تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816472618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/شيوه هاي آموزش موسيقي در دانشگاه نقد شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/شيوه هاي آموزش موسيقي در دانشگاه نقد شد
دومين ميز گرد بيست و چهارمين جشنواره موسيقي فجر با موضوع نقد برنامه هاي آموزشي 30 سال اخير - هنرستانها و دانشگاهها - با حضور كارشناسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ،دراين نشست كه عصر ديروز در خانه هنرمندان برگزار شد، تقي ضرابي ،مصطفي كمال پورتراب و هومان اسعدي وضعيت آموزش هنر موسيقي طي 30 سال اخير در هنرستانها و دانشگاهها را مورد بررسي قرار دادند.

در ابتداي اين نشست ،مصطفي كمال پورتراب با اشاره به شيوه هاي نوين آموزش در ايران و چالشهاي بين آموزش سنتي و آكادميك گفت : تا قبل از ورود علي نقي وزيري موسيقي در ايران تنها به سبك كلاسيك تدريس مي شد و مدرسان از آموزش موسيقي سنتي در هنرستان ها منع شده بودند اما چون علي نقي وزيري دانش آموخته موسيقي در خارج از كشور بود و از سوي ديگر موسيقي رديف دستگاهي ايران را به خوبي مي شناخت و تار هم خوب مي نواخت شيوه آموزش موسيقي در هنرستان را تغييرداد؛در آن زمان هريك از نوازنده هاي سازهاي غربي موظف بودند يك سازايراني وهمچنين رديف هاي موسيقي دستگاهي را ياد بگيرند .

تقي ضرابي آهنگساز و مدرس هنرستان در ادامه اين نشست به كشف استعدادهاي بالقوه اشاره كرد و گفت : اصولا يكي از وظايف مراكز علمي و آكادميك درهر رشته اي كشف استعدادهاي بالقوه دانشجويان و هنرجويان و بالفعل كردن آن است تا از اين طريق راه ورود به عرصه حرفه اي براي او باز شود.

رييس كانون آهنگسازان خانه موسيقي درادامه افزود : بهترين و نزديك ترين راه براي كشف استعداد در مرحله اول خود هنرجو است كه معمولا به علت كم سن و سال بودن هنرجو اين اتفاق كمتر مي افتد چراكه شايد اين هنرجو درابتدا متوجه نباشد كه با هنر و يا علمي كه به آن علاقه دارد چه مي كند،در گذشته هاي دور معلماني وجود داشتند كه فارغ التحصيل هنرستان بودند اين معلمان براي تعليم سرود به مدرسه ها مي رفتند و استعدادهاي بالقوه در اين عرصه را پيدا مي كردند و كودكان را از همان سنين اوليه با موسيقي آشنا مي كردند ولي متاسفانه درشرايط حاضر اين اتفاق نمي افتد.

عضو هيئت داوري بخش موسيقي كلاسيك جشنواره موسيقي فجر در ادامه خاطرنشان كرد : يك مدير فرهنگي و يا متولي امور فرهنگي وظيفه كشف اين استعدادها را دارد كه اگر ابزارهاي اين كار را داشته باشد با يك برنامه ريزي دقيق والبته داشتن تخصص در اين زمينه مي توانداين كار را انجام دهد، اگر پس از سي سال هنوز نتوانستيم يك متخصص كه مسئول امور فرهنگي و در مقام تصميم گيري است داشته باشيم به علت تناقض گويي هايي است كه هنرمندان را دچار اغتشاش وبي حوصلگي مي كند و همين بي تفاوتي ها ممكن است به هنرجو منتقل شود بنابراين نتيجه مطلوب را براي هنرجو به همراه ندارد.

هومان اسعدي مدرس دانشگاه درادامه اين نشست چالش ميان سنت و تجدد را عاملي براي تحت الشعاع قرار دادن آموزش دانست و گفت : در گذشته هاي نه چندان دور موسيقي نزد استادان به شيوه سنتي سينه به سينه آموزش داده مي شد ولي از زماني كه موسيقي غربي وارد ايران شد و همچنين با شكل گيري شاخه هاي ديگر، موسيقي ايران به شكل مدرن تدريس شد و اين شيوه آموزش خارج از قواعد وشيوه هاي موسيقي سنتي بود و در همين زمان دو ديدگاه كاملا متفاوت شكل گرفت.

وي درادامه افزود : ديدگاه نخست عقايد مين باشيان و ديگري علي نقي وزيري بود كه بعداز چندين سال سياست هاي هنرستان موسيقي بين اين دوتقسيم شد، مين باشيان معتقد بود كه موسيقي ايراني به هيچ عنوان نبايد در دانشگاهها و هنرستانها تدريس شود اما وزيري عقيده داشت كه موسيقي ايراني مي تواند با پشتوانه هاي علمي وارد دانشگاه و هنرستان شود؛اين رفت و آمدها بين اين دو جناح آنقدر زياد مي شود كه دو هنرستان موسيقي ملي توسط كلنل وزيري و هنرستان موسيقي عالي توسط مين باشيان مطرح مي شود .

اسعدي افزود : اما با اين حال تعصب برخي از اساتيد موسيقي در آن زمان باعث شد كه موسيقي ايراني به شيوه علينقي وزيري نيز تدريس نشود اما از اواسط دهه 1340 با شكل گيري دانشكده موسيقي دردانشگاه تهران و مركز حفظ و اشاعه موسيقي ايراني به شكل سنتي وارد دانشگاهها شد.

مصطفي كمال پورتراب استاد دانشگاه و موسيقيدان در ادامه با اشاره به اينكه كدام شيوه هاي آموزش صحيح تر بوده است گفت : پايه و اساس همه پديده هاي موجود در جهان علم است و همين علم است كه به بشركمك كرده تا متوجه شود شيوه اي كه در پيش گرفته درست ويا غلط است به عقيده من هر دو شيوه آموزش موسيقي، هم سنتي و هم آكادميك بايد وجودداشته باشد تا مكمل يكديگر باشند و نكته ديگر اينكه نت نويسي بايد وجود داشته باشد چراكه با نوشتن نت ماندگاري اثر نيز بيشتر مي شود.

تقي ضرابي در پاسخ به اين سئوال كه كداميك از روش ها الگوي مناسب براي آموزش است گفت : با هر خط كشي مخالفم چراكه هرنوع موسيقي مخاطب خاص خودش را دارد ولي آنچه مهم است كيفيت آموزش و اجراي اين هنر است چرا كه هريك حرف خودش را مي زند.

هومان اسعدي در تاييد صحبت هاي ضرابي گفت : واقعيت اين است كه ما اصالت و هويت فرهنگي خودمان را داريم و اين هويت را هم به انواع مختلف بايد پاس بداريم اما اينكه سنت درمواقعي با تحولات روز پيش نمي رود نياز به بررسي و نو شدن دارد و اينگونه نيست كه موسيقي ايران درجا زده باشد، در واقع تاريخ مدون ما نشان مي دهد كه موسيقي ايران هيچگاه ايستا نبوده است.

پورتراب درادامه افزود : نوآوري در موسيقي ايران راهكارهاي خاص خودش را دارد و اين اهل فن هستند كه بايد راهكار درست را از نادرست تشخيص دهند و به عقيده من مشكل اصلي نبودن برخورد بين افكار و همصحبتي هنرمندان با يكديگر برسر موضوعاتي از اين دست است به نظرمن اگر ترتيبي داده شود كه اساتيد موسيقي ماهي يكبار همديگر را ببينند وافكار خود را مطرح كنند بحث نوآوري هم جدي گرفته مي شود و ايده هاي فراوان از دل همين بحث ها بيرون مي آيد كه هم به نفع موسيقي ايران و هم به نفع هنرجوي موسيقي است.

اسعدي در پايان افزود : اگر شيوه آموزش موسيقي در ايران را با شيوه هاي آموزش موسيقي در تركيه و يا كشورهاي همسايه مقايسه كنيم متوجه خواهيم شد كه در آنجا انعطاف پذيري بيشتر است و با رپرتوارهاي باز موسيقي را آموزش مي دهند اما در ايران اين رپرتوار بسته است درحالي كه انعطاف خلاقيت را به وجود مي آورد خلاقيت درموسيقي ايران تقريبا نزديك به صفراست.

ميز گرد بعدي مربوط با موضوع تغيير و تحول در ساز سازي سي سال اخير است كه با حضور رامين جزايري،محمود فرهمند و فرمان مرادي امروز ساعت 15 در خانه هنرمندان برگزار مي شود.

حاشيه:

بهتر مي بود كه يكي از مدعوين برنامه به طور تخصصي در حوزه آموزش موسيقي سنتي صبغه و سابقه اي مي داشت ، به همين سبب، داود گنجه اي رديفدان و مدرس موسيقي سنتي كه در بين شركت كنندگان حضور داشت با انتقاد از گفته هاي هومان اسعدي در باره آموزش موسيقي سنتي نكات و مواردي را مكررا مطرح مي كرد كه به علت تخصصي و مطول بودن موضوع، اسعدي پاسخ آن را به بعد از جلسه موكول كرد.

علي رغم حضور استادان وصاحبنظران برجسته و پربار بودن موضوعات مورد بحث در اين جلسات،متاسفانه اين ميز گردها تا كنون با حضور مخاطبان اندك برگزار شده است.

حضور اعضاي هيئت مديره خانه موسيقي وكامبيز روشن روان (دبير جشنواره) دراين جلسات نشان از توجه ويژه آنها به طرح موضوعات نظري واجتماعي هنرموسيقي است.
 پنجشنبه 21 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن