تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805556690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه سعدآباد؛ دروازه اي به فرهنگ و تمدن ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


در يکي از خوش آب و هوا ترين مناطق شمالي تهران، در دامنه البرز، بين ميدان تجريش و دربند و انتهاي خيابان طاهري ، ساختمان و سردري قديمي چشم هر بيننده اي را به خود جلب مي کند،سردر کاخ سعدآباد.
کاخ سعدآباد که در ضلع جنوبي ميدان دربند واقع شده است و از شرق به خيابان دربند، از غرب به ولنجک و زعفرانيه و از جنوب به گلابدره منتهي مي.شود، يکي از جاذبه هاي بي نظير گردشي تهران است.
سعد آباد در اصل باغي بسيار بزرگ است، با درختان سر به فلک کشيده بسيار، و منظره اي دلنشين از تهران، که زير پاي آن گسترده شده است و از آنجا که سعدآباد داراي چندين کاخ و موزه مختلف است از آن با عنوان مجموعه کاخ موزه سعدآباد ياد مي شود.
در مورد تاريخچه اين کاخ مي توان گفت اين در زمان قاجار محل استقرار و سکونت تابستاني شاهان اين سلسله بوده است. پس از کودتاي 1299 رضاخان به منظور تهيه محلي ييلاقي براي خود بود که "امير لشکر خدايار" باغ بزرگي را در کرج براي اين امر در نظر گرفت. اما بعدها پيشنهاد شد تا ييلاق سعدآباد را خريداري کند. در آن زمان اراضي سعدآباد متعلق به "سردار اعظم" بود. اين منطقه حدود 4 هزار مترمربع مساحت و دو عمارت بيروني و اندروني داشت.
بعد از مدتي باغ.هاي نيمه ويران ديگري.، از صاحبان آن.ها خريداري و به تپه علي خان وصل شدند و به تدريج باغ سعدآباد فعلي به وجود آمد.
"نعمت الله کيکاووسي" معاونت فرهنگي موزه در گفت و گو با ايرنا در خصوص اين کاخ گفت: مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد با يک ميليون و يکصد هزار مترمربع وسعت، يکي از بزرگترين مجموعه سايت موزه ها و پهناورترين کاخ ها به جهت مساحت است.
وي که مدت سي سال سابقه فعاليت در کاخ موزه سعدآباد را دارد، اين مجموعه را يکي از مهمترين قطبهاي گردشگري ايران دانست و در مورد تاريخچه شکل گيري اين کاخ اظهار داشت: اين مجموعه بعد از پيوستن 7 روستا يا منطقه ييلاقي و الحاق باغ هاي مختلف وسعتي تازه يافت و به اقامتگاه تابستاني رضاشاه تبديل شد، که به مرور کاخ ها و کوشک هايي به مناسبت و ضرورت هاي گوناگون در جاي جاي آن بوجود آمد.
يکي از زيياترين بخش هاي سعدآباد که بهترين آثار آينه کاري هنرمندان ايراني را در خود دارد، کاخ سبز است. که به دليل نماي سنگي آن به نام "قصر سنگي" شناخته مي شد و پس از بازسازي کاخ و مرمت زيرزمين، در زمان محمدرضا پهلوي به کاخ شهوند معروف گرديد. اما امروزه به دليل رنگ سبزي که در نماي آن بکار رفته به آن کاخ سبز مي گويند

کيکاووسي با بيان اينکه مجموعه سعدآباد، چهار دوران تاريخي قاجاريه، پهلوي اول و پهلوي دوم و پس از انقلاب، را شامل مي.شود افزود: پس از پيروزي انقلاب اين مجموعه به شکل موزه در آمد،کاخ فعلي رياست جمهوري نيز در جوار اين مجموعه قرار دارد. ضمن اينکه از کاخ ملکه مادر نيز که متعلق به ارگان رياست جمهوري است براي پذيرايي از مهمانان خارجي استفاده مي.شود.
مجموعه سعد آباد داراي 18 کاخ کوچک و بزرگ است که از اين تعداد 12 موزه و 2 کاخ در حال حاضر براي بازديد عموم باز است، همچنين 8 دروازه راههاي ورودي به کاخ است که رفت و آمد بازديد کنندگان از دروازه زعفرانيه انجام مي گيرد.
کاخ موزه ها شامل کاخ موزه ملت(کاخ سفيد سابق) و کاخ سبز (کاخ شهوند سابق) و موزه ها شامل موزه هنرهاي زيبا، مردم شناسي، صنايع دستي، آب، موزه نظامي، هنر ملل، صنايع دستي، چهره هاي ماندگار و برادران اميدوار است. البته 3 موزه استادفرشچيان، ميرعماد و بهزاد به دليل تعميرات و مقام سازي در حال حاضر تعطيل هستند.



يکي از زيياترين بخش هاي سعدآباد که بهترين آثار آينه کاري هنرمندان ايراني را در خود دارد، کاخ سبز است. که به دليل نماي سنگي آن به نام "قصر سنگي" شناخته مي شد و پس از بازسازي کاخ و مرمت زيرزمين، در زمان محمدرضا پهلوي به کاخ شهوند معروف گرديد. اما امروزه به دليل رنگ سبزي که در نماي آن بکار رفته به آن کاخ سبز مي گويند
"ليلا سلحشور" خبرنگار کاخ سعدآباد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: کاخ سبز در ميان تمام بخشها از قدمت بيشتري برخوردار است و داراي اشياء ارزشمندتري نسبت به ساير کاخ ها است.
به گفته وي به دليل قدمت اين کاخ و حساسيتي که از نظر تاريخي دارا مي باشد، به هنگام مراجعه بازديد کنندگان محدوديت هايي از جهت تعداد جمعيت براي اين کاخ موزه وجود دارد.
سلحشور در ادامه افزود: کاخ ملت و کاخ سبز همواره بيشترين بازديدکننده و علاقمند را به خود اختصاص مي دهدند و از بين موزه ها نيز موزه هنرهاي زبيا و موزه نظامي که يکي از مجهزترين مجموعه هاي ابزار و ادوات و تن پوشهاي جنگي ادوار مختلف تاريخي را دارا است، همواره مورد توجه بوده است.
به گفته سلحشور بيشتر ساختمان ها و موزه هاي سعدآباد محل سکونت افرادي از خانواده پهلوي بود،که بعد از انقلاب تغيير کاربردي داده به موزه تبديل شدند.
کارشناس ارتباط با رسانه هاي کاخ سعد آباد در مورد موزه برادران اميدوار گفت: از آنجا که اين موزه متعلق به اولين جهانگردان ايراني ، و شامل يافته ها و ابزار هاي سفر اين دور برادر است.پيشنهاد شده که نام اين به موزه جهانگردي تغيير کند، چرا که اين عنوان براي افرادي که از زندگي اين دو برادر اطلاعي ندارند،جذابتر است.
وي بيشترين بازديدکننده و توريست را مربوط به فصل تابستان و ايام تعطيلات نوروز دانست و عنوان کرد: بقيه ايام سال نيز دانش آموزان و دانشجويان بيشترين اقشاري هستند که با توجه به رشته تخصصي خود از موزه هاي مختلف کاخ بازديد مي کنند.
سلحشور در خصوص نحوه نگهداري اموال داخل کاخها تصريح کرد:يکي از کارهاي مهم در موزه و کاخ نگهداري و حفاظت از اموال و اسباب موجود در کاخهاست، که اين وظيفه امين اموال موزه است.
"ماه منير شمس" امين اموال بخشي از کاخ موزه ملت است، او در گفت و گو به خبرنگار ايرنا در همين مورد گفت: حفظ و نگهداري اموال به اين جهت اهميت دارد،که بسياري از وسايل کاخ هايي از اين قبيل بسيار قيمتي و ناياب هستند.
وي در ادامه اظهار داشت: يک گردشگر خارجي مي تواند با مشاهده 7 تا 10 موزه از مجموعه اين موزه ها با بخش کامل از فرهنگ و هنر ايراني آشنا شود، اين امر سنگيني و مسووليت نگهداري اين اموال را دوچندان مي کند.



شمس همچنين عنوان کرد: در کنار امين اموال ها، در کارگاههاي کوچک تعدادي مرمت کار وجود دارند، که به بازسازي و مرمت اموال و اشياء و بخش هاي مختلف کاخ مي پردازند.
جالب است که اين مجموعه علاوه بر کاخهاي مذکور داراي ساختمانهاي اداري و تشريفاتي ديگر، کارخانه هاي مختلف، استخرهاي گوناگون، باغستانهاي متنوع مثل توتستان،کاجستان،جنگل طبيعي و چشمه سارهاي زيبايي است.ضمن اينکه رودخانه جعفرآباد نيز از وسط محوطه باغ مي گذرد.
همچنين دوازه رشته قنات، سالن بولينگ و بيليارد و زمنين هاي تنيس نيز در مجموعه سعدآباد وجود دارد.
در پايان بايد گفت اين مجموعه گنجينه غني از ميراث فرهنگي کشور ايران است و برگي از دفتر تاريخ. مي توان از اين کاخ به عنوان بخشي از تاريخ معاصر ياد کرد.
با وجود آنکه ايران يکي از ارزانترين کشورها در حوزه موزه گردي است، و در فرهنگ ايراني و اسلامي نيز همواره به مطالعه تاريخ گذشتگان تاکيد شده است اما هنوز بازديد از موزه در سبد تفريحي خانوارهاي ايراني جايي ندارد. به نظر مي رسد تا شناساندن اين گنجينه هاي تاريخي راه بسياري بايد رفت.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن