تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817183980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شادي مسري است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شادي مسري است
گروه ترجمه،مهديس اميري؛ بررسي روابط بيش از 500 نفر كه طي چندين دهه توسط انستيتو مطالعات قلب فارمينگهام صورت پذيرفته نشان مي دهد حس شادي و خوشبختي از طريق شبكه ارتباطي اعضاي خانواده، دوستان و همسايگان منتقل مي شود.

يك ضرب المثل انگليسي مي گويد «بدبختي، همراه مي طلبد» اما گويا اين مثل در مورد خوشبختي و شادكامي بيشتر صدق مي كند. بر اساس مطالعات انجام شده كه نتيجه آن در ژورنال پزشكي بريتانيا چاپ شد، دانشمندان دانشگاه هاروارد و يو سي سن ديه گو اعلام كردند خوشبختي و شادي از طريق شبكه هاي ارتباطي از جمله اعضاي خانواده، دوستان و همسايگان منتقل شده و تسري مي يابد.

بر اساس نتايج اين بررسي علم به اينكه كسي شاد است، احتمال شادي فرد را تا 3/15 درصد افزايش مي دهد. احساس خوشبختي دوست يكي از دوستان شما مي تواند باعث شود احتمال شادي شما تا 8/9 درصد بيشتر شود و حتي اگر دوست خواهر همسايه شما خوشحال باشد، احتمال شاد بودن شما در نظام سلسله مراتبي ارتباط، 6/5 درصد افزايش مي يابد.

دكتر نيكلاس اي كريستاكيس پزشك و جامعه شناس پزشكي دانشگاه هاروارد كه از همكاران اين پروژه است، مي گويد؛ «وضعيت عاطفي فرد تنها به اعمال و تصميمات خود وي بازنمي گردد، بلكه تصميمات و اعمال سايريني كه ممكن است حتي شما آنها را نشناسيد هم بر وضعيت شما تاثير دارد.»

اين بررسي بخشي از پژوهش هاي گسترده تري است كه درصدد اندازه گيري و سنجش ميزان سلامت رواني عمومي در بريتانياست. دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه افرادي كه خود را شاد و خوشبخت توصيف مي كنند، احتمال داشتن عمري طولاني تر را دارند، حتي اگر از بيماري حادي رنج ببرند. كريستاكيس و همكارانش روابط بيش از 5 هزار نفر را طي چند دهه تحت بررسي قرار دادند و دريافتند افراد خوشبخت كه در محدوده هاي جغرافيايي نزديك به هم زندگي مي كنند در ايجاد حس مثبت و خوشحالي در اطرافيان خود بسيار موثرند. آنها همچنين دريافتند شادترين افراد در هر گروه اجتماعي در مركز شبكه ارتباطي قرار مي گيرند و بيشترين ارتباطات را دارند. پس از بررسي هاي مختلف گروه به اين نتيجه رسيد كه شادي مانند يك بيماري، مسري است. يكي ديگر از دانشمندان دست اندركار در اين پروژه مي گويد؛ «مي دانيد افرادي كه بيش از هر كس در معرض ابتلا به اچ آي وي هستند، افرادي هستند كه بيشترين ميزان روابط جنسي را تجربه مي كنند. اين موضوع نيز درست به همين صورت اتفاق مي افتد. اگر شما شاد باشيد، اطرافيان شما نيز در ارتباط با شرايط اين ويروس مثبت قرار مي گيرند و شاد خواهند بود.»

اين نخستين باري نيست كه يك بررسي به اين نتيجه مي رسد كه عواطف نيز مانند ويروس پخش مي شوند. پيشتر بررسي ها نشان داده بودند گارسون هايي كه خدمات را با لبخندي بر لب انجام مي دهند، انعام بيشتري دريافت مي كنند. از سوي ديگر داشتن يك هم اتاقي كه اندكي دچار افسردگي باشد، باعث افزايش ميزان افسردگي در دانشجويان سال اول كالج مي شود.

كريستاكيس و همكارش فولر تصميم گرفتند بررسي هاي خود را از طريق مطالعه آمار هاي مربوط به بيماراني كه به موسسه ملي قلب، ريه و خون فرامينگهام مراجعه مي كنند پي بگيرند. آنها بيماران مبتلا به مشكلات مجاري قلبي را كه از سال 48 به اين موسسه مراجعه كرده بودند جامعه آماري خود قرار دادند و از آنها نام و آدرس والدين، همسر، فرزندان و نوه ها و دوستان نزديك شان را پرسيدند و از اين طريق روابط آنها را تحت بررسي قرار دادند. همسايگان و همكاران اين افراد نيز مورد مطالعه قرار گرفتند. در مجموع جامعه آماري شكل گرفت كه طي آن 760/2 نفر از طريق 53228 خط ارتباطي به هم مربوط مي شدند.

مطالعات پيشين كريستاكيس و همكارش فولر نشان داده بود چاقي افراطي و اعتياد به سيگار نيز از طريق شبكه دوستان و آشنايان منتقل مي شود. براي تخمين ميزان خوشبختي پژوهشگران از داوطلبان خواستند ميزان موافقت خود را با چند جمله از قبيل «من احساس خوشبختي مي كنم» و « من از زندگي ام لذت مي برم» اعلام كنند. اين سوالات طي سال هاي 1983 تا 2003 سه بار از اين افراد پرسيده شد. نتايج بسيار جالب بودند؛ دوست خوشبختي كه در فاصله نيم مايلي شما زندگي مي كند، احتمال احساس شادي شما را 42 درصد افزايش مي دهد. اگر همين دوست دو مايل دورتر از شما زندگي كند، تاثير او به 22 درصد مي رسد و دوستان خوشبختي كه دورتر از اين فاصله زندگي مي كنند تاثيرشان به مراتب كاهش مي يابد. داشتن برادر يا خواهر خوشبخت، احتمال خوشبخت بودن فرد را تا 14 درصد افزايش مي دهد، البته تنها در صورتي كه آنها در فاصله كمتر از يك مايل با شما زندگي كنند. داشتن همسري كه شاد است مي تواند در صورتي كه زوج زير يك سقف زندگي كنند احتمال شادي فرد را تا 8 درصد بيشتر كند. همسايه هاي ديوار به ديوار نيز مي توانند باعث افزايش حس خوشبختي تا 34 درصد بشوند.

دكتر فولر مي گويد؛ ما معتقديم احساس خوشبختي از طريق تماس هاي متعدد منتقل مي شود. افرادي كه در فاصله يي بسيار دور از هم زندگي مي كنند احتمال آنكه يكديگر را در فاصله هاي زماني كوتاه ملاقات كنند كمتر است در نتيجه ميزان تاثير آنها بر هم كاهش مي يابد. تنها استثنا همكاران بودند و دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه احتمالاً وجود مقرراتي ويژه در فضاي كاري باعث مي شود احساسات به آساني در آن مجال بروز و انتشار نيابد.

فولر و كريستاكيس مي گويند نمي دانند مكانيسم انتشار احساس خوشبختي چيست. يك دليل آن ممكن است اين باشد كه افراد شاد در استفاده از پول و وقت خود سخاوت بيشتري به خرج مي دهند يا آنكه به دليل رفتار شاد و برون گرايي كه دارند گروه هاي دوستي موفق و شادماني را نيز تشكيل مي دهند. از سوي ديگر كاترين فاوست جامعه شناس دانشگاه ايروين كه متخصص بررسي روابط اجتماعي است، معتقد است افراد داراي خانواده خوشبخت به صورت ژنتيكي مستعد داشتن زندگي شادي هستند در نتيجه داشتن والدين و برادر يا خواهران خوشبخت طبعاً امكان احساس خوشبختي فرد را افزايش مي دهد.

منبع؛ كريستين ساينس مانيتور
 پنجشنبه 21 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن