تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806755022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمدرضا لطفي :موسيقي قبل از انقلاب هويت مستقل نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدرضا لطفي :موسيقي قبل از انقلاب هويت مستقل نداشت
وضع موسيقي قبل از انقلاب تابعي بود از مسائل مختلف در سطح سياست گذاري هاي كلان كشوري كه تكيه و تشويق بر عدم توجه مردم به داشتن يك هويت ايراني مستقل بود.

به گزارش خبرنگار مهر ،محمدرضا لطفي نوازنده تار و سرپرست گروه شيدا ديروزدر حاشيه برگزاري بيست و چهارمين جشنواره موسيقي فجردرباره موسيقي و تحولات اجتماعي در تالار وحدت به سخنراني پرداخت.بخش هايي از سخنان اين موسيقيدان را مي خوانيم:

شرايط اجتماعي و سياسي قبل از انقلاب

قبل از انقلاب 57 موسيقي و به طور كلي فرهنگ ملي كه به نوعي مي توانست سد راه مدرنيته مصرفي و يا فروش كالاهاي غير ضروري وارداتي گردد، منع مي گرديد. مهم نبود كه حذف اين سنت هاي تاريخي تا چه حد مي توانست به آينده كشور لطمه بزند بلكه مهم اين بود كه نوع تفكر وارداتي زندگي ما را از گذشته تاريخ خودمان جدا كند و سليقه عمومي را تغيير دهد تا چيزي از گذشته كه ما را به اصل مان وصل مي كرد، براي دانشجويان و مردم تداعي نگردد.

بعد از ملي كردن نفت به دست مصدق، بيشتر كشورها بخصوص دولت انگليس تيغ خود را براي ناموفق شدن اين مرد بزرگ گشود وبا همكاري آمريكايي ها، دولت مصدق را از ريشه كند و او را خانه نشين مطلق و تحت الحفظ كرد.

كودتاي 28 مرداد دقيقا بخاطر پيشرفت كمونيست در ايران نبود بلكه مسئله استخراج نفت شمال و اينكه سود اين طلاي سياه را چه كشوري غارت مي كند، بود. هم اكنون نيز همه شما مي دانيد كه جنگ عراق و حضور ارتش آمريكا به دليل حفظ منافع نفتي غربي هاست و گرنه در اين 200 سال هيچ كشور غربي را مشاهد نمي كنيد كه نگران آزادي و رهايي ملت هاي نفت خيز باشند.

چهل سال موسيقي راديوو100اثر

اين شرايط غير مستقل و دستور از بالا باعث شد كه موسيقي ايراني و بيشتر هنرهاي ايراني رفته رفته وسعت نظر و عمل خود را از دست بدهند. نگاه كنيد به توليد بيش از 40 سال موسيقي در راديو كه تنها شما مي توانيد 100 اثر نسبتا خوب آن هم در چارچوب مكتب تلفيقي استاد وزيري بيابيد. نه خبري از راه و روش اساتيد زمانه مانند درويش باقي ماند و نه قمرها و ظلي ها كار اين هنر را تداوم دادند. هميشه بايد تاريخ كشوري از بين رود تا تاريخ مجازي و قلابي كم محتوائي شكل گيرد. اگر مبارزه خردمندان و اهل انديشه و عالمان مذهبي ضد استعمار نبودند و مردماني با سخت جاني در برابر فرهنگ غير خودي مقاومت نمي كردند بدانيد كه حتي امروز ساز تار ايراني را نيز كسي نمي نواخت.

كلاس شهنازي و هنرستان موسيقي

هنگامي كه من نزد شهنازي مي رفتم، من تنها و جوانترين شاگرد بودم كه متولد دوران مدرنيته پهلوي بودم. شايد بيش از 30 سال خانواده ها فرزندانشان را براي تعليم سازهاي ايراني نزد استادي نمي بردند. هنرستان ملي ايران كه خالقي آن را تاسيس كرد شاگردان زيادي نداشت. در دوران پهلوي دوم ناچار شدند تا از نواخانه ها شاگرداني را به ناچار بگيرند تا هنرستان روي پاي خودش بايستد.

موسيقي خوب با برنامه ريزي توليد مي شود

به نظر من مي شود با ايجاد موسيقي هاي ايراني در همه انواع خوب آن با برنامه ريزي درست فرهنگي كاركرد كه جوانان و علاقه مندان بتوانند در اين زمينه اقناع گردند. براي مثال شما نگاه كنيد به آمريكاي لاتين، آمريكاي لاتين تحول بي نظيري را در رابطه با موسيقي پاپ هنري ايجاد كرد تا جائي كه هنرمندان بزرگي در عرصه موسيقي هنر پاپ مانند "استينگ" و "پيتر گبريل" در رابطه با هنرشان از اين كشورها سود بردند. مگر پيترگبريل به مدت دو سال به مناطق زيست حضرت مسيح مسافرت نكرد تا موسيقي فيلم "مسيح مصلوب" را كه سر صداي زيادي نمود را بسازد.

اين اثر در دو سي دي سالها در سطح دنيا پرفروش ترين موسيقي اعلام شد. تمامي اين موسيقي متعلق به كشورهاي عربي و ايران و هند است كه مي گويند مسيح از اين خط سيرها عبور كرده است. يك آهنگساز پاپ هنري قادر شد تاثير زيادي در رابطه با موسيقي پاپ و نوع اركستراسيون موسيقي ما بوجود بياورد و ما در كشورمان به خاطر اينكه نمي توانيم قدرت فرهنگي خودمان را ببينيم تنها به تقليد صرف اكتفا مي كنيم. امروزه باز موسيقي تلفيقي كشور متاثراز تجربه غربي ها يا هنرمندان مقيم لس آنجلس است.

نوبانگ كهن ؛ كار خسروسلطاني

براي مثال به ساز "بالابان" كه همان "نرم ناي" است نگاه كنيد؛هزاران سال اين ساز در كردستان و آذربايجان اجرا مي شد و كسي از آن استفاده نكرد. جالب اينجاست كه آهنگسازاني كه در بيرون مرزها زندگي مي كنند به خاطر خارج بودنشان بهتر به اهميت فرهنگ ايراني نگاه مي كنند تا ما؛ آقاي خسرو سلطاني براي اولين بار درنوبانگ كهن ساز سرنا و بعدها در كنسرت هايش با هنرمند گرامي حسين عليزاده در آمريكا همين نو بانگ كهن را به اجرا درآورد، اوكسي بود كه براي اولين بار اقدام به استفاده از اين دو ساز نمود و با فرم آهنگسازي جديد كه پيش تر"مرتضي حنانه" آن را در ايران باب كرده بود (متد استفاد هارموني از چهارم ها برپايه نظريه صفي الدين ارموي) كار نوني ساخت كه متاسفانه هنوز در ايران بنام كاري از دوست عزيزم حسين عليزاده ثبت و معروف شده است.

كار تلفيقي در لس آنجلس شكل گرفت

بايد جوانان ما گوششان را تنها به هنر و فرهنگ غير خودي ندوزند بلكه بايد به تجربيات آنها توجه كرده و نقطه پرگار خلاقيت شان را در دايره اين مرز و بوم قرار دهند.

اولين كارهاي تلفيقي در لس آنجلس شكل گرفت و نوازندگاني با ساز ايراني در كنسرت هاي آن طرف آب شركت كردند و با آمدن موسيقي نوازان آن طرف به ايران رفته رفته هنر امروزه تلفيقي كه معلوم نيست كه اساس و پايه اش كجاست، شكل گرفت. هنر گلوبال(جهاني)و استفاده از ذائقه هاي ديگر كشورها بسيار عالي است اما تا چه اندازه موسيقي ما در آن نقش درست دارد نيز مهم است.

قرار دادن چند ساز ديگر مانند گيتار و تبله يك موسيقي را تلفيقي نمي كند، اين انديشه پشت آن و روش آهنگ سازي و استفاده از عوامل فرهنگ خودي و غير خودي ست كه ما را مي تواند در سطح جهان مطرح نمايد.

حاشيه

- در اين برنامه بجز داود گنجه اي، هيچ موسيقيداني حضور نداشت و از مسئولان هم فقط دبير جشنواره در اواخر برنامه حضور يافت.

- مسئولان اجرايي با تبليغات جداگانه و چاپ كارت دعوت و....سخنراني استاد لطفي را از بخش سخنراني جشنواره كه در خانه هنرمندان برگزار مي شود جدا كرده وبا پيش بيني حضور جمعيت چند صدنفري به تالار وحدت آوردند اما جمعيت حاضر در اين تالار با ظرفيت سالن ناصري خانه هنرمندان برابربود.
 جمعه 22 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن