تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817943097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولانا: راه ديپلماسي و مذاكره را انتخاب كرده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سولانا: راه ديپلماسي و مذاكره را انتخاب كرده‌ايم
وي افزود:« من افتخار داشتم كه چند بار به كشور شما سفر كرده‌ام و با مقامات شما ديدارهايي داشتم و خاطره خوبي از آخرين سفر به ايران دارم.»
يكي هيات رسانه‌اي از ايران در جريان بازديد از نهادهاي اتحاديه اروپا در بروكسل با خاوير سولانا ديدار كرد.

به گزارش ايسنا،مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره كننده ارشد هسته‌اي غرب در گفت‌وگو با ايران، در اين ديدار دوساعته كه اولين نشست سولانا با خبرنگاران ايراني محسوب مي‌شد، ضمن خوش‌آمد گويي به روزنامه‌نگاران ايراني، گفت:« اين سفر فرصت مناسبي است تا شما با اتحاديه اروپا بيشتر آشنا شويد. من قصد دارم دو نكته را مطرح كنم. مورد اول اينكه سفر شما به اتحاديه اروپا براي ما بسيار حايز اهميت است، به اين دليل كه ما به دنبال روابط خوب با كشور شما هستيم. بنابراين مهم است كه فرصت تبادل نظر وجود داشته باشد و شما بتوانيد سوالات خود را مطرح كنيد تا اين امر به روابط سازنده كه ما خواستار آن هستيم منجر شود.»

سولانا ادامه داد:« نكته دوم مقطع زماني است كه شما در بروكسل حضور داريد كه هم براي اروپا و هم براي ساير جهان بسيار مهم است. ما با بحران اقتصادي در جهان درگير هستيم كه اميدواريم اين بحران هر چه زودتر حل شود. ما به عنوان اتحاديه اروپا خواستار ايفاي نقش سازنده در حل اين بحران هستيم كه اين امر هم به نفع شهروندان اروپا و هم كشور شما خواهد بود.»

وي افزود:« من افتخار داشتم كه چند بار به كشور شما سفر كرده‌ام و با مقامات شما ديدارهايي داشتم و خاطره خوبي از آخرين سفر به ايران دارم.»

سولانا در پاسخ به سوالي درباره اتحاديه اروپا در سال 2005 سند توافق را رد كرد و به توافق نامه در روزهاي آخر دولت خاتمي توجه نكرد، گفت:« روابط اتحاديه اروپا با ايران در زمينه هسته اي طولاني است و ما همواره خواهان حل ديپلماتيك اين مساله بوده و هستيم. در آن زمان هم ما درگير پرونده هسته اي ايران بوديم و من چندين بار با دكتر روحاني ديدار كردم و چندين بار هم با رئيس جمهور ديدار كردم كه فكر مي كنم اخرين مورد ان در اتريش بود. ما درباره مسائل مختلف از جمله اين مساله صحبت كرديم. گفت و گوي بين فرهنگ ها و تمدن ها نيز از جمله مباحث مذاكرات ما بود. موضع ما در اين مذاكرات طولاني همواره ثابت بوده‌است و سوالهاي ما نيز واضح بوده و درمقابل، پاسخ هاي مثبت و سازنده‌اي را انتظار داشتيم. البته پاسخ‌ها به افراد و اشخاصي كه در پستهاي مربوطه بودند ارتباط دارند و روابط ما فراز و نشيب داشته است. ما رفتاري ديپلماتيك را خواستاريم بنابراين ايران بايد تضمين عيني بدهد كه برنامه هسته‌ايش صلح آميز است. ما با برنامه اي كه در ارتباط با توليد انرژي باشد مشكلي نداريم و بارها گفته ايم كه با چنين برنامه اي همكاري مي كنيم و اميدواريم تلاش ها و ديدارهاي ما براي حل اين مشكل ادامه يابد. ايران كشوري است مهم با تاريخ و تمدن بزرگ و بيشترين احترام را براي اين كشور قائل هستيم و با توجه به همين مسائل ايجاد رابطه اي خوب و متناسب با اين ويژگي ها را خواستاريم. اكنون شما شناخت بهتري از اتحاديه داريد و مي دانيد كه گروهي از كشورها يعني كشورهاي عضو تلاش كرده اند با به اشتراك گذاشتن بخشي از حاكميت ملي خود هم از لحاظ سياسي و هم از نظر اقتصادي عنصر موثري در اداره جهان باشند.»

سولانا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر علل عدم تعهد فرانسه به ارائه سوخت به ايران در زماني كه هنوز پرونده هسته اي وجود نداشت؟ گفت:« تا جايي كه من درگير اين موضوع بودم نمي توانم اين موضوع را به عنوان شكستن قرارداد تعبير كنم. در واقع كشور شما يك راكتور هسته اي دارد كه روسيه در مدت طولاني حدود 10 سال ان را ساخته است و اورانيوم غني شده در اختيار اين نيروگاه قرار داده شد تا بتواند انرژي توليد كند. مي دانيد كه روسيه مدت طولاني است كه اورانيوم غني شده در اختيار نيروگاه قرار نداد و وقتي ارائه اورانيوم آغاز شد اين كار طي توافقي با ما انجام شد. بنابراين جامعه جهاني تلاش هاي ديپلماتيكشان را انجام دادند و اروپايي ها ، چينيها، امريكايي ها و روس ها همگي توافق كردند كه اورانيوم غني شده كه مورد نياز نيروگاه بوشهر را تامين كنند. بايد واضح بگويم كه هر زمان كه شما نياز داشتيد جامعه جهاني اورانيوم در اختيارتان قرار داد و كشوري كه اين كار را انجام داد بخشي از 6 كشوري است كه من مذاكره كننده آنها هستم و خوشحالم كه اورانيوم غني شده لازم براي توليد انرژي را در اختيار داريد.»

سولانا در پاسخ به سوالي در مورد انتخاب اوباما به عنوان رئيس جمهور امريكا و ايجاد طب رفورميستي در جهان و انتظارات از وي و نيز تاثير ان بر پرونده هسته اي ايران گفت:« من نمي توانم به نمايندگي از طرف رئيس جمهور منتخب امريكا صحبت كنم و تصميم گيري در جامعه بين المللي به خود او بستگي دارد. اوباما در مبارزات انتخاباتي مواضعش را بيان كرد اما مطمئنم كه او اميدوار است اين مشكل ازطريق ديپلماتيك حل شود و اميدوارم پس از انتخابات امريكا درك و تصور دولت ايران هم اين گونه باشد. من در اين جلسه نماينده امريكا نيستم.»

وي افزود:« تكرار مي كنم كه ما پروسه طولاني را براي مذاكره با كشور شما داشته ايم كه هيچ گاه تحت تاثير پروسه انتخاباتي در هيچ نقطه اي متوقف نشده است. ما دستمان همچنان در رويكرد دو طرفه دراز است و قصد داريم اين موضوع را از طريق ديپلماتيك حل كنيم و ما راه مذاكره را انتخاب كرده‌ايم و اين امر را در همكاري را با كشورهاي ديگر انجام مي دهيم و دليلي ندارد كه فكر كنم اين روند تغيير كند.»

سولانا در پاسخ به سوال ديگري درباره آينده پرونده هسته اي ايران گفت :« اخرين بار در ماه ژوييه و در ژنو با دكتر جليلي ديدار كردم و چند بار پس از آن تلفني صحبت كرديم. معاونم هم يك بار پس از ان با معاون دكتر جليلي ديدار كرد و احتمالا هفته آينده با دكتر جليلي در بروكسل ديدار داشته باشم. قرار است نشست منع گسترش سلاح هاي هسته‌ايي و نيز خلع سلاح هسته اي در بلژيك برگزار شود. شايد هم ديداري بين معاونان ما برگزار شود. زماني كه قبل از تابستان در تهران بودم دو سند را در اختيار مقامات ايران قرار دادم كه يكي از اين اسناد به روز شده بود و برنامه اين براي همكاري بين ايران و جامعه بين المللي بود. اولين سند بسته پيشنهادي در سال 2006 به ايران داده شد. قبل از تابستان نيز سند ديگري نامه وزيران خارجه را ارائه دادم. در اين پيشنهادها تمام حوزه‌هاي همكاري اقتصادي ،انرژي، سياسي و... در نظر گرفته شده بود. سند دوم جدول زماني ورود سريع به مذاكرات كامل و همه جانبه بود كه بسيار واضع و شفاف بود و هنوز هم منتظر دريافت پاسخ رسمي به اين دو سند هستيم و اميدواريم تا پايان سال جاري پاسخ را دريافت كنيم. نمي خواهم درباره شرايط در صورت موفقيت اميز نبودن اين روند صحبت كنم. هدف ما حل موضوع از طريق ديپلماتيك است. من براي مقامات شما احترام قايلم. با برخي از آنها به طور مستقيم در مساله هسته اي ارتباط داشته ام از جمله دكتر روحاني ، دكتر لاريجاني و دكتر جليلي چندين بار نيز با ولايتي و متكي و تعدادي از مقامات ديگر در پستهاي مختلف ديدار كرده ام. مشكل ما اين بوده كه تا كنون نتوانسته ايم به راه حلي دست يابيم و نمي توانيم به مدت طولاني مذاكره كنيم. اميدوارم كه راه حلي پيدا شود. ما با توليد برق و انرژي در ايران از طريق ابزارهاي هسته اي مشكلي نداريم. اين حق آنها است. انچه ما مي خواهيم شفاف سازي است. اولين راكتور هسته اي كه شما براي توليد انرژي در چند سال آينده در اختيار داريد يعني بوشهر از طريق همكاري با جامعه بين المللي ايجاد شده است. شما تا كنون درخواست ديگري به هيچ كشور يا شركتي براي ساخت راكتور هسته اي در ايران نداشته ايد. از زمان امضاي هر موافقت نامه اي احداث نيروهاي هسته اي پنج سال زمان نياز دارد. بنابراين مي توان مطمئن بود كه تا سال 2014 راكتور ديگري نخواهيد داشت. ادامه غني سازي اورانيوم كه اقدام پر هزينه اي است و جايي هم براي استفاده از آن وجود ندارد موضوع اي است كه بايد درباره آن منطقي برخورد كرد.»

فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران طبق گزارش‌هاي مكرر البرادعي تحت نظارت كامل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام مي‌شود و اين آژانس نيز در 14 گزارش خود بر عدم انحراف برنامه هسته‌يي ايران تاكيد كرده است. سولانا در اظهارات خود توضيح نداده است كه وقتي فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران تحت نظارت آژانس و طبق قوانين بين‌المللي انجام مي‌شود، چرا بايد تنها به دليل خواست سياسي برخي كشورها متوقف شود؟

به گزارش ايسنا، سولانا در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اينكه ايا اتحاديه اروپا يا كشورهاي مذاكره كننده پاسخي براي نامه و سوالات ايران درباره طرح فريز(توقف غني‌سازي در مقابل توقف تحريم‌ها) داده اند؟ گفت :« من به تمام نامه هاي دكتر جليلي پاسخ داده ام به صورت كتبي در ماه اوت معاون من و دكتر جليلي ديدار كردند و ما در اين زمينه صحبت كرديم ما اماده‌ايم با ايران در زمينه توليد برق با كمك انرژي هسته اي همكاري كنيم.ما با روسيه توافق كرديم اورانيوم غني شده مورد استفاده درنيروگاه بوشهر تنها براي توليد برق باشد.ما مي خواهيم كشور شما درمسير مذاكرات تضمين عيني بدهد كه اين برنامه فقط براي توليد برق به كار رود.به نفع هر دو طرف است كه در اين زمينه به توفق برسيم.»

وي گفت:« بسيار بهتر خواهد بود كه راه حل برد - برد را براي دو طرف پيدا كنيم. از نظر من راه حل برد برد براي شما اين است كه بتوانيد نيروگاه هسته اي براي توليد برق داشته باشيد. شما دانش فني اين كار را نداريد و بايد برخي كشورها در ميان 6 كشور به شما كمك كنند. اين يك جنبه است كه وضعيت برد براي شماست كه توان توليد برق از نيروگاه هسته اي را كسب كنيد و نيز امكان ايجاد رابطه در زمينه هاي اقتصادي سياسي با ايران ممكن است وجود داشته باشد. ما تكنولوژي هايي داريم كه شما نداريد و شما نفت داريد كه ما نداريم. براي تبديل شدن به يك شهروند متمدن در دنيا نيازي نيست كه همه چيز داشته باشيد. مي توانيد با ديگران شريك شويد و مبادله كنيد. شما كشور مهمي هستيد كه در ايجاد صلح و ثبات نقش مهمي داريد.بهتر است كه فريز انجام شود و همزمان مذاكره انجام شود. ما امروز در بحران مالي قرار داريم و از آن رنج مي بريم. بهتر نيست كه به توافقي برسيم كه چيزي را كه لازم نداريد ادامه ندهيد؟»

سولانا درباره راهكارهايي براي حل بحران مالي جهان گفت:« بحران مالي در كشورهاي اتحاديه اروپا ايجاد نشده و در آسيا و آمريكاي لاتين هم متولد نشده ولي همه از ان رنج مي بريم. فكر مي كنم يافتن راه حل براي اين موضوع بايد جمعي باشد چون بحران جهاني است كه بر تمام كشورها تاثير مي گذارد.»

وي در ادامه گفت :« ما در روند مذاكرات هستيم و مي خواهيم از طريق روند فريز بحران حل شود. اگر شما فريز انجام دهيد مي توانيم درباره پرونده هسته اي ايران وارد مذاكرات شويم.»

سولانا درباره تاثير پذيري اتحاديه اروپا از امريكا گفت:« اتحاديه با مشورت 27 كشور عضو تصميم گيري مي كند ما با امريكا در برخي موارد همگرايي داريم و گاهي نيز جداگانه تصميم مي گيريم.»

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين در پاسخ به سوالي درباره رويكرد دوگانه در قبال برنامه هسته اي ايران و هند و اسرائيل گفت:« ما با تمام وجود از خاورميانه عاري از سلاح هسته اي دفاع مي كنيم. اين امر آرزوي من است و تمام تلاشم را براي تحقق ان انجام مي دهم. پاكستان و هند تحريم هاي بسيار مهمي را از سوي اتحاديه اروپا به خاطر همين مسئله داشته اند.»

سولانا درباره پيشنهاد ايران براي ايجاد كنسرسيوم هسته اي گفت:« ما در ماه جون اسناد مداركي به مقامات ايراني تحويل داديم كه كنسرسيوم را هم شامل مي شد.»

سولانا در پايان ابراز اميدواري كرد كه اين سفر و اينگونه مبادلات دوجانبه به روابط سازنده ميان ايران و اروپا كمك كند.
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن