تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819761538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به فدراسيوني‌ها گفتم حجاب من طلايي‌تر از مدال شماست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به فدراسيوني‌ها گفتم حجاب من طلايي‌تر از مدال شماست
هلن سپاسي مي گويد:از زور گفتن بيشتر ناراحت شدم زيرا چندين سال است كه دارند به ما زور مي گويند، مدال جهاني برايم مهم بود اما نه به قيمت تحقير و ذلت. به فدراسيون ها گفتم مطمئن باشيد كه حجاب يك دختر مسلمان طلايي تر از مدال شماست

وقتي قرار شد برويم سراغش خيلي ها نظرات بادبادكي مي دادند. يكي مي گفت آقا روي اين سوژه زوم نكنيد اين دختر از ترس اينكه مبادا توي ايران راهش ندهند حجابش را بر نداشته است. يكي ديگر مي گفت "چون مي دانسته شكست مي خورد و حريف قدري دارد حجابش را بي خيال نشده "، ديگري مي گفت:" اصلا از اسم خارجي‌اش معلوم است كه اين بنده خدا توي مصاحبه خواهد گفت كه پشيمانم" و چه و چه و چه و يك عالمه حرف كه راستش دلمان را قلقلك مي داد كه مصاحبه را بپيچانيم و بي خيال شويم.

اما وقتي مصاحبه مان تمام شد...وقتي پاسخ هاي هلن را از روي اسپيكر تلفن همه بروبچ شنيدند... وقتي ما يك سوال مي كرديم و او سه تا جواب مي داد... وقتي كه تلفن را قطع كرديم و هلن سپاسي خودش زنگ مي زد و مي گفت راستي يادم رفت روي آن مسئله تاكيد كنم...خلاصه وقتي همه چيز تمام شد ما مانديم و يك عالمه ورق تند و تند نوشته شده و كلي احساس غرور و هوار هوار تا فكر توپول و شيرين از وقار يك دختر حزب اللهي كه جان تازه داد به شهامت نسل سومي هاي انقلاب! ما برايش نوشتيم:دمت گرم...

به گزارش برنا، ورزشكار بانوي ايراني كه در چند هفته گذشته كلي خبرساز شد و مايه افتخار ايرانيان هلن سپاهي نام دارد. دختر كاراته كاي كرمانشاهي كه به دليل حفظ و پافشاري برروي حجابش از ادامه مسابقات بين المللي كاراته محروم شد و حاضر به ادامه مسابقات نشد.

ليسانس پرستاري دارد و در بخش ICU بيمارستان امام علي( ع) كرمانشاه مشغول به كار. مي گويد كه به شغل خودش آنقدر علاقمند است كه 3 شيفت كار مي كند و در كنار آن نيز با انگيزه اي قوي به تمرينات ورزشي ادامه مي دهد.

شايد فكر كنيد كه چون او كاراته را دنبال مي كند لابد حسابي خشن است.در صورتي كه او داراي روحيه لطيفي است و به نقاشي علاقه دارد، از سياست هم بيزار است و معتقد است ورزشكاران بيشتر از هنرمندان بر جوانان تاثير مي گذارند.

هلن سپاهي هنوز ازدواج نكرده و مي گويد تفاهم اخلاقي و هم سطحي فرهنگي از مهمترين عوامل موفقيت در ازدواج است و مسئوليت گريزي جوانان يكي از دلايل تاخير در ازدواج است. مصاحبه اش را بخوان:

بعضي ها مي گويند كه سپاهي بنا به برخي ملاحظات، با حجاب در مسابقات جهاني حاضر شده است آره يا نه؟

من به ميل و اختيار خودم با حجاب در اين مسابقات حاضر شدم و هيچ اجباري در كار نبود. مگر مي شود آدم برخلاف ميل خود رفتار كند، من مسلمانم و كتابم قرآن و نص صريح قرآن و اصول دين ما در مورد حجاب دستور داده كه زنان در همه عرصه ها با حجاب كامل حاضر شوند.

پس فكر مي كني چرا بعضي‌ها اين طوري فكر مي كنند؟

اينجور آدمها يا قرآن را نخوانده اند يا از دين آگاه نيستند.

يعني در واقع مي‌خواهي بگويي اقدام تو ربطي به مقررات اجتماعي نداشته؟

من اگر عضو تيم ملي ايران هم نبودم و تبعه كشور ديگري بودم، بازهم حجاب خود را رعايت مي كردم.

اين خانم پرستار ورزشكار كه در عكس‌هاي منتشر شده از مسابقه با چشماني اشكبار زمين را ترك مي كند در پاسخ به اين سئوال كه آيا به خاطر از دست دادن مدال ناراحت شده است؟ مي گويد: از زور گفتن بيشتر ناراحت شدم زيرا چندين سال است كه دارند به ما زور مي گويند، مدال جهاني برايم مهم بود اما نه به قيمت تحقير و ذلت. به فدراسيون ها گفتم مطمئن باشيد كه حجاب يك دختر مسلمان طلايي تر از مدال شماست.

اما وقتي داشتي مي‌رفتي ديديم كه گريه مي‌كردي؟

كسي كه عزت خود را نگه مي دارد گريه برايش مفهوم ندارد. و كساني كه من را از نزديك مي شناسند مي دانند كه من در آن صحنه گريه نكردم و چهره من اين شكلي است.

براي آنان كه با كوچكترين مشكلي زمين را خالي مي كنند جالب است كه بدانند سپاهي اميد و انگيزه اش براي ادامه ورزش 100 درصد است چرا كه معتقد است اخراجش از رقابتها سندي بر ضد فعاليتهاي فدراسيون جهاني كاراته است و موجب مي شود در مراحل بعدي زود تر جواب بگيرند.

فدراسيون كاراته ايران واكنش اش چه بود؟

فدراسيون در اين ماجرا چندان جديت به خرج نداد و اگر از يك سال قبل و طي تعامل با كشورهاي اسلامي اين مساله را در دستور كار قرار مي دادند، اين مشكل براي من پيش نمي آمد.

او اقتداء ورزشكاران ايراني به نام ائمه اطهار در مسابقات بين المللي را الگوي مناسبي براي جوانان مي داند و معتقد است: با توجه به اينكه خيلي از جوانها از اسطوره هاي ملي تاثير مي پذيرند اگر ورزشكاران ما همواره به نام علي(ع)، فاطمه(س) و حضرت ابوالفضل (ع )اقتداء كنند، اين امر به جوانان ايراني تعميم پيدا مي كند و آنها ديگر سراغ اسطوره سازي از ورزشكاران خارجي نمي روند.

به نظر تو چرا اينجور ماجراها فقط براي ورزشكاران ايراني پيش مي آيد؟

شك نكيد كه سياسي است. مقررات فدراسيون جهاني كاراته در اين باره كلي است اما معمولاً يك ماه قبل از مسابقات، فدراسيون جهاني كاراته، درخواست ها براي حضور زنان محجبه در مسابقات را بررسي مي كند، با اين حال درخواست ايران در اين خصوص 6 ماه قبل از مسابقات به فدراسيون جهاني ارائه شد كه آنها نيز با درخواست ايران در بدو امر موافقت كردند اما در نهايت تصميم گرفتند با برخورد سياسي ايران را محروم كنند.

ظاهرا فدارسيون ما براي اين مسئله پول هم پرداخت مي كند؟

بله. اين برخورد سياسي در يك مسابقه ورزشي نقض حقوق بشري است چون آنها نامه درخواست ما را به همراه مبالغي پول دريافت كرده بودند و كاملاً مطلع بودند كه كاراته كاي ايراني با حجاب در مسابقات حاضر خواهد شد، اما در نهايت حق ورزشكاران محجبه در كمال تبعيض و بي عدالتي تضييع شد.

راستي واكنش مردم وقتي برگشتي ايران چه بود؟

خروج من از مسابقات براي مردم بسيار مهم و با ارزش بود و حتي كساني كه مخالف كار من بودند، به اقدام و رفتار من افتخار مي كردند.

نظرات كاربران:
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن