تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816505425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تا شش سال ديگر صادرات نفت خام ايران 25 درصد كاهش مي يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: تا شش سال ديگر صادرات نفت خام ايران 25 درصد كاهش مي يابد
گروه اقتصادي؛ ايران تا چند سال ديگر قادر است نفت صادر كند؟طيف جواب به اين سوال -بسته به پاسخ دهنده آن- بسيار متفاوت است و در برخي از مواقع 180 درجه با يكديگر اختلاف دارد. برخي از پاسخ دهندگان مانند وزير نفت معتقدند ايران تا 100 سال ديگر نفت صادراتي دارد. البته منظور ايشان به ذخاير موجود است نه قدرت صادراتي. و بعضي ديگر مانند دانيل يرگين - نويسنده كتاب مشهور جايزه -يا موسسه «فاكت» توان بالقوه صادرات نفت ايران را با توجه به وضعيت موجود نه تا 100 سال ديگر بلكه نهايتاً تا 11 سال ديگر مي دانند.

موسسه «فاكت» كه يك منبع ثانويه براي سازمان اوپك هم محسوب مي شود، در گزارش ديروز خود پيش بيني كرد توليد نفت ايران تا سال 2015 حدود 25 درصد كاهش مي يابد. اين كاهش توليد بدون شك با توجه به نياز داخلي كشور، ميزان صادرات را به شدت كاهش مي دهد.

به گزارش خبرگزاري بلومبرگ، اين موسسه كه دفتر مركزي آن در سنگاپور است برآورد كرده است توليد نفت خام ايران از چهار ميليون و 20 هزار بشكه در روز سال گذشته ميلادي به سه ميليون بشكه در سال 2015 كاهش خواهد يافت. كاهش توليد نفت ايران كه بنابر گزارش موسسه فاكت ناشي از فقدان سرمايه گذاري، فناوري قديمي و كهنه و تحريم نفتي است، روي صادرات نفتي ايران موثر واقع خواهد شد و آن را كاهش خواهد داد. ميزان كاهش صادرات نفت خام ايران به تقاضاي مورد نياز داخلي برمي گردد. در حال حاضر ميزان نفت خام مورد نياز كشور براي پالايشگاه ها حدود يك و نيم ميليون بشكه در روز است كه در صورت ثابت ماندن اين نياز تا سال 2015، صادرات نفت خام ايران از دو ميليون و 200 هزار بشكه در روز به روزانه 5/1 ميليون بشكه كاهش خواهد يافت، تازه اين هم در صورتي است كه نرخ بازيافت ميادين نفتي ايران تنزل نيابد و ايران قادر باشد نرخ بازيافت را ثابت نگه دارد. از نگاه كارشناسان با توجه به مشكلات موجود و با توجه به پيري ميادين نفتي ايران در صورتي كه سالانه سرمايه گذاري مناسبي در اين ميادين صورت نگيرد، توليد نفت خام ايران سالانه 200 هزار بشكه كاهش مي يابد. با توجه به اين موارد و همچنين توسعه پالايشگاه هاي كشور كه پيش بيني شده 800 هزار تا يك ميليون بشكه به ظرفيت پالايشگاه ها افزوده شود، خبرگزاري بلومبرگ پيش بيني كرد صادرات نفت خام ايران در سال 2015 به يك ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.

100 سال ديگر هم نفت صادراتي داريم

در همين حال وزير نفت گفت؛ با نحوه توليد و تكنولوژي هاي موجود، ايران حداقل تا 100 سال آينده نفت خام براي صادرات در اختيار دارد.

«غلامحسين نوذري» در گفت وگو با برنا با بيان اين مطلب افزود؛ در حال حاضر به طور تقريبي ذخاير نفت خام درجاي كشور حدود 500 ميليارد بشكه برآورد مي شود. وي با تاكيد بر اينكه همزمان با گذشت زمان، فناوري ها و تكنولوژي هاي اكتشاف و استخراج نفت خام در دنيا به روزتر مي شود، تصريح كرد؛ اين مسائل باعث مي شود برداشت و توليد نفت خام در دنيا روز به روز علمي تر شود كه اين موضوع موجب شده كه از حداكثر ذخاير هيدروكربني با روش هاي صيانتي برداشت بيشتر صورت بگيرد.

وزير نفت يكي از سياست هاي وزارت نفت را افزايش ضريب بازيافت نفت از مخازن عنوان كرد و اظهار داشت؛ با افزايش هر يك درصد ضريب بازيافت، بيش از پنج ميليارد بشكه به ظرفيت ذخاير قابل برداشت نفت خام ايران افزوده مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه در دولت نهم ظرفيت توليد نفت خام كشور ارتقا يافته است، گفت؛ در حال حاضر ظرفيت توليد نفت كشور حدود چهار ميليون و 200 هزار بشكه بوده كه اين ميزان تا پايان سال به چهار ميليون و 300هزار بشكه در روز افزايش پيدا خواهد كرد.

نوذري با اشاره به اينكه در كنار افزايش توليد ظرفيت نفت، اقدامات و تمهيدات متعددي براي جبران افت سالانه توليد نفت در ميادين انجام مي گيرد، خاطرنشان كرد؛ براساس برنامه ريزي هاي به عمل آمده تا پايان سال ميزان توليد نفت ميدان آزادگان به 50 هزار بشكه و با راه اندازي فاز دوم دارخوين توليد نفت اين ميدان به 160 هزار بشكه در روز افزايش پيدا خواهد كرد.

به گفته وي علاوه بر اين دو ميدان، طرح ها و پروژه هاي مشابه ديگري براي افزايش توليد نفت كشور در ميادين ديگر در حال اجرا بوده كه تعدادي از آنها هم تا پايان امسال تكميل شده و به بهره برداري خواهند رسيد.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن