تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815352195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر تأكيد شد:آموزش و پرورش به تربيت توجهي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر تأكيد شد:آموزش و پرورش به "تربيت" توجهي ندارد
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: كارشناسان و مسئولان فرهنگي در مورد ضرورتها و راهكارهاي ترويج فرهنگ اقامه نماز در مدارس، با تأكيد بر اينكه آموزش و پرورش اصل مهم "تربيت" را فراموش كرده است، نبود خلاقيت در مدارس را از ضعفهاي تربيتي نظام آموزشي امروز عنوان كردند.

نظام تربيتي امروز ناكارآمد است

حجت الاسلام علي دارابي مدير دفتر برنامه ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا اظهار داشت: بحث برگزاري نماز جماعت يكي از زيباترين جلوه هاي برنامه هاي پرورشي است كه به لحاظ اهميت موضوع در مورد تنظيم رابطه نسل نوجوان با پروردگار است، بي ترديد متوليان برگزار كننده اين جريان مقدس، ناب و اصيل بايد برخي ظرافتها را در كار خود رعايت كنند.

وي افزود: همانطور كه در جريان هدايتگري پيامبر(ص) با دو جريان هدايت مستقيم و غيرمستقيم روبه به رو هستيم، به نظر مي رسد در جريان برگزاري نماز جماعت نيز يكي از كارهاي اساسي به جاي دعوت كلامي، دعوت عملي است. آنچه دانش آموزان از عملكرد مسئولين اجرايي مدرسه و معلمان در رابطه با اقامه نماز مي آموزند مي تواند عاملي براي حضور شايسته آنها در صفوف اقامه نماز باشد.

مدير دفتر برنامه ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا يادآور شد: وقتي درباره مسائل مربوط به برگزاري نماز تأمل مي كنيم در مي يابيم فرهنگ ما از وجود اميرالمؤمنين است كه مي فرمايد نماز را به جماعت بگذاريد ولو برسر نيزه ها، شايد مفهوم اين حديث شريف اين بوده كه در سخت ترين شرايط نيز نماز را بايد به صورت جماعت برگزار كرد.

وي با تصريح بر اينكه برگزاري نماز جماعت در مدارس بايد به عنوان يك فعاليت اصلي، جدي تلقي شود اظهار داشت: اگر ما در ابتدا از مباني نظري و تئوري متناسب با دريافت كودكان استفاده كنيم به نتايج لازم دست خواهيم يافت. گاهي آنچه مي گوييم با برداشت دانش آموزان فاصله است بنابراين به نظر مي رسد اگر ما حقيقت نماز، تجليات و بركات متعدد آن را در عرصه زندگي فردي و اجتماعي براي دانش آموز روشن كنيم و انديشه او را با جريان نماز عميقا پيوند بزنيم، در برگزاري نماز جماعت با شيوه هايي كه جذابيت لازم برخوردار است مي توانيم به موفقيت دست يابيم.

وي همچنين تأكيد كرد: دانش آموز از پيش دبستان تا پيش دانشگاهي، حدود 13 سال در اختيار نظام تعليم و تربيتي ما است اگر نتوانيم دانش آموزان را طي اين مدت 13 ساله با معارف دين و به خصوص نماز و فرهنگ عالي آن آشنا كنيم و او را يك انسان متدين تربيت نكنيم بي شك نشان از ناكارآمدي نظام تعليم و تربيتي ما دارد.

فقدان خلاقيت در مدارس/ آموزش و پرورش "تربيت" را فراموش كرده است

حجت الاسلام ابوالحسن نواب رئيس دانشگاه مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب قم در رابطه با ضرورتهاي اقامه نماز در مدارس اظهار داشت: در سردر تمام مدارس مسئله آموزش در كنار پرورش ذكر شده است. نماز هم از مقوله‌هاي تربيتي و پرورشي است . كودك اگر در خانه و مدرسه نمازخوان و با فرهنگ نمازخواني تربيت شد، هرگز نمازخواني را كنار نخواهد گذاشت.

رئيس دانشگاه مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب قم گفت: مدارس در راستاي ترويج فرهنگ نماز كار فوق العاده و فوق برنامه اي انجام نمي دهند، كار اصلي آنها پرورش است. آيا راهي بهتر از نماز وجود دارد كه مدرسه به آن بپردازد؟ نماز عامل بازدارنده كودكان در مقابل تمام انحرافهاي اجتماعي است. مدرسه بايد كودك را به اخلاق دعوت و از سوء رفتار نهي كند. كودك عمده وقت نشاط و شادي خود را مدرسه مي گذراند و مدرسه با در اختيار داشتن اين فرصت بايد مسائل ترببتي و پرورشي را مورد توجه قرار دهد.

وي با اشاره به اينكه مسئولان آموزش و پرورش، تربيت و پرورش را بخشي از وظيفه خود تلقي نمي كنند يادآور شد: مدرسه بايد روزهاي بدون درس براي كودكان تعيين كند تا تمام امور تربيتي را در بخشهاي مختلف زندگي ديني و اجتماعي به آنها بياموزد. كارهاي تربيتي و روشهاي تربيتي در مدارس ما كلا فراموش شده است.

رئيس مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب قم تصريح كرد: در آموزش و پرورش تا به مسائل فوق برنامه درسي اشاره مي شود همواره مسئله فقدان امكانات و كمبود بودجه مطرح مي شود، اما هيچ كس از خلاقيت خود استفاده نمي كند.

وي اضافه كرد: نماز مهمترين ارزش، پايه و اساس دين ما و اساس مسائل تربييتي است، تصور نمي كنم جايي وجود داشته باشد كه مكلف باشد نماز آموزش دهد، كما اينكه ساير ادب و آداب را مدرسه بايد آموزش دهد. آموزش نماز را هم بايد داشته باشد. مدرسه محور تربيت است، آيا در تربيت براي يك فرد مسلمان، مربي يا تذكر دهنده‌اي بالاتر از نماز هست كه ما را به واقعيت برساند؟

مديران مدارس بايد در نمازها حضور داشته باشند

حجت الاسلام عليرضا اعرافي رئيس جامعة المصطفي العالمية با اشاره به اينكه ضرورت اقامه نماز به ويژه در مدارس واضح است، اظهار داشت: اصل نماز بر اين است كه جايگاه برتر در ميان عبادات دارد و در آيات و روايات بسياري بر اين مسئله تأكيد شده و سنت حضرت محمد (ص) نيز به برتري نماز در ميان عبادات اشاره كرده است.

وي با بيان اينكه در روايات مختلف تأكيد شده نماز را بايد از كودكي شروع و كودكان را به آن ترغيب كرد، يادآور شد: كودك را بايد قبل از دوران بلوغ به نماز عادت داد و با آن مأنوس كرد و به توسعه و ترويج فرهنگ نماز اهتمام ورزيد. اين مسئله در ميان روايات متعدد وارد شده است. اين انس و آشنايي در دوران كودكي و نوجواني عميق تر در روح و روان كودك نفوذ مي كند و پذيرش اين مسئله در دوران كودكي از اهميت به سزايي برخوردار است.

حجت الاسلام اعرافي با اشاره به اينكه در توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز هم مدارس و هم اوليا وظيفه اي سنگين برعهده دارند، افزود: كم توجهي آموزش و پرورش آسيبها و مشكلاتي را به دنبال دارد كه بخشي به مديريت و برنامه ريزي مدارس برمي گردد كه اهتمام لازم را در برنامه ريزي، تعيين وقت مناسب و جايگاه مناسب را ندارند و بخشي هم به امامان جماعت در مدارس كه بايد امتياز و توانمندي پاسخگويي به آنها را دارا باشند.

وي با بيان اينكه عدم مشاركت مديران و معلمان در نماز مدارس آسيب ديگر اين حوزه به شمار مي رود، تصريح كرد: وقت و زمان موضوع مهم شركت مديران است. مكان و فضاي نماز، مناسب بودن جايگاه نماز، نظافت و شادابي در فضاي نماز از اهميت بسياري برخوردار است كه به منظور رفع اين آسيبها بايد با برنامه اي جامع اين مشكل را رفع كرد.

رئيس جامعة المصطفي العالمية مشاركت خوب معلمان، مربيان، مديريت آموزشي در نماز جماعت، انتخاب امام جماعت جوان، فعال، زمان شناس، آشنا به فضاي كودكي با درك جوانان و نوجوانان را از راهكارهاي توسعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس خواند و ادامه داد: نمازخانه اي مناسب با امكانات متعارف و خوب مي تواند به ترويج اين فرهنگ كمك كند.

وي ارتباط مدارس با خانواده ها، مشاركت اوليا در نماز مدارس، برگزاري مسابقات، تشويق كودكان، ارائه جزوه، فيلم، كارهاي هنري توسط دانش آموزان را از ديگر عوامل تثبيت فرهنگ نماز خواند.

حجت الاسلام اعرافي با اشاره به اينكه بايد همه توان آموزشي بر محور نماز تنظيم شود، افزود: فرهنگ نماز بايد با ادبيات مناسب كودكان و نوجوانان ارائه شود. چرا كه نشانه يك جامعه سالم نماد عمل محوري است كه بايد نسل جوان را با اسرار نماز آشنا كرد و همه بخشهاي ذيربط به كمك آموزش و پرورش آمده تا اين نقيصه را برطرف كنند.

اقامه نماز در مدارس نبايد تحميلي باشد

دكتر محمد علي آذرشب رئيس مركز مطالعات ايران و عرب مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي اظهار داشت: يكي از برنامه هاي اسلام ايجاد فضاي روحي در جامعه است كه اين برنامه مي تواند از راه نماز جماعت، دعاهاي جمعي و يا دعوت به حج اجرايي شود. اين فضاهاي روحي و عبادات جمعي مورد تأكيد اسلام است چرا كه جامعه را آكنده از فضاي روحي مي سازد.

دكتر آذرشب گفت: در بين دانش آموزان به واسطه نماز در مدارس، نوعي همدلي و احساس اشتراك معنوي ايجاد خواهد شد و اين همنوايي روحي بايد بين افراد جامعه و به ويژه جوانان و نوجوانان مورد توجه قرار گيرد.

رئيس مركز مطالعات ايران و عرب با اشاره به اينكه نماز در مدارس فرصتي براي يادآوري ها و تذكرهاي معنوي خواهد بود تصريح كرد: اگر به قرآن نگاه كنيد براي تذكر و يادآوري كلمه ذكر و تذكر بيشتر از علم و تعليم آمده است، چرا كه انسان در درجه اول نياز به يادآوري دارد. گاه انسان خيلي از موارد در ذهنش است اما اراده اجراي آن را ندارد. به همين جهت يادآوري ها بسيار مهم است. يادآوري ها بايد بسيار اصولي، حساب شده و فني باشند نه تحميلي ، خسته كننده و ملال آور .براي ايجاد فضاي عبادت جمعي، همراهي تعليم با تربيت و همدلي دانش آموزان در نماز مدارس ضروري است و بايد مورد عنايت مسئولان آموزش و پرورش باشد.

دكتر آذرشب گفت: نماز درمدارس بايد به دور از تحميل و زور و همچنين به دور از ريا باشد . فضاي نامطلوب نبايد فضاي برگزاري نماز را احاطه كرده باشد. فضاي برگزاري نماز بايد تميز، زيبا و مفرح باشد. مقدمات نماز بايد به بهترين نحو انجام شود. اين مقدمات بايد حساب شده و با رعايت مسائل رواني دانش آموزان مورد توجه قرار گيرند.

بيش از 50 درصد مدارس كشور نمازخانه ندارند

شاهين نوش آبادي مسئول برنامه ريزي آموزش و تحقيقات ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه از نزديك به 100 هزار مدرسه در كشور تنها 50 هزار مركز آموزشي به نمازخانه مجهزند افزود: البته از اين تعداد نيز برخي در قالب سالنهاي چند منظوره هستند و فقط براي اقامه نماز ساخته نشده اند.

اين در حالي است كه سرانه استاندارد فضاي نمازخانه اي براي هر دانش آموز ۰‎/۵ متر مربع است كه اين ميزان در كشور ما به 25 سانتيمتر مربع براي هر دانش آموز مي رسد. همچنين رئيس ستاد اقامه نماز در گذشته عنوان كرده بود كه وضعيت نمازخانه مدارس كشور مناسب نبوده و بايد خيرين براي ساخت اين نمازخانه‌ها كمك كنند.

كارشناس مسئول برنامه ريزي آموزش و تحقيقات ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش درباره كيفيت فضاي نمازخانه هاي مدارس نيز اظهار داشت: از لحاظ كيفيت برخي از نمازخانه هاي مدارس در سطح خوبي مجهز شده اند ولي تعدادي ديگري هستند كه فضاي كوچكي در حد 6 متر دارند و براي نماز جماعت احداث نشده اند.

نوش آبادي با اشاره به اينكه رئيس جمهور در اجلاس نماز سال گذشته بودجه 50 ميليارد توماني را براي احداث نمازخانه در مدارس اختصاص داد اظهار داشت: در حال ساخت نمازخانه در هزار و 300 مدرسه راهنمايي دخترانه هستيم كه در مهر ماه سال آينده به بهره برداري مي رسد.
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 314]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن