تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816388147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرامگاه کاوه‌ی آهنگر در مشهد آهنگران


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: آرامگاه کاوه‌ی آهنگر در مشهد آهنگران

جشن مهرگان یادآور داستان‌های گوناگونی است. یکی از این روایت‌ها که درهم‌تنیده با جشن مهرگان است و یکی از شوندهای(:دلایل) ارزشمندی این جشن نزد ایرانیان را بازگو می‌کند، داستان خیزش کاوه‌ی آهنگر بر ضحاک ماردوش و ستم‌هایی است که ضحاک بر مردم، روا می‌دارد. برپایه‌ی روایت‌ها، کاوه‌، در این روز به یاری مردم و فریدون‌شاه، بر ضحاک برتری یافت و او را در کوه دماوند به بند کشید. مهرگان یادآور به بند کشیده ‌شدن ستم است و کاوه قهرمان این داستان. به گرامیداشت یاد کاوه، آهنگری که با پتک آهنینش بر ستم، کوبید و ستم را به دماوند چهارمیخ کرد، سری زده‌ایم به جایی که مردمانش بر این باورند که آرامگاه کاوه‌ی آهنگر است. روستایی در نزدیکی «فریدن» در اصفهان هست که آن‌را «مشهد آهنگران» یا «مشهد کاوه»، می‌خوانند. در این روستا جایگاهی است که مردم به دیده‌ی احترام به آن می‌نگرند و بر این باورند که آرامگاه کاوه‌ی آهنگر است. در دفتر گیتا‌شناسی ارتش ایران در‌باره‌ی این آرامگاه چنین گزارش شده است: گروهی از مردمان بومی فریدن که در روستا‌های مشهد کاوه‌ی جمالو اورگان و برد‌شاه زندگی می‌کنند خود را از فرزندان ‌کاوه‌ی آهنگر می‌دانند.
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
این آرامگاه در جنوب داران فریدن، برپاست. اگر از تهران راهی دیدار از این آرامگاه هستید، در بزرگراه اصفهان به داران، باید به سوی شهر چادگان بروید و پس از گذر از چشم‌انداز زیبای دریاچه‌ی چادگان که در کنار دهکده‌ی تفریحی و گردشگری زاینده‌رود است به شهر چادگان وارد شوید. روستای «مشهد کاوه» پس از گذر از چند خیابان بر شما رخ می‌نماید و آنگاه به تپه‌ای باستانی خواهید رسید که آرامگاه کاوه‌ی آهنگر بر بالای آن آرمیده است. ساختمان این آرامگاه، اکنون ساختمانی نوساز و ٢٠ ساله‌است که البته بنا به روایت و گزارش مردم روستا، پیش از این، سازه‌ای کهنسال در این جایگاه برپا بوده‌است.
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
شوربختانه ساختمان نوساز درست بر روی سازه‌ی کهنسال این آرامگاه بنا شده است و اکنون به جز چند چیز، نمی‌توان در آن آرامگاه، چیزی از دیرینگی یافت.
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
ضریحی بر بالای آرامگاه کاوه است. بیرون از ضریح و در پای در، درست در وردی آرامگاه، در میانه‌ی موزاییک‌های تازه‌کارگذاشته‌شده، نشانه‌ای به چشم می‌خورد که به گفته‌ی نگهبان آرامگاه، جایگاه سنگ قدیمی آرامگاه کاوه در این مکان بوده است، گویا پس از بازسازی، سنگ‌قبرهای دیرینه‌ی این آرامگاه را برداشته‌اند و آرامگاه را از نو ساخته و البته ضریح را نیز کمی آنسوتر برپا داشته‌اند.
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
سنگ کهنسال و دیرین این آرامگاه اکنون در تاقچه‌ی دیوار کناری ضریح است و بسیاری ساده از کنارش می‌گذرند، غافل از همه‌ی جابه‌جایی‌ها.
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
درون آرامگاه نوساز کاوه‌ی آهنگر سه سنگ به چشم می‌خورد که گویا یکی از آن کاوه‌ی آهنگر و دیگری از آن پسر کاوه است. چنان‌چه این دیدگاه درست باشد این سنگ آرامگاه از آن قارن (کارن)پسر کاوه است. در شاهنامه‌ی فردوسی از کارن کاوگان، نام آمده است. البته سنگی نیز در سوی راست سنگ اصلی است که آن‌را از آن دختر کاوه برمی‌شمارند.
www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌
شگفت آن‌ که بدانید مردم این روستا از پیرو جوان کاوه‌ی آهنگر را به خوبی می‌شناسند و داستان‌های شنیدنی درباره‌ی کاوه بازمی‌گویند. دلبستگی این مردم به کاوه تا به آنجایی است که آذربایجانی‌هایی که از زمان صفویه در این روستا زندگی می‌کنند نیز دلبستگی بسیاری به کاوه‌ی آهنگر دارند و او را آذری می‌دانند. شگفتی دیگر، بازی‌های کودکان، نوجوانان وجوانان این روستا است که نشان از دلاوری سپاهی‌گری و بی باکی آنها دارد.  

۲۵ اسفند ۱۳۸۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ویج]
[مشاهده در: www.iranvij.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن