تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816200541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دورنماي ضوابط جديد انتشار اوراق مشاركت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دورنماي ضوابط جديد انتشار اوراق مشاركت
وزراي نيرو و اقتصاد در حالي رييس بانك مركزي را مجاب به تعيين نرخ سود 18‌درصدي براي اوراق مشاركت كرده‌‏اند كه دورنماي روشني براي سياست‌‏هاي جديد اتخاذ شده ديده نمي‌‏شود.


به گزارش ايلنا، پس از يك ماه چانه‌‏زني در دولت، سرانجام با انتشار 500‌ميليارد تومان اوراق مشاركت وزارت نيرو جهت تكميل طرح‌‏هاي نيروگاهي، با سود 18‌درصد موافقت شد، اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان از آينده اقتصادي اين اوراق به دليل نامشخص بودن سياست‌‏گذاري‌‏ها و ناديده گرفتن برخي ضرورت‌‏ها و رسالت اصلي اين اوراق نگرانند.
بر پايه اين گزارش تغيير رويه استفاده از ابزار اوراق مشاركت دربازار پول و سرمايه كه از جمله ابزارهاي موثر پولي در جهت مهار نقدينگي محسوب مي‌‏شود، از سال گذشته در دستور كار بانك مركزي قرار گرفت بدين ترتيب كه پس از تنظيم دستورالعمل معاملات ثانوي اوراق مشاركت در بورس اين اوراق با مكانيزم جديد منتشر و به فروش گذاشته شود.
خاصيت رويه فوق بي‌‏نياز شدن از تضمين بانك‌‏ها براي بازخريد اوراق مشاركت قبل از سررسيد بود كه چفت و بست اعمال سياست تنظيم رشد پايه پولي و بدهكارتر شدن بيشتر بانك‌‏ها به بانك مركزي و بدهكار شدن بيشتر دولت به بانك‌‏ها شرايط ايجاد نقدينگي مضاعف را محكم‌‏تر مي‌‏كرد، اما فشار دولت در تكميل پروژه‌‏هاي ناتمام وزارت نيرو، بانك مركزي را برآن داشت تا مسير در پيش گرفته را تغيير دهد ومجددا به همان شيوه پيشين، يعني معاف از ماليات، بي‌‏نام، قابل انتقال به غير و پرداخت سود روز شمار اوراق را منتشر كند، با اين تفاوت كه اين بار به جاي 5/15درصد 18‌درصد سود به خريداران اوراق تعلق مي‌‏گيرد و بحث تضمين يك بانك دولتي قبل از سررسيد دوباره مطرح مي‌‏شود.
صرف نظر از چرايي اتخاذ چنين سياست شتابزده‌‏اي از سوي بانك مركزي ذكر اين نكته ضروري است كه فروش اين اوراق با پرداخت سود روزشمار 18‌درصد و تضمين يك بانك كه ماهيت بدون ريسكي به اين اوراق مي‌‏بخشد و نيز معافيت از پرداخت ماليات شايد با استقبال خوبي مواجه شود اما در بلند مدت تبعاتي بر اقتصاد به جاي مي‌‏گذارد كه جبران اين تبعات منفي به مراتب دشوارتر از نيمه تمام ماندن طرح‌‏هاي نيروگاهي است.
از جمله ملزومات ناديده انگاشته شده در انتشار اين اوراق قابليت نقد شوندگي اين اوراق است. اگرچه اين مقوله به نوعي مزيت اوراق به حساب مي‌‏آيد، اما نگاهي به شرايط فعلي نظام بانكي مانع از اثرگذاري اين اوراق جمع‌‏آوري وجوه سرگردان و به تبع جمع‌‏آوري نقدينگي و تورم حاصل از آن خواهد شد.
از نگاهي ديگر بايد اين نكته را هم مدنظر داشت كه پرداخت سود 18‌درصد با توجه به شرايط فعلي هزينه فرصت سرمايه‌‏گذاري را افزايش مي‌‏دهد كه در نتيجه آن انگيزه سرمايه‌‏گذاري را كاهش خواهد داد.
زنگ خطر ديگر اين سياست جديد بانك مركزي ناهمگوني آن با ساير سياست‌‏هاي پولي است. در شرايطي كه اوراق مشاركت با سود 18‌درصد روز شمار به فروش مي‌‏رسد، آيا كسي منابع خود را صرف سپرده‌‏گذاري يك ساله با حداكثر 17‌درصد سود يا پنج ساله با نرخ 19‌درصد خواهد كرد؟
طبيعي است كه در چنين شرايطي ترجيح بلامرجح مشتريان خريد اوراق است كه در هر لحظه نيز قابليت نقدشوندگي دارد، ضمن اينكه تفاوت روزشمار بودن و قابل نقد بودن در هر لحظه خيلي بيشتر از يك درصد سود در پنج سال است.
با اين اوصاف و در صورت ادامه اين روند شايد تجربه برگشت 36‌هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت به نظام بانكي همانند سال گذشته تكرار نشود، اما به طور قطع از ديگر آسيب‌‏ها نيز به دور نخواهد بود.
توجيه رييس‌كل بانك مركزي از برگشت 36‌هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت كه خود به نوعي منابع بانك‌‏ها رابراي انجام طرح‌‏ها و هزينه‌‏هاي دولتي مسدود كرده و توليدكننده را از اين منابع محروم كرده است، نرخ سود پايين و بازدهي پول در ساير بخش‌‏ها بود.
حال اگرچه اين نقاط ضعف برطرف شده اما آسيب‌‏هاي ديگري را به اقتصاد تحميل كرده كه درجاي خود قابل بحث‌وتبادل نظر با اقتصاددانان است.
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن