تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815462951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عراق - تروريسم خاموش در پناه اولويت امنيتي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عراق - تروريسم خاموش در پناه اولويت امنيتي
بغداد - نوزادان دوسري كه طي چند ماه گذشته خبر تولدشان در رسانه‌هاي عراق انتشار يافت ، ناقوس خطر تروريسم جديدي را براي جامعه فرسوده از جنگ و ناامني اين كشور به صدا در آورده است .

تولد نوزادي دو سر در بيمارستان هلال احمر منطقه منصور در هفته اول آبان ماه ، اولين ولادت ناقص از نوع دو سر نبود.

پيش از آن نيز يك كودك دو سر در ناصريه در استان ذيقار و حدود سه ماه پيشتر نيز نوزادي دو سر با چهار چشم و سه گوش در استان بابل متولد شدند.

اگرچه هنوز اولويت عراق ، مسايل امنيتي است اما شواهد امر نشان مي‌دهد كه تروريسم خاموش يا همان آلودگي ناشي از جنگ، اگر نتواند به اندازه خشونت‌هاي نظامي ، اما كمتر از آن براي جامعه عراق آزاردهنده نخواهد بود از هنگام اشغال عراق در سال ‪ ۲۰۰۳‬با بكار گرفتن تجهيزات و تسليحات نظامي نامتعارف از سوي ارتش‌هاي آمريكا و ائتلاف بين‌المللي و نيز انهدام تاسيسات زيربنايي و زيست محيطي ناشي از جنگ و تروريسم ، محيط زبست طبيعي و بهداشت عمومي ، صدمات زيادي ديده‌اند كه هيچ برآورد صحيح و درستي از آن در دست نيست .

طي دو سه سال اخير گزارش‌هاي پراكنده زيادي از تولد كودكان ناقص الخلقه ، شيوع افزايش بيماري‌هاي نادر و نيز افزايش بيماري‌هاي خاص بويژه در زنان و دختران در رسانه‌ها انتشار يافته است اما بنا به همان دليل اولويت امنيتي حساسيت چنداني نه در بدنه دولت و نه در افكار عمومي ايجاد نكرده است .

اظهارات پراكنده مقامات بهداشتي عراق و سازمان‌هاي بين‌المللي نيز مويد اين است كه بخش عمده علل افزايش اين پديده‌هاي غير طبيعي ، آلودگي منابع آب ، هوا و خاك بر اثر كاربرد تسليحات نظامي نامتعارف و حتي هسته اي ضعيف است كه البته در استانهاي جنوبي ، بويژه بصره شيوع بيشتري دارد و از همين رو وزارت علوم و فناوري عراق ، طرح پاكسازي مناطق بياباني جنوب عراق را از الودگي‌هاي راديواكتيو در اواخر آبان ماه آغاز كرد.

رضوان اسكندي رييس اداره بهداشت استان نجف ماه مارس امسال ، حدود هشت ماه پيش ، از وجود دهها مبتلا به سرطان تنها در يك محله كوچك به نام حي الانتصار اين شهر خبر داد و گفت: احتمال دارد آنان از طريق استفاده از بشكه‌ها يا جعبه‌هاي آلوده به مواد راديواكتيو يا از طريق نفوذ فاضلاب به شبكه آب آشاميدني منطقه مبتلا شده باشند.

در همين روزها، دكتر قصي عبداللطيف مدير بخش هوشياري بهداشتي بصره در يك همايش به مناسبت روز جهاني سرطان اعلام كرد كه علت افزايش ابتلا به سرطان در شهرهاي جنوبي عراق آلودگي منابع آب و هوا و خاك به مواد راديواكتيو موجود در سلاح‌هاي بكار رفته در جريان جنگ‌هاي مربوط به اشغال عراق است .

دكتر عمران سكر متخصص بيماري‌هاي واگير و رسيدگي بهداشتي دانشكده پزشكي دانشگاه بصره نيز آمار تكان‌دهنده اي در خصوص افزايش ابتلا به بيماري سرطان ارائه كرده و گفته است كه در استان بصره از هر ‪۱۰۰‬هزار نفر ‪ ۷۰‬نفر به انواع سرطان مبتلا هستند حال آنكه اين آمار در ‪ ۱۹۹۵‬تنها چهار نفر در ازاي هر ‪ ۱۰۰‬هزار نفر بوده است .

در ماه آگوست امسال نيز دكتر جنان الصباغ مسوول بخش بيماري‌هاي سرطان بيمارستان كودكان بصره اعلام كرد كه مبتلايان به سرطان سينه در ميان دختران نوجوان بطور بي‌سابقه و عجيبي در حال افزايش است .

برخي گزارش‌هاي پزشكي نيز پيش بيني‌هاي بدبينانه‌اي ارائه كرده اند مبني بر اينكه ‪ ۳۵‬درصد از نسل آينده در بصره با مشكلات خوني ، ازجمله سرطان خون روبه رو خواهند بود.

در خصوص معضلات بخش بهداشت كه حالا پس از پنجسال در حال بروز است ، حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد وآلودگي آب و هوا از مهمترين علل اشاعه و افزايش اين نوع بيماري‌ها ذكر مي‌شود.

از جمله يك نظر اين است كه با نفوذ و سرازير شدن فاضلاب به منابع اصلي آب عراق بويژه رودخانه دجله، حاشيه امنيت بهداشتي مردم عراق كاهش يافته و زمينه بروز بيماري‌هاي صعب و نادر را منجر شده است .

برخي‌ها نيز كهنگي و پوسيدگي شبكه لوله آب شهرهاي عراق و تخريب بخش عمده مراكز تصفيه را مطرح مي‌كنند.

يك نظر هم اين است كه طوفان‌هاي ماهانه‌اي كه طي دو سال اخير روند فزاينده‌اي يافته است ، آلودگي موجود در هوا بخصوص مواد راديواكتيو را به اب و منابع غذايي و زراعي منتقل ساخته است .

با اينحال ، همه صاحبان اين نظريه ها، آلودگي به راديو اكتيو ناشي از كاربرد تسليحات جنگي را بسيار محتمل مي‌دانند، بطوري كه اكنون عراقي ها، به عنوان نمونه ، تغيير رنگ لامپ‌هاي فلورسنت را هنگام طوفان خاك و شن مثال مي‌زنند كه به رنگ آبي سير تبديل مي‌شود و آن را نشانه وجود اين مواد در خاك عراق مي‌دانند.

براي افزايش طوفانهاي شن و خاك كه مي‌تواند بيماري‌هاي ريوي را در اين كشور اشاعه دهد، دو علت ذكر مي‌شود؟ برخي اعتقاد دارند دليل آن تداوم خشكسالي‌هاي سالهاي اخير است و برخي نيز مي‌گويند دليل آن صدمات زيست محيطي ناشي از كابرد تسليحات جنگي است .

همچنين يكي ازمهمترين چالش‌هاي دولت عراق در تابستان امسال ، افزايش غير طبيعي مبتلايان به وبا در شهرهاي مركزي و جنوبي و حتي در مواردي در شمال عراق بود.

آمارهاي رسمي كه وزارت بهداشت عراق انتشار داده از ابتلاي بيش از ‪۵۰۰‬ شهروند عراقي به وبا خبر مي‌دهد و تعداد فوت‌شدگان ناشي از ابتلا به وبا را كمتر از ‪ ۱۰‬نفر اعلام مي‌كند، اين درحالي است كه براساس برخي آمارهاي غير رسمي در طول تابستان حدود ‪ ۴۰‬تن بر اثرابتلا به اين بيماري فوت شده اند.

كارشناسان بهداشتي علت اصلي افزايش غيرطبيعي بيماري وبا در عراق را در سالجاري ، آلودگي منابع آب بخاطر نفوذ فاضلاب و نيز فرسودگي سيستم تصفيه خانه‌ها و شبكه‌هاي لوله دانسته‌اند كه درطول جنگ و خشونت‌هاي تروريستي به شدت آسيب ديده و در برخي مناطق منهدم شده اند.

البته خسارات انساني جنگ آمريكا در عراق تنها منحصر به مردم عراق نشده است ، بلكه بسياري از سربازان و نظاميان اشغالگر آمريكايي و ديگر ارتش هاي حاضر در عراق نيز از عوارض ناشي از آلودگي‌ها رنج مي‌برند.

براساس آخرين گزارشها، از حدود ‪ ۱۷۰‬هزار نظامي آمريكايي دستكم هشت هزار نفر از بيماري‌هاي پوستي ، چشمي و رواني رنج مي‌برند و ارتش و دستگاه بهداشتي آمريكا سرگرم بررسي علل اين عوارض است .

ميزان آلودگي‌ها اگر چه در عراق هنوز به يك حساسيت جدي تبديل نشده اما خيلي از كشورهاي جهان از هم اكنون تدابيري در قبال ارتباطات با عراق انديشيده اند، از جمله اينكه گفته مي‌شود بانك خون برخي كشورها از اتباع عراقي و يا افرادي كه طي پنجسال گذشته در عراق بسر برده اند، خون دريافت نمي كنند.

اين موارد تنها يك بخش از مشكلات بهداشتي در عراق است ، بخش ديگر هم به مواد غذايي مربوط مي‌شود كه به دليل آلودگي منابع آب و خاك ، بطور بالقوه خطرناك هستند و بعضا ديده مي‌شود كه به دليل كمبود و يا فقدان تجهيزات خنك‌كننده ، سيستم سردخانه‌اي و قطع طولاني برق ، بويژه در طول تابستان ، موجب فساد مواد غذايي مي‌شوند.

حتي ديده مي‌شود كه مواد غذايي ، بخصوص پروتئيني تا هنگام عرضه و فروش به مشتري ، دو يا سه بار به دليل قطع برق اب شده و مجددا منجمد شده است شيريني‌هاي بسته بندي عرضه شده در يك فروشگاه در محدوده مركز بغداد در ماه مبارك رمضان گذشته بوي مواد شوينده و بهداشتي مي‌داد و وقتي بررسي بعمل آمد مشخص شد كه صاحب فروشگاه آن شيريني‌ها را در كنار مواد شوينده نگهداري كرده بود؟ اگر چه او هيچگاه وجود مشكل در آن شيريني‌ها را نپذيرفت .

علاوه بر اينها يك موضوع تهديدكننده ديگر هم محيط بهداشتي عراق را تهديد مي‌كند و آن واردات دارو بصورت غير قانوني به داخل عراق است . اين داروها كه از كشورهاي مختلف وارد مي‌شوند بدون نظارت وزارت بهداشت عراق در داروخانه‌ها و بعضا توسط دست فروشها در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

همه اين تهديدها كه از آن به عنوان تروريسم خاموش عراق ياد مي‌شود، در حالي است كه متخصصان بخش بهداشت و پزشكي عراق در جريان جنگ و خشونت هاي اين كشور در پنجسال گذشته يا كشته شده و يا كشور را ترك كرده اند.

منبع خبر :
 دوشنبه 18 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن