تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816513113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش كامل خبرنگار ايسنا از سفر هيات رسانه‌يي ايران به بروكسل/


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش كامل خبرنگار ايسنا از سفر هيات رسانه‌يي ايران به بروكسل/


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

سفر يك هفته‌يي هيات رسانه‌يي ايران به بروكسل - پايتخت بلژيك - كه اعلام شده بود با هدف آشنايي با نهادهاي اتحاديه اروپا و روند فعاليت آن صورت مي‌گيرد، به مجموعه‌اي از نشست‌ها با محوريت روابط ايران - اتحاديه اروپا و البته با تاكيد بر موضوع هسته‌يي ايران و وضعيت حقوق بشر تبديل شد و به نظر مي‌رسيد اين اتحاديه با سازماندهي اين سفر، اهدافي از پيش طراحي شده و هدفمند را دنبال مي‌كند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين سفر روزانه شش نشست و يا ديدار كاري در نظر گرفته شده بود كه ديدار با خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، بنيتا فررو والدنر كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا و ديدار از پارلمان اروپا و روزنامه لو سواق (Le Soir) برجسته‌ترين اين برنامه‌ها بود.

در تيم رسانه‌يي ايران در اين سفر علاوه بر ايسنا، خبرگزاري مهر، ايلنا، فارس و روزنامه‌هاي همشهري، كارگزاران، اعتماد، اعتماد ملي، جام جم، سياست روز، ايران، رسالت و اطلاعات حضور داشتند.

البته نكته بسيار قابل تامل نوع ميزباني اتحاديه اروپا بود كه به نظر مي‌رسيد اينگونه برنامه‌ريزي شده كه در حداقل زمان ممكن و با حداقل هزينه، بيشترين بهره‌وري را از حضور تيم رسانه‌يي ايران داشته باشد. به گفته مقامات اجرايي مرتبط با اين سفر، پيشتر قرار بود كه اين سفر در مدت يك ماه انجام شود كه به دليل هزينه‌هاي بالايي كه براي اتحاديه اروپا به همراه داشت به يك هفته كاهش پيدا كرد.

نگاهي به بلژيك

اين كشوري كه در شمال غرب اروپا واقع شده است، مساحتي برابر 30 هزار و 528 كيلومتر مربع و جمعيتي معادل 10 ميليون و 660 هزار تن دارد. زبان اصلي آن فرانسوي و هلندي و در برخي بخش‌ها آلماني است. هلندي زبان‌ها يا فلامون‌ها جمعيت شمال و فرانكوفون‌ها يا فرانسوي زبان‌ها جمعيت جنوب اين كشور (والون) را تشكيل مي‌دهند. صنعت اصلي اين كشور شكلات‌سازي است. سيستم حكومتي بلژيك دموكراسي پارلماني و پادشاهي قانون اساسي (مشروطه سلطنتي) است. استقلال اين كشور در سال 1839 به رسميت شناخته شد و در مارس سال 1957 به عضويت اتحاديه اروپا درآمد.

بروكسل، پايتخت بلژيك كه يكي از سرسبزترين شهرهاي اروپاست، جمعيتي بيش از يك ميليون تن دارد كه عمدتا فرانسوي زبان‌ هستند. البته نكته قابل توجه در اين شهر حضور تعداد زياد اتباع ساير كشورها از جمله مسلمانان است.

اگرچه نهادهاي اتحاديه اروپا در شرق بروكسل قرار دارند و از آن به عنوان مقر اتحاديه‌ي اروپا ياد مي‌شود، اما شهري آرام و به دور از هياهو است و تردد در اين شهر عمدتا با وسايل حمل و نقل عمومي و به ويژه مترو كه در سال 1976 ايجاد شد، انجام مي‌شود. از جمله اماكن توريستي در بروكسل مي‌توان از كليساي سن ميشل متعلق به قرن 17 نام برد كه ساخت آن چهار قرن طول كشيد. همچنين مركز انرژي اتمي بلژيك معروف به "اتميوم" نيز يكي ديگر از اماكن مهم در اين شهر است. حدود 60 درصد توليد برق بلژيك با استفاده از انرژي هسته‌يي صورت مي‌گيرد.

حضور در محل اقامت علي اصغر خاجي سفير كشورمان در بروكسل و ديدار با وي و ضيافت شام، از جمله اولين برنامه‌هاي تدارك ديده شده براي اين سفر بود.

مروري بر نشست‌هاي برگزار شده

از دومين روز سفر نشست‌هاي فشرده‌ي در نظر گرفته شده از سوي اتحاديه‌ي اروپا آغاز شد.

"اوليور نته" معاون ارتباطات و اطلاعات در بخش روابط خارجي كميسيون اروپا كه يكي از سخنرانان بود، در تشريح نهادهاي اتحاديه اروپا اظهار داشت: سه نهاد اصلي تشكيل دهنده اتحاديه اروپا عبارتند از كميسيون اروپا كه وظيفه طرح پيشنهادها در حوزه‌هاي مختلف را بر عهده دارد. شوراي اروپا كه بررسي پيشنهادات ارائه شده از سوي كميسيون اروپا را انجام مي‌دهد و پارلمان اروپا كه وظيفه تصويب و تصميم‌گيري نهايي را دارد. در پروسه تصميم‌گيري و قانون گذاري در اتحاديه اروپا كشورها از حق وتو برخوردارند اما حق وتو تنها به اين معنا است كه كشور مخالف از روند تصميم‌گيري خارج مي‌شود و كشورهاي ديگر مي‌توانند رايزني‌هايي را با آن انجام دهند كه اگر موافقت حاصل نشد، اين عضو از روند كنار گذاشته مي‌شود اما خللي در اين روند ايجاد نمي‌شود. حتي ممكن است از كشور داراي حق وتو خواسته شود كه از مخالفتش صرف نظر كند و در مقابل از امتيازاتي برخوردار شود.

وي در ادامه گفت: در شوراي امنيت بين كشورهاي عضو و اعضاي دايم حالت خصومت وجود دارد ولي در اتحاديه اروپا روحيه همكاري و اجماع و توافق نظر حاكم است. اگر كشوري اعلام كند كه نمي‌تواند خود را با ديگران هماهنگ سازد، ساير اعضا بايد راهكاري بيابند و در نهايت منافع تمامي اعضاي اتحاديه تضمين شود. كشورهاي عضو بايد جاه‌طلبي‌ها و بلندپروازي‌هايشان را كنار بگذارند به طور كلي سياست كلي اتحاديه اروپا در داخل اين اتحاديه باز بودن درها براي همكاري در تمام زمينه‌ها است، اما در عين حال در اين امر اجباري وجود ندارد.

در اين نشست همچنين چند ديدگاه در مورد روند همگرايي اتحاديه اروپا و موانع مشكلات بر سر راه تصويب معاهده ليسبون (قانون اساسي اتحاديه‌ي اروپا) مورد بررسي قرار گرفت و عدم درك كافي از روند فعاليت‌هاي اتحاديه اروپا و ساختار آن كه تا حدودي به دليل پيچيدگي آن است و نيز تمايل كشورها بر حفظ ملي‌گرايشان از جمله موانع موجود بر سر راه همگرايي بيشتر در اين اتحاديه برشمرده شد.

امنيت و سياست‌هاي انرژي

يكي ديگر از مباحث مطرح شده در اين نشست‌ها بحث سياست‌هاي انرژي و امنيت انرژي بود. سامي آندورا محقق در موسسه سلطنتي روابط بين الملل دراين زمينه گفت: بررسي چگونگي روابط با كشورهاي ديگر و نحوه ورود سياست انرژي به كشورهاي ديگر و گسترش سياست انرژي در داخل موضوع بحث نهادهاي اروپا است. در بحث درباره سياست خارجي و ايجاد تعامل در زمينه انرژي بين كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و سياست انرژي داخلي و خارج از اين كشورها با توجه به بحران مالي، بايد بيشتر بر سياست گذاري در زمينه انرژي پرداخت. مردم اين اتحاديه از سياست گذاري در زمينه انرژي حمايت مي‌كنند، چون به آن نياز دارند. كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي نحوه اداره انرژي و اينكه چه نوع انرژي از چه كشوري تامين شود تصميم مي‌گيرند.

وي افزود: يكي ديگر از اقداماتي كه در حوزه انرژي و براي تبادل انرژي ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا انجام مي‌شود، گسترش توافق‌نامه‌هاي همكاري، توافق‌نامه‌هاي استراتژيك، سيستم حمل و نقل و تبادلات فرامرزي انرژي است. چالش اصلي پيش روي اين اتحاديه اين است كه به انرژي نياز فوري دارد.

فوزي بن ‌سارسا مشاور انرژي در كميسيون اروپا نيز گفت: اتحاديه اروپا يك بانك يا شركت نيست بلكه يك نهاد سياسي است كه 500 ميليون مصرف كننده در داخل دارد. اين سيستم مي‌تواند بدون ايجاد بحران، بازار مشتركي داشته باشد. مدل اتحاديه اروپا مدلي رهبري كننده است كه آينده نسل‌ها را تامين مي‌كند تا انرژي را در اختيار آن‌ها قرار دهد. هدف ما اين است كه با هزينه كمتر، انرژي بيشتري توليد كنيم ولي مي‌خواهيم به منابع بيشتر دسترسي پيدا كنيم و حتي ممكن است از ابزارهايي استفاده شود كه با حقوق بشر هماهنگي نداشته باشد. اتحاديه اروپا در نظر دارد 20 درصد كارآيي انرژي را تا سال 2020 افزايش دهد. در زمينه تامين انرژي ما با همه ارتباط داريم و روسيه و نيز حوزه خزر براي ما بسيار حائز اهميت هستند. با اين كشورها گفت‌وگوهايي انجام داده‌ايم و با آذربايجان نيز موافقت‌نامه‌اي امضاء كرده‌ايم. تا پايان سال جاري قرار است پيمان شركت استراتژيك انرژي با عراق امضا كنيم. در زمينه گاز نيازي به ايجاد ميدان گازي جديد در عراق نداريم و بايد مانع هر رفتن گاز در ميدان‌هاي موجود ‌شويم. ما همچنين در تعامل با كشورها تكنولوژي، دانش فني، كمك و قابليت‌هايمان را ارائه مي‌كنيم و در مقابل گاز مي‌خريم.

سخنرانان در اين بخش همچنين ضمن رد قرباني كردن منافع اروپا براي آمريكا بيان داشتند كه اين اتحاديه روابط فرا قاره‌يي بسيار مهمي با آمريكا دارد؛ اما منافعش را فدا نمي‌كند. زماني رونالد ريگان رييس جمهور آمريكا، كاملا مخالف اتحاديه اروپا بود و مخالف روابط با روسيه و خواستار تحريم اتحاديه به دليل روابط با روسيه بود. اما موضع سياسي ما موضع تمام كشورهاي عضو اتحاديه است و موضع سياسي روساي تمام كشورها است و در نهايت يك نفر (سولانا) مواضع را بيان مي‌كند.

نهار كاري با حضور گالاچ و مشاوران سولانا

در ادامه اين سفر نهار كاري با حضور كريستينا گالاچ سخنگوي خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نيز چند تن از مشاوران ارشد سولانا ترتيب داده شده بود. ديديه كوسه، كريستين ژوقه، فرانكو ماسولي و رابرت فرانسيس كوپر (مشاور ارشد سولانا) در اين ديدار حضور داشتند. در اين ديدار به بحث و بررسي پيرامون وضعيت هسته‌يي ايران از گذشته تا حال و اقدامات انجام شده ازسوي هر دو طرف در اين زمينه پرداخته شد.

رابرت فرانسيس كوپر كه ارشدترين مشاور سولانا معرفي شد در ابتدا اين سوال تكراري را مطرح كرد كه ايران اورانيوم غني شده در نطنز را براي چه مي‌خواهد؟

يكي از اعضاي تيم اعزامي در پاسخ گفت: ايران با توجه به سابقه تاريخي‌اش اگر انرژي هسته‌يي داشته باشد مي‌تواند بهتر از كشورهاي ديگر در جهت صلح‌آميز از آن استفاده كند، حتي بهتر از اسراييل كه استفاده غير صلح‌آميز و بمب اتم دارد و تنها 60 سال است كه به وجود آمده است.

كوپر در پاسخ گفت: ما خواهان خاورميانه و حتي جهاني عاري از سلاح هسته‌يي هستيم ولي خاورميانه منطقه خطرناكي است كه بخواهد سلاح هسته‌يي داشته باشد و منظورم از خاورميانه بدون سلاح هسته‌يي اسراييل نيز هست. خاورميانه در 50 سال گذشته جنگ‌هاي زيادي داشته است و كشورهايي هستند كه همديگر را به رسميت نمي‌شناسند. مشكل ما با برنامه هسته‌يي ايران وجود ابهامات در آن است.

مشاور ارشد سولانا هم‌چنين در پاسخ به سوالي درباره سياسي بازي اروپا در پرونده هسته‌يي ايران و بي‌اعتبار بودن مطالعات ادعايي و اينكه البرادعي گفته است مداركي دال بر فعاليت غير صلح‌آميز ايران پيدا نكرده‌ايم، گفت: همانطور كه سولانا هم گفته است ما با برنامه صلح‌آميز هسته‌يي ايران مشكل نداريم و حتي اين كشور را در چارچوب NPT به رسميت مي‌شناسيم و آماده‌ايم به ايران در مورد اين برنامه كمك كنيم و ما فكر مي‌كنيم كشورهاي مختلف بايد به دليل تغييرات آب و هوايي برنامه هسته‌يي داشته باشند و مطمئنم ايران توانايي تكنولوژيكي راه‌اندازي نيروگاه‌هاي بي‌خطر را دارد، اما موضوعي كه در مورد نطنز وجود دارد اين است كه گرچه ما فكر نمي‌كنيم كه ايران مي‌خواهد از مواد هسته‌يي بمب بسازد و آژانس تاييد كرده كه انحرافي در فعاليتهاي ايران وجود ندارد، اما سوال اين است كه شما مي‌خواهيد با اين ميزان اورانيوم غني شده چه كار بكنيد!؟

سوال ديگري كه از كوپر پرسيده شد اين بود كه "چه موانعي وجود دارد كه شما نمي‌توانيد حدس بزنيد ايران مي‌خواهد با اين مقدار اورانيوم غني شده چه كار كند و چرا ما هم مانند بسياري از كشورهاي ديگر از جمله بلژيك نبايد اين امكان را داشته باشيم" كه وي پاسخ داد: اگر شما يك برنامه هسته‌يي صلح‌آميز مي‌خواهيد، اين امر بايد در همكاري با كشورهاي ديگر باشد. حتي انگليس و فرانسه و ديگر كشورها اين كار را تنهايي انجام نمي‌دهند. ما دوست داريم اين همكاري را با ايران داشته باشيم ولي بايد مطمئن شد كه اهداف ايران صلح‌آميز است.

كوپر در پاسخ به سوال ديگري با اين مضمون كه "چرا سند 2005 متوقف شد، در حالي كه ما قبل از آن تعليق را پذيرفته بوديم البته نه تعليق كامل و اروپا هم در سال 2004 با ما در چهار محور توافق كرده بود" گفت: من داستان متفاوتي در اين زمينه به ياد دارم. در سال 2004 در پاريس به توافق با ايران رسيديم كه ايران چند مساله را به حال تعليق درآورد و ايران فعاليتها در اصفهان را آغاز كرد. ما مي‌توانستيم در آن زمان موافقت‌نامه را متوقف كنيم ولي تصميم گرفتيم پايبند باشيم ولي بعد ايران فعاليتهاي غني‌سازي در نطنز را آغاز كرد و اين به معناي پايان تعليق و پايان توافق ما بود. اگر به گذشته نگاه كنيم اشكالاتي از هر دو طرف وجود داشت. ما هم مي‌توانستيم اقدامات بيشتري براي يافتن راه حل طولاني مدت انجام دهيم. ما براي يافتن راه حل طولاني پايدار براي اين مساله به حضور آمريكا نياز داريم و آمريكا نيز بايد روابطش را با ايران تغيير دهد و شما هم از رابطه بهتر با آمريكا سود خواهيد برد. مهم بود كه آمريكا را متقاعد كنيم در مورد مساله هسته‌يي ايران به ما بپيوندد. شما نشان داده‌ايد كه توانايي هسته‌يي زيادي داريد و قادريد اورانيوم غني كنيد. بنابراين اگر در آينده كسي سوخت را از شما قطع كند، مي‌توانيد سوخت مورد نيازتان را تامين كنيد. بنابراين اكنون زمان آن است كه دولت ايران بگويد ما توانايي داريم و اين توانايي را نشان داده‌ايم و به عقب برگرديد و توافقنامه‌اي امضا كنيد و اين چيزي است كه ما مي‌خواهيم. خطر اين است كه در غير اين صورت روابط بدتر و تحريم‌هاي بيشتر ممكن است وجود داشته باشد. ما خواستار روابطي سازنده بين ايران و ساير كشورها هستيم و پايبنديم كه راه حل ديپلماتيكي براي اين موضوع پيدا كنيم ولي نياز به انعطاف‌پذيري هر دو طرف داريم.

بازديد از روزنامه‌ي لو سواق (Le Soir)

در بلژيك حدود 38 روزنامه و ده‌ها مجله و سايت ديگر به زبان‌هاي فرانسوي و هلندي وجود دارد كه در اين سفر تنها از روزنامه‌ي لو سواق (Le soir) كه روزنامه‌اي مستقل با ديدگاه‌هاي ليبرالي چپ ميانه است و خبرنگار دائم نيز در ايران ندارد، بازديد به عمل آمد. اين روزنامه در سال 1887 تاسيس شد و معروف‌ترين و پرتيراژترين روزنامه فرانسوي زبان در بلژيك است. معاون سردبير اين روزنامه ضمن تشريح برخي سياست‌ها و اصول خبري اين روزنامه، تصريح كرد كه 98 درصد خبرنگاران اين روزنامه بين 35 تا 40 سال سن دارند كه در كل نيمي از خبرنگاران مستقل مي‌مانند و نيمي هم كار را نيمه كاره رها مي‌كنند. در مجموع 300 پرسنل در اين روزنامه مشغول فعاليت هستند.

ديدار با كميسر روابط خارجي‌ اتحاديه‌ي اروپا

از ديگر برنامه‌هاي در نظر گرفته شده در اين سفر ديدار با بنيتا فررو والدنر كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا بود. وي كه در ديداري نادر در جمع تيم خبرنگاران خارجي حضور يافته بود ضمن خوش‌آمد گويي به هيات كشورمان، از برگزاري چنين ديدارهايي در آينده استقبال كرد و تاكيد كرد كه مذاكرات بايد در فضاي باز صورت گيرد.

والدنر با اشاره به سابقه تاريخي ايران به سفرهايي كه به كشورمان داشته اشاره كرد و از محدود شدن روابط دو طرف ابراز نارضايتي كرد.

وي گفت: ما حق ايران را براي برخورداري از انرژي هسته‌يي صلح‌آميز انكار نمي‌كنيم و تاكيد مي‌كنيم كه هيچ كس و هيچ گاه اين حق را انكار نكرده است. اما مشكل در مورد سوالاتي است كه در ارتباط با فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران وجود دارد و ايران پاسخ قانع كننده نداده است و نگراني ما اين است كه هدف از فعاليت‌هاي ايران،‌ دستيابي به سلاح هسته‌يي باشد. به همين منظور نياز است كه ايران تضمين‌هايي را درباره برنامه هسته‌يي‌اش ارائه كند و با توجه به تحريم‌هاي وضع شده، نياز به مذاكره وجود دارد.

وي ادامه داد: از ديگر نكات مهم مرتبط با ايران، بحث مبارزه با مواد مخدر است و ما هم‌اكنون درحال اجراي برنامه‌هايي همه جانبه و خاص با دبيرخانه سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (اكو) كه در تهران واقع است، هستيم و حدود 9 تا 10 ميليون يورو را براي مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده‌ايم.

والدنر افزود: از ديگر برنامه‌هاي ما تبادلات آكادميك است كه سال گذشته در چارچوب برنامه اراسموس مونداس، حدود 100 دانشجوي ايراني براي تحصيل به اروپا آمدند. فعاليت بعدي، در زمينه راه‌اندازي شبكه فارسي زبان در اروپا است كه مخاطبان آن ايراني خواهند بود. با اين اقدام زمينه ايجاد سوء تفاهم در حوزه ارتباطات از بين مي‌رود.

والدنر درباره سياست‌هاي آمريكا گفت: تمام دنيا ‌خواهان ايجاد آمريكايي با سياست‌هاي تغيير يافته است. ما تمايل داريم در زمينه شراكت استراتژيك با آمريكا همكاري داشته باشيم.

مشاور والدنر نيز در زمينه‌ي ايجاد تاسيس شبكه تلويزيوني فارسي زبان در اروپا اظهار داشت كه اين امر در ارتقاء درك متقابل ايران و اتحاديه اروپا كمك خواهد كرد كه البته در شرايط فعلي منابع مالي كافي براي راه‌اندازي آن وجود ندارد.

نشست ديگري كه در اين سفر برگزار شد، نشستي تحت عنوان "وحدت در تنوع" بود كه دو سخنران اين نشست درباره تنوع فرهنگي در بلژيك و اروپا، راههاي ايجاد همگرايي و به رسميت شناختن اين اقليت‌ها، مبارزه با تبعيض و مسايل مربوط به تروريسم، سخنراني كردند.

بازديد از پارلمان اروپا

ديدار هيات رسانه‌يي ايران از پارلمان اروپا با حضور دالايي ‌لاما رهبر معنوي تبتي‌ها در اين مكان هم‌زمان شده بود. وي كه در ميان استقبال گسترده‌ي مردم، نمايندگان و خبرنگاران و عكاسان در پارلمان حاضر شده بود، به زبان انگليسي به سخنراني پرداخت.

استفاده از واژه‌ي خليج

از جمله مسايلي كه در اظهارات كارشناسان و افرادي كه در اين نشست‌ها سخنراني مي‌كردند استفاده مكرر از واژه Gulf‌ (خليج) بود و در پاسخ به اعتراض‌هاي مكرر تيم ايراني، اين ادعا را بيان مي‌كردند كه استفاده از اين لفظ تنها به لحاظ فني است و نه مسايل سياسي و چون "شوراي همكاري خليج" عنواني است كه به صورت رسمي در جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به خليج‌ فارس نيز "خليج" اطلاق مي‌شود.

ساير نشست‌ها

در بخش ديگري از سخنراني‌ها، Didier Cosse از بخش دبيرخانه شوراي اروپا در امور خليج‌فارس و خاورميانه - حوزه ايران و يكي از مشاوران سولانا، به تشريح سياست‌هاي تجاري اتحاديه اروپا پرداخت.

وي تصريح كرد: بعضي از سياست‌هاي اين اتحاديه ادغام شده‌اند و بعضي ديگر مجزا هستند. اين سياست‌ها باز هستند، چرا كه 70 درصد مبادلات تجاري اتحاديه اروپا ماليات گمركي ندارد. پنج درصد از نرخ‌هاي ترجيحي برخوردار است و ايران يكي از كشورهاي ذينفع در اين طرح است و 25 درصد باقي تجارت از نرخ‌هاي عادي محاسبه مي‌شود. ما مقررات سازمان تجارت جهاني را امضا مي‌كنيم و در محدوده اين قوانين به كشورهاي در حال توسعه كمك فني ارائه مي‌كنيم. ما معتقديم تجارت مي‌تواند فرصت خوبي براي كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته باشد. ما به دنبال رويكرد چند جانبه‌گرايي در سياست خارجي هستيم، چرا كه اين امر فرصت‌هاي برابري را در اختيار كشورهاي حاضر در اين پروسه قرار مي‌دهد.

وي افزود: ما معتقديم كه سازمان تجارت جهاني انعطاف پذيري‌هايي در قبال كشورهاي در حال توسعه دارد. ما در حال مذاكره با كشورهاي حوزه خليج‌فارس و عراق هستيم و انعقاد توافق نامه‌هايي در جريان است. ما اقدامات نامتقارني را در مورد كشورهاي در حال توسعه در نظر مي‌گيريم تا اين كشورها بتوانند از مزاياي توافق نامه‌ها و فرصت كافي براي توسعه برخوردار باشند. اكنون رابطه با ايران در چارچوب اقدامات ترجيحي و رابطه‌اي عادي است. با مشخص شدن وضعيت پرونده هسته‌يي ايران، مي‌توانيم روابط تجاري‌مان را از سر بگيريم و در مورد عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني هم مذاكره كنيم.

وي تصريح كرد: در مورد سازمان تجارت جهاني چند اصل وجود دارد؛ هر كس بايد بتواند در اين سازمان عضو شود و اصل بر عدم تبعيض است و اصل دوم اينكه هر يك از اعضا اگر امتيازي به عضو ديگر بدهد، اين امر بايد به سايرين نيز تعميم داده شود. اصل سوم شفافيت در مقررات وضع شده است و اصل چهارم، حل منازعات و جبران خسارت است. اتحاديه اروپا از عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني حمايت مي‌كند و دليل اين امر منافع اين اتحاديه است. بنابراين پروسه را به دليل موانع موجود متوقف كرد.

همچنين Cosse‌ با حمايت صريح از رژيم صهيونيستي اظهار داشت: ما از روند آناپوليس و تشكيل دو كشور فلسطين و اسرائيل حمايت مي‌كنيم. اتحاديه اروپا اولين اهداء كننده به فلسطينيان است.

از جمله ديگر مباحث مطرح شده در اين ديدارها، ابراز تمايل شديد براي گسترش همكاري با ايران در زمينه علوم و تحقيقات، تبادل اطلاعات در زمينه دانش فني و نيز همكاري در مبارزه با مواد مخدر بود كه در چندين نشست سخنرانان به تشريح ديدگاه‌هايشان در اين زمينه و لزوم ايجاد دفتر نمايندگي اتحاديه‌ي اروپا در ايران براي تسهيل اين روند پرداختند.

همچنين در اين سفر ديداري با تعدادي از فعالان حقوق زنان و حقوق مدني انجام شد.

يكي ديگر از محورهاي سخنراني‌ها در جريان سفر هيات رسانه‌يي ايران به بروكسل، درباره تغييرات آب و هوايي و نيز بحران مالي جهان بود.

پيوتر كازينسكي از مركز مطالعات سياست گذاري اروپا (CEPS‌) در اين باره گفت: اتحاديه اروپا بايد در قبال بحران‌ها پيش‌بيني كند نه اينكه عكس‌العمل نشان دهد. با توجه به ساختار متفاوت كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، بحران مالي اخير اين كشورها را غافلگير كرده است. اين گونه چالش‌ها به پاسخ‌هاي بلندمدت نياز دارند و اتحاديه بايد در بلند مدت استراتژي را براي رويارويي با آن‌ها اتخاذ كند.

تغييرات آب و هوايي، جنگ گرجستان و بحران مالي نشان دادند كه اتحاديه اروپا مي‌تواند در يافتن راه‌حل موثر باشد و براي رويارويي با بحران مالي، كميسيون اروپا شش هفته قبل به آمريكا پيشنهاداتي ارائه كرد و كشورهاي اروپايي نيز چند هفته قبل پيشنها دادند، اما آ‌مريكا پاسخ نداد. در اين بحران، كميسيون اروپا بهترين نهادي است كه مي‌تواند پاسخگو باشد هم‌اكنون كشورهايي چون انگليس، آلمان، مجارستان، اتريش و بيشتر كشورهاي اتحاديه اروپا در ركود قرار دارند. البته ممكن است تاثيرات منفي بحران كنوني در جهان، در سال 2009 پديدار شود. مشكل اصلي اينجاست كه سيستم بانكي اروپا چگونه مي‌تواند در قبال اين بيماري آمريكايي مقاومت كند.

در مورد تغييرات آب و هوا نيز رابطه جديدي بين بحران‌ مالي و اين بحث وجود دارد. اروپا 20 درصد كاهش را در توليد گازهاي گلخانه‌يي در نظر گرفته است. پاسخ به تغييرات آب و هوايي بايد جهاني باشد و تا سال 2020 بايد 20 درصد گازهاي گلخانه‌يي كاهش يابند. اتحاديه اروپا براي جلوگيري از ورود بحران اروپا و آمريكا به خاورميانه در كوتاه مدت استراتژي خاصي ندارد، چون بحران متعلق به اين مناطق است و استراتژي مقابله نيز مربوط به همين مناطق است. البته در خاورميانه مشكلات بسيار و زيادي وجود دارند و اتحاديه اروپا برقراري حكومت قانون، دموكراسي و حقوق بشر را در اين منطقه فراموش نمي‌كند.

در بخش ديگري از اين نشست‌ها، توماس دوپلا دل مورا، مدير بخش خاورميانه و جنوب مديترانه در اتحاديه اروپا اظهار داشت: سياست ما در زمينه همجواري اروپايي است. اين سياست بر اين اساس است كه كشورهاي همجوار اروپا، بايد به گونه‌اي عمل كنند كه عملكرد آن‌ها در آينده شبيه به معيارهاي اتحاديه اروپا باشد و اين امر بايد مبتني بر ارزش‌هاي مشترك و اقتصاد و مسايل اجتماعي مشترك باشد. اين سياست براي اولين بار در سال 1995 آغاز شد و در سال 2003 به سياست همجواري اروپا تغيير نام داد و موافقت نامه در اين زمينه در سال 2005 امضا شد.

وي گفت: اين توافق نامه‌ها شامل گفت‌وگو در زمينه‌هاي مختلف است كه بر اصول مشتركي نظير دموكراسي و حقوق بشر مبتني است. كشورها براي عضويت در اتحاديه اروپا بايد شرايطي را بپذيرند و ما نيز به آن‌ها كمك مي‌كنيم كه اين كمك از دو طريق است؛ يكي كمك‌هاي مالي و ديگر اينكه ابزار در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهيم از جمله اينكه متخصص و كارشناس مبادله مي‌كنيم و يا اينكه با وضع قوانيني خاص، به رشد اقتصادي و اجتماعي در اين كشورها كمك مي‌شود و موجب ايجاد پروسه اصلاحات مي‌شود كه بهتر از كمك مالي است. بسياري از كشورهاي حوزه مديترانه نه واجد شرايط عضويت هستند و نه تمايل دارند، ولي ما به آن‌ها كمك مي‌كنيم.

وي افزود: ما در اين مسير برنامه‌اي به عنوان طرح اقدام (action plan) در تمام حوزه‌ها داريم. نسل دوم اين طرح در مورد كشورهايي كه پيشرفتي بيشتري داشته‌اند انجام مي‌شود. ما برنامه‌اي نيز در ارتباط با تحقق صلح بين اسرائيل و فلسطين داشته‌ايم و براي تشكيل دو كشور مستقل در آينده نزديك تلاش مي‌كنيم.

اين كارشناس مسايل خاورميانه و بخش جنوب مديترانه گفت: كميسيون اروپا به تنهايي بيش از 500 ميليون يورو به آوارگان در جهان كمك مي‌كند و اتحاديه اروپا نيز سالانه يك ميليارد يورو كمك مي‌كند.

اين كارشناس مسايل بين‌المللي در خصوص ارتباط با ايران گفت: ايران از نقطه نظر جغرافيايي بيشترين فاصله را با اروپا دارد؛ اما ما از اهميت تاريخي و نقش و نفوذ ايران در منطقه آگاهيم و مي‌دانيم كه ايجاد رابطه بر اساس اصول زيربنايي و سازنده مهم است.

بازديد از كنفرانس خبري مقامات ارشد كميسيون اروپا با حضور خبرنگاران نيز بخشي از برنامه‌هاي در نظر گرفته شده در اين سفر بود.

يكي ديگر از جلسات برگزار شده نشستي با ويتو بورلي، مسوول برنامه آموزشي در اراسموس مونداس بود كه از سال 2004 آغاز شد.

وي در تشريح اين برنامه گفت: اين برنامه برگرفته شده از برنامه اراسموس كه حدود 20 سال پيش ايجاد شده مي‌باشد. اين برنامه بر دو مبناي حمايت از همكاري‌هاي آكادميك از طريق كمك به برنامه‌هاي آموزشي مشترك و نيز دادن بورسيه به دانشجوها براي تحصيل در اروپا فعاليت مي‌كند. تاكنون 7000 بورسيه در اختيار دانشجويان و محققان خارجي قرار گرفته است و به 101 دانشجوي ايراني در سطح كارشناسي ارشد بورسيه داده‌ايم. دانشگاه‌هاي ايراني شركت كننده در اين برنامه دانشگاه فرودسي، مشهد، آزاد و تهران بوده‌اند. همچنين 400 دانشگاه اروپايي در اين برنامه مشاركت دارند. بودجه اين برنامه نيز از طريق كميسيون‌ها و برنامه‌هاي مختلف اتحاديه اروپا تامين مي‌شود. چين و هند بيشترين ميزان دانشجو را در برنامه اراسموس مونداس داشته‌اند.

وي دو هدف اصلي را براي اين برنامه تشريح كرد: 1- تربيت مديران، سياستمداران و كارشناسان خبره در حوزه‌هاي مختلف در اروپا 2- كمك به توسعه نظام آموزشي كشورهاي ديگر.

ديدار ديگري كه براي اين سفر در نظر گرفته شده بود ديدار با جرمي ناگودا (Geremy Nagada) از دپارتمان‌هاي كمك‌هاي همكاري توسعه‌يي در كميسيون اروپا بود. وي قرار است در صورت تاسيس دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در ايران، نماينده ويژه اين اتحاديه باشد.

وي در ارتباط با فعاليت‌هاي اين دپارتمان گفت: كمك‌هاي ما به تمام كشورهاي نيازمند و بدون در نظر گرفتن مسايل سياسي ارائه مي‌شود. البته بايد كشورها پذيراي كمك ما باشند. به عنوان مثال ايران در برخي موارد از جمله مبارزه با انتقال مواد مخدر از افغانستان به تركيه و اروپا از مسير ايران، همكاري برنامه توسعه سازمان ملل با دانشگاه مفيد قم از سال آينده، برگزاري نشست‌هاي مشتركي ميان سازمان‌هاي غيردولتي ايران و اتحاديه اروپا و نيز ساخت منازلي با آسيب‌پذيري كمتر در برابر زلزله، كمك‌هاي ما را قبول كرده است. در زمينه‌هايي مانند حقوق بشر نيز ايران اجازه مداخله به ما نداده است. همچنين درباره دو پروژه مشابه درباره جمع‌آوري معتادان و مبارزه با ايدز ايران موافقت كرد.

نشست خبري با خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره كننده هسته‌يي غرب با ايران، از جمله برنامه‌هاي مهم اين سفر بود. اين نخستين باري بود كه سولانا در جمع يك هيات رسانه‌يي ايراني حاضر مي‌شد و نشست خبري كه زمان آن يك ساعت در نظر گرفته شده بود حدود دو ساعت به طول انجاميد. گرچه حاصل اين نشست تنها تاكيد سولانا بر اين ادعا بود كه ايران به اورانيوم غني‌سازي شده نياز ندارد و تكرار ادعاهاي بي‌اساس غرب مبني بر فعاليت‌هاي غيرصلح‌آميز هسته‌يي ايران.

از ديگر بخش‌هاي اين سفر ديدار با آنجليكا بير نماينده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا بود.

وي كه از سال 2004 در اين سمت بوده است، گفت: اين حزب 46 نماينده در پارلمان 700 عضوي اروپا دارد. ما مي‌خواهيم فرصت‌ها براي درك متقابل با ايران افزايش يابد و فرصت مذاكرات بيشتر شود.

وي با اشاره به سفرهايش به ايران و نيز ديدار با مقامات كشورمان كه به بروكسل سفر كرده‌اند، گفت: ما همواره با گروهك مجاهدين مخالف بوده‌ايم و با هرگونه حمايت از آن‌ها در پارلمان آلمان يا پارلمان اروپا مخالف كرده‌ايم. ما همچنين با حمله به ايران و يا تغيير رژيم در كشور شما مخالفيم. از هر گفت‌وگوي بشر دوستانه حمايت مي‌كنيم تا راه‌حل مسالمت‌آميز براي موضوع هسته‌يي ايران پيدا شود.

وي افزود: آمريكا و روسيه و ساير كشورهاي هسته‌يي بايد خلع سلاح شوند. ما اعلاميه مشتركي صادر كرده‌ايم و خواستار جمع‌آوري تمام سلاح‌هاي هسته‌يي از اروپا شده‌ايم. در حزب سبز ما خواستار تعطيلي تمام راكتورهاي هسته‌يي تا سال 2020 شده‌ايم و تاكيد كرده‌ايم كه از منابع انرژي تجديد پذير استفاده شود.

وي افزود: ما اميدواريم با روي كار آمدن اوباما، فرصت بيشتري براي گفت‌وگو و مذاكره وجود داشته باشد و معيارهاي دوگانه در سياست آمريكا متوقف شود. ما مي‌خواهيم با ايجاد سفارت در ايران روابط‌مان را تعميق بخشيم. سال‌هاي زيادي است كه پارلمان اروپا در مسايل زيادي تاثيرگذاري ندارد و فقط شوراي اروپا و سولانا در تصميم‌گيري‌ها سهيم هستند و ما قصد داريم اين روند را تغيير دهيم.

همچنين ديداري با اعضاي گروه كاري كشورهاي خاورميانه و حوزه خليج‌فارس در شوراي اروپا، در نظر گرفته شده بود كه البته همگي اعضاي اين گروه بسيار جوان بودند و به نظر عجيب مي‌رسيد كه مسوول بررسي امور مربوط به كهن‌ترين بخش جهان باشند.

ديداري ديگر كه در اين سفر انجام شد، با رالف تيمانس رييس بخش حقوق بشر و دموكراسي در كميسيون اروپا بود.

وي كه نقش مهمي در صدور قطعنامه‌هاي حقوق بشري عليه ايران دارد، مدعي شد: ما دشمن ايران نيستيم و من از اولين كساني بودم كه به دنبال راهي براي گفت‌وگو با ايران در زمينه حقوق بشر بودم. سياست كلي ما محكوم كردن ايران و هيچ كشور ديگري نيست. هدف ما تنها اجراي سياست‌ها و موازين حقوق بشر است و به همين دليل است كه به دنبال گفت‌وگو هستيم. ما از وضع حقوق بشر در عربستان هم ناراضي هستيم و اقداماتي عليه آن‌ها انجام داده‌ايم كه مشهود نبوده است. البته تاكنون قطعنامه‌اي صادر نكرده‌ايم!

... و نكته آخر

نكته‌اي كه در اين سفر بسيار قابل تامل بود، ميهمان نوازي اتحاديه اروپا بود! در اين سفر دسترسي ما به كامپيوتر، ‌اينترنت و حتي تلفن بسيار محدود بود و براي شركت در برنامه‌ها راهپيمايي در هواي سرد و استفاده از مترو تدارك ديده شده بود! به ياد سمينارها و كنفرانس‌هايي كه در ايران و با حضور ميهمانان خارجي برگزار مي‌شود افتادم كه به بهترين شكل از آنها پذيرايي مي‌شود و ....

انتهاي پيام
 جمعه 22 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن