تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815353731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با طالبي مدير يك سايت مشاوره; توجه به مشاوره اينترنتي بي سابقه است


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: گفت وگو با طالبي مدير يك سايت مشاوره; توجه به مشاوره اينترنتي بي سابقه است
مريم بابايي-آنجا و آن وقت كه دانسته هاي شخصي ديگر قادر نيستند تا ما را از شك و ترديد وا رهانند نقش مشاوره در زندگي پر رنگ مي شود. كسي كه بي طرف و مستدل راه درست را نشانمان دهد و راز دلمان را بر ديگري آشكار نكند چند سالي است كه مراكز مشاوره حتي در شهرهاي كوچك برپا شده است و سايت هايي نيز در اينترنت اين مهم يعني مشورت دادن به متقاضيان را به عهده گرفته اند. اما مشاوران به درستي چه كساني و با چه دانشي هستند و چقدر از آنها مي توان براي زندگي خصوصي خود چاره جست مخصوصا اينكه تا چه حدي مي توان به مشاوره اينترنتي اطمينان كرد و اينكه آيا نظارتي بر آنها هست يا نه مصاحبه امروز با ولي طالبي كارشناسي ارشد علوم تربيتي با گرايش مديريت آموزشي از دانشگاه تهران و مدير يك سايت مشاوره در اين باره است كه مي خوانيد:
به عنوان نختسين سوال بفرمائيد مشاوران چه تحصيلاتي دارند، تحت پوشش كجا كار مي كنند و چه كساني بر كار آنها نظارت دارند؟
با توجه به اينكه پست مشاوره علاوه بر كلينيك هاي خصوصي، در ادارات و سازمان هاي مختلف برقرار است. مي توان گفت افرادي با مدارك تحصيلي مختلف در اين كار فعاليت دارند. مثلا در آموزش و پرورش مشاورين آموزشي و تربيتي با مدارك مشاوره، روانشناسي و علوم تربيتي با گرايش هاي مرتبط انجام وظيفه ميكنند.متولي اصلي امور مشاوره و خدمات روانشناختي كلينيك هاي خصوصي، سازمان بهزيستي مي باشد كه موسسين اين مراكز با تاييد و نظارت و تحت شرايط اداره بهزيستي هر شهر نسبت به تاسيس مراكز مورد نظر و به كار گيري مشاوران و روانشناسان داراي شماره نظام مشاوره و روانشناسي، اقدام مي كنند.
چه جنبه هايي از زندگي بشر را مي توانند پوشش دهند؟
مفهوم مشاوره را بايد از دو بعد خدمات تخصصي و عمومي مد نظر قرار بدهيم. در بعد تخصصي مشاوران در سازمان هاي مختلف آموزشي، صنعتي، خدماتي و غيره وظايف تخصصي ويژه اي دارند. مثلا در آموزش و پرورش مشاوران نقش تخصصي ويژه نوجوانان و جوانان دوره تحصيلي متوسطه را دارند كه شامل و ظايف هدايت تحصيلي، شغلي و سازشي دانش آموزان مي باشد.اما در سطح جامعه معمولا جنبه عمومي مشاوره مد نظر هست. يعني مشاوره فردي، خانوادگي، شغلي، ازدواج و زناشويي.كه از جهت فردي مسائل و مشكلات روحي، رواني، رفتاري و روابط بين فردي را نيز در بر مي گيرد.
افراد عموما در چه شرايطي وبا چه هدفي براي مشاوره مراجعه مي كنند؟
علل و شرايط و اهداف مراجعين مشاوره اي با توجه به سطح فكري، اقتصادي و اجتماعي فرق ميكند كه بعضي براي حل مشكل و برخي براي تصميم گيري و انتخاب درست در زمينه هاي مختلف و بهبود كيفيت زندگي فردي و خانوادگي به مشاورين مراجعه ميكنند.
مشاوره در زندگي بشر امروزي چه جايگاهي دارد؟
با توجه به پيچيده، ماشيني و تخصصي شدن كار و زندگي در عصر حاضر و لزوم تصميم گيري و گزينش مناسب در شرايط مختلف و برخورداري درست از امكانات بالقوه جهت بهبود و ارتقاي زندگي فردي و خانوادگي، تمامي انسانها از جمله «خود مشاورين» نياز به همفكري و بهره گيري از افكار و نظرات و راهكارهاي افراد متخصص و مجرب در زمينه هاي مختلف دارند.
-تا چه حد مي توان به رهنمودهاي يك مشاور اطمينان كرد؟
به نظر من فردي كه به مشاور مراجعه ميكند بنا را بر اعتماد و اطمينان مي گذارد و معمولا مراجعين به رهنمود هاي مشاور عمل ميكنند. البته تداوم اعتماد و ارتباط مستمر به مهارت هاي تخصصي و ارتباطي و انساني مشاور نياز دارد كه مراجع در جلسه اول به راحتي به ميزان مفيد و موثر بودن رابطه پي ميبرد.
-براي داشتن نتيجه مطلوب از يك مشاوره چه فرايندهايي مي بايست طي شود؟
به نكته حساس و مهمي اشاره كرده ايد. اجازه بدهيد يه مقدار مرز بين مشاوره و درمان رو از نظر خودم توضيح بدهم.جلسه مشاوره بسته به نوع مشكل يا هدف مراجع مي تواند از يك تا چند جلسه را شامل گردد. يعني مراجع ممكن است با همفكري مشاور در آخر جلسه به راه حل يا انتخاب مورد نظر خودش دست يابد و يا اينكه ادامه صحبت و همفكري به جلسات بعد موكول گردد.اما در مورد درمان مشكلات فردي و بين فردي و رفتاري متاسفانه هنوز ديدگاه سنتي و تجويزي حاكم هست و مراجعين اغلب انتظار نسخه و معجزه طي يك جلسه درماني رو دارند.با اينكه مشاورين وارد مسائل درماني اختلالات جدي رواني نمي شوند اما خواه ناخواه درگير مسائل شايع و ساده رواني ازجمله استرس و اضطراب و افسردگي هستند.با اين توصيف فرايند مشاوره شامل اعتماد سازي، نفوذ، رسيدن به راهكار مشترك به همراه مراجع، پي گيري، اجرا و ارائه گزارش رفتاري توسط مراجع تا حصول نتيجه موردنظر خواهد بود.
-شما به عنوان كسيكه داراي سايتي در خصوص مشاوره است چه ضرورت هايي را حس كرديد كه اين سايت را راه انداختيد؟
دلايل ورود بنده به عرصه مشاوره اينترنتي عبارتند از: ارتباط آسان و سازنده با دانش آموزانم كه بتوانند با خيال راحت و اطمينان خاطر و بدون محدوديت هاي دست و پاگير مدارس به طرح مشكلات فردي و اشتغالات ذهني خودشان پرداخته و راهكار لازم را دريافت بكنند.
* هم فكري و تبادل نظر با ساير همكاران مشاور آموزشي در سطح كشور
*همگام بودن با تحولات تكنولوزيكي و استفاده حد اكثر از امكانات بالقوه موجود در زمينه رشد و ارتقاي شغلي و حرفه اي
* ارائه مشاوره به هموطنان در عرصه اينترنت و توسعه اين ايده به شيوه اي جدي و منحصر بفرد
- بيشتر مردم در چه زمينه هايي از شما مشاوره مي خواهند؟
مراجعين مشاوره اينترنتي را افراد و گروه هاي زير تشكيل ميدهند:
1- مشكلاتي كه حاصل جنبه هاي منفي كاربرد اينترنت مانند افسردگي حاصل از شكست هاي عاطفي و شايد بشه گفت عشقي روابط دنياي مجازي هست كه بيشتر در مورد جوانان بين 18 الي 25 ساله صدق ميكند.
2- والديني كه در مورد شيوه هاي تربيتي كودكان و نوجوانان خودشون به اينترنت مراجعه ميكنند و سوالات موردي مطرح ميكنند.
3- سوالات فردي و خصوصي در مورد اختلالات هويت جنسيتي و مشكلات جنسي كه با توجه به بافت سنتي جامعه افراد ترجيح مي دهند به صورتي كاملا محرمانه و ناشناس به پاسخ هاي خود دست يابند.
4- افراد داراي اختلالات شايع رواني از جمله استرس، اضطراب و افسردگي كه به جهت دريافت خدمات درماني مراجعه ميكنند.
در مورد استقبال كاربران از خدمات مشاوره اينترنتي بايد عرض كنم كه بنده در زمينه فعاليت و كار خودم ميتونم توضيح بدم. من فعاليت جدي مشاوره اينترنتي را يكسال پيش با همكاري در بخش مشاوره سايت فعال آفتاب آغاز كردم.از آنجايي كه معمولا مشاورين و روانشناسان فعال در عرصه نت خدمات «مستمر» ارائه نمي دهند; اوايل كار مراجعين بنده از اينكه بطور روزانه و گاهي تا 10 جلسه پاسخ دريافت ميكردند ذوق زده ميشدند و از صحبت هايشان متوجه ميگرديدم كه در جاهاي ديگر نيز طرح مشكل كرده اند ولي يا پاسخ يك جلسه اي گرفته اند و يا مدت پاسخگويي طولاني بوده است.لذا با توجه به استقبال كاربران تصميم گرفتم ايده مشاوره اينترنتي مستمر رو با ايجاد سايتي مستقل با مديريت خودم گسترش بدهم كه به لطف خدا تا حدودي موفقيت آميز بوده است.
-مزايا، معايب و چالش هاي مشاوره اينترنتي چه هستند؟
از مزاياي مشاوره اينترنتي، امكان محرمانه نگهداشتن مشخصات فردي، عدم محدوديت زماني و مكاني، هزينه مناسب مي باشد.
معايب اين كار عبارتند از: مشكل در تشخيص مشكلات رواني حاد نظير اختلالات اسكيزو فرنيك كه نياز به مراجعه حضوري دارد، مشكل جلب اعتماد مراجع، فرهنگ رايج خدمات رايگان اينترنتي كه از جديت و استمرار خدمات مشاوره اينترنتي مي كاهد، عدم دسترسي آسان و باصرفه به اينترنت و غيره.
- كلام آخر
به نظر بنده مشاوره اينترنتي نيز مانند ساير خدمات تجاري، مالي و اداري به خاطر رشد بي سابقه اقبال و توجه مردم به دنياي نت از دورنماي اميدوار كننده اي برخوردار مي باشد كه مشاورين، روانشناسان و روانپزشكان فعال و خلاق كشور را به چالشي جدي و پيگير فرا ميخواند.
 جمعه 22 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن