تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805833539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شايق:نه فمينيست هستيم نه جنسيت گريز


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شايق:نه فمينيست هستيم نه جنسيت گريز
عشرت شايق نماينده سابق تبريز در مجلس شوراي اسلامي چند سال در هيات مديره باشگاه استقلال عضويت داشت.

به نوشته اعتماد، او يكي از كساني است كه به حضور بانوان در استاديوم هاي ورزشي اعتقاد دارد و مي گويد ابتدا بايد موانع حضور خانم ها برطرف شود و با انجام زمينه سازي هاي لازم، اجازه حضور بانوان در استاديوم آزادي داده شود.

پس از راه اندازي برخي رشته هاي ورزشي در حوزه بانوان، مخصوصاً راه اندازي رشته قوي ترين زنان ايران و... دليل خوبي بود براي گفت وگو با كسي كه سال ها است در اين حوزه اظهارنظرهاي جالبي دارد.

-شما روند پيشرفت ورزش بانوان را چگونه مي بينيد؟

پيشرفت را بايد از دو جانب بررسي كرد؛ يكي موقعيت داخلي و ديگري موقعيت خارجي و بين المللي. اگر من بخواهم موقعيت داخلي ورزش بانوان كشورمان را توصيف كنم، بايد بگويم بانوان ورزشكار ما از لحاظ قوه سلامت و بهداشت رواني و فيزيولوژي بسيار ضعيف هستند و اين مسائل بر حوزه ورزش كشور اثر مي گذارد. متاسفانه به ورزش بانوان آن گونه كه بايد توجه بشود، نمي شود. براي من جاي سوال دارد كه وضعيت مدارس ابتدايي دخترانه ما چگونه است.

دانشگاه ها چه امكاناتي در اختيار ورزشكاران و دانشجويان دختر قرار مي دهند، خانم ها چند سانتيمتر مربع فضا براي ورزش كردن دارند يا چند درصد ورزشگاه ها و باشگاه ها (با توجه به موازين شرعي و عرفي) به خانم ها اختصاص دارد و... ما ابتدا بايد همه چيز را عمومي در نظر بگيريم و اگر از لحاظ عمومي تامين شويم به مسائل حرفه يي تر بپردازيم. ورزش از لحاظ جسماني و روحي در دين توصيه شده است ولي بايد توجه داشته باشيم كه مگر چند تا ليگ قهرماني بانوان در داخل كشور برگزار مي شود. به نظر من در داخل كشور مسائل و وضعيت و مشكلات ورزشكاران خانم بررسي و حل نشده است، پس بررسي و تعيين وضعيت و پيشرفت آنان در مقاطع بين المللي بي معنا است.

-حس و احساس شما نسبت به حضور زنان در ميادين بين المللي چيست؟

براي من جاي سوال دارد كه چند رشته ورزشي بانوان در سطح بين المللي در رده ها و جايگاه هاي بالا و قهرماني قرار دارند. قابل توجه تر از همه چيز اين است، زماني كه خانمي يا تيمي از بانوان را اعزام مي كنند هيچ امكاناتي در اختيار آنان قرار نمي دهند. به طور مثال اگر خانمي در رشته ورزشي با هم تيمي هاي مرد خود اعزام مي شود، هيچ گونه امكاناتي را به صورت اختصاصي به او نمي دهند مثلاً پزشك گروه، پزشك مرد بوده است يا هيچ مشاور علمي و فني يا پزشك متخصص خانم يا مترجم براي او مهيا نمي كنند و تنها او با عده يي از هم تيمي هاي مرد و خبرنگاران و عكاسان و رئيس و روساي مرد براي مسابقات حاضر مي شود.

در واقع مي توان گفت هيچ گونه ابزاري براي آنها تهيه نشده است و اگر در ميداني قصد حضور پيدا كنند قبل از ورود كليه مسائل را ربط مي دهند به مساله پوشش و حجاب و صورت مساله را به طور كلي پاك مي كنند . به طور مثال اتفاقي كه براي تيم كاراته بانوان در چند وقت گذشته افتاد همه توجه ها جلب پوشش آنها شد و هيچ كس نپرسيد آنها با چه امكاناتي براي مسابقه رفته بودند. در واقع بحثي كه الان مطرح است، همين است كه با تمركز روي مسائل ظاهري به مسائل پايداري و اصولي تر بي توجهي مي شود، هر چند كه شايان ذكر است بگويم كاراته كاران ما با توجه به اينكه حقشان پايمال شده است اما از محدوده خودشان خارج نشدند و اين فهم را از خود نشان دادند و پا روي اعتقادات خود نگذاشتند.

بسياري از ورزشكاران ما بالاخص خانم ها با هزينه خودشان در مسابقات شركت مي كنند و اين مساله شامل آقايان هم مي شود. جز در چند رشته در ساير رشته ها آقايان خودشان هزينه ها را تقبل مي كنند.

-پس حس شما اين است كه بانوان آن گونه كه بايد و در شأن شان است در مسابقات شركت نمي كنند، بالاخص از لحاظ امكاناتي و ابزاري و...

بله. به اعتقاد من رشته بسكتبال مي توانست يكي از بهترين تيم هاي جهان باشد، اما متاسفانه هيچ امكانات و شرايطي براي آنها مهيا نشده است. همه رشته هاي ورزشي بانوان به كمبود بودجه و سرمايه دچار هستند و همه اسپانسر را بهانه مي كنند و از آن طرف اسپانسرها معتقد هستند چون مسابقات بانوان هيچ بازخورد رسانه يي ندارد، تبليغي صورت نمي گيرد و نام جنس و كالاي آنها در هيچ كجا پخش نمي شود از اسپانسر شدن منصرف مي شوند كه البته به نظر من وقتي حضور اسپانسرها كمرنگ مي شود بايد حمايت عمومي بيشتر شود.

ورزشكاران ما احتياج به بالندگي بيشتري دارند بالاخص خانم ها كه دوره هاي سخت بارداري، زايمان و دوران شيردهي را پشت سر مي گذارند و از لحاظ فيزيولوژيكي ضعيف مي شوند و به تقويت نياز دارند ولي هيچ زمان اين گونه امكانات فراهم نمي شود و در اين صورت نمي توان به قهرماني و پيشرفت آنها اميد داشت. اما به اعتقاد من خانم هاي ايراني هر جايي كه مي روند مي توانند خوب بدرخشند.

- نظر شما در مورد كساني كه مخالف حضور بانوان در ميادين ورزشي و بين المللي هستند، چيست؟

عده يي از سلامت عمومي بانوان طفره مي روند و مسائل حاشيه يي را سوژه مي كنند و از اصل قضيه غفلت مي كنند در حالي كه ما مي توانيم الگويي براي كشورهاي مسلمان باشيم و در تمامي رشته ها فراخوان بگذاريم و ابتكار عمل را به دست بگيريم و مسابقات جهاني اسلامي برگزار كنيم اما به شرط آنكه فضاهاي ورزشي مناسب و امكانات استاندارد فراهم شود. پالايش روحي و معنوي يك امر ديني است و ممكن است گاهي جايي اشتباه شود اما نبايد كليت قضيه را زير سوال برد و بايد به ورزشكاران خانم مشاوره بدهند زيرا بالندگي بانوان، بالندگي كل جامعه است دين هم به اين مساله اعتقاد دارد.

متاسفانه برخي از افراد به فرمايشات امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري هم كم توجه هستند. بنابر فرمايشات مقام معظم رهبري «زنان ما مي توانند در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، هنري و ورزشي با رعايت موازين ديني حضور داشته باشند»، به همين خاطر زنان ايراني با عفاف و تخصص در عرصه بين المللي به فعاليت و افتخارآفريني مي پردازند.

به نظر من درخصوص عده يي كه مخالف حضور بانوان در عرصه هاي ورزشي هستند يا حضور آنان را در استاديوم هاي ورزشي منع مي كنند دو علت را مي توان عنوان كرد؛ يا مقررات است يا صلاحيت. اگر در مقررات چنين موانعي وجود دارد اين محدوديت و مقررات بايد با حضور عده يي از كارشناسان مذهبي، فرهنگي، هنري و ورزشي و با توجه به قانون اساسي و برنامه چهارم توسعه فرهنگي و رعايت موازين شرعي پالايش شود و اگر در مقررات ما موانعي وجود ندارد و تنها به خاطر صلاحيت عده يي از افراد اين ممنوعيت ها حاصل شده است، به اعتقاد من نبايد صلاحيت افراد بر مقررات و آيين نامه هاي كشور ارجحيت داده شود.

- عده يي معتقدند حركات بانوان در عرصه ورزشي نوعي حركت فمينيستي است كه مي خواهند نابرابري زن و مرد را از بين ببرند... نظر شما چيست؟

من به اين مساله اعتقادي ندارم. به نظر من همه بانوان چه در عرصه فرهنگي و اجتماعي و چه در عرصه ورزش و كليه حوزه ها نه ستيزه جو هستند و نه جنسيت گريز، ما نه مي خواهيم با مردها بجنگيم نه از جنس مرد فرار مي كنيم.

خانم ها تنها با توجه به فرمايشات ولايت فقيه و مراجع تقليد و در چارچوب ديني در حوزه هاي مورد علاقه خود فعاليت مي كنند و به ارزش ها و قانون اساسي و شرعيات پايبند هستند، هر چند شايد رفتار برخي از زنان موجب به وجود آمدن چنين تفكرات فمينيستي شده باشد اما من به شخصه به آن اعتقادي ندارم.

- شما تاسيس رشته هاي مختلف بانوان را درست مي دانيد؟ به طور مثال در بوكس يا قوي ترين زنان ايران. آيا رشته اي هست كه لزومي ندارد خانم ها در آن فعاليت داشته باشند؟

هيچ منعي براي فعاليت خانم ها وجود ندارد. من در شش هفت رشته ورزشي كار كردم و هيچ محدوديتي نداشته ام؛ به نظر من ابتدا بايد به فضاهايمان و امكانات و ابزارمان توجه داشته باشيم و بدانيم چه مقدار سرانه براي آن رشته داريم. در ورزش يكسري ابهامات وجود دارد ما ابتدا بايد داده هايمان را در نظر بگيريم و بعد به بازدهي مان توجه كنيم.

همان طور كه گفتم طبق آيات قرآن، سيره امام و رهبران سياسي مان محور كارهاي ما در چارچوب مشخص محدود نشده است و كسي ما را منع نكرده است، لذا اينكه اين گونه مقررات و قانون در همه جاي دنيا وجود دارد و هر كشوري مقررات و قوانين خاص خود را دارد.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن