تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804705689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگداشت بين‌المللي خيام، عطار و فردوسي آماده شدن براي كنگره‌ي جهاني فردوسي در سال 88


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بزرگداشت بين‌المللي خيام، عطار و فردوسي آماده شدن براي كنگره‌ي جهاني فردوسي در سال 88
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

همايش جهاني در بزرگداشت عطار، خيام و فردوسي هر دو سال يك‌بار در استان خراسان رضوي برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان رضوي، در اين راستا، قرار است كنگره‌ي جهاني فردوسي سال ‌٨٨ در مشهد مقدس برگزار شود.

قهرمان رشيد - معاون سياسي - اجتماعي استاندار خراسان رضوي - در شصت‌وهفتمين جلسه‌ي شوراي فرهنگي عمومي استان درباره‌ي برگزاري كنگره بزرگداشت فردوسي اظهار كرد: از آن‌جايي كه همايش فردوسي، پيوند بين هويت فرهنگي و ديني است و موجب همبستگي بيش‌تر مي‌شود، اولويت با بزرگداشت فردوسي است.

او به برگزاري همايش جهاني رودكي در ايران (در دو شهر مشهد مقدس و تهران) اشاره كرد و گفت: اگر قرار باشد كانون توجهات به همايش رودكي مبذول شود، هيچ‌يك از اين دو بزرگداشت با موفقيت برگزار نخواهد شد.

وي افزود: با توجه به اين‌كه زمان باقي‌مانده تا برگزاري همايش جهاني فردوسي حدود پنج ماه است، بايد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كانون توجه خود را بر همايش فردوسي قرار دهد، تا اين همايش جهاني با موفقيت برگزار شود.

رشيد تصريح كرد: از جمله ديگر طرح‌هايي كه هدف ترويج و نهادينه شدن فرهنگ رضوي را دارد، طرح مستندسازي مسير هجرت امام رضا (ع) در خراسان است و بايد توجه داشت كه يك كار علمي، متقن و اساسي صورت گيرد كه باعث همبستگي بيش‌تر شود.

او اظهار داشت: در خصوص اين طرح لزومي ندارد به توسعه كمي مسائل توجه شود؛ بلكه بايد بر اساس شواهد علمي، تاريخي و باستان‌شناسي و همچنين شواهد و منابع ديني و احاديث و روايات به گونه‌اي تأكيد شود كه هم خواص و هم عوام و توده‌ها نيز بپذيرند و در انجام اين كار بايد از تصميم‌گيري بر پايه احساسات و خرافات و همچنين از پرداختن به مسائلي كه شبهه دارند، نيز خودداري شود.

در ادامه نعمتي - يكي از محققان طرح پژوهشي مستندسازي مسيرهاي هجرت تاريخي امام رضا (ع) در خراسان - گفت: اين طرح از سال ‌‌٨١ به طور رسمي در جلسه شوراي فرهنگ عمومي كشور مطرح شد و در آن جلسه درخواست شد كه اين كار بر مبناي مستندات علمي نيز انجام شود.

وي افزود: اين كار در دو مرحله مورد انجام شد، كه در مرحله اول با هدف بررسي، تشخيص و گزينش مسيرها در سال ‌‌٨١ و مرحله دوم نيز كه هم‌اكنون در حال بررسي است، علاوه بر اثبات دقيق‌تر مسير، تلاش براي مستند كردن مسير با توجه به ارائه مستندات علمي و تهيه يادمان‌ها در هر يك از اين مسيرهاست.

سپس سيدجواد جعفري - مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي - گفت: با توجه به آيين‌نامه نظارت بر نام‌گذاري شهرها و اماكن، قرار شده است كه دو شخصيت مشخص، يكي در زمينه زبان و ادب فارسي و ديگري متخصص در امور ديني براي نظارت بر اين امور استان انتخاب شوند.

وي خاطرنشان كرد: افراد پيشنهادي در جلسه قبلي شوراي فرهنگ عمومي معرفي شدند و با توجه به بررسي‌هاي مسؤولين استانداري، شهرداري و شوراي اسلامي و ارشاد خراسان رضوي، دكتر رضا اشرف‌زاده به عنوان شخصيت فرهنگ و ادب فارسي و حجت‌الاسلام اسدي به عنوان متخصص امور ديني در عنوان «ناظر بر نام‌گذاري اماكن و خيابان‌ها» انتخاب و معرفي شدند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با اشاره به كنگره بزرگداشت فردوسي به عنوان يكي از دستور كارهاي اين جلسه، بيان كرد: با توجه به مصوبه شوراي فرهنگ عمومي، قرار شد كه هر دو سال يك‌بار بزرگداشت شخصيت برجسته‌اي چون خيام، عطار و فردوسي به صورت بين‌المللي صورت گيرد، كه كنگره فردوسي در سال ‌‌٨٨ از اين جمله است.

در اين زمينه، عليپور - مسؤول انجمن مفاخر فرهنگي استان خراسان رضوي - گفت: موضوع بزرگداشت مفاخر فرهنگي استان از سال ‌‌٨٤ مورد توجه قرار گرفت.

وي تصريح كرد: مقرر شده است، هر دو سال يك‌بار همايش جهاني در بزرگداشت يكي از مفاخر سه‌گانه استان (عطار، خيام و فردوسي) در استان برگزار شود و هر ساله نيز اين بزرگداشت‌ها به صورت استاني ادامه يابد.

عليپور درباره بزرگداشت جهاني فردوسي گفت: با توجه به مصوبه ‌‌٢/١٢/٨٥، قرار شد كنگره جهاني فردوسي در سال ‌‌٨٧ برگزار شود؛ ولي اين امر به دلايلي از سوي كميته پي‌گيري مبني بر كمبود وقت براي توليد و بررسي برنامه‌ها، به ارديبهشت سال ‌‌٨٨ موكول شد، كه با توجه به آخرين اقدامات انجام‌شده در اين زمينه، مسؤوليت اين بزرگداشت به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان واگذار شد.

محسن لشكري - رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي - نيز اظهار داشت: در خصوص بزرگداشت فردوسي كه قرار است در سال ‌‌٨٨ برگزار شود، تمهيداتي انديشيده شد و كارهاي مربوط به اين امر در حال انجام است.

او به برگزاري همايش جهاني رودكي در ايران در دو شهر مشهد و تهران اشاره كرد و گفت: در حال حاضر فعاليت‌هاي مربوط به همايش فردوسي در سازمان متوقف شده و تمام توجهات به همايش رودكي است.

وي همچنين تصريح كرد: اين مراسم كه اول دي‌ماه در تالار وحدت تهران افتتاح خواهد شد، با حضور ‌‌١٨٠ ميهمان خارجي از ‌‌٢٧ كشور جهان برگزار مي‌شود. از دوم دي‌ماه تا عصر روز سوم دي‌ماه، ميهمانان عازم مشهد خواهند شد و ادامه اين كنگره از روز دوم تا سوم دي‌ماه در مشهد برگزار مي‌شود.

جواد آرين‌منش - نايب‌رييس كميسيون فرهنگي مجلس - هم در اين جلسه اظهار داشت: در طي جلسه‌اي با مسؤولين اطلاعات نيروي انتظامي مشخص شد، آخرين وضعيت شبكه‌هاي ماهواره‌يي قابل دريافت در ايران حاكي از گزارشات نگران‌كننده‌اي است.

وي تصريح كرد: حدود ‌‌١٧هزار و ‌‌٦٦ شبكه ماهواره‌يي فعال است كه سه‌هزار شبكه در ايران كاملا و با وضوح قابل دريافت است كه حدود ‌‌٣٨٠ شبكه به موسيقي‌هاي مبتذل و ‌‌٧٤ شبكه به مد لباس و... مي‌پردازد.

او با اشاره به كثرت آنتن‌ها و گيرنده‌هاي ماهواره‌يي غيرمجاز، از نيروي انتظامي به خاطر اجرا نكردن قانون سال ‌‌٧٢ انتقاد كرد و گفت: ‌‌٥/٤ ميليون گيرنده ماهواره‌يي در كشور پراكنده است، كه ‌‌٢٧٣ شبكه از اين تعداد، اديان ساختگي را تبليغ مي‌كنند و ‌‌٣٣ شبكه فارسي‌زبان نيز فعال است.

آرين‌منش در ادامه از كثرت گروهك‌ها و عرفان‌هاي كاذب و ترويج عقايد خرافي و افزايش فرقه‌ها در ايران خبر داد و افزود: از جمله اين فرقه‌ها، دام‌الله و بهاييت است كه طرفداران قابل توجهي از گروه‌هاي مختلف جامعه، حتا اساتيد دانشگاه را نيز جذب كرده و اين آمار نگران‌كننده است.

حجت‌الاسلام سيدآبادي - رييس سازمان تبليغات اسلامي خراسان رضوي - هم از راه‌اندازي ستاد بزرگداشت و گراميداشت هفته غدير خبر داد و گفت: فعاليت‌هاي مربوط به اين حوزه آغاز شده است.

در پايان اين جلسه، پيشنهاد تبديل نام شهر مشهد به «مشهد مقدس» به صورت رسمي در همه ادارات و سازمان‌ها و تغيير آن در نقشه‌ها مطرح شد، كه بررسي آن به جلسه بعد موكول شد.

انتهاي پيام
 شنبه 16 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن