تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812948961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتهامات سنگین به سینماگران و مرغ یک پای وزارت ارشاد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


انتظامی که خود را خادم سینمای نجیب ایران و سپیدموی این هنر شریف معرفی نموده، مخاطبان نامه را به خدا قسم داده است که همه بنا را خراب و نابود نکنند. با این حال....


وقتی روی عزت.الله انتظامی زمین می.افتد
معاونت سینمایی وزارت فرهنگ که عزم خود را برای انحلال خانه سینما به شدت جزم کرده است، نشان داده که هیچ راهی برای پادرمیانی نمانده و این خانه باید از پای.بست ویران شود. برخی نیز از آب گل.آلود شده به طمع گرفتن ماهی افتاده.اند و می.خواهند حساب.های شخصی خود را تسویه کنند. در مقابل هر روز عده.ای از اهالی سینما از پیشکوستان بازیگری گرفته تا کارگردان.های سرشناس و حتی ارزشی، به نحوی اعتراض خود را اعلام می.کنند و خواهان راهی برای تعامل.اند؛ اما مرغ معاونت سینمایی تنها یک پا دارد و بر این یک پا بودن هم به شدت پافشاری می.کند.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری فرارو؛ معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین اظهارات خود، اعلام کرده است که به زودی یک کمیته ساماندهی به طور موقت امور صنفی اصناف سینمایی کشور را برعهده می.گیرد.

شمقدری از رایزنی برای تعیین اعضای این کمیته سخن گفته و به افرادی که با معاونت سینمایی همکاری می.کنند در باغ سبز نشان داده و به آن.ها وعده پست.های کلیدی کمیته را داده است. وی در این خصوص گفته است: «گروهی که در این کمیته مشارکت خواهند داشت، وظایف سنگین و مسؤولیت بزرگی را بر دوش خواهند گرفت.»

اهداف سیاسی دولت از انحلال خانه سینما
در ابتدای هفته جاری رئیس مرکز پژوهش.های مجلس از تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر انحلال خانه سینما انتقاد کرد و اقدام دولت در این رابطه را دارای اهداف سیاسی خواند. احمد توکلی انحلال خانه سینما را بدون وجاهت قانونی دانست؛ چرا که خانه سینما یک شرکت ثبت شده است و اجازه فعالیت دارد. به نظر وی برخورد دولت در این زمینه قانونی و عادلانه نبوده است.

بیانیه سینماگران از مجیدی و حاتمی.کیا تا میرکریمی و جواب برادر آقای معاون
همان روز 9 نفر از سینماگران سینمای ایران با انتشار بیانیه.ای به انحلال خانه سینما واکنش نشان دادند. در این بیانه که آن را افرادی چون مجید مجیدی، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی.کیا، سیدرضا میرکریمی، احمدرضا درویش، مجتبی راعی و ... امضا کرده بودند، از منحل کردن این خانه به عنوان کاری یاد شده است که نه عقل می.پسندد و نه قانون تأیید می.کند.

آن.ها اعلام کردند که حاضر نیستند تن به اراده نامیمون و فراقانونی بدهند که هدفش سرکوب استقلال و حریت کسانی است که خود را ملتزم به ارزش.های آرمانی نظام و قانون اساسی می.دانند.

روز بعد روح.الله شمقدری، برادر معاون سینمایی پس از این اظهارات، در گفت.وگویی عنوان کرد که در ماجرای خانه سینما، مشکل سرپیچی از قانون وجود دارد. او خانه سینما را مجموعه.ای خواند که عملکردش خوشایند بیگانگان است.

اتهام سیاسی بودن به دلیل حمایت وزیر ارشاد اصلاحات
پس از آن نمایندگان مجلس هم نظرات متفاوتی داشتند و هر یک از منظری خاص تخته شدن در خانه سینما را به قضاوت نشستند. حمید رسایی از جمله افرادی بود که بر این امر صحه گذارد. وی خانه سینما را مجموعه.ای سیاسی خواند و دلیل این ادعا را موضع.گیری وزیر ارشاد دوران اصطلاحات عنوان کرد که به گمان حمید رسایی موضوع نشان می.دهد که عملکرد خانه سینما صنفی نیست و سیاسی است.

اما مصطفی کواکبیان با انتقاد از رویه در پیش.گرفته شده در خصوص خانه سینما عنوان کرد که وزارت ارشاد نباید خود را مقابل 5 هزار سینماگر قرار دهد و بهتر است با گفت.وگو مشکلات را حل کند.

مسجد ضرار، مرکز فتنه، مرکز رانت.خواری
در بین جامعه سینماگران افرادی هم بودند که از اقدام معاونت سینمایی به شدت دفاع کردند. از جمله یکی از تهیه.کنندگان سینما که خانه سینما را مسجد ضرار دانست که باید خراب شود. حسین فرح.بخش خانه سینما را مرکز فتنه و رانت.خواری معرفی کرد و از فیلم «یک حبه قند» به عنوان یکی از موارد رانت.خواری نام برد. وی همچنین 9 نفر سینماگری که بیانیه انتقادی را امضا کرده بودند را رانت.خوار خواند و مجید مجیدی را در رأس این رانت.خواران برشمرد که بعد از دستور انحلال از ترس از لانه.اش بیرون آمده است.

روی سپیدموی سینمای ایران زمین افتاد
علی.رغم انتقادهای شدیدی که سینماگران امضاکننده بیانیه را نشانه رفت، امروز نیز عزت.الله انتظامی بازیگر سرشناس و پیشکسوت سینمای ایران با انتشار نامه.ای سرگشاده خطاب به مسؤولان کشور انتقاد خود را نسبت به صدور دستور انحلال خانه سینما اعلام کرد.

انتظامی که خود را خادم سینمای نجیب ایران و سپیدموی این هنر شریف معرفی نموده، مخاطبان نامه را به خدا قسم داده است که همه بنا را خراب و نابود نکنند. با این حال قسم دادن این پیشکوست گران.قدر نیز راه به جایی نبرد و جواد شمقدری با تأکید دوباره بر انحلال خانه سینما و تشکیل کمیته موقت آب پاکی را روی دست اهالی این صنف ریخت.

در کشاکش درگیری خانه سینما و معاونت سینمایی ارشاد، عده.ای بر این گمان صحه می.گذارند که این بازی با دخالت رئیس.جمهور پایان یابد. همچون رخدادی مشابه که در مورد بازنشستگی اساتید دانشگاه پیش آمد و در عین پافشاری وزارت علوم، با دستور یکباره رئیس دولت به ظاهر پایان یافت.







گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن