تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813355550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«خيلي دور خيلي نزديك» گزارشي از عرضه.ي آثار مستند در شبكه نمايش خانگي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تعدادي از مستندسازان، وضعيت عرضه. آثار سينماي مستند را در شبكه.ي نمايش خانگي ارزيابي كردند.
به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،. در اغلب نقاط دنيا، مستندهاي جذابي كه در گونه.هاي مختلف تهيه. مي.شوند علاوه بر نمايش از شبكه.هاي تلويزيوني، در شبكه نمايش خانگي نيز توزيع مي.شوند. اما «چرا در طول سال.هاي گذشته،. موسسات ويدئو رسانه داخلي به ندرت نسبت به تكثير و توزيع فيلم.هاي مستند علاقه.اي نشان داده.اند؟»
فروتن: ورود به عرصه مستند براي موسسات خصوصي صرفه اقتصادي ندارد
مدير كل دفتر همكاري.هاي سمعي و بصري و نمايش خانگي وزارت ارشاد به خبرنگار ايسنا گفت: يكي از مشكلات مستند.ها براي عرضه در شبكه نمايش خانگي، عدم تمايل موسسات پخش ويدئو رسانه خصوصي است. هيچ يك از پخش.كنندگان الزامي براي اين كار ندارند.. تنها يكي ـ دو موسسه ويدئو رسانه ـ در سال.هاي اخير چند اثر مستند را توزيع كرده.اند كه آن.ها هم به دليل علايق شخصي مسوولين آن چند موسسه بوده است. در واقع آن.ها هم از ابتدا براي پخش اين آثار بنا را بر كسب درآمد نگذاشته. بودند.
سعيد رجبي فروتن خاطرنشان كرد: ورود به عرصه مستند براي موسسات خصوصي صرفه اقتصادي ندارد و پايانه.هاي موجود فروش نيز تمايلي به عرضه اين فيلم.ها ندارند، به همين دليل نقش موسسات دولتي مانند موسسه رسانه.هاي تصويري و موسسه هنرهاي تصويري سوره براي جانمايي اين آثار و بهره.گيري از شيوه.هاي نوين فروش نظير فروش اينترنتي، پستي و عرضه در مراكز خاص حائز اهميت است.
در ادامه، خبرنگار ايسنا سراغ برخي از فيلمسازاني كه مستند.هايشان در شبكه نمايش خانگي توزيع شده است، رفت تا نظر آنها را درباره تكثير و توزيع فيلم.هاي مستند جويا شود.
رهبر قنبري: مستند يك كالاي فرهنگي است،نه سرگرمي
رهبر قنبري ـ كارگردان مستند «آينه.هاي غبار گرفته» ـ در گفت.وگويي با ايسنا، با بيان اينكه .توزيع فيلم.هاي مستند در شبكه نمايش خانگي به صبر و ممارست فراوان نياز دارد، گفت: آثار مستند معمولا از بار معنايي عميق.تري نسبت به ساير آثار برخوردار هستند و شايد به همين دليل مستند مخاطب عام ندارد. در واقع از آنجايي كه عمده مستندها بار معنايي بيشتري نسبت به فيلم.هاي سينمايي دارند،. جا انداختن آنها در ميان مردم كمي سخت است. به عنوان مثال طبيعي است كه مستند «آينه.هاي غبار گرفته» كه درباره تاريخ مطبوعات است كمتر از يك فيلم سينمايي سرگرم كننده فروش داشته باشد.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: با توجه به آنچه درباره استقبال از آثار مستند گفته شد، از نظر من بايد آثار مستند در سطح وسيعي در كل كشور توزيع شود تا عموم فرهيختگان جامعه بتوانند از آن استفاده كنند. البته چند سال قبل وقتي چنين موضوع را با مسوول پخش آثار مستند در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز در ميان گذاشتم ايشان هم با اين نظر كاملا موافق بودند.
اين كارگردان سپس آثار مستند را يك كالاي فرهنگي دانست و يادآور شد:. دو سه سال قبل كه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي مي.خواست شروع به توزيع آثار مستند در شبكه نمايش خانگي بكند به شفيع آقا محمديان گفتم كه مستند يك كالاي فرهنگي است نه يك كالاي سرگرم كننده، بايد براي كالاي فرهنگي صبر و حوصله زيادي داشت.
قنبري تاكيد كرد: هميشه بايد براي فرهنگ و كالاي فرهنگي ايستادگي زياد و زماني طولاني.تر براي آن پيش.بيني كرد. در واقع يك كالاي فرهنگي با ممارست و صبر بسيار در ميان مردم پذيرفته مي.شود. به همين دليل است كه مي.گويند فرهنگ مانند يك كودك است كه بايد سال.هاي مواظب آن بود تا به مردي تمام عيار تبديل شده كه سخنگوي جامعه باشد.
هاشميان:
محل عرضه.ي مستند در تلويزيون است
سيدمحمدرضا هاشميان، كارگردان مستند «سبز،سپيد،سرخ» نيز معتقد است: تا زمانيكه تلويزيون فرهنگ.سازي براي ورود فيلم.هاي مستند به ميان مردم را انجام ندهد، توزيع مستندها در شبكه نمايش خانگي يا اكران در سينما به جايي نخواهد رسيد.
وي درباره توزيع فيلم مستندش در شبكه نمايش خانگي گفت: قطعا توزيع مستند «سبز،سپيد،.سرخ» در كل كشور قانع كننده نبود، چرا كه يك پخش.كننده حرفه.اي توزيع اثر را در دست نداشت. در واقع فيلم من در تهران و در چند كتابفروشي و فرهنگسرا توزيع و در شهرستان.ها هم در چند كتابفروش محدود اين كار عرضه شد.
هاشميان خاطرنشان كرد: به طور كلي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در مرحله اول توزيع آثار در شبكه نمايش خانگي خودش وارد مرحله بازاريابي شده در حالي كه يك پخش كننده حرفه.اي راههاي وسيع توزيع را در كشور مي.شناسد.
وي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: پخش بحثي كاملا تخصصي است و اينكه يك نهاد بخواهد خودش آثارش را پخش كند شايد شدني باشد اما بسيار سخت است اما مركز گسترش سينماي مستند و تجربي هم فعلا گويا اين مسير سخت را انتخاب كرده است.
وي گفت: مركز گسترش به عنوان پخش كننده «سبز، سپيد،.سرخ» طبق آماري كه داده تا كنون 3000 نسخه از اين مستند را فروخته و قرار است خودش به عنوان پخش كننده 3000 نسخه دوم را توزيع كند. در هر صورت بايد گفت كه پخش آثار مستند در مركز گسترش خيلي حرفه.اي انجام نمي.شود.
اين مستندساز در پاسخ به اين سوال كه «آيا مستند مي.تواند در شبكه نمايش خانگي جايگاه خود را در ميان مخاطبان پيدا كند يا خير؟» بيان كرد: من اساسا معتقد هستم كه جايگاه مستند در تلويزيون است، در حال حاضر اكثر شبكه.هاي تلويزيوني دنيا بخش عمده.اي از مخاطبان خود را از طريق مستند.هاي جذابي كه نمايش مي.دهند.، جذب مي.كنند.
هاشميان در عين حال گفت: در ايران بسياري از مستند.ها امكان نمايش از تلويزيون ندارند و ما مجبور مي.شويم به كارهايي مانند اكران بسيار محدود در سينما و يا پخش در شبكه نمايش خانگي روي بياوريم.شايد بايد اينگونه بگويم كه براي مخاطب ايراني هنوز فرهنگ سازي خريد و پرداخت وجه براي آثار مستند صورت نگرفته است. در واقع در سطح عام جامعه، هنوز فرهنگ پرداخت وجه و خريد آثار مستند وجود ندارد.
كارگردان مستند «سبز،.سپيد،سرخ» تاكيد كرد: تا زمانيكه تلويزيون به عنوان تاثيرگذارترين رسانه كشور.، در اين بخش فرهنگ سازي نكند و مستند را به ميان مردم نياورد.، مطمئنا بدين شكل به جايي نمي.رسيم. بايد ابتدا تلويزيون فرهنگ.سازي.هاي لازم را انجام دهد و پس از آن براي توزيع گسترده فيلم.هاي مستند در شبكه تمايش خانگي برنامه.ريزي شود.
ميرهاشمي:
اي كاش عرضه.كننده قدرتمندي فيلم.هاي مستند را پخش مي.كرد
سيد جواد ميرهاشمي، کارگردان مستند «از پاريز تا پاريس» نيز در گفت.وگو با ايسنا، صبر را مهم.ترين عامل رونق بازار توزيع آثار مستند در شبكه نمايش خانگي دانست و اظهار کرد:. مايلم وضعيت پخش مستند در شبکه نمايش خانگي را با مثالي بهتر توضيح دهم. در دهه هفتاد تمامي درختان شمال کشور قطع شده و به جاي آن درختاني کيوي کاشته شد تا با وفور اين ميوه در بازار، مردم از آن استفاده کنند. در آن سال.ها شايد کسي نمي.دانست کيوي هم ميوه است، اما مي.بينيد که امروز به يکي از ميوه.هاي روتين جامعه تبديل شده است.
وي ادامه داد:. وضعيت پخش مستند در شبکه نمايش خانگي نيز دقيقاً مانند کاشتن درخت کيوي است. اگر کسي ميوه را زود بچيند يا آن را کال استفاده کند، مطمئناً از آن خوشش نخواهد آمد. در واقع براي رسيده شدن مستند نيز بايد صبر و تحمل بسياري داشت و نبايد انتظار داشته باشيم که پخش آثار مستند در شبکه نمايش خانگي، امروز يا فردا جواب بدهد.
اين مستندساز سپس مکان عرضه مستندها را مورد بررسي قرار داد و گفت:. مرکزگسترش تلاش خودش را انجام مي.دهد، اما اي کاش يک عرضه.کننده قدرتمندتر در پخش فيلم.هاي مستند داشتيم؛ چرا که فيلم مستند نياز به معرفي دارد. به قول مرحوم علي حاتمي: «هنر مزرعه ذرت نيست که هر سال خود به خود محصولش بهتر و بيشتر شود!» بايد مسئولان در اين بخش استمرار تبليغ داشته باشند تا مخاطب با محصولات مستندي که در شبکه نمايش خانگي عرضه مي.شود، آشنا شود.
ميرهاشمي ادامه داد:. به نظرم بايد اين سؤال را پرسيد که «آيا با تمام قوت.ها و کاستي.هايي که اکنون در توزيع فيلم.هاي مستند داريم، محل عرضه اين آثار مناسب است؟» واقعاً فکر مي.کنم که توزيع فيلم.هاي مستند در کنار فيلم.هاي طنز سوپرمارکتي کار درستي نيست. حتي به نظرم دکه.هاي روزنامه فروشي که محل عرضه محصولات فرهنگي است نيز کاملاً براي اين کار مناسب نيستند.
کارگردان مستند «از پاريز تا پاريس» در ادامه اين گفت.وگو بار ديگر مکان توزيع فيلم.هاي مستند را مورد پرسش جدي قرار داد و گفت:. اگر من به عنوان صاحب يک اثر با موبايل شخصي به دوستانم پيامک بزنم و فيلمم را تبليغ کنم، هيچ اشکالي ندارد؛ اما وقتي دوستانم بپرسند که اين مستند در چه فروشگاه.هايي عرضه مي.شود و من به عنوان کارگردان فيلم ندانم، خيلي شرم آور است!
وي ادامه داد: چند پرسش جدي پس از توزيع مستند «از پاريز تا پاريس» براي من پيش آمد که جواب آن.ها را نمي.دانم. آيا «از پاريز تا پاريس» در کرمان که محل تولد دکتر باستاني پاريزي است، توزيع شد؟، آيا فيلم براي رايزن فرهنگي فرانسه در تهران که بخشي در کشور آن.ها ساخته شده است، ارسال شد؟، آيا فيلم براي موزه پانتائون در پاريس که قسمت.هايي از «از پاريز تا پاريس» در آنجا فيلم.برداري شد، ارسال شده است؟ آيا «از پاريز تا پاريس» و «سبز، سپيد، سرخ» که جزو ميراث فرهنگي کشور است در کتابخانه ملي ثبت شد يا به عنوان يک محصول فرهنگي به آنجا ارائه گرديد؟ پاسخ همه اين سؤال.ها را نمي.دانم!
کارگردان مستند «از پاريز تا پاريس» تصريح کرد: واقعاً بايد دوستان توجه داشته باشند که من نمي.توانم هم فيلم بسازم و هم فيلمم را در چمدان گذاشته و به همه مکان.هايي که لازم است ارائه دهم.. متأسفانه برخي از فعاليت.ها اگر قصدمان خير هم باشد، شبيه گل به خودي است! مطمئناً هنگامي که تکليفمان با خودمان مشخص نباشد از اين گل به خودي.ها زياد مي.بينيم!
ميرهاشمي در ادامه اين گفت.وگو، نداشتن برنامه.ريزي کلان از سوي مديران را يکي از مشکلات اساسي پخش آثار مستند در شبکه نمايش خانگي دانست و گفت: وقتي با برخي مديران صحبت مي.کنيم، آن.ها مي.گويند مردم در حال حاضر از مستند استقبال نمي.کنند و نمي.توان کار زيادي کرد! اينکه بنشينيم پشت ميز و بگويم استقبال نمي.شود، درست نيست. متأسفانه مديريت.هاي ما به اندازه طول و عرض ميزها کار مي.کنند و به فکر آينده فعاليت.هايشان نيستند. اين جمله.ام خطاب به فرد خاصي نيست. يک مدير هم که مي.خواهد کار کند ديگران نشسته.اند تا ايراد بگيرند. مي.دانيم که ديکته.ي ننوشته غلط ندارد و حال که قطار عرضه.ي فيلم مستند راه افتاده است سنگ اندازي آسان است.
اين مستندساز در بخش ديگري از سخنانش، از صدا و سيما به دليل تبليغ نکردن آثار مستند نيز گلايه کرد و گفت: صدا و سيما شبکه.اي تخصصي به نام شبکه «مستند» دارد که قاعدتاً بايد براي ارتقاء جايگاه مستند در ميان مردم تلاش کند، اما آيا اين شبکه تخصصي کوچک.ترين زمان پخشي براي تيزر تبليغاتي فيلم.هاي مستند ارائه شده در شبکه نمايش خانگي به صورت رايگان در اختيار دارد؟ خير. يا شبکه «چهار» که مستندهاي بسياري را نمايش مي.دهد، يک بار از توزيع آثار مستند در شبکه نمايش خانگي صحبت کرده است؟ بازهم خير.
وي ادامه داد: ما حتي در اخبار فرهنگي.مان هم به مستند توجه.اي نمي.کنيم. در حال حاضر ببينيد اگر قيمت مرغ 10 تومان کاهش يابد، شبکه «خبر» اين موضوع را در هنگام سخنراني رئيس جمهور زيرنويس مي.کند، اما آيا خبر انتشار چنين آثار فرهنگي در هنگام سخناني وزير ارشاد زيرنويس خواهد شد؟ حداقل تاکنون اين کار انجام نشده است. پس ما به مستند بي.توجه بوده.ايم اما از آن انتظارات بالايي داريم.
سيد جواد ميرهاشمي تصريح كرد: اگر چه انتقادها در اين بخش زياد است، اما بايد توجه کرد که نبايد با چند ايراد و انتقاد کل صورت مسئله را پاک کرد. به نظرم مهم.ترين کار در زمينه پخش آثار مستند در شبکه نمايش خانگي بستر سازي، مخاطب پروري و تبليغات مناسب است که بايد به صورت مستمر و مداوم از سوي متوليان آن پيگيري شود.
وي در پايان سخنانش يادآور شد: اين مهم به تنهايي از عهده.ي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و جناب شفيع آقا.محمديان بر نمي.آيد و نبايد توقع داشته باشيم ايشان به تنهايي همه.ي مشکلات سينماي مستند را حل کند. آهسته و پيوسته به مقصد رسيدن بهتر از هرگز نرسيدن است.
خان.جهاني: پخش نظام.مند براي مستند نداريم
محسن خان.جهاني كه مجموعه مستندش تحت عنوان «كلاه شيشه.اي» ـ متشكل از چهار عنوان از فيلمهاي مستندش .ـ عرضه شده است به خبرنگار ايسنا گفت: براي توزيع مناسب فيلم.هاي مستند در شبكه نمايش خانگي بايد تلاش فيلمسازان و مسوولان به صورت پيگير ادامه داشته باشد تا به نتيجه برسيم.
وي تصريح كرد: پخش فيلم.هاي مستند در شبكه.ي نمايش خانگي كشور به صورت جدي به تازگي آغاز شده است بنابراين به زمان زياد و تامل بيشتري نياز دارد تا بتوان سينماي مستند را در ميان عامه مردم رواج داد.
كارگردان مستند «شهر پولكي » در عين حال گفت: در همه.ي دنيا، سينماي مستند به اندازه سينماي داستان.گو مخاطب ندارد و به همين دليل است كه مي.بينيم در طول سال.هاي متمادي از شروع فعاليت شبكه نمايش خانگي و تب و تاب شديد آن، تعداد محدودي فيلم مستند در شبكه نمايش خانگي عرضه شده است.
خان.جهاني با اشاره به توزيع فيلم.هاي مستند توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ادامه داد: توزيع فيلم.هاي مستند توسط مركز گسترش حركتي جديد است كه به حمايت همه جانبه از سوي فيلمسازان و مسوولان نياز دارد، نبايد اين تجربه نيز مانند كارهايي ديگر ابتر بماند.
اين مستندساز در بخش ديگري از سخنانش به فقدان پخش نظام.مند در شبكه نمايش خانگي اشاره كرد و افزود: پخش آثار مستند به هيچ.وجه حرفه.اي نيست و شركت.هاي پخش نيز هرگز در اين مساله پيشگام نخواهند شد. پيشنهاد مي.كنم مديريت شبكه نمايش خانگي در وزارت ارشاد راهكاري ارايه كند كه شركت.هاي معتبر پخش فيلم هم در پخش آثار مستند فعال شوند.
خان.جهاني در عين حال گفت: اداره كل نمايش خانگي بايد مواظب اين مساله باشد كه مثلا طرحي يا آيين.نامه.اي را ننويسد و مورد تصويب قرار ندهد كه بدنبال آن از فردا شركت.هاي پخش با خريد حق پخش فيلمهاي مستند با قيمت.هاي نازل يك تا 2 ميليون تومان به نوعي دلالي خريد فيلم مستند آن هم با قيمت پايين را ترويج كنند و شركتهاي پخش هم نيز مدعي شوند كه ما نيز در اين امر مشاركت كرديم، چرا كه اين بخش نيز راه حل درست و مناسب دارد .
كارگردان مستند «ياردبستاني» خاطرنشان كرد: مثلا مي.توان از سوي وزارت ارشاد براي پخش.كنندگاني كه در طول سال چند فيلم مستند را عرضه مي.كنند، بسته.هاي حمايتي و تشويقي در نظر گرفت.
وي درباره.ي ارزيابي.اش از توزيع فيلم.هاي مستند توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: آنچه توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي انجام مي.شود در حد امكانات و بضاعت اين نهاد است. به عنوان مثال بسته فرهنگي «كلاه شيشه.اي» با تيراژ اوليه بيست هزار نسخه تهيه و عرضه شد اما يك شركت پخش بزرگ مي.تواند با تمهيداتي كه مي.انديشد تيراژ را بالاتر ببرد.
اين مستندساز تاكيد كرد: پخش آثار مستند نيازمند همكاري شركت.هاي پخش حرفه.اي در سينماست.
خان.جهاني در بخش ديگري از سخنانش پيرامون عرضه.ي فيلم.هاي مستند در شبكه نمايش خانگي گفت: به مسوولان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفتم، لطفا از هديه دادن فيلم.هاي مستند اجتناب كنيد! اگرچه نفس هديه دادن خوب است اما هديه كردن اين نوع فيلم.ها در مناسبت.هاي مختلف باعث از بين بردن ارزش معنوي آنها مي.شود و فيلم.ها بسيار كم ارزش و كم محتوا جلوه خواهند كرد.
وي در پايان سخنانش از نقش رسانه ملي در رونق بازار توزيع آثار مستند در شبكه نمايش خانگي ياد كرد و گفت: تلويزيون اگر آثار مستند را پخش نمي.كند، حداقل مي.تواند عناوين جديد.ترين مستند.هاي شبكه نمايش خانگي را در سطح مناسبي تبليغ كند. چرا كه براي استقبال از آثار مستند عرضه شده در شبكه نمايش خانگي، مردم بايد با اين گونه فيلم.ها آشنا شوند اما حيف كه تلويزيون از اين كار دريغ مي.كند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 781]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن