تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816354984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در جمع دانشجويان دانشگاه خواجه نصير -1 آمريكايي‌ها در افغانستان به جنگ كساني آمدند كه خودشان ايجاد كرده بودند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي در جمع دانشجويان دانشگاه خواجه نصير -1 آمريكايي‌ها در افغانستان به جنگ كساني آمدند كه خودشان ايجاد كرده بودند
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان گفت: آمريكايي‌ها در افغانستان به جنگ كساني آمدند كه خودشان ايجاد كرده بودند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان بعد از ظهر امروز يكشنبه در همايش «جنبش دانشجويي، رسالت جهاني» كه در محل دانشكده مكانيك دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي برگزار شد، به تشريح اقدامات و فعاليت‌هاي دستگاه سياست خارجي دولت نهم پرداخت.
وي در ابتدا ضمن گراميداشت 16 آذر به همه كساني كه عليه امپرياليسم سلطه‌طلب و حكومت وابسته داخلي آنها يعني نظام فاسد شاهنشاهي، ‌مجاهدت‌ها و مبارزاتي را بر اساس آرمان‌ها و خواسته اين ملت به عمل آورده و نهايتاً در سيل عظيم انقلاب، طومار هژموني سيري‌ناپذير آمريكا را در كشور متوقف كردند، درود فرستاد.
وزير خارجه همچنين دستاورد عظيم مبارزات ملت ايران به رهبري حضرت امام (ره) كه در بيش از هشتاد سال از عمرشان، هرگز از خود نگفت و از اعتقادات و ملتش گفت و ارمغان بزرگ ايشان استقلال بود، گرامي داشت.
متكي با بيان اينكه جنبش دانشجويي در ايران همانند بسياري از صحنه‌هاي ديگر حوزه‌هاي فكري، آكادميك و دانشگاهي جهان در دو محور اساسي مشترك بود، افزود: نخستين ويژگي جنبش دانشجويي ايران مخالفت و مقاومت در برابر سلطه‌طلبي قدرت‌هاي استعماري كه بعد از جنگ جهاني دوم در آمريكا خودنمايي كرده بود، از يك سو و ايستادگي و مقاومت در برابر استبداد داخلي و نظام وابسته به آن قدرت سلطه‌طلب در كشورمان، از سوي ديگر بود.
وي اضافه كرد: هميشه دانشجو مفتخر بود و احساس عزت مي‌كرد به دليل اينكه از يك سو با دفاع از استقلال كشورش به مبارزه با سلطه‌طلبي و قدرت‌هاي خودكامه جهاني مي‌پرداخت و از سوي ديگر با ديكتاتوري و استبداد در درون كشور به مبارزه برمي‌خاست.
وزير خارجه با بيان اينكه بعد از پيروي انقلاب، جنبش بيدار دانشجويي كشور كماكان روحيه مقابله با حاكميت بيگانه بر كشور و يا تسلط دوباره بيگانه بر كشور و افق‌هاي دوردست مبارزه با امپرياليسم را در چهره‌هاي رنگارنگ و گونه گون، فتنه‌ها و شگردهاي مختلف از ياد نبرد، اظهار داشت: اين ويژگي نيز امروز در بالندگي خوبي در جنبش دانشجويي ما حضور و بروز دارد.
وي در ادامه به نگاه روشن بينانه و تيزبينانه دانشجويان كشور به مسائل داخلي و مشكلات كشور و تاكيد بر مباني و اصول ايجادگر انقلاب و پاسداري از آن مباني و ارزش‌ها از يك سو و نقد منصفانه و دست گذاشتن بر نارسايي‌ها با هدف بهبود روند امور از سوي ديگر اشاره كرد.
متكي در ادامه گزارش كوتاهي از كاركرد دستگاه ديپلماسي كشور در دولت نهم ارائه و با بيان اينكه به اعتقاد ما كشورهاي جهان يا خودشان را در جايگاه قدرت آمره مي‌دانند كه براي ديگران تعيين تكليف مي‌كنند و خود را قدرت‌هاي مسلط مي‌دانند و معتقدند كه هر حركت و تصميم‌سازي در جهان در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي بايد تحت خواست‌،‌ اراده و هدايت و در جهت منافعي كه آنها تعريف مي‌كنند، صورت گيرد، افزود: اين تعداد از بازيگران در صحنه جهاني محدود هستند.
وزير خارجه ادامه داد: آمريكا بعد از پايان جنگ سرد تصور مي‌كرد كه زمان يكه‌تازي و تك قطبي شدن جهان است فلذا تلاش مي‌كرد همه اين نگاه مستكبرانه منحصر در قدرت‌هاي برتر را در خودش متمركز كند كه امروز يك قدرت، يك حرف آخر و يك تصميم نهايي و همچنين يك اراده حاكم بر مناسبات جهاني است و آن اراده آمريكاست.
متكي اضافه كرد: در كنار اين تقسيم بندي، خيل قابل توجهي از كشورها وجود دارند كه يا به دليل فقدان يك نگاه راهبردي يا به دليل هويت و ماهيت روي كار آمدنشان و يا به دليل مشكلاتي كه با آن مواجهند، يا هر دليل ديگري، خودشان را در اختيار تصميم‌گيرندگان يا تصميم‌گيرنده مسلط بر مناسبات جهاني قرار مي‌دهند.
وزير خارجه گفت: بعد هم شعارشان اين است كه «گر يار ناز كند تو نياز كن» و هر چه مي‌گويد گوش كن تا از غضبشان در امان بماني.
به گفته وي اين كشورها ياراي ايستادگي، مقاومت و كلامي به گونه‌اي ديگر گفتن را ندارند و يا كلام ديگري ندارند كه بخواهند عنوان كنند.
متكي خاطرنشان كرد: در دسته سوم كشورهايي قرار دارند كه واقعيات جاري در جهان را به آن گونه‌اي كه هست پذيرا نيستند و معتقدند بايد طرحي نو در انداخت و نظام نويني را طراحي و حركت مستقلي را ساماندهي كرد.
وزير خارجه با بيان اينكه در دهه 1950 اين نگاه در جنبش عدم تعهد تبلور پيدا كرد، افزود: در دو بلوك شرق و غرب، بلوك سوم تشكيل شود. اصل اين ايده كساني را بر آن داشت كه در حوزه‌هاي سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي بتوانند تاثيرگذاري داشته باشند.
وي با يادآوري اين نكته كه نمي‌خواهيم اينجا وجب كنيم كه كشورها به چه اندازه‌اي اين نگاه و شيوه را اتخاذ كردند، اظهار داشت: اصل نگاه طرحي نو در اندازيم براي جوانان، جامعه و دانشجويان ايراني كه برگرفته از فرهنگ، ‌اعتقادات و باورهايشان و داراي مراجع قابل رجوع فراوان در ادبيات و فرهنگشان هستند، از جاذبه بالايي برخوردار بود.
متكي ادامه داد: شايد نوع مبارزات در كشور ما براي مقابله با سلطه‌طلبي از اين نوع و شكوفايي نسل‌هاي متفاوت ما براي گريز از احساس تحقيري بود كه سردمداران مي‌خواستند ايجاد كنند.
وزير خارجه اضافه كرد: در حوزه سياست خارجي معتقديم كه انقلاب، رهبري و شهداي اين راه حق بزرگي براي استقلال كشور بر گردن ما و نسل جديد دارند.
متكي در عين حال خاطرنشان كرد: مهم‌تر از ايجاد هر ماهيت، هويت و بنايي، نگهداي آن بنا اهميت مي‌يابد.
وي با اشاره به اينكه نگهداري در سازه‌ها بسيار مهم است، گفت: معتقديم كساني كه نگاهشان را از دروازه‌هاي كشورمان بيرون كرديم و خودشان را نيز از پنجره‌ها، مترصد ورودند و بسياري از شيشه‌هاي ما را براي ورود دوباره شكستند و بسيار فتنه‌ها كردند.
وي ادامه داد: اگر در سرنوشت جنبش‌هاي اجتماعي در كشورهاي ديگر نگاه كنيم و ببينيم كه چگونه با تعداد كمي از طراحي‌هاي دشمن آب از جوي رفته را به جهت منافع‌شان برمي‌گردانند و نهضتي را شكست دادند، مقاومت 30سال گذشته ملت ايران بيشتر خودنمايي مي‌كند.
وزير خارجه با يادآوري اين نكته كه ما اين راه را بي‌هزينه نرفته‌ايم و اين مقاومت را بي‌بها،‌ چونان تاجي بر پيشاني كشورمان، ننشانديم‌، افزود: شرايط بسيار دشواري بود.
متكي تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين رسالت‌هاي ما در دستگاه ديپلماسي كشور اين است كه استقلال راي ملت ايران و نظام را در شرايط گوناگون محيط بين‌المللي به تدبير، لسان ديپلماتيك و شيوه‌هاي قابل فهم در دنيا، حراست و حفاظت كنيم.
وي تاكيد كرد: معتقديم سه اصل عزت، حكمت و مصلحت زير ساخت جامع، كامل و با قوامي براي ديپلماسي كشور است.
متكي گفت: بر اساس چنين نگاهي ما نمي‌توانيم در خلاء زندگي كنيم. بايد واقعيات محيط خود و ماهيت تحولات را بشناسيم و بر اساس اين شناخت تدبير كنيم.
وزير خارجه با اشاره به جغرافياي منطقه افزود: منطقه ما طي ساليان گذشته بخشي از مهم‌ترين موضوعات و مباحث عرصه سياست خارجي را در درون خود جاي داده است، از 60 سال قبل فتنه اشغال سرزمين‌هاي فلسطين و ايجاد رژيم غاصب اسرائيل را شاهد بوديم. در منطقه‌اي هستيم كه درصد بالايي از انرژي جهان را در خود جاي داده است. 80 درصد اقتصاد ژاپن، 60 درصد اقتصاد چين، 55 درصد اقتصاد اروپا و 20 درصد اقتصاد آمريكا نيازمند به انرژي اين منطقه است.
وزير خارجه با بيان اينكه طي دهه گذشته حوادثي در اين منطقه اتفاق افتاد و جمهوري اسلامي به طور جدي درگير در اين تحولات و بحران‌ها بود،‌ ادامه داد: دو حادثه بسيار مهم به عنوان دو نتيجه اتفاق افتاد. يكي كاهش تاثيرگذاري سياست‌هاي متكبرانه آمريكا در اين منطقه و ديگري بالندگي نقش تاثيرگذار ايران در مناسبات منطقه و به تبع آن در محيط بين‌المللي.
متكي با ذكر اين نكته كه در 30 سال گذشته دو بحران در دو سوي ما رخ داد يكي از اين بحران‌ها را افغانستان و ديگري حمله صدام به ايران، اشغال كويت و حوادثي كه طي 5 الي 6 سال گذشته در عراق رخ داده عنوان كرد و افزود: آمريكايي‌ها بعد از حادثه مشكوك 11 سپتامبر گفتند كه جنگي عليه تروريسم به راه بيندازيم و مجوز آن را از سازمان ملل گرفتند و به افغانستان آمدند. شعار آنها نيز روشن بود، عنوان كردند كه ما براي امنيت افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و بازگشت دموكراسي آمده‌ايم.
به گفته متكي آمريكايي‌ها به جنگ كساني آمدند كه خودشان ايجاد كرده بودند.
وزير خارجه، افراط‌گرايي در افغانستان را محصول سناريوي آمريكايي، دلارهاي نفتي و آموزش در منطقه عنوان كرد و افزود: 6 سال گذشت و وارد هفتمين سال شد، امروز به اذعان همه تحليلگران سياست‌هاي آمريكايي‌ها و پشت بند آن ناتو، در افغانستان شكست خورد. در عراق نيز به همين صورت.
متكي يادآور شد: در عراق يك بالندگي در بين ملت در بازگشت به هويت، جايگاهش و قرار گرفتن اقشار مختلف در حاكميت پديد آمد كه آمريكا خيلي با چگونگي آن موافق نبود.
ادامه دارد...
انتهاي پيام/خ
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن