تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815748879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه‌هاي كودك تلويزيون، راديويي‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: برنامه‌هاي كودك تلويزيون، راديويي‌اند


در آستانه روز جهاني كودك و تلويزيون اعضاي گروه «فيتيله» ميهمان خبرگزاري مهر بودند و از دغدغه‌ها و اميدهاي خود، كارتون‌هاي محبوب دوران كودكي، وضعيت برنامه‌هاي كودك و... گفتند.

محمد مسلمي، علي فروتن و حميد گلي كه پنج سال است روزهاي تعطيل و جمعه‌ها در هر شرايطي ميهمان خانه‌هاي ايرانيان مي‌شوند.

* براي شروع از كارتون‌هاي محبوب دوران كودكي خود بگوييد. با كداميك از آنها بيشتر ارتباط برقرار مي‌كرديد؟

ـ محمد مسلمي: در زمان كودكي ما تنوع برنامه و شبكه نبود. از ميان كارتون‌هاي خارجي «تنسي تاكسيدو”، «يوگي و دوستان» و «سندباد» را خيلي دوست داشتم و از آثار موفق ايراني «محله برو و بيا» و «خونه مادربزرگه”. متأسفانه در حال حاضر بيشتر كارتون‌ها فضايي و جنگي شده‌اند كه البته پخش اين نوع كارتون‌ها هم براي بچه‌ها چندان درست نيست.

ـ حميد گلي: توليدات كودك در زمان ما به گستردگي الان نبود، اما از ميان انيميشن‌ها «تنسي تاكسيدو» را خيلي دوست داشتم، چرا كه شخصيت‌ها محدود و بامزه بودند. يا قهرمانان كارتون «سندباد» خيلي شريفتر از قهرمانان انيميشن‌هاي الان بودند. در مجموع انيميشن‌هايي كه در گذشته پخش مي‌شد ماندگارتر از آثار امروزي است.

ـ علي فروتن: خدا فرهنگ مهرپرور را رحمت كند. او قبل از انقلاب برنامه جذاب «بچه‌ها بچه‌ها» را داشت كه جزو برنامه‌هاي مورد علاقه من بود و از ميان انيميشن‌ها «سندباد» و «تنسي تاكسيدو» را دوست داشتم. ولي از همه بيشتر انيميشن‌هاي والت ديسني برايم جذابيت داشت. هنوز هم بهترين گزينه من در كار كودك انيميشن است. در مقوله نمايش هم آثاري مثل «شهر قصه» خيلي تأثيرگذار بود. الان هم برنامه «فيتيله» را دوست دارم!

* كدام ويژگي آثار ايراني بيشتر شما را جذب مي‌كرد و آيا از اين آثار براي اجراي برنامه فيتيله الهام گرفته‌ايد؟

ـ مسلمي: تنوع شخصيت‌ها، رنگ، دكور و موسيقي از شاخصه‌هاي برنامه «محله برو و بيا» بود. اين برنامه شخصيت‌هايي شيرين داشت. تنوع هم يكي از مواردي است كه در برنامه فيتيله به آن توجه مي‌كنيم و تلاش داريم با تهيه آيتم‌هاي متنوع خودمان را به دنياي تخيلي بچه‌ها نزديك كنيم. دنيايي كه شامل رنگ، قصه، شخصيت‌هاي بامزه و موسيقي است.

مثلاً مي‌بينيد بچه‌ها با يك كلاه شروع به حرف زدن مي‌كنند و عروسك را در ذهن خود به جاهاي مختلف مي‌برند. در آثار خارجي دنياي تخيل بيشتر ديده مي‌شود، اما بيشتر كارهاي كودك تلويزيون ما در حال حاضر راديويي شده‌اند.

در همه برنامه‌ها مجري عمه، خاله و عمو شده و اينها به كار كودك ضربه مي‌زند.

متأسفانه ما راه را برعكس مي‌رويم. ديگر كارهاي حرفه‌اي با آدم‌هاي باتجربه نمي‌بينيم. به كار كودك زياد توجه نمي‌شود. تخيل، رنگ و موسيقي در كارها كم رنگ شده، اما در برنامه فيتيله سعي مي‌كنيم به تخيل، رنگ و موسيقي توجه زيادي كنيم. به هر حال از برخي‌ايده‌هاي برنامه «محله برو و بيا» در فيتيله بهره‌مي‌بريم.

* البته بايد قبول كرد بچه‌هاي الان با دهه 60 فرق مي‌كنند و مسلماً دنياي فانتزي آنها با بچه‌هاي گذشته تفاوت زياد دارد. چقدر سعي مي‌كنيد از آثار خارجي الگوبرداري و آنها را بومي كنيد؟

ـ مسلمي: ما در حال پيشرفت هستيم و دليلي ندارد از امكانات روز استفاده نكنيم. به هر حال پنج سال در اوج بودن بودن و حفظ تنوع كار مشكلي است. مي‌توانيم آثار موفق خارجي را ببينيم، اما به شكلي ديگر آن را طراحي و پيام‌ها را به بچه‌ها منتقل كنيم. برنامه فيتيله هم شامل بخش‌هاي متنوع است و چون روز جمعه پخش مي‌شود، سعي داريم تمام مخاطبان را در نظر بگيريم.

مثلاً مي‌خواهيم لاكپشت‌هاي اينجا را به جاي لاكپشت‌هاي نينجا بياوريم يا شعرهاي برنامه را به سمت بزرگترها ببريم، چرا كه علاقمنديم خانواده‌ها را دور هم جمع كنيم. به همين دليل فيتيله مخاطب عام دارد و زياد برنامه كودك و خردسال نيست. ما هر چه از كارهاي مختلف الهام بگيريم و با هنر خودمان به مخاطب نشان دهيم، جذابتر و ديدني‌تر خواهد بود.

ولي متأسفانه فاتحه كار كودك در تلويزيون، سينما و تئاتر خوانده شده است. ما كار كودك نداريم. در طول سال اين همه فيلم عشق و عاشقي ساخته مي‌شود، اما چند تا كار كودك تهيه مي‌شود؟ برنامه‌هاي كودك تلويزيون هم كيفيت ندارد، حتي برآورد اين برنامه‌ها هم كودكانه است. ديگر آدم‌هاي حرفه‌اي مثل اكبر عبدي و... از اين عرصه رفته‌اند، چرا كه متأسفانه نگاه خوبي به كار كودك نشده است.

در حالي كه در تمام دنيا اول خبر پربيننده است و بعد كودك، چون برايشان مهم است كارهاي باكيفيت براي بچه‌ها كه آينده كشورشان است، بسازند. به عنوان نمونه وقتي افراد جامعه مشكل آهن دارند، كارتوني مثل ملوان زبل را مي‌سازند تا بچه‌ها به خوردن اسفناج عادت كنند و...

* مخاطبان برنامه فيتيله علاوه بر كودكان بزرگترها هم هستند. از ابتدا قصد داشتيد برنامه فيتيله به گونه‌اي باشد كه بزرگترها هم جذب شوند يا اين نگاه به مرور زمان شكل گرفت؟

ـ فروتن: نه، به مرور زمان شكل گرفت. ابتدا مسلمي طرحي را به نعيمي مدير وقت گروه كودك و نوجوان شبكه دو ارائه داد و آنها موافقت كردند گروه فيتيله 20 دقيقه برنامه با رويكرد نمايشي داشته باشد. مسلماً 20 دقيقه زنگ تفريح بود. در مجموع دغدغه ما سه نفر از ابتدا هم نمايش بود و تلويزيون در رده‌هاي بعد قرار داشت.

به مرور زمان كه جلو آمديم برنامه فيتيله به تدريج دغدغه مردم شد. البته نمي‌خواهم بگويم كه همه تعريف مي‌كنند، اما بيشتر اعضاي خانواده‌ها با اين برنامه درگير هستند و همين امر باعث شده مسئوليت ما روز به روز سنگين‌تر شود. البته بايد قبول كرد تا زماني كه چالش وجود نداشته باشد، رشدي هم شكل نمي‌گيرد.

در حال حاضر بيشتر مديران سازمان صدا و سيما روي اين برنامه نظر دارند و نمي‌توانند و نمي‌خواهند برنامه را كنار بگذارند. مگر آنكه اتفاقي خاص بيفتد. الحق و الانصاف مسلمي هم با كارگرداني خوب و تنوعي كه در برنامه هميشه مورد توجه قرار داده، توانسته به خوبي برنامه را هدايت كند.

* متأسفانه در اين سال‌ها نقد و يادداشت جدي از سوي منتقدان درباره برنامه‌هاي كودك نوشته نشده، در حالي كه شما علاوه بر تشويق مخاطبان عام نياز داريد نظر نخبگان را هم داشته باشيد. چطور اين خلأ را پر مي‌كنيد؟

مسلمي: وقتي يك فيلم اكران مي‌شود 100 تا نقد بر آن مي‌نويسند. اما منتقدان نقدي براي كارهاي كودك نمي‌نويسند.

بارها پيش آمده كه شخصاً نظر مخاطبان را پرسيديم، اما دوست داريم يكبار هم شده منتقدان دور هم جمع شوند و درباره برنامه كودك پخش شده صحبت كنند و نقاط قوت و ضعف آن را بگويند.

فروتن: خودمان وبلاگي براي برنامه فيتيله داريم كه به جرات مي‌توانم بگويم فعالتر از سايت شبكه دو است. نمي‌دانم چرا منتقدان نقدي بر برنامه‌هاي كودكان نمي‌نويسند؟ در حالي كه سازمان صدا و سيما مي‌تواند حتي مجمعي براي منتقدان تشكيل و منتقدان درباره همه برنامه‌ها نظراتشان را بدهند.

چطور براي مجموعه‌هاي مختلف تلويزيون جلسات نقد و بررسي گذاشته مي‌شود، اما براي برنامه‌هاي كودك اين كار را انجام نمي‌دهند. من كه نمي‌گويم از برنامه ما تعريف كنيد.

اتفاقاً دوست داريم ايرادهاي ما را بگوييد، چرا كه به نفع من بازيگر است. وقتي من در منگنه قرار بگيرم، مسلماً ايراد كارم را درست مي‌كنم.

نمي‌دانم چرا به كار كودك حقيرانه نگاه مي‌شود؟ خانواده‌ها بچه‌هايشان را به ما سپرده‌اند. سرمايه‌مملكت دست ماست، ولي متأسفانه نگاه سطحي به كارهاي كودك مي‌شود. وقتي تصويربردار به ما مي‌گويد نام من را در تيتراژ نزن، به نظرم اين فاجعه است. چرا بايد كار كودك كسر شان باشد؟ در حالي كه بايد جزو افتخارات فردي قرار بگيرد.

مسلمي: ما دوست داريم برنامه‌هايي براي كودكان بسازيم كه تخيل در آن زياد باشد. در اين شرايط كه مناسب نيست ما خيلي دوام آورديم. متأسفانه وقتي كسي كار كودك مي‌كند بايد مدتي چند ماه صبر كند تا كاري ديگر به او سپرده شود. امرار معاش ما از تئاتر است. متأسفانه توليدات كودك كم است و گروههايي كه كار كودك مي‌كنند، مجبورند كار ديگر هم داشته باشند.

در حال حاضر شبكه‌اي مختص كودكان شده است. به نظرم اين مسأله براي ما خطر دارد، چرا كه اگر در گذشته شبكه‌اي طرح ما را نمي‌پسنديد، مي‌توانستيم به شبكه ديگري ارائه دهيم.

* به نظر شما وقتي شبكه‌ كودك داشته باشيم، باعث نمي‌شود توليدات تمركز بيشتري داشته باشد و بالاتر برود؟

ـ مسلمي: اگر قرار باشد همه عموها، خاله‌ها و... در يك شبكه جمع شوند، اتفاق خاصي نيفتاده است؛ چرا كه همه چيز تكرار است. به نظرم توليد برنامه‌هاي كودك دست كم گرفته شده است.

* راه‌اندازي يك شبكه تخصصي شما را اميدوار نمي‌كند؟

مسلمي: عوض كردن نام فايده ندارد.

* اما مدير شبكه دو و مدير گروه كودك اظهار اميدواري كرده‌اند توليدات نمايشي با محوريت كودك تهيه مي‌شود.

ـ مسلمي: ما كه دائماً نمي‌توانيم اميدوار باشيم. احساس مي‌كنم به 15 سال پيش برگشتيم، تمام كارها پلاتو شده و يك مجري مي‌آيد و با كودكان صحبت مي‌كند. اين بدترين شكل كار كودك است. مگر ما چقدر عمر مي‌كنيم؟ ما نمي‌توانيم به وعده‌ها دلخوش باشيم. به نظرم همه كارهاي خوب احتياج به حمايت دارد.

ما به اين تاخيرها عادت كرديم. پنج سال از عمر برنامه فيتيله گذشته، اما هنوز يك استوديوي مناسب نداريم.

تا چه زماني در يك جاي كوچك سه نفري كار كنيم؟ مديران مرتب مي‌گويند ما مي‌خواهيم سال آينده تغييراتي در برنامه‌ها بدهيم. حال تا سال ديگر كلي اتفاق مي‌افتد. تا چه زماني بايد انتظار بكشيم؟




 جمعه 22 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن