تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816494520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض شركت‌هاي سخت افزاري به سختگيري‌هاي استانداردهاي اجباريدردسرهاي جديد واردات


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اعتراض شركت‌هاي سخت افزاري به سختگيري‌هاي استانداردهاي اجباريدردسرهاي جديد واردات
م.ر.بهنام رئوفدر بازار قطعات كامپيوتري وارداتي هر روز اتفاق تازه‌اي رخ مي‌دهد. يك روز خبر ورود و وفور كالاهاي تقلبي در بازار به تيتر رسانه‌هاي گروهي تبديل مي‌شود و روز ديگر افزايش و كاهش تعرفه واردات. يك روز ابلاغ قانون ماليات بر ارزش افزوده و اخذ آن از مصرف‌كنندگان نهايي قيمت‌هاي بازار را بالا مي‌كشاند و روز ديگر لغو مقطعي اين قانون سردرگمي‌هايي را براي فروشندگان، توزيع‌كنندگان و در نهايت مصرف‌كنندگان به وجود مي‌آورد.


جدا از اين بحث، قانون ماليات بر ارزش افزوده كه به‌رغم لغو شدن موقتي آن، از سوي برخي از واردكنندگان عنوان مي‌شود كه همچنان دريافت مي‌شود، اما اين روزها پيكان اعتراض‌هاي برخي از واردكنندگان قانوني موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك را نشانه گرفته است.
واردكنندگان كالاهاي الكترونيكي معتقدند كه روند اخذ گواهي استاندارد از زمان ورود كالاي آنها به كشور تا خروج همان كالا از گمرك باعث طولاني شدن پروسه ترخيص و از بين رفتن زمان طلايي فروش براي آنها مي‌شود.
از سويي ديگر آنها معتقدند كه چرا كالاهايي با مارك‌هاي معتبر جهاني كه سخت‌ترين استانداردها براي عرضه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي را رعايت مي‌كنند، براي ورود به بازار ايران نيز بايد روند طولاني را پيش روي خود داشته باشند.
باقر بحري، نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در اين باره گفته است: طي چند سال گذشته كه استاندارد كالاهايي مثل نوت‌بوك يا پرينتر اجباري بوده، مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك نتوانست به طور جدي از هيچ‌كدام از كالاهايي كه بررسي كرده ايراد بگيرد. دليل هم واضح است، اين كالاها توسط معتبرترين شركت‌هاي جهان و با استانداردهاي بين‌المللي ساخته مي‌شود و معلوم است از نظر استاندارد ايرادي ندارد.
نايب‌رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با بيان اينكه تاييد استاندارد اين گونه كالاها سبب كند شدن ترخيص كالاها و متضرر شدن بي‌دليل بخش‌خصوصي مي‌شود، مي‌گويد: اين كار جز پول‌سازي براي جريان مشخصي، فايده ديگري ندارد.
بحري با انتقاد از بررسي استاندارد نوت‌بوك، پرينتر و ديگر كالاهايي از اين دست مي‌گويد: مركز تحقيقات كار خاصي نمي‌كند، آنها فقط وقت واردكنندگان را مي‌گيرند و نشان‌فروشي مي‌كنند.
او در پايان گفت و گويش خواستار لغو استاندارد اجباري كالاهايي مثل نوت‌بوك و پرينتر مي‌شود و باز هم تاكيد مي‌كند اين استاندارد اجباري نتيجه‌اي جز توقف دو سه روزه كالاها و افزايش قيمت كالا به دليل پرداخت هزينه بررسي استاندارد ندارد.
كالاي ورودي بايد بررسي شود
درحالي كه به نظر مي‌رسد صحبت‌هاي بحري كه اين بار در مقام نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي عنوان شده نظر اعضاي صنف باشد، اما مديران و مسوولان دولتي بر اين باورند كه تمامي كالاهاي وارداتي به جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان بايد استانداردهاي لازم داخلي را كسب كنند.
محمود ليائي، مديركل صنايع برق، الكترونيك و فناوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد پيرامون اين موضوع مي‌گويد: در موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي به دستور شخص رييس‌جمهور كار فراهم شدن استانداردهايي براي كالاهاي وارداتي آغاز شده است.
او مي‌گويد: درست است كه بسياري از كالاهاي وارداتي از مارك‌هاي مطرح جهاني هستند، اما اين كار در تمام دنيا انجام مي‌شود و كالاهاي وارداتي بايد استانداردهاي كشور مقصد را نيز رعايت كنند.
ليائي در ادامه به بازديد هفته گذشته خود از مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در بازديدي كه از اين مركز داشتيم، متوجه ايرادات بسياري از مارك‌هاي مطرح جهاني شديم.
او در ادامه اخذ گواهي استاندارد را براي كالاهاي وارداتي لازم دانست و عنوان كرد اين كار بايد به منظور حفظ حقوق مصرف‌كنندگان صورت گيرد.
آزمايشگاه ما مجهز است
اما يكي از انتقادهاي ديگري كه از سوي برخي از كارشناسان بخش خصوص بر روند بررسي ها در مركز تحقيقات صورت مي‌گيرد، به عدم تجهيز آزمايشگاه اين مركز به تكنولوژي آزمايشگاهي روز جهان است. آنها مي‌گويند وقتي كه ما توان توليد كالاي «هاي تك» را نداشته باشيم در نتيجه توان آزمايش آن را هم نداريم.
احمدرضا كليشادي، معاون تجهيزات آي تي و الكترونيك مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در اين‌باره به دنياي اقتصاد مي‌گويد: هم‌اكنون در موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي بالغ بر چند هزار آزمايشگاه تخصصي در بخش‌هاي مختلف وجود دارد. او ادامه مي‌دهد: توزيع كالاهاي آي تي در جهان توسط يك شبكه توزيع تخصصي توسط هر كدام از مارك ها انجام مي‌شود. در نتيجه اين شبكه ملزم به ارائه بهترين و كامل‌ترين خدمات پس از فروش به كاربران خود است. با تمام سختگيري‌هايي كه در غرب وجود دارد، اما در برخي از موارد، زماني كه كالايي بعد از فروش دچار مشكل مي‌شود، شركت مادر دستور جمع‌آوري كالا را چه از سطح فروشگاه‌ها و چه از دست كاربران و جايگزيني آن را صادر مي‌كند.
او ادامه مي‌دهد: همانطور كه مي‌دانيد، بسياري از مارك‌هاي مطرح جهاني بنا به دلايل مختلفي در ايران نماينده مستقيم ندارند و همين امر باعث شده تا بعضا در برخي از كالاها، محصول توسط واسطه دسته چندم وارد كشور شود و در نهايت در اختيار مصرف كننده نهايي قرار گيرد. اين موضوع باعث مي‌شود كه كاربر نتواند در برخي از مواقع سرويس‌هاي مناسبي را از خدمات پس از فروش كالاي خود دريافت كند.
كليشادي معتقد است كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي شايد در روند واردات يك كالا سختگيري‌هايي انجام نشود، اما همان كشورها شركت سازنده را ملزم به رعايت استاندارهاي خاصي مي‌كند كه تنها در صورت داشتن آن استاندارها كالا حق ورود به بازار آن كشورها را دارد.
او ادامه مي‌دهد: بسياري از كالاهاي موجود در بازارهاي غربي به شكل انحصاري براي بازار اروپا يا آمريكا ساخته شده است، اما آيا همان كالايي كه انحصاري براي آن بازارها ساخته شده وارد ايران هم مي‌شود؟
او مي‌گويد: بسياري از كالاهاي وارداتي به ايران توسط كارخانه‌هاي دست چندم كمپاني‌هاي مطرح ساخته مي‌شود و اصولا هم براي ورود به بازارهاي كشورهاي حوزه خاورميانه ساخته مي‌شوند. در نتيجه شايد كالا داراي يك برند مطرح باشد، اما الزامي ندارد كه همان استانداردهاي سخت اروپا و آمريكا را براي بازارهاي ما نيز رعايت كند.
معاون تجهيزات آي تي و الكترونيك مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در ادامه به انتقادات وارده نسبت به مراحل اخذ گواهينامه استاندارد كالاهاي IT مي‌گويد: اينكه عنوان مي‌شود كالاهاي وارداتي براي اخذ گواهينامه مدت زمان زيادي را در اين مركز معطل مي‌مانند، اين گونه نيست. چرا كه اين مركز بين 24 تا 48 ساعت گواهينامه نهايي را براي كالاي مورد بررسي صادر مي‌كند. در نتيجه ممكن است اين پروسه طولاني مورد اشاره توسط برخي از دوستان در بخش ديگري از پروسه واردات كالا مانند گمرك يا ترخيص و يا حتي اخذ سندهاي مالي اتفاق افتاده باشد.
او همچنين نسبت به هزينه اخذ شده از وارد كنندگان مي‌گويد: تمامي واردكنندگان كالا موظف هستند هزينه واحدي را (كه اين هزينه نسبت به نوع كالاي وارداتي متغير است) به موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي پرداخت كنند. اگر از سوي موسسه كالايي براي تست‌هاي لازم به مركز تحقيقات ارائه شود اين مركز هزينه آزمايش‌هاي انجام شده را از واردكننده اخذ مي‌كند، اما اين مبلغ از هزينه نهايي كه واردكننده بايد به موسسه استاندارد پرداخت كند كسر مي‌شود. در نتيجه مركز هزينه‌اي اضافي بر دوش واردكنندگان
متحمل نمي‌كند.
كليشادي در پايان مي‌گويد: واردكنندگان به نوعي از كار ما استقبال هم مي‌كنند؛ چرا كه كار ما باعث مي‌شود جلوي ورود كالاهاي بي‌كيفيت مشابه به كشور گرفته شود. او همچنين از رسانه‌ها براي بازديد از تجهيزات آزمايشگاه كالاهاي آي‌تي دعوت به عمل آورد.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن