تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817942358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات سولانا درباره سوخت نيروگاه بوشهر، پاسخ به نامه هاي جليلي و طرح فريز


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اظهارات سولانا درباره سوخت نيروگاه بوشهر، پاسخ به نامه هاي جليلي و طرح فريز
جليلي از طريق ويدئوكنفرانس براي اعضاي پارلمان اروپا سخنراني مي كند
بيهقي - خاويرسولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه ١+٥ در مذاكرات هسته اي با ايران در نخستين نشست مطبوعاتي با خبرنگاران ايراني در بروكسل در پاسخ به اين سوال كه آيا اتحاديه اروپا يا كشورهاي مذاكره كننده پاسخي به نامه و سوالات ايران درباره طرح فريز (توقف غني سازي در مقابل توقف تحريم ها) داده اند، گفت: من به تمام نامه هاي دكتر جليلي به صورت كتبي پاسخ داده ام. در ماه اوت (مرداد-شهريور) هم معاون من و معاون دكتر جليلي ديدار كردند و ما در اين زمينه صحبت كرديم. سولانا بار ديگر تاكيد كرد كه اگر شما فريز را انجام دهيد مي توانيم درباره پرونده هسته اي ايران وارد مذاكرات شويم. وي با تاكيد بر اين كه راه ديپلماسي و مذاكره را انتخاب كرده ايم تصريح كرد: بهتر است راه حل برد-برد را براي ٢ طرف پيدا كنيم. رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در بخش ديگري از گفت وگو با خبرنگاران ايراني عهدشكني فرانسه را در تامين نكردن سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر رد و اظهار كرد: روسيه مدت طولاني اورانيوم غني شده در اختيار نيروگاه بوشهر قرار نداد و آغاز ارائه اورانيوم در توافقي با جامعه جهاني انجام شد. سولانا همچنين با بيان اين كه آخرين بار در ماه ژوييه (تير-مرداد) در ژنو با دكتر جليلي ديدار كردم، افزود: احتمالا اين هفته با دكتر جليلي در بروكسل ديدار داشته باشم. اين درحالي است كه پيمان جبلي، معاون رسانه اي دبير شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد كه دكتر جليلي سه شنبه اين هفته (١٩آذرماه) از طريق ويدئوكنفرانس در نشست منع گسترش سلاح هاي هسته اي در پارلمان اروپا سخنراني مي كند. جبلي همچنين ديدار اين هفته معاونان سولانا و جليلي را در بروكسل رد كرد و اظهار داشت: هنوز زمان مشخصي براي اين ديدار تعيين نشده است. حسين سبحاني نيا، نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در گفت وگو با خراسان اظهارات سولانا مبني بر پاسخ دادن به تمام نامه ها و سوالات ايران را كذب خواند و تصريح كرد: سولانا هنوز به نامه دكتر جليلي درباره ابهامات ايران در مورد بسته پيشنهادي ١+٥ پاسخ نداده است.

سولانا: سوخت نيروگاه هسته اي بوشهر با توافق ١+٥ ارسال شد
ايسنا گزارش داد: يك هيئت رسانه اي از ايران در جريان بازديد از نهادهاي اتحاديه اروپا در بروكسل با خاويرسولانا ديدار كرد. مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين ديدار ٢ساعته كه اولين نشست سولانا با خبرنگاران ايراني محسوب مي شد در پاسخ به سوالي مبني بر علل تعهد فرانسه به ارائه سوخت به ايران در زماني كه هنوز پرونده هسته اي وجود نداشت، گفت: تا جايي كه من درگير اين موضوع بودم نمي توانم اين موضوع را به عنوان شكستن قرارداد تعبير كنم. درواقع كشور شما يك راكتور هسته اي دارد كه روسيه در مدت طولاني حدود ١٠ سال آن را ساخته و اورانيوم غني شده در اختيار اين نيروگاه قرار داده شد تا بتواند انرژي توليد كند. مي دانيد كه روسيه مدت طولاني بود كه اورانيوم غني شده در اختيار نيروگاه قرار نداد و وقتي ارائه اورانيوم آغاز شد اين كار طي توافقي با ما انجام شد. بنابراين جامعه جهاني تلاش هاي ديپلماتيكشان را انجام دادند و اروپايي ها، چيني ها، آمريكايي ها و روس ها همگي توافق كردند كه اورانيوم غني شده موردنياز نيروگاه بوشهر را تامين كنند. بايد واضح بگويم هر زمان كه شما نياز داشتيد جامعه جهاني اورانيوم در اختيارتان قرار داد و كشوري كه اين كار را انجام داد بخشي از ٦ كشوري است كه من مذاكره كننده آن ها هستم و خوشحالم كه اورانيوم غني شده لازم براي توليد انرژي را در اختيار داريد.

دليلي ندارد روند مذاكره با ايران تغيير كند
سولانا در پاسخ به سوالي در مورد انتخاب اوباما به عنوان رئيس جمهور آمريكا و ايجاد تب رفورميستي در جهان و انتظارات از وي و نيز تاثير آن بر پرونده هسته اي ايران گفت: من نمي توانم به نمايندگي از طرف رئيس جمهور منتخب آمريكا صحبت كنم و تصميم گيري در جامعه بين المللي به خود او بستگي دارد. اوباما در مبارزات انتخاباتي مواضعش را بيان كرد اما مطمئنم كه او اميدوار است اين مشكل از طريق ديپلماتيك حل شود و اميدوارم پس از انتخابات آمريكا درك و تصور دولت ايران هم اين گونه باشد. من در اين جلسه نماينده آمريكا نيستم.

وي درعين حال افزود: تكرار مي كنم كه ما پروسه طولاني را براي مذاكره با كشور شما داشته ايم كه هيچ گاه تحت تاثير پروسه انتخاباتي در هيچ نقطه اي متوقف نشده و دليلي ندارد كه فكر كنم اين روند تغيير كند.

احتمالا اين هفته با جليلي در بروكسل ديدار داشته باشم
سولانا در پاسخ به سوال ديگري درباره آينده پرونده هسته اي ايران گفت: آخرين بار در ماه ژوييه (تير - مرداد) و در ژنو با دكتر جليلي ديدار كردم و چندبار پس از آن تلفني صحبت كرديم. معاونم هم يك بار پس از آن با معاون دكتر جليلي ديدار كرد و احتمالا اين هفته با دكتر جليلي در بروكسل ديدار داشته باشم.قرار است نشست منع گسترش سلاح هاي هسته اي و نيز خلع سلاح هسته اي در بلژيك برگزار شود شايد هم ديداري بين معاونان ما برگزار شود. زماني كه قبل از تابستان در تهران بودم ٢ سند را در اختيار مقامات ايران قرار دادم كه يكي از اين اسناد به روز شده و برنامه اي براي همكاري ايران و جامعه بين المللي بود.

اولين سند بسته پيشنهادي در سال ٢٠٠٦ به ايران داده شد. قبل از تابستان نيز سند ديگري يعني نامه وزيران خارجه را ارائه دادم. در اين پيشنهادها تمام حوزه هاي همكاري اقتصادي، انرژي، سياسي و ... درنظر گرفته شده بود. سند دوم جدول زماني ورود سريع به مذاكرات كامل و همه جانبه بود كه بسيار واضح و شفاف بود و هنوز هم منتظر دريافت پاسخ رسمي به اين ٢ سند هستيم و اميدواريم تا پايان سال جاري پاسخ را دريافت كنيم. نمي خواهم درباره شرايط در صورت موفقيت آميز نبودن اين روند صحبت كنم.

نمي توانيم به مدت طولاني مذاكره كنيم
مشكل ما اين بوده كه تاكنون نتوانسته ايم به راه حلي دست يابيم و نمي توانيم به مدت طولاني مذاكره كنيم. اميدوارم كه راه حلي پيدا شود. ما با توليد برق و انرژي در ايران از طريق ابزارهاي هسته اي مشكلي نداريم.

اولين راكتور هسته اي كه شما براي توليد انرژي در چند سال آينده در اختيار داريد يعني بوشهر از طريق همكاري با جامعه بين المللي ايجاد شده است. شما تاكنون درخواست ديگري به هيچ كشور يا شركتي براي ساخت راكتور هسته اي در ايران نداشته ايد.

به تمام نامه هاي جليلي پاسخ داده ام
سولانا در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اين كه آيا اتحاديه اروپا يا كشورهاي مذاكره كننده پاسخي به نامه و سوالات ايران درباره طرح فريز (توقف غني سازي در مقابل توقف تحريم ها) داده اند گفت: من به تمام نامه هاي دكتر جليلي پاسخ داده ام به صورت كتبي در ماه اوت (مرداد- شهريور) معاون من و معاون دكتر جليلي ديدار كردند و ما در اين زمينه صحبت كرديم ما آماده ايم با ايران در زمينه توليد برق با كمك انرژي هسته اي همكاري كنيم.ما مي خواهيم كشور شما در مسير مذاكرات تضمين عيني بدهد كه اين برنامه فقط براي توليد برق به كار رود. به نفع هر ٢ طرف است كه در اين زمينه به توافق برسيم.وي گفت: بسيار بهتر خواهد بود كه راه حل برد- برد را براي ٢ طرف پيدا كنيم. از نظر من راه حل برد- برد براي شما اين است كه بتوانيد نيروگاه هسته اي براي توليد برق داشته باشيد. شما دانش فني اين كار را نداريد و بايد برخي كشورها در ميان ٦ كشور به شما كمك كنند.

اگر فريز را انجام دهيد مي توانيم وارد مذاكره شويم
سولانا در ادامه گفت ما در روند مذاكرات هستيم و مي خواهيم از طريق روند فريز مسئله حل شود.اگر شما فريز انجام دهيد مي توانيم درباره پرونده هسته اي ايران وارد مذاكرات شويم.رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا هم چنين در پاسخ به سوالي درباره رويكرد دوگانه در قبال برنامه هسته اي ايران و هند و اسرائيل گفت: ما با تمام وجود از خاورميانه عاري از سلاح هسته اي دفاع مي كنيم. اين امر آرزوي من است و تمام تلاشم را براي تحقق آن انجام مي دهم. پاكستان و هند تحريم هاي بسيار مهمي را از سوي اتحاديه اروپا به خاطر همين مسئله داشته اند.سولانا درباره پيشنهاد ايران براي ايجاد كنسرسيوم هسته اي گفت: ما در ماه ژوئن اسناد و مداركي به مقامات ايراني تحويل داديم كه كنسرسيوم را هم شامل مي شد.

جليلي از طريق ويدئوكنفرانس براي اعضاي پارلمان اروپا سخنراني مي كند
اما برخلاف اظهارات سولانا درباره ديدار اين هفته خود با جليلي در بروكسل، معاون رسانه اي دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از طريق ويدئوكنفرانس در نشست منع گسترش سلاح هاي هسته اي در پارلمان اروپا سخنراني مي كند.پيمان جبلي در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اظهارات خاوير سولانا در ديدار با خبرنگاران ايراني در بروكسل مبني بر اين كه احتمالا اين هفته با دكتر جليلي در بروكسل ديدار خواهد كرد، گفت: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از طريق ويدئوكنفرانس در اين نشست در ٩ دسامبر (سه شنبه- ١٩ آذرماه) شركت مي كند.وي با رد ديدار معاونان سولانا و جليلي در اين هفته در بروكسل گفت: هنوز زمان مشخصي براي اين ديدار تعيين نشده است.
 شنبه 16 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن