد كار به مهاجران در خارج و كاهش مبالغ انتقالي به تاجيكستان نيز ديگر از عواقب بحران مالي است كه " مزه " تلخ آن را دولت و مردم تاجيكستان به زودي خواهند چشيد.
در اين مطلب كه با تيتر درشت " پرنده هاي مهاجر به لانه بر مي گردند" به چاپ رسيده است ، به هشدار "ولاديمير پوتين" نخست وزير روسيه مبني بر كاهش 50 درصدي شمار خارجي هاي جوياي كار در اين كشور اشاره و بر ضرورت اتخاذ تدابير مناسب از سوي دولت در زمينه جلوگيري از حضور بيگانگان در اين كشور تاكيد شده است.
اين در حالي است كه حدود يك ميليون نفر از اتباع تاجيكستان سالانه براي كار به خارج مي روند.
هفته نامه تاكيد كرده است : دولت تاجيكستان با تهيه برنامه و عملي كردن طرح تدابير اضطراري بايد براي اشتغال شهروندانش در داخل شرايط و امكانات لازم را فراهم و از آوارگي آنان در خارج جلوگير ي كند.
هفته نامه "نگاه " از ديگر نشريه هاي با نفوذ تاجيكستان به بازتاب مساله فقر و كمبود در خانواده ها پرداخته و تاثير بحران جهاني را براي اين قشر از جامعه خطرناك خوانده است .
در اين مقاله آمده است : در حالي كه انسان براي برخورداري از يك زندگي متعال نيازمند سالانه 60 كيلوگرم گوشت و فراورده هاي گوشتي است ؛ اين ميزان براساس آمار در تاجيكستان فقط هفت كيلوگرم مي باشد.
نويسنده مطلب افزوده است : طبق گزارش دفاتر نهاد هاي بين المللي هم اكنون در تاجيكستان 60 درصد جمعيت زير خط فقر بسر مي برند ولي اگر تهديدات ناشي از بحران جهاني افزايش يابد ؛ اين ميزان نيز افزايش خواهد يافت.
هفته نامه "تاجيكستان " در رابطه با مشكل حج زايرين تاجيك مطلبي را به چاپ رسانده كه در آن از راه نيافتن 82 نفر از حجاج تاجيك به مكه حكايت دارد.
به نوشته اين نشريه ؛ نهاد هاي مرزباني و گمركي عربستان سعودي مانع از ورود اين گروه از حجاج تاجيك به بهانه جعلي بودن رواديدشان شدند.
دهمين سالگرد كودتاي ناكام "محمود خدابردي اف " فرمانده پيشين دولت تاجيكستان ، واكنش نويسندگان كتاب هاي تاريخ در مدارس به بحث اكبر توره جان زاده روحاني سرشناس و عضو مجلس ملي در باره ضعف در مطالب مربوط به اسلام ، نامه اعتراض مادر يك سرباز خطاب به وزير دفاع تاجيكستان در مورد اينكه فرزند او اجباري و با نقض مقررات به خدمت زير پرچم احضار شده است ، از ديگر محور هاي مطالب هفته نامه ها است .
بازديد امامعلي رحمان از اوكراين ، اعلام آمادگي آمريكا براي اعزام شمار بيشتر نظاميان به افغانستان ، مسائل مورد بحث كشور هاي آسياي مركزي كه مي تواند در آينده مناسبات منطقه اي را خدشه دار كند، از موضوعات بخش بين المللي اين هفته نامه ها است .
آساق**2151**1789**1366
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن