تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815405738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزعرفه،روز نيايش


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: روزعرفه،روز نيايش
امروز روز نهم ذيحجه روز عرفه است، روزي كه زائران سپيده دم صبح راهي عرفات شدند تا در جوي مملو از ايمان، خشوع و خضوع استغفار كرده و اركان اصلي حج را به جا آورند.
آفتاب: دل در جوشش ناب عرفه، وضو مي‌گيرد و در صحراي تفتيده عرفات، جاري مي‌شود. آن جا كه ايوان هزار نقش خداشناسي است. لب‌ها ترنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده اند. دل، بيقرار روح عرفات، حضرت اباعبدالله الحسين (ع) شده است. پنجره باران خورده چشم‌ها از ضريح اجابت، تصوير مي‌دهد و اين صحراي عرفات است كه با كلمات روحبخش دعاي امام حسين (ع) و اشك عاشقان او بر دامن خود اجابت را نقش مي‌كند. اشك و زمزمه ما را نيز بپذير، اي خداي عرفه.

امروز روز نهم ذيحجه روز عرفه است، روزي كه زائران سپيده دم صبح راهي عرفات شدند تا در جوي مملو از ايمان، خشوع و خضوع استغفار كرده و اركان اصلي حج را به جا آورند.

زائران در روز نهم ذيحجه، روز عرفه، آداب و رسوم و مناسك ديني خود را به جا مي‌آورند و خود را براي ديگر اعمال اين ايام آماده مي‌كنند. روزي كه صدها هزار زائر خانه خدا به عرفات رفته‌اند و در اين روز بزرگ به درگاه خداوند متعال تضرع مي‌كنند، روزي كه آنها خواستار تقرب به درگاه احديت هستند. روزي كه خواهان بخشش گناهان و تولدي دوباره‌اند. در اين روز خدا دينش را كامل كرده و نعمتش را تمام.

صحراي عرفات در 21 كيلومتري شمال مكه واقع شده و تپه كوچكي است كه حدود 250 متر از سطح دريا بالاتر و كوهها آن را احاطه كرده اند.

در اين روز حجاج بيت الله الحرام استغفار مي كنند و پاك و عاري از هر گناه مي شوند، همچون كودكي كه تازه زاده شده است. در اين روز صداي دعا و انابه بنده به درگاه احديت قطع نمي شود و استغاثه بنده از پروردگارش تا عرش مي رود.

زائران پس از اداي نماز ظهر و عصر در عرفات مانند سنت پيامبر اكرم (ص) رو به قبله ايستاده، تا زمان غروب خورشيد اين حالت را حفظ ، به دعا خواني خود ادامه مي‌دهند و به تفكر و تأمل در اعمال خود پرداخته و توبه و انابه سر مي‌دهند. آنها پس از وقوف در عرفات از طلوع خورشيد تا غروب، به سوي مزدلفه براي شب زنده داري رفته و در آنجا بيتوته مي كنند و به عبادت و راز و نياز مي پردازند. آنها نماز مغرب و عشا را در مزدلفه به جا مي‌آورند و تا صبح فردا (عيد قربان) شب زنده داري كرده و به دعا و مناجات مي‌پردازند.

زائران خانه خدا 10 ذيحجه بار ديگر به مني باز مي‌گردند تا قرباني كنند، رمي جمرات و مراسم عيد قربان را برگزار كنند تا حج آنها كامل شده و نام حاجي را بر خود نهند.

صحراي عرفات همايش شناخت و خودسازي امام حسين (ع):
حضرت سيدالشهدا، امام حسين (ع) نيز بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و گروهي از اصحاب از خيمه هاي خود در صحراي عرفات بيرون آمدند، و روي به دامن «كوه رحمت» نهادند و در سمت چپ كوه روي به كعبه، همايشي تشكيل دادند، كه موضوع آن بمناسبت روز عرفه (روز شناخت)، شناخت و سازندگي بود. اين همايش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلكه شناخت توأم با عمل و سازندگي و تزكيه و خودسازي بود و فهرست مطالب آن عبارت بودند از:

1ـ شناخت خدا و صفات الهي.
2ـ شناخت خود يا خودشناسي.
3ـ شناخت جهان.
4ـ شناخت آخرت.
5ـ شناخت پيامبران.
6ـ خودسازي با صفات الهي.
7ـ پرورش نفس با كمالات الهي.
8ـ توبه و بازگشت به خداي مهربان.
9ـ دور كردن صفات نكوهيده از خود با تسبيح پروردگار.
10ـ فراگيري راه تعليم و تربيت از خدا.
11ـ شناخت و درخواست بهترين مسئلت‌ها.
12ـ تبديل خود پرستي نفس به خدا پرستي.
13ـ تبديل خود برتر بيني نفس به تواضع و فروتني.
14ـ تبديل خودخواهي نفس به ايثار و غير خواهي.
15ـ تعليم مفاهيم و ادبيات قرآن.
 پنجشنبه 21 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن