تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816600835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك طرح پر حاشيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: يك طرح پر حاشيه
حامد شفيعي - سرمايه - مراسم افتتاحيه طرح «آپا» (آگاهي رساني، پشتيباني و امداد حوادث رايانه اي) 11 آذر ماه در مركز تحقيقات مخابرات ايران برگزار شد. مراسمي كه در آن وزير ارتباطات به همراه تني چند از معاونان و مديران وزارتخانه حضور داشتند تا نظرات خود را در مورد طرح بيان كنند.

اما آنچه گفته شد، موضوعات ديگري بود كه سخنرانان به آن پرداخته وسخني از طرح نگفتند؛ طرحي كه با همكاري هفت دانشگاه مهم كشور انجام مي گيرد و بيشتر جنبه پژوهشي -تخصصي در حوزه مديريت پاسخ به حوادث را مدنظر قرار داده است.

سخني از «آپا» نبود
محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه به عنوان عالي ترين مقام وزارت در اين مراسم حضور داشت، عمده سخنان خود را معطوف به نگاه دولت به فناوري اطلاعات كرد و رشد كشور در زمينه فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات را مرهون تلاش هاي دو سال اخير دانست. اگرچه وي حركت آغازين اين جنبش و رشد را اراده جدي دولت و دستگاه ها طي سال هاي اخير برشمرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين به موضوع فيبر نوري در كشور پرداخت و مسير 120 هزار كيلومتري فيبر نوري در كشور را يكي ديگر از دستاوردهاي دولت در زمينه فناوري اطلاعات دانست.
وي در خصوص شبكه سيار نيز به آمار 40 ميليون مشترك اشاره كرد و گفت:«اگر رومينگ بين GSM روستايي و شبكه سيار برطرف شود، پوشش جغرافيايي بالاي 95 درصد را شاهد خواهيم بود كه اميدواريم اين اتفاق در چند ماه آينده رخ دهد.»
وي معتقد است ارسال 80 ميليون پيامك در روز نشان دهنده اين است كه مردم حاضرند براي فناوري اطلاعات هزينه كنند.
سليماني تحقق دولت الكترونيك را مستلزم كنار گذاشتن كاغذ دانست و اظهار داشت:«تاكنون كار عملي جدي در اين زمينه انجام نشده است. »
وزير ارتباطات در بخشي ديگر از سخنان خود به طرح تحول اقتصادي و تاثيراتي كه فناوري اطلاعات مي تواند بر آن بگذارد، اشاره كرد.وي بر اين عقيده است كه فناوري اطلاعات زيرساخت طرح تحول اقتصادي بوده و براي پيدا كردن متخصصان فناوري اطلاعات نبايد به دنبال ژنرال هاي بالاي 40 سال رفت و بايد به جوانان ميدان داد، زيرا آنان سرمايه هاي كشور هستند.

كمال محامدپور معاون پژوهشي، آموزشي و امور بين الملل وزارت ارتباطات نيز ديگر سخنران مراسم افتتاحيه طرح «آپا» بود كه تنها مختصري در مورد طرح آن هم فقط به نحوي همكاري با دانشگاه ها و فراهم آمدن بستري براي حضور فعال در زمينه فناوري اطلاعات پرداخت و اظهار داشت: «طرح «آپا» سنگ زيربنايي براي بخش هاي اجرايي است.»او به اعطاي تسهيلات وام به متقاضيان بخش خصوصي و تعاوني پرداخت و افزود: «از مهرماه 84 تا مهرماه 87 ، 93ميليارد تومان اعتبار براي حدود بيش از سه هزار متقاضي مصوب شد كه از اين بين 80 ميليارد تومان را پرداخت كرديم.

عباس ظريفكار سرپرست مركز تحقيقات مخابرات ايران نيز در اين مراسم سخنراني خود را حول محور عملكرد مركز تحقيقات قرارداد و همچون دو سخنران ديگر اظهاراتي در مورد فعاليت هاي صورت گرفته در ديگر حوزه ها بيان كرد.استفاده از پتانسيل هاي موجود در حوزه فناوري اطلاعات، برگزاري همايش ها و كنفرانس ها، تقسيم بندي طرح هاي مركز، قرارداد راه اندازي تعداد 16آزمايشگاه تخصصي و تاييد نمونه در دانشگاه ها با اعتبار 20ميليارد تومان و همچنين تجهيز و ايجاد آزمايشگاه هاي تخصصي از جمله مواردي بود كه وي به آنها اشاره كرد.وي با اشاره اي كوتاه به طرح «آپا» آن را از مجموعه پروژه هايي برشمرد كه مورد حمايت قرار گرفته است.

«آپا» به روايت رئيس پژوهشكده امنيت
عباس جعفري رئيس پژوهشكده امنيت مركز تحقيقات مخابرات ايران تنها سخنراني بود كه به طرح «آپا» پرداخت و موضوع امنيت در فضاي تبادل اطلاعات را تشريح كرد.جعفري با اشاره به تاريخ فعاليت پژوهشكده روي طرح گفت: «اين طرح به منظور ارتقاي دانش فني كشور و توسعه دانش مديريت حوادث امنيتي از سال 84 در پژوهشكده شروع و بهره برداري آن از اواخر سال 86 آغاز شد.»
ايجاد چندين مركز «آپا» تخصصي در دانشگاه ها به منظور فرهنگ سازي، ترويج و تربيت نيروي انساني در زمينه پاسخگويي به حوادث ماموريت اين طرح است كه او در سخنان خود به آن پرداخت.
وي كه پيش از اين سمت دبير شوراي عالي «افتا» (امنيت فضاي تبادل اطلاعات) را در كارنامه مديريتي خود دارد وجود چنين شبكه اي را بستري براي خدمات مي داند؛ بستري براي ارائه خدمات، تحليل، رصد و نظارت و همچنين براي هماهنگي و اجرا كه اگر نبود سيستمي يك پارچه و توزيع شده محقق نمي شد.
جعفري طرح را مقدمه اي بر طرح هاي آگاهي رساني و پشتيباني در ديگر حوزه ها دانسته و معتقد است بايد «آپا» عمومي و دولتي را تشكيل داد.وي كه پرداختن به موضوع امنيت فضاي تبادل اطلاعات را ضروري مي داند در اظهارات خود، تاكيد كرد:«نبود چنين فضايي مانعي براي رشد ICT در كشور و رسيدن به دولت الكترونيكي است.»

«ماهر»، «آپا» ، امنيت
پس از برگزاري مراسم افتتاحيه طرح «آپا» محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و همچنين كمال محامدپور معاون پژوهشي اين وزارتخانه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به سوالات آنان پاسخ دهند.
نخستين سوال از وزير ارتباطات، اجراي طرح «ماهر» از سوي شركت فناوري اطلاعات به صورت موازي با طرح «آپا» بود كه سليماني اين موضوع را رد كرد و طرح «آپا» را طرحي پژوهشي دانست.

پروژه مركز امداد و هماهنگي رايانه اي كه به اختصار «ماهر» ناميده مي شود دو ماه قبل از سوي معاون گسترش IT شركت فناوري اطلاعات اعلام شد. اما وزير ارتباطات در توجيه خود گفت: «طرح «ماهر» برنامه عملياتي و اجرايي را انجام مي دهد. اظهارات وزير ارتباطات در حالي بيان مي شود كه طرح «آپا» نيز وظيفه امداد رساني را برعهده دارد. از طرفي آنچه كه به عنوان پيش خبري از روابط عمومي مركز تحقيقات مخابرات ايران براي خبرنگاران ارسال شده بود، در آن كمك به سازمان هاي مختلف هنگام بروز حوادث ناشي از حملات رايانه اي را از اهداف اين طرح برشمردند. از همين رو است كه سليماني، فعاليت «ماهر» را به گروه آتش نشاني تشبيه مي كند تا مرز تفكيكي بين «آپا» و «ماهر» قائل شود.
اگرچه استفاده از فناوري اطلاعات در كشور نشان دهنده رشد و توسعه كشور است اما انديشيدن تدابيري در زمينه امنيت مي تواند اين استفاده را گسترده تر و از آسيب هاي آن جلوگيري كند؛موضوعي كه وزير ارتباطات در جمع خبرنگاران به آن پرداخته و امضاي قرارداد با هفت دانشگاه در زمينه تجهيز آزمايشگاه ها و همچنين اتصال به شبكه با مديريت مركز تحقيقات مخابرات ايران را از جمله اين اقدامات عنوان مي كند تا بتوانند رخدادهاي سطح جهان را در حوزه IT تحليل كرده، دستورالعمل ارائه داده و آگاهي رساني كنند.در عين حال تامين امنيت شبكه هاي مخابراتي، امدادرساني و پشتيباني از ديگر مواردي است كه در اساسنامه شركت فناوري اطلاعات گنجانده شده است و در حال حاضر اين اساسنامه به تصويب كميسيون دولت رسيده است.

فيلترينگ را مطرح نكنيد
چندي پيش كمال محامدپور معاون پژوهشي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، از انجام يك پروژه بزرگ در زمينه فيلترينگ خبر داد؛ خبري كه بلافاصله رسانه هاي خارجي از جمله، بي بي سي، سي ان ان و صداي آمريكا به آن پرداختند و معتقد بودند كه انجام چنين پروژه تحقيقاتي درنهايت منجر به تحريم دولت بر كاربران اينترنتي مي شود؛ مساله اي كه وزير ارتباطات را در جمع خبرنگاران و در حاشيه مراسم افتتاحيه طرح «آپا» به واكنش واداشت.محمد سليماني در اين زمينه، رسانه ها را مقصر دانست و گفت:«فيلترينگ در دنيا بيشتر از آن چيزي است كه در ايران اتفاق مي افتد اما مساله اين است كه با توجه به سطح گسترده اعمال فيلترينگ در دنيا و حتي كشورهاي پيشرفته، اعمال آنها به سازمان حقوق بشر نمي رود ولي در ايران شما (رسانه ها - به خصوص مطبوعات-) با صحبت درباره اين موضوع، ايران را به آن سمت مي كشيد.»كمال محامدپور نيز در اين باره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «فيلترينگ در دنيا در مراكز پژوهشي يا دانشگاهي به عنوان يك موضوع تحقيقاتي مطرح است و اينكه اين تحقيقات به نتيجه برسد و آيا دولت ها از آن استفاده كنند؛موضوعي است كه ما كاري به آن نداريم.»معاون پژوهشي وزارت ارتباطات مساله كاربرد فيلترينگ را بي ارتباط به مركز تحقيقات دانست و افزود: «در تمام كشورهاي دنيا مثل آمريكا بيشترين سيستم هاي فيلترينگ موجود است و در اين شك نكنيد حتي در مجامع بين المللي ITU بحث فيلترينگ مطرح مي شود.»به گفته وي دولت خود صلاح مي داند كه آيا تحقيقاتي كه در اين زمينه صورت مي گيرد را اجرايي كند يا خير. از طرفي انجام اين تحقيقات چندين سال به طول مي انجامد و ما نيز به دنبال اين هستيم كه دانش فني اين كار را در كشور ايجاد كنيم.وي به صراحت اعلام كرد:«مركز تحقيقات مخابرات ايران فقط در راستاي تحقيقات عمل مي كند و شما (رسانه ها) نمي توانيد مانع از اين شويد كه مركز در اين زمينه و زمينه هاي مختلف فناوري تحقيق كند.»در نهايت ابلاغ 90 خدمت به مردم از طريق بستر الكترونيكي از سوي دولت موضوع ديگري بود كه خبرنگاران مطرح و وزير ارتباطات به آن پاسخ داد.

اگرچه اطلاع ساني محدود در اين زمينه گلايه بود كه از سوي خبرنگاران گفته شد اما سليماني اين بار نيز توپ را به زمين رسانه انداخت و گفت: «در اين زمينه مقداري اطلاع رساني صورت گرفته و تاكنون 64 خدمت به صورت الكترونيكي ارائه مي شود كه باز نيازمند تبليغ و اطلاع رساني از طريق رسانه ها هستيم تا فرهنگ بهره برداري مفيدتر و بيشتر از آن انجام شود.»پرداخت قبوض به صورت الكترونيكي، استفاده از فضاي تجارت الكترونيكي پيش آمده به منظور خريد بليت هواپيما و قطار و همچنين آموزش الكترونيكي از عمده خدماتي است كه دولت ارائه داده و وزير ارتباطات به آن اشاره كرد.
بنابر اظهارات محمد سليماني ارائه نرم افزارهايي در زمينه تامين اجتماعي و كميته امداد، امكان اجرايي شدن انتخابات الكترونيكي و خريد و فروش هاي شركت پست با آماري حدود 200 الي 300 هزار مورد از ديگر مواردي است كه به عنوان خدمات الكترونيكي محسوب مي شود.
 پنجشنبه 14 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن