تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816001566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در سراب دبي ، از آب خبري نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در سراب " دبي " ، از آب خبري نيست
اين روزها بار ديگر شاهد برخوردهاي نامناسب مسئولان امارات با مسافران مشتاق ايراني هستيم كه در سرزمين خيالي يا سراب امارات متحده عربي ،دنبال آب مي گردند.


هفت شيخ نشين ساحل جنوبي خليج فارس همواره آنقدر كوچك ،كم جمعيت و بي بهره از موهبت طبيعت بودند كه تاريخ تمدن چند هزار ساله خاورميانه تا همين سال هاي اخير از اختصاص برگي چند به احوال مردمان اين ديار ، دريغ داشت .
اما گذشت زمان و كشف منابع نفت و گاز در اين شيخ نشين ها، سبب شده است كه به دلارهاي نفتي دست يابند و رهبران سنت گراي قبايل آنها كه اكنون به اميران پولداري تبديل شده اند، شيفته مظاهر نوين تمدن غرب شوند و با عقد قراردادهاي متعدد با كمپاني هاي غربي براي استخراج و صدور نفت خام ، به دلارهاي فراواني دست يابند.
تا سه دهه قبل كه هر مسافري به دبي ، ابوظبي ، شارجه و... گام مي گذاشت ، فقر شهرهاي فرورفته در بي قوارگي را نظاره مي كرد. تا اينكه در سال 1972 ميلادي هفت شيخ نشين يادشده شامل ابوظبي ، دبي ، شارجه ،ام القوين ، راس الخيمه ، فجيره و عجمان فدراسيوني تشكيل دادند كه امارات متحده عربي نام گرفت .
امارات كه نه هويت تاريخي خاصي از گذشته و نه وسعت جغرافيايي دارد، گستره اش در مجموع به 77 هزار و 700 كيلومتر مربع مي رسد.
اين كشور اگرچه در ميان كشورهاي كم وسعت بزرگ مي نمايد، اما به لحاظ فقر گياهي و حيواني ، آشكارا سرزمين برهوت بي آب و علفي است كه اگر منابع انرژي نداشت ، خدا مي داند به كدام كرشمه مي توانست دل سرمايه گذاران را به دست آورد.
در شرايط كنوني ، امارات با برخورداري از 10 درصد كل ذخاير شناخته شده نفت دنيا و ذخاير گازي به ميزان شش تريليون مترمكعب ، جايگاهي بين برخي كشور هاي عرب دارد.
امارات بدون در نظر گرفتن مناطق آزاد و نظام اقتصادي نوين سازي شده اش شبيه ساير كشورهاي منطقه است . اين كشور اكنون بيش از پنج ميليون نفر جمعيت دارد و به همين علت از نظر جمعيت نيز فقيرتر از ان است كه بتواند بر نيروي كاري بومي خود، تكيه كند.
بنابراين براي جبران كمبود نيروي انساني از كشورهاي شبه قاره هند كه از نيروي انساني كم توقع و پركاري برخوردار هستند، كمك گرفته و با ايجاد امكانات مختلف سعي در پيشبرد اهدافش دارد.
سرمايه گذاري هاي شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس در امارات بخصوص دبي روند افزايشي براي تحرك اقتصادي اين كشور ايجاد كرده است ،اما در ميان سرمايه گذاران ، ايرانيان صاحب سرمايه نيز در دو دهه اخير نقش مهمي در اين عرصه ، ايفا كرده اند.
تا يكي يا دو ماه قبل جذب ميلياردها دلار سرمايه گذاري خارجي ، دبي را به سرزميني دلچسب براي فعالان اقتصادي ، كارآفرينان و سرمايه داران مختلف از جمله ايراني تبديل كرده بود .
اما هم اكنون جاذبه دلارهاي نفتي و اثرگذاري آنها در رونق اقتصادي اين اميرنشين به شدت تنزل كرده است و دفاتر شركت هاي بزرگ بازرگاني - خدماتي چند مليتي ،برج هاي سربه فلك كشيده ، هتل ها، بورس و فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ كه به چشم مي آمدند ، تحت تاثير بحران مالي غرب سردرگم مانده اند.
تحت تاثير بحران مالي غرب ارزش سهام در امير نشين دبي به شدت سقوط كرده است و شركت هاي فعال ساختماني از اين سقوط سهام و ناپايداري در بازارهاي امارات به شدت نگران هستند و آينده مبهمي پيش رو دارند.
در دو دهه اخير خروج قابل توجه سرمايه از ايران و جذب آنها در بخش هاي مختلف امارات به اين اميد كه سوددهي بالايي دارد و حق اقامت دائم براي صاحبان سرمايه فراهم مي آورد و ده ها مزيت رويايي ديگر ،سبب شد تا صاحبان منابع و امكانات ، امارات متحده عربي بخصوص اميرنشين دبي را سرزمين روياهاي خود تصور كنند در اين كشور به سرمايه گذاري بپردازند و يا با عناوين مختلف پول خود را در اين امير نشين خرج كنند. در حالي كه با حفظ و استفاده از اين سرمايه ها مي توان چرخ عظيم صنايع كشورمان را به حركت درآورد و گام هاي بلندي در راستاي توسعه و شكوفايي اقتصاد ملي برداشت .
نگاهي به وضعيت دبي و مقايسه آن با سال هاي اخير نشان مي دهد كه شعار اين اميرنشين كه همواره " بسازيد و آنها خواهند آمد" بوده ، تحقق يافته است و مرور
فهرست طرح هاي اجرا شده در امارات در دهه هاي اخير مانند پروژه نخل ها،شهر بين المللي براي حضور تجار و سرمايه گذاران خارجي ، مجموعه عالم ، مجموعه هاي مراتع عربي ، مرغزارها، تفرجگاه دريايي دبي ،دبي لند، احداث ده ها هتل و...، نشان مي دهد كه امارات بخصوص دبي در نتيجه جذب سرمايه گذاري خارجي تا حدي متحول شده است و تنها با نگاهي به اين فهرست مشخص خواهد شد كه امارات كم رونق ديروز ، سوداهاي بزرگي را امروز در سر مي پروراند و تلاش مي كند تا انها را محقق نمايد.
در همين حال مسئولان امارات مي دانند كه اين كشور امكانات تبديل شدن به بزرگترين قدرت اقتصادي منطقه را ندارد ، اما از تركيب آنچه كه خود دارد و ديگران به عنوان سرمايه وارد اين كشور مي كنند، مي تواند سهمي از اقتصاد و تجارت جهاني كسب كند.
در همين حال مقام هاي اميرنشين دبي براي جذب 70 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي طي سال هاي 2005 تا 2011 ( سالانه 10 ميليارد دلار) برنامه ريزي كرده اند و مي كوشند از اين رهگذر نيازهاي مالي خود را تامين كنند و با وعده هاي متعدد به سرمايه گذاران مانند اعطاي حق مالكيت ، حق اقامت ، پرداخت انواع وام ها و ...، انگيزه هاي انها را براي حضور در اين كشور تقويت كنند.
از مجموع جمعيت امارات بيش از دو ميليون نفر در دبي زندگي مي كنند كه بخش كثيري از انها از زندگي مرفهي برخوردار هستند و بقيه نيز كارگران فصلي كشورهاي شرق اسيا و شبه قاره هند مي باشند كه اغلب در اقامتگاه هاي شركت هاي فعال در دبي ساكن هستند.
هم اكنون كارگران يادشده بخش قابل توجهي از درامدهاي ارزي خود را به كشورهايشان حواله مي كنند كه در بهبود اوضاع اقتصادي كشورهاي متبوع انها، موثر است .
نيروي كار خارجي فعال در دبي اكنون درامدهاي خود را به صورت حواله ارزي به كشورهاي متبوع ارسال مي كنند.از اين ميزان 10 درصد حواله ها به اروپا ، 25 درصد به كشورهاي عربي ، حدود 45 درصد به كشورهاي شرق آسيا و شبه قاره هند و ...، انتقال مي يابد.
بديهي است كه اين امر براي دولت امارات چندان قابل قبول نيست و به همين منظور براي جلوگيري از خروج ارز برنامه هاي مختلفي در دست مطالعه دارد كه از جمله آنها ساخت مناطق ويژه براي اقشار كم درآمد است تا كارگران خارجي بتوانند خانواده هاي خود را به امارات منتقل كنند و از اين طريق مانع خروج ارز از اين كشور شود.
هم اكنون اميرنشين دبي تلاش هاي گسترده اي را براي جذب سرمايه ها و تغيير مسير سرمايه گذاري كشورهاي عربي از خارج به داخل منطقه خليج فارس بخصوص اين اميرنشين ، اغاز كرده است .
يك اقتصاددان در زمينه موقعيت اقتصادي امارات متحده عربي با توجه به بحران مالي و اقتصادي غرب مي گويد : در دو تا سه دهه اخير موقعيت اقتصادي امارات با وجود انتقال منابع مالي صاحبان سرمايه از جمله ايرانيان به اين كشور بهبود يافته است .
"علي كاظميان " روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود : برخي سرمايه گذاران با توجه به حمايت هاي كشورهاي غربي از امارات ، اين كشور را مكان امني براي انتقال منابع و انجام سرمايه گذاري در زمينه هاي تجاري ، صنعتي ، خدماتي ، ساختماني و...، مي دانند ، در حالي كه امارات متحده عربي هنوز با مزيت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري ايران بسيار فاصله دارد و اين مزيت ها بايد به درستي براي علاقه مندان به فعاليت هاي سرمايه گذاري تشريح شود.
وي در ادامه تصريح كرد ،امارات متحده عربي اكنون به پايگاهي براي عرضه توليدات مصرفي ساير كشورهاي جهان مانند چين ، تركيه ، پاكستان ، هند و ... تبديل شده است و در چنين شرايطي امارات متحده عربي به ميمنت وجود دبي و امكانات ايجاد شده در اين اميرنشين ،مي كوشد موقعيت " هنگ كنگ "و "سنگاپور" را در حوزه خليج فارس پيدا كند .
كاظميان در ادامه با اشاره به وضعيت امير نشين دبي اظهار داشت : به عبارت ديگر دبي با جذب سرمايه هاي ديگر كشورها و اجراي پروژه هاي بلند پروازانه ،" اميرنشين كوچكي است كه مي خواهد بزرگ بنمايد. "
انچه كه بيش از همه تاسف آور است ، علاقه مندي وافر ايرانيان به سرمايه گذاري در اين امير نشين است كه توسط سرمايه گذاران خرد و كلان همچنان ادامه دارد و برخي از شهروندان ايراني تحت تاثير برخي رسانه هاي داخلي و كانال هاي ماهواره اي فارسي زبان كه از انواع شگردهاي تبليغاتي استفاده مي كنند، قرار دارند.
وي تاكيد كرد : هموطنان ايراني اكنون به اميد سفر به دبي و ... براي ورود به اين كشور به شكل هاي مختلف نسبت به مسافران و گردشگران ديگر كشورها مورد تبعيض و اهانت قرار مي گيرند كه اگرچه ناروا و توهين آميز است ، اما با نگاهي به درون مي توان جلوي بسياري از اين مسائل را گرفت.
اين كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به توانمندي هاي مناطق آزاد ايران و جاذبه هاي گردشگري آنها بخصوص كيش گفت : كيش يكي از زيباترين جزاير دنيا است و جاذبه هاي گردشگري بسياري دارد و با توسعه زيرساخت ها و حمايت بيشتر دولت از سرمايه گذاران مي توان از اين مناطق براي جلب گردشگران داخلي و خارجي بهره گرفت .
كاظميان تاكيد كرد،بدون ترديد ايران با توجه به تنوع آب و هوايي و جاذبه هاي گردشگري و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و ... ،حرف هاي بسياري براي گفتن دارد و نبايد در رقابت منطقه اي و حتي جهاني عقب بماند . از اين رو بايد بكوشيم و براي بهره برداري از قابليت هاي مناطق آزاد از جمله كيش هرچه سريع تر برنامه ريزي و اقدام كنيم .به جاي اينكه فرصت هاي بيشتري را به كشورهايي مانند امارات واگذار نمائيم .
وي افزود :بدون ترديد شفاف سازي راهبردها و سياست هاي دولت در زمينه مناطق آزاد از جمله جزيره كيش ،تكميل و توسعه زير ساخت ها ، تدوين قوانين پيشرفته براي ايجاد امنيت سرمايه گذاري و گردشگري ، ثبات و پايداري در قوانين و مقررات فعاليت هاي تجاري ،اقتصادي و سرمايه گذاري در اين مناطق،پيش بيني نيازهاي گردشگران داخلي و خارجي ، تبليغات مناسب در مورد توانمندي هاي مناطق آزاد و معرفي مزيت هاي آنها و... ، در جذب گردشگران و سرمايه گذاران بسيار مهم است .
به گفته كاظميان ، در چنين شرايطي مي توان اميدوار بود كه سرمايه گذاران و گردشگران ايراني به جاي اينكه پول هاي خود را به كشورهايي مانند امارات منتقل كنند و بي حرمتي ببينند ، در مناطق آزاد كشورمان حضور يابند و به توسعه و شكوفايي اقتصاد ملي كمك كنند .
با نگاهي منصفانه به موضوع خروج سرمايه از ايران و جذب آنها در امارات يا هر كشور ديگري مي توان پي برد كه چه ضربه هولناكي به اقتصاد ملي وارد مي شود ، در حالي كه اگر اين منابع و سرمايه ها در كشور جذب شوند، مي بينيم كه تا چه حد مي توانند در توسعه و شكوفايي اقتصادي كشور، فقرزدايي ،به حركت در آوردن چرخ هاي صنايع و اشتغالزايي براي جوانان تحصيلكرده و مستعد ايراني كه تشنه كار و سازندگي هستند، كمك كنند.
شايد امروز نيز براي برنامه ريزي هدفمند و تشويق سرمايه گذاران ايراني به منظور حضور موثر و فعال در مناطق آزاد و جزاير زيبا و بي نظير كيش ، قشم و... ، دير نباشد و مي توان هنوز از فرصت هاي بسيار و متعدد موجود در اين مناطق براي جذب گردشگران داخلي و خارجي استفاده كرد و در همين حال بدانيم كه در سرزمين تفته امارات و سراب دبي ، آب گوارا و شريني وجود ندارد كه عطش ايرانيان را بر طرف كند . از اين رو با اميدهاي واهي نبايد منابع ملي كشورمان را در اين اميرنشين هدر بدهيم .
اقتصام
 شنبه 16 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن