تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813356671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ثبت مقاله هاي برتر محققان ايراني در مجله هاي خارجي و پيامدهاي آن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ثبت مقاله هاي برتر محققان ايراني در مجله هاي خارجي و پيامدهاي آن
كرج - افزايش دوره هاي دكترا و رشته هاي دانشگاهي، توجه به پژوهش و نوآوري، گسترش تعامل صنعت و دانشگاه با ديگر مراكز علمي جهان و تلاش براي ارتقاي هويت و اعتبار علمي كشور، موجب شده در سالهاي اخير حجم مقالات ارسالي محققان ايراني به مجله هاي خارجي موسوم به ISI افزايش چشمگيري يابد.


گرچه اين امر تا حدودي موجب ارتقاي جايگاه و اعتبار علمي كشور مي شود اما نبايد فراموش كرد كه ارسال مقالات برتر ايران به مجله هاي خارجي به معناي اين است كه مهمترين يافته هاي علمي كشور ازطريق مجله هاي خارجي به دنيا اعلام مي شود.
طبيعتا با ارايه اين مقاله ها به جامعه علمي جهان، بيش از آنكه اعتبار علمي كشور افزايش يابد به ارتقاي جايگاه مجله هاي علمي خارجي مي انجامد.
آمارها بيانگر آن است كه از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 11 هزار مقاله توسط محققان ايراني به مجله هاي خارجي ارسال شده كه براي وضعيت علمي كشور نتايج گوناگوني را درپي دارد.
استاد پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران دراين باره به خبرنگار ايرنا گفت: ارسال مقاله محققان داخلي به مجله هاي خارجي رتبه علمي ما را بالا برده و موجب افزايش توليد جهاني علمي مي شود كه از اين نظر خوب است اما اشكالات اساسي وجود دارد.
كاظم پوستيني افزود: تمركز روي ارسال مقاله به خارج و اجرا شدن آن به تنهايي، آسيبهاي علمي براي كشور درپي دارد.
وي خاطرنشان كرد: ما با ارسال مقاله به مجله هاي خارجي رتبه علمي رقباي خود را افزايش مي دهيم ضمن اينكه هزينه هاي مالي آنان را نيز تامين مي كنيم .
اين استاد دانشگاه گفت: اشكال دوم اين روند اين است كه با تشويق محققان به كار در موضوعهاي مورد نظر مجله هاي خارجي ، تحقيقات مورد نياز كشور خود را به حاشيه برده و به فراموشي مي سپاريم .
اين استاد دانشگاه كه سردبيري مجله بين المللي علوم و فنون كشاورزي را نيز برعهده دارد، افزود:اگر سياست كشور اين باشد كه مقاله را به خارج از كشور بفرستيم ، تحقيقات مورد نياز كشور از اولويت خارج مي شود، زيرا مجله هاي خارجي انگيزه اي ندارند كه تحقيقات موردنظر كشورما را چاپ كنند و از سوي ديگربهترين كارهاي تحقيقاتي ما دراختيار بيگانگان قرار مي گيرد.
وي يادآور شد:براي رفع اين نواقص بهتر است كه در كنار ارسال مقاله هاي محققان داخلي به مجله هاي خارجي، به تقويت و راه اندازي مجلات معتبر علمي داخلي اهميت داده شود.
پوستيني اظهار داشت: به نظر مي رسد ارتقاي مجله هاي داخلي روش بهتري براي حضور علمي كشور در سطح جهاني در مقايسه با ساير سياستهاست.
وي تاكيد كرد: ما بايد طوري برنامه ريزي كنيم كه مجله هاي داخلي ما در كتابخانه ها و مجامع بين المللي جا باز كنند تا ناگزير از ارايه مقاله و ارز خود به مجله هاي خارجي نباشيم زيرا آنها براي چاپ مقاله از فرستنده مقاله پول مي گيرند كه اين با منافع ملي مغايرت دارد.
به هرحال وجود مجله هاي معتبر علمي داخلي، محققان را از ارسال مقاله به خارج از كشور بي نياز مي كند و به همين خاطر است كه كشورهاي توسعه يافته سعي مي كنند مجلات ISI خود را تقويت كرده و تعداد آنها را افزايش دهند.
البته اين امر علاوه برحمايت مسوولان نهادهاي مربوطه مانند وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري به مشاركت و همكاري محققان نيز نياز دارد تا مهمترين يافته هاي علمي كشور از طريق مجله هاي داخلي به دنيا انتشار يابد.
اكنون در جهان شش هزار و 650 مجله معتبر علمي منتشر مي شود كه از اين مجموعه تا ابتداي سال 2008 فقط شش مجله آنها متعلق به كشور ماست.ك /4
7419/ 691/ 684
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن