تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816483386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بولتون: ايران كشوري هسته‌يي شد


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: بولتون: ايران كشوري هسته‌يي شد
در انستيتوي بازرگاني آمريكا كه "مغز" با نفوذ نومحافظه كاران محسوب مي‌شود نشستي درباره "درجه بندي زماني ايران هسته‌يي و دردسرهاي غرب" برگزار شد.
ايسنا- چند مركز تحليلي در واشنگتن هم‌زمان اين مسئله كه چگونه دولت "باراك اوباما" بايد مشكلات با ايران را حل كند را بررسي كردند و نتايج اين تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه آمريكا با اين مساله كه امكان دارد ايران به كشوري هسته‌يي تبديل شود، كنار خواهد آمد و به دنبال راه‌هاي همكاري با آن خواهد بود.

روزنامه‌ي كامرسانت در گزارشي نوشت: در انستيتوي بازرگاني آمريكا كه "مغز" با نفوذ نومحافظه كاران محسوب مي‌شود نشستي درباره "درجه بندي زماني ايران هسته‌يي و دردسرهاي غرب" برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاري نووستي، هري ميلهولين كه 20 سال در ويسكانسين رياست طرح كنترل تسليحات هسته‌يي را بر عهده دارد، در پاسخ به اين سوال كه چرا نيروهاي امنيتي پيش‌بيني‌هاي متغير و مختلفي در مورد تاريخ توليد سلاح هسته‌يي در ايران را اعلام مي‌كنند، تاكيد كرد كه اين مساله براي خود وي نيز غيرقابل درك است.

وي با اشاره به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورخ 19 نوامبر سال جاري توضيح داد كه ايران تاكنون 425,9 كيلوگرم اورانيوم غني‌سازي شده با درصد پايين توليد كرده است.

جان بولتون، نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل متحد نيز در اين نشست به بحث درباره بخش سياسي برنامه هسته‌يي ايران پرداخت.

بولتون كه به موضع‌گيري‌هاي تند عليه ايران مشهور است، گفت كه معتقد است اروپا نتوانست به موقع تحريم‌هاي شديد اقتصادي و سياسي را اتخاذ كند تا از توسعه‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران جلوگيري شود.

او از اين كه اروپايي‌ها نتوانستند از قراردادهاي اقتصادي سودمند خود با تهران در عوض منزوي كردن ايران دست بردارند، ابراز تاسف كرد.

نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل متحد با بي‌رغبتي گفت: من اخيرا سفري به كشورهاي حاشيه خليج فارس داشتم و با مقامات سياسي عالي‌رتبه اين منطقه ديدارهايي انجام دادم. آنان معتقدند كه آخرين قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد ايران " فقط يك شوخي است!"

با اين حال او اعتراف كرد كه اداره جاسوسي آمريكا از اطلاعات كافي درباره محل قرار گرفتن تاسيسات هسته‌يي ايران برخوردار نيست و به همين دليل چنين حمله‌اي فقط باعث وفقه زماني در برنامه هسته‌يي ايران خواهد شد و از سوي ديگر ايران را نيز خشمگين‌تر خواهد كرد.

نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل متحد هم‌چنين گفت كه اسراييل (رژيم صهيونيستي) به مراكز هسته‌يي ايران حمله نخواهد كرد.

وي با تاكيد بر اين كه چنين اقدامي در دوران رياست جمهوري اوباما ممكن نمي‌شود، در اظهاراتي جنگ‌طلبانه مدعي شد: حداقل اگر اسراييل بخواهد چنين كاري را انجام دهد بايد تا روز 20 ژانويه (زمان آغاز به كار دولت باراك اوباما) آن را به اجرا درآورد. چرا كه در زمان دولت جديد اوباما امكان انجام آن بعيد به نظر مي‌رسد.

بولتون افزود: با اين وجود در اسراييل نيز دولت در حال تغيير است و فعلا دست آنان به ايران نخواهد رسيد.

اين در حالي است كه تهران هميشه بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش تاكيد دارد و اعلام كرده است كه هدفش از اجراي اين برنامه توليد انرژي و برآوردن نيازهاي رو به افزايش در اين كشور است.

نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل متحد در پايان با عصبانيت پرسيد كه "يعني واقعا هيچ‌گونه جايگزين ديگري (براي جلوگيري از هسته‌يي شدن ايران) وجود ندارد؟ و خود پاسخ سوالش را چنين داد: نه. به نظر مي‌رسد كه ايران كشوري هسته‌يي خواهد شد. آمريكا در اين مسابقه بازنده شد.

اين گزارش حاكي است: البته در آمريكا همه موافق عقيده نماينده پيشين ايالات متحده در سازمان ملل متحد نيستند. از نظر آنان گزينه جايگزين مي‌تواند اعتراف به بلندپروازي‌هاي تهران در رهبري در منطقه و درگير كردن اين كشور در مذاكرات مستقيم و بدون پيش شرط با آمريكا باشد. گروهي از كارشناسان موسسه‌ي "بروكينگز" و شوراي روابط بين المللي (مراكز معتبر تحليلي واشنگتن كه به داشتن ارتباطات نزديك با دولت باراك اوباما معروف هستند) به اين نتيجه رسيده‌اند.

حاصل كار يك سال و نيم كارشناسان و سفرهاي متعدد به منطقه به صورت گزارشي 288 صفحه‌اي تحت عنوان "برقراري توازن: استراتژي رييس‌جمهور آينده آمريكا در خاور ميانه" آمده است. هفته‌ي گذشته معرفي اين گزارش توسط استروب تالبوت، رييس موسسه (مشاور پيشين بيل كلينتون در امور روسيه) و ريچارد هاس، رييس شورا انجام شد.

سوزان مالوني و ري تكيه، ايران‌شناسان معروف اين مراكز كه مولفان بخشي از اين گزارش هستند معتقدند كه دولت اوباما بايد روابط خود را با ايران بر همان اساسي برقرار كند كه ريچارد نيكسون با چين انجام داد.

آنان تاكيد كردند: روش‌هاي نيكسون و هنري كيسينجر، مشاور امور امنيتي وي اين طور بود كه با اين واقعيت روبه‌رو شد كه بايد توسعه‌ي چين را پذيرفت. دولت نيكسون با آغاز روند مذاكراتي با چين توانست كمك پكن در ويتنام و در امور تثبيت آسياي شرقي را دريافت كند.

در اين سند هم‌چنين گفته شده است: جمهوري اسلامي، آلمان نازي و بلندپروازي‌هاي بي‌حد و مرز آن نيست كه جنگ را تنها راه دستيابي به اهداف خود مي‌ديد. برعكس ايران كشوري است كه خواستار برقراري برتري در ميان همسايگان نزديك خود در منطقه خليج فارس است.

به اين دليل ديدار با ايران، بايد بر اساس اعتراف به نقش رو به رشد اين كشور و هدف مذاكرات تشكيل چارچوبي براي تنظيم نفوذ آن باشد.

نويسندگان اين گزارش آغاز مذاكراتي با ايران را پيشنهاد كردند كه بايد به چهار جهت تقسيم شود: روابط سياسي، برنامه هسته‌يي، امنيت در منطقه‌ي خليج فارس و مناقشه اعراب و اسراييل. در ضمن اين جهات بايد جدا از يكديگر بررسي شوند نه به صورت مرتبط تا اين كه در صورت موفقيت نداشتن در يك مورد تمامي موارد به بن بست برخورد نكند. آمريكا و ايران براي برقراري روابط سياسي بايد تعهداتي بر عهده گيرند كه به لغو تدريجي تحريم آمريكا و باز كردن حساب‌هاي مسدود شده ايران منجر شود.

در ادامه‌ي اين گزارش آمده است: اين روند بسيار آهسته پيش خواهد رفت اما بايد به ايران نشان داد كه آمريكا واقعا به احياي روابط تمايل دارد و نه تغيير رژيم.

اوباما بايد مذاكرات برنامه‌ي هسته‌يي ايران را در شكل چند جانبه و بر اساس پيمان منع اشاعه سلاح هسته‌يي انجام دهد. به ايران بايد امكانات محدودي براي غني‌سازي با در نظر گرفتن سيستم امنيتي شديد از جمله سيستم‌هاي بازرسي، حضور دائم بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مراكز هسته‌يي و شفافيت كامل فعاليت ايران در زمينه انرژي اتمي داده شود.

براي مذاكرات در اين جهت كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند كه يك چارچوب زماني قطعي تعيين شود.

اين گزارش حاكي است: موضوع مهم آن است كه آيا ايران براي آغاز روابط با آمريكا آمادگي دارد؟ به اعتقاد نويسندگان اين سند، نمي‌توان پيش از آن كه به ايران پيشنهاد شود به اين سوال پاسخ داد.

كارشناسان اميدوارند كه دولت اوباما بتواند از تبديل ايران به كشوري هسته‌يي جلوگيري كند. براي اين منظور واشنگتن بايد در كنار مذاكرات دو جانبه با تهران، ارتباطات چند جانبه‌ي ايران با گروه "1+5" متشكل از پنج عضو دايم شوراي امنيت به علاوه آلمان را شدت بخشد. اين گروه نيز در صورتي كه ايران از حل مساله هسته‌يي امتناع كند و به نزديكي روابط با آمريكا تن ندهد، بايد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي را تشديد كنند.
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن